Урок музики в ІV класі І семестр
Тема семестра: «Музика мого народу»
Тема уроку: «Віночок українських пісень. Жартівливі пісні»
Мета:
Тип уроку: урок – подорож.
Обладнання: ноутбук, фортепіано, дитячі музичні інструменти.
Музичний матеріал:
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент:
Музичне привітання
ІІ. Мотивація до уроку:
Учитель: Сьогодні на нашому уроці буде присутня дуже незвичайна атмосфера. На нашому уроці буде лунати багато цікавих та веселих пісень. А що саме буде присутнє у всіх цих піснях ви вгадаєте розгадавши слово, яке зашифроване в кросворді на дошці, але щоб його розгадати, потрібно вгадати назви музичних інструментів:
Шість дірочок має,
Весело співає.
(Сопілка)
Хоч не знає слів.
Тугу людям розганяє
Многострунний спів.
У похід її з собою
Брав козак Мамай,
Мов ясну ліліяв зброю.
Хто вона, вгадай!
(Бандура)
Сірі воли ревуть.
(Трембіта).
Учитель: Це слово – ЖАРТ! Дійсно, всі пісні сьогодні на уроці будуть жартівливими!
ІІІ. Тема і мета уроку:
Учитель: Сьогодні на уроці ми разом вирушимо в цікаву подорож стежками українських пісень, тому що тема нашого уроку – «Віночок українських пісень». Ви дізнаєтесь багато цікавого про українські жартівливі пісні, познайомитесь з українськими троїстими музиками та спробуєте подолати багато цікавих завдань. Подорожуючи станціями за свої відповіді ви отримаєте чарівні нотки. Переможе той, хто отримає якомога більше ноток! Тож вирушаємо! А допоможе нам в цьому чарівний український віночок!
ІV. Актуалізація знань:
(Пускають віночок по рядах)
Ти рушай пісень віночок,
Далі, далі по руках!
У кого пісень віночок
Зараз заспіває нам!
(У кого залишився віночок, співає розспівку на вибір)
Учитель: Отже, наша перша зупинка на станції «Завзяті виконавці». Давайте відгадаємо, що є найголовнішим для будь-якого виконавця! Я пропоную дізнатися це, розгадавши кросворд на дошці.
(Учні розгадують кросворд на дошці)
Як над землею давній дзвін.
Він славить працю та Вітчизну.
Ця назва всім відома…..
(Гімн)
На веселі Святки,
Скарб несемо золотий
Давнії………
(Колядки)
І веселі пальці, -
Любо її слухають
В лісі на галявці.
(Сопілка)
Чудовим дзвоном заливаються.
(Дзвіночки)
В арії вражає нас.
Сильний, як могутнє море,
Чоловічий голос……
(Бас)
Учитель: Дійсно! Це – голос! Адже це саме головне та важливе для виконавця! Заспіваймо наспівно і мелодійно пісню про нашу улюблену Україну!
М.Ведмедеря «Добрий день, матусю Україно!»
V. Вивчення нового матеріалу:
а) спів:
Учитель: Продовжуємо нашу подорож!
(Передають по рядах віночок)
Наша наступна зупинка – «Інструментально - танцювальна». Увага на екран! Послухайте пісню, та вгадайте, яка вона за жанром? Про кого в ній співається?
(У.н.п. «Грицю, Грицю, до роботи!»)
(відповіді дітей)
Учитель: Дійсно! ця пісня весела, грайлива та жартівлива! В ній висміюється ледачий Гриць! І цей жанр народних пісень називається – жартівливі пісні. В цих піснях висміюються негативні риси людини. Вивчимо і заспіваймо цю пісню разом!
(виконання пісні)
Учитель: Ця пісня дійсно дуже весела, але щось все ж таки не вистачає. Як ви вважаєте, чого? Мені саме не вистачає музичних інструментів та танцювальних рухів! І саме сьогодні ми з вами познайомимось з українськими троїстими музиками – це народний інструментальний ансамбль, з трьох музикантів у складі скрипки, басолі, бубна або цимбал.
Троїсті музики відігравали важливу роль у побуті села: на народних святах, весіллях, ярмарках, тощо. Виконували переважно танцювальні і пісенні мелодії. Отже і ми зараз на мить перетворимось на троїстих музик і спробуємо підіграти цю пісню на музичних інструментах.
(Обираються музиканти. Повторне виконання пісні)
Учитель: Але мені все ж чогось не вистачає. Спробуємо виконати цю пісню разом із танцювальними рухами. Це елемент українського народного танцю – ковирялочка!
(повторне виконання пісні з музичними інструментами і танцювальними рухами)
Учитель: Отже, ви гарно виконали завдання і ми рушаємо далі!
(пускають віночок)
б) слухання:
Учитель: Наша наступна зупинка – «Музичні критики». На цій зупинці ви спробуєте стати музичними критиками і погодитесь чи ні з моїм ствердженням про щойно прослуханий музичний твір. Увага на екран.
(М.Калачевський «Українська симфонія» (ІІч.)
Учитель:
(відповіді дітей)
(відповіді дітей)
(відповіді дітей).
Учитель: Ви сьогодні справжні музичні критики! Наша подорож добігає кінця і ми вирушаємо з вами ділі до нашої останньої зупинки!
VІ. Підсумок уроку:
(пускають віночок)
Учитель: Отже! Наша остання зупинка називається «Ланцюжок знань». Ми сьогодні побували на багатьох музичних зупинках, дізналися багато цікавого, і прийшов час підвести підсумки. Я пускаю віночок до вас із запитанням, а ви поділетесь, передаючи віночок, що цікавого дізнались на уроці.
(передають віночок один до одного з відповідями)
Учитель: Дуже приємно, що ви так багато запам”ятали з цього уроку і наша музична подорож пішла вам нам користь! А допоміг нам в цьому нам чарівний віночок який об”єднав всіх нас українськими піснями!