Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Давні українські зимові обряди"

Про матеріал
Конспект уроку з музичного мистецтва для 5 класу. Знайомство з українськими календарними зимовими піснями: колядками, щедрівками, з народними святковими традиціями українського народу.
Перегляд файлу

Тема: Давні українські зимові обряди.( урок у 5 класі)

Мета: Ознайомити учнів з особливостями українських народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, ознайомити з жанрами українських календарних пісень: колядками, щедрівками, віншівками та народними традиціями їх виконання на зимових святах, особливостями проведення зимових свят в Україні.

Розвивати вміння учнів розрізняти на слух виконання народних зимових пісень та давати характеристику музичному образу й засобам виразності в народних піснях зимового циклу, вміння працювати у малих групах, впевненість, взаємодопомогу.

Виховувати інтерес до українських народних обрядів, традицій,свят.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: ноутбук, флешка із записом музичних творів для слухання,мультимедійна дошка, портрет М. Леонтовича, ілюстрації до музичних творів, торбинка із завданнями для закріплення матеріалу уроку, сніжинки, презентація «Українські народні інструменти», нотні зошити, ілюстрації «Різдво», «Колядники».

Хід уроку:

1. Вхід під музику «Різдвяний дзвін».

Ранкова зустріч, музичне привітання.

Вч. Доброго дня, вам, хлопчики та дівчатка!

       Щирою усмішкою всіх вас вітаю,

       Доброго настрою на весь день бажаю!

       За руки візьмемось і дружно привітаємось:

Учні:       Добрий день!(Тонічний тризвук у C- dur вверх)

Вч.           Добрий день! (униз)

Вч. А чи знаєте, діти, яке сьогодні чудове свято? 

Про Миколая ми вже говорили раніше. І ще сьогодні будемо говорити. Гадаю, він не забув про ваші бажання. Сьогодні дуже добре й чудове свято!

Давайте і ми побажаємо один одному від душі чогось хорошого. Побажання можуть повторюватись.( Діти передають сніжинку по колу, висловлюють побажання).

2. Мотивація навчальної діяльності.

Вч. Які зимові свята ви можете назвати? ( Відповіді дітей)

 В основі новорічно - різдвяної обрядовості українців є 3 свята:

Різдво,

Св. Василя,

Святе Водохреще.

Напередодні Різдва, увечері, молоді люди( переважно, хлопці) збиралися у гурти та обходили оселі, співаючи колядки.

У колядках прославляють народження Христа, а також вітають господаря та всю його родину.

Щедрівки ж виконують, переважно,дівчата напередодні Василя та Водохреща.

В цих піснях були побажання на новий рік. В них хвалили господаря, господиню, їхніх діток, порівнюючи їх із сонцем, місяцем та ясними зірочками.

А вдосвіта Нового року( за старим стилем) 14 січня хлопчики- показники провідають хрещених, родичів, сусідів. Проказують чи виспівують коротенькі привітання – віншівки й засівають оселі зерном:

Сію,вію, посіваю.

з новим роком вас вітаю!

Щоб було у вас в стіжку,

В мішку,в коморі, на оборі,

В ложці, в мисці й у колисці!

3. Вивчення нової теми:  

Слухання української щедрівки «Щедрик»  в обр. М. Леонтовича у виконанні дитячого хору ( а капелла) а також у виконанні мішаного хору та оркестру.

  •                 У чому різниця виконання щедрівки?
  •                 Яке виконання вам більше сподобалось?
  •                 Які засоби музичної виразності вам вдалося розпізнати в цьому творі?
  •                 Оберіть малюнок, який, на вашу думку, найбільш підходить до прослуханого твору.

Розспівування.

Гра «Живе піаніно». Розрахуватись на «5»:

кожна група дітей представляє ноту( від «до» до «соль»).

«Граємо» мелодію пісні «Малесенька ялиночка». А потім записуємо в нотних зошитах фразу із новорічної пісні.

Вокальна робота. Розучування колядки «Хто сподівався».

Вч. За якими ознаками ми можемо стверджувати, що це коляда?

Гра на увагу.

Вчитель віддає команди. Учням потрібно чітко їх виконувати. Одночасно із учнями учитель виконує завдання, але навмисно плутає учнів, робить неправильно.

Ялинки – руки догори,

Сніг – руки плавно опускаємо ч/з сторони вниз,

Зима – руки вперед, махаємо пальчиками,

Мороз – руки перехрещені на грудях, ніби трясемося від холоду.

4. Актуалізація опорних знань.

Гра «Вгадай інструмент»( закріплення матеріалу позаминулого уроку).

Діти за тембром впізнають, на якому українському народному інструменті було виконано мелодію.

Презентація «Українські народні інструменти»

5. Рефлексія.

Гра «Котилася торба». ( Закріплюємо матеріал уроку). Діти виконують пісню

«Котилася торба», йдучи по колу. Учень, на якому закінчилася пісня, тягне з торби сніжинку( кульку, горішок) із завданням за темою уроку.

6. Підсумок уроку. Оцінювання учнів. Побажання на наступний урок.

7. Домашнє завдання.

Дізнатися які колядки, щедрівки виконували ваші бабусі, дідусі, коли були у вашому віці. Вивчити одну з них.

На окремому аркуші паперу записати щедрівку або колядку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
551
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку