30 жовтня о 18:00Вебінар: Способи вирішення проблем взаємодії з дитиною засобами казкотворчості

Конспект уроку з музичного мистецтва для 4 класу на тему "Обрядові символи сивої давнини. Веснянки. Слухання: веснянки та гаївки у виконанні фольклорних колективів"

Про матеріал
Конспект уроку з музичного мистецтва для 4 класу на тему "Обрядові символи сивої давнини. Веснянки. Слухання: веснянки та гаївки у виконанні фольклорних колективів"
Перегляд файлу

Тема. Обрядові символи сивої давнини. Веснянки. Слухання: веснянки та гаївки у виконанні фольклорних колективів. Виконання караоке пісні «Вийди, вийди, Іванку»

Мета: ознайомити і розширити уявлення про музичну культуру слов’янських народів, на прикладах музичних творів виявити взаємозв’язок виникнення та побутування

 українського фольклору з фольклором інших  слов’янських народів; розвивати навички слухання музичних творів,  образні уявлення,  вміння дати  характеристику твору за музичними ознаками, вокально-хорові навички, уміння емоційно виражати характер музичного твору, навички порівняльного аналізу музичних творів, музично-творчі здібності; виховувати інтерес до музичного мистецтва , слов’янських народів,   культуру сприймання  музичних  творів, найкращі людські якості, повагу, взаєморозуміння, тактовність, вихованість тощо.

 

Тип уроку: комбінований

 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент
    1.        Привітання
  2. Мотивація навчальної діяльності

В нашому житті все взаємопов’язано. Ми живемо за певними правилами, традиціями, нормами. Всі ми є сусідами, друзями, родиною, колективом тощо. Таке світоукладення «живе» і в музиці.

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку

 

Тема сьогоднішнього уроку « Веснянки».

 

  1.        Розповідь вчителя

 

Здавна в Україні побутує фольклорно-пісенний цикл , тісно пов’язаний з календарем сільськогосподарських робіт і родинним побутом селян.

 

З давніх-давен  дійшла до нас традиція зустрічі весни нашими предками словянами. Весну закликали піснями- веснянками. У різних місцевостях України їх називали гаївками, маївками, гагілками.

 

У кожному селі до зустрічі весни готувалися з особливою ретельністю. Хлопці виготовляли зиму-опудало із соломи, вдягали його у старе лахміття і вкопували його посеред левади. Сюди ж сходилися і дівчата у вишитих блузках і з віночками на голові. Хлопці спалювали солом’яну ляльку, а попіл розсіювали довкола. Це означало, що весна остаточно переборола зиму.

 

- Пригадайте, як називаються пісні, що пов’язані з чудовим святом запрошенням весни? (веснянки)

 

Веснянки – народні календарно-обрядові пісні, які виконують для зустрічі весни.

 

Багато років тому російський композитор Петро Чайковський гостював в українському місті Тростянці (Сумської області). Тут він із захопленням слухав народні пісні, серед яких була і веснянка «Вийди, вийди, Іванку», яку співали дівчата.

Ця пісня настільки сподобалась П. Чайковському, що пізніше він включив її до свого Першого концерту для фортепіано з оркестром. Сьогодні цей концерт виконують багато піаністів усього світу.

  

   - Пригадайте, що означає слово «концерт».

 

Концерт – це великий музичний твір для одного або кількох інструментів і оркестру.

 

  1. Слухання музики

 

  • Гаївка у виконанні фольклорних колективів

 

  • Веснянка «Вийди, вийди, Іванку»;

                                      - Який  характер веснянки?

                                       - Які особливості її виконання?

  • Петро Чайковський, Перший концерт для фортепіано з оркестром (фінал);

 

- Як звучала веснянка в інструментальному виконанні?

           - Чи змінився характер звучання пісні?

 - Як вона звучить у партії фортепіано? А в симфонічному оркестрі?  

 

Саме в заключній частині( фіналі) Першого концерту для фортепіано тз оркестром і прозвучала мелодія української веснянки « Вийди , вийди, Іванку» . В інструментальному викладі вона поступово перетворюється з ліричної на стрімку танцювальну завдяки зміні темпу, ритму, динаміки та появи гострих акцентів. Світле, яскраве й радісне звучання створює атмосферу народного свята.

Так українська народна пісня знайшла друге життя у творі російського композитора і звучить нині не лише в Україні, а й в усьому світі, тому що енемає жодного справжнього піаніста , який би не виконував Першого концерту Чайковського. Перший концерт Чайковського- шедевр світової музики і окраса репертуару кращих піаністів світу. Українські мелодії, які звучать в ньому ,ніби отримали друге життя, їх тепер знають в усьому світі. 

                                       

 

 

  1. Вокально-хорова робота

 

Розучування та виконання караоке пісні «Вийди, вийди, Іванку»

 

  1. Узагальнення та закріплення знань

 

  • Про музику яких слов’янських народів йшлося на уроці?
  • Які музичні твори ми слухали на уроці?
  • Що таке концерт?

 

  1. Підсумок уроку

В музичному мистецтві різних народів можна знайти спільні й відмінні ознаки. Український фольклор має єдину основу з фольклором інших слов’янських народів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 жовтня 2019
Переглядів
600
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку