12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Інтегрований урок музики в 4 класі І семестр "Вийшли в поле косарі"

Про матеріал
Інтегрований урок музики в 4 класі і семестрі на тему "Вийшли в поле косарі" ознайомлює учнів з жанром жниварських пісень, з особливостями жниварського обряду на Україні, українськими художниками та їх творчістю, поняттям «колорит» та теплими та холодними кольорами; закріплює знання з народної та композиторської музики.
Перегляд файлу

Урок музики № ІІІ в ІV класі

Тема семестру: «Музика мого народу»

Тема уроку: «Вийшли в поле косарі»

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з жанром жниварських пісень, з особливостями жниварського обряду на Україні; ознайомити з українськими художниками та їх творчістю, поняттям «колорит» та теплими та холодними кольорами; закріпити знання з народної та композиторської музики, вчитися аналізувати музичні твори;
  • розвивальна: розвивати вокально-хорові, творчі навички, вміння вільно висловлювати та аргументувати власну думку;
  • виховна: виховувати національну самосвідомість учнів, любов до української музики та культури.

Тип уроку: інтегрований

Обладнання: ноутбук, фортепіано;

Музичний матеріал:

  • В.Філіпенко «Поле моє, поле»;
  • У.н.п. «Вийшли в поле косарі»;

Ілюстративний матеріал:

  • О.Кваша «Українське село»;
  • М.Пимоненко «Жнива в Україні»;

 

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент:

Музичне привітання;

ІІ. Мотивація до уроку:

Учитель: Сьогодні в нас дуже цікавий та незвичайний урок, в якому ми поєднаємо два різновиди мистецтва – музичне та образотворче, ви спробуєте себе в ролі як музикантів , так і художників та дізнаєтесь багато цікавого. А пщо буде темою нашого уроку ви дізнаєтесь розгадуючи музичний кросворд на дошці.

(учні відгадують музичний кросворд)

  1. За обідом суп їдять,

До вечора «заговорять»,

Дерев’яні дівчата,

Музичні сестрички.

Пограй і ти трошки

На гарних яскравих…

(Ложках)

  1. Барабан йому за брата,

В танці любить він кружляти:

Відбиває ритм, дзвенить,

І красиво бубонить.

(Бубон)

  1. Люблять мене, поважають,

Та б’ють мене, коли грають.

Цьому інструментові мідному

Є місце на столі обідному.

(Тарілки)

  1. Вони як квіти називаються,

Чудовим дзвоном заливаються.

(Дзвіночки)

  1. Шість дірочок має, весело співає.

(Сопілка)

Учитель: Давайте всі разом прочитаємо слово, яке ви відгадали. Це – жнива. Отже, наш урок сьогодні присвячено такому обряду як жнива!

ІІІ. Тема  і мета:

Учитель: Тема сьогоднішнього уроку пов’язана з піснями календарно-обрядового циклу, а саме з жниварськими піснями. Ви дізнаєтесь сьогодні що таке календарно-обрядові пісні, жниварські пісні. Познайомитесь українськими жниварськими обрядами та художниками, які використовували тему жнив в своїх картинах, а також дізнаєтесь про теплі та холодні кольори в живопису та порівняєте їх з музичними творами.

ІV. Актуалізація знань:

а.) Гра «Вчителі та учні»:

Учитель: Але зараз я пропоную згадати, що нового ви вивчили на попередніх уроках, та пограти в цікаву гру – «Вчителі та учні».

(Учні  - «вчителі» підіймаються та задають запитання з попередніх тем своїм однокласникам. «Учні» яким адресоване запитання відповідають на нього. І так по черзі. )

Учитель: Прослухайте, будь ласка, пісню, та скажіть, чи знайома вам вона?

  • Так, це пісня – «Добрий день, матусю Україно!»

б.) Вправа «Асоціативний кущ»:

Учитель: Дійсно, це пісня про нашу рідну Україну! І цей семестр в нас присвячується тільки українським пісням, їх жанрам та історії! А я хочу щоб ви написали на дошці, які асоціації у вас пов’язані зі словом Україна!

(діти пишуть асоціації зі словом на дошці)

Учитель: Дуже добре! Я пропоную завершити ваші асоціації гарним яскравим співом і виконати цю пісню всі разом! Але спочатку  згадаємо наші розспівки, яки вимагають  гарної дикції, потрібної для вдалого співу!

в.) Розспівування:

«Сів шпак на шпаківню»;

«Раз, два, три, чотири»;

«Гой да, да»;

«Їхав лис через ліс».

г.) Спів:

М.Ведмедеря «Добрий  день, матусю Україно!»

V. Вивчення нового матеріалу:

а.) Бесіда:

Учитель: У кожного народу є безліч народних пісень, які виконують певної пори року, тобто відповідно до календаря. У давнину такий спів супроводжувався обрядами, тому ці пісні називаються календарно-обрядовими. Календарно-обрядові пісні виникли ще в первісному суспільстві, їх виконували (виконують) під час обрядів. Більшість обрядів і обрядових пісень пов’язана з календарем. У різні пори року виконували певні об­ряди й відповідні їм пісні, тому й розрізняють пісні літнього циклу (русальні, купальські, жниварські), зимового циклу (колядки, щедрівки) і весняного (веснянки).

Календарно-обрядові пісні  - це пісні, які виконували селяни під час різних народних обрядів і календарних свят .

Період жнив, як правило, розпочинався у липні, коли на більшості території України достигали зернові культури. Жнива традиційно включали ряд послідовних етапів: «зажин», «жнива», «дожинки», або «обжинки», яким відповідали певні ритуально-магічні дії.

Перед тим як розпочати збір урожаю жита чи пшениці, селяни у чистому одязі виходили на поле, дякували Богу, що дочекалися цього великого свята, й просили: «Господи-Боже, поможи легенько, добренько, щоб вижати хутенько».

Першим зажинав хто-небудь з господарів поля або «легка на руку» весела, моторна жінка. В деяких місцевостях збирання хліба намагалися розпочати в так звані «легкі дні», тобто дні тижня з жіночими назвами — у середу, п’ятницю, суботу.

Перший зжатий сніп, який в українців називався «воєводою» або «зажином», урочисто приносили додому і встановлювали на покуті, де він знаходився до кінця жнив. Церемонії з цим снопом нерідко супроводжувалися піснями, в яких висловлювалися побажання веселої праці, здоров’я женцям та багатства господарю. 

Прикрашений червоною стрічкою обжинковий сніп — «дід», «дідух» — на Святвечір урочисто ставили на покуті поряд з кутею та узваром. Потім його за символічну плату й частування обмолочували парубки й хлопчики-сівачі. Якщо в сім’ї була дівчина на виданні, перший сніп тримали до весілля, адже борошно з нього додавали до весільного короваю.

Жниварські пісні – народні пісні, які виконують під час жнив.

Поділяються жниварські пісні на три групи:

зажинкові – величання першого снопа і жниць;

жнивні -  основною темою є важка праця хліборобів;

обжинкові – бадьорі, радісні пісні, у яких оспівується нива та новий урожай.

(перегляд презентації)

б.) Слухання:

Учитель: Послухайте пісню Віталія Філіпенка «Поле моє, поле»

(слухання пісні В.Філіпенка «Поле моє, поле»)

  • Який характер пісні?
  • Про що співається в ній?
  • Яка з репродукцій картин найкраще, на вашу думку, ілюструє пісню?

 

(відповіді дітей)

Учитель: Ви правильно обрали картини! Вони дійсно доповнюють музичний матеріал, тому що на них відображено час жнив Україні! На першій картині  намальоване яскраве жовте жито, яке вже чекає на збір врожаю, а на другій саме час жнив.

Перша картина відомої української художниці Ольгі Кваши – «Українське село». Народилася 1976 р. у м.Луцьку. В 1999 році закінчила Львівську Академію Мистецтв. Живе та працює у Львові.

Полотна художниці навіть використовують лікарі у психотерапії, а її ілюстрації вдало довершують текстом дитячих книжок.

Пейзажі на її полотнах видаються часом таємничими, казковими, іноді художниця вихоплює один момент, одне враження – і передає його в картині – як «Тіні», «Вогонь» чи «Сонце», де можна собі додумувати ситуацію, обставини, уявляти чи пригадувати подібні моменти споглядання світу у своєму житті. Експозицію творів Ольги можна було побачити у львівській галереї «Зелена канапа», де неодноразово відбувалися персональні виставки художниці.

    Наступна картина українського художника М.Пиманенко  - «Жнива в Україні.

 

 

 

Микола Корнилійович Пимоненко – художник-живописець, автор багатьох картин на сільську та міську тематику. Народився у 1962 році в передмісті Київа. Помер у розквіті творчих сил у 1912 році. Художник створював ліричний образ України з її чарівними пейзажами й життєрадісним народом. Пимоненка називали «майстром побутового живопису». Він знаходив своїх героїв у сусідніх хатах, на гамірливих базарах, приводив додому «живу» натуру – то теля, то овечку. Він наряджав у святкове вбрання молодь і спостерігав за її веселощами, танцями, жартами.  Більшість картин присвячено змалюванню життя сучасного йому села, в яких правдиво й поетично відтворено побут і звичаї українського селянства, яскраві образи людей із народу. Звертався митець і до міської тематики.

  • Який настрій викликають у вас ці картини? Що ви відчуваєте?
  • Що спільного в цих картинах?
  • Які кольори домінують?

(відповіді дітей)

Учитель: Гармонійне поєднання кольорів у єдине ціле називають колоритом. За допомогою колориту можна передати настрій

  • А за допомогою чого передається настрій в музичних творах?

 

(засобами музичної виразності)

 

Холодна гама, що створюється сірими, синіми, а також холодними зеленими та фіолетовими кольорами, - навіює сумний настрій.

Тепла(гаряча) гама – поєднання жовтого та червоного, коричневого й теплих відтінків зеленого кольору.

  • Як ви вважаєте, в якої гамі написані обидві картини?

(переважно в теплій гамі з додаванням трішечки холодного синього кольору неба).

  • Отже, якщо ми порівнюємо художній колорит з музикою, давайте порівняємо нашу пісню із кольоровою гамою.
  • В якому ладі написана пісня? (мажор)
  • Який характер вона має?(веселий)
  • Тож в яких кольорах звучить пісня? (в теплих)

Послухайте українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» та поміркуйте, до якої групи жниварських пісень вона належить.

(до саме жниварської)

в.) Спів:

Учитель: Виконаємо пісню весело, жваво, та разом з рухами.

(виконання пісні «Вийшли в поле косарі»)

г.) Творче завдання:

Учитель: А зараз я пропоную виконати невеличке творче завдання. Щоб закріпити знання з колориту та холодної і теплої гами, я пропоную виконати його по рядах. Перший ряд намалює невеличкий малюнок в холодній гамі, другий ряд – в теплій, а третій ряд намалює свої малюнки в яких зображено обряд жнив в кольорах, які на їх думку дуже гармонійно зображують цю тему.

(виконання творчого завдання)

VІ. Підсумок уроку:

а.) вернісаж малюнків:

Учитель: Підніміть вгору свої роботи, щоб гаму ваших кольорів було видно! Отже ви намалювали справді гарні малюнки! Сподобалось вам малювати?

(відповіді учнів)

б.) Гра «Чарівний мікрофон»:

Щоб закріпити знання з сьогоднішнього уроку я пропаную вам пограти в гру «Чарівний мікрофон».

(вчитель задає питання з уроку за допомогою «чарівного мікрофону»)

  • Що таке календарно-обрядові пісні?
  • Що таке жниварські пісні?
  • На які групи поділяються жниварські пісні?
  • З якими музичними творами ми познайомились сьогодні на уроці?
  • З яким українськими художниками ви сьогодні познайомились?
  • Які кольори належать до теплої гами?
  • Які кольори належать до холодної гами?
  • Що таке колорит?

в.) Рефлексія:

Молодці! Як багато ви дізнались сьогодні на уроці! Які гарні малюнки намалювали! Що більш всього сподобалось вам сьогодні на уроці музичного мистецтва?

(відповіді дітей)

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 січня 2020
Переглядів
612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку