Розробка уроку з образотворчого мистецтва для 2 класу на тему: „ Поняття про об'єм і фактуру як засоби виразності скульптури. Практична робота. Герої казки «Цибуліно»“.
Метою уроку є: ознайомити учнів з поняттями „об'єм“ та „фактура“ як засобами виразності скульптури; закріплювати початкові навички роботи з пластиліном (глиною).
Автор розробки уроку з образотворчого мистецтва
вчитель початкових класів
закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“
Красна Оксана Ярославівна
спеціаліст вищої категорії
Образотворче мистецтво
Тема: Поняття про об’єм і фактуру як засоби виразності скульптури. Практична робота. Герої казки «Цибуліно»
Очікувані результати: ознайомити учнів з поняттями „об'єм“ та „фактура“ як засобами виразності скульптури; закріплювати початкові навички роботи з пластиліном (глиною); ознайомлювати з поняттям анімалізм як жанром образотворчого мистецтва; розвивати просторове уявлення, дрібну моторику руки, уміння відчувати об'єм та фактуру предметів, формувати естетичні почуття, смак; виховувати охайність під час роботи з пластичними матеріалами (пластиліном).
Обладнання: альбрм-посібник, пластилін, дощечки для ліплення, клейонки, стеки, серветки для витирання рук; репродукції робіт відомих художників
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
— З яким видом образотворчого мистецтва ми познайомилися на попередньому уроці? (скульптура)
— Як називають художників, які працюють із пластичними матеріалами? (скульптор)
— З якими матеріалами працюють художники-скульптори? (глина, дерево, камінь)
— Які види скульптури ви знаєте? (пам’ятник, статуетка)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадки.
Багатьом був невідомий,
Нині з кожним подружив.
З казки в кожного удома
Хлопчик-цибулинка жив.
Дуже просто, мелодійно
Він зоветься... (Цибуліно).
В Італії він народився,
Родиною дуже гордився.
Він не просто цибулина,
Вірний друг це… (Чіполіно)
— Так, усе це загадки про Цибуліно.
— Чи читали ви цю казку? Хто її автор? (Джані Родарі) Бачили мультфільм?
— А чи любите ви казки? Які казки є вашити улюбленими?
— Сьогодні на уроці ми будемо створювати скульптури героїв цієї казки „Цибуліно“.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
— Ми з вами вже вміємо передавати ілюзію об’єму на площині. Проте з насправді об’ємними творами мають справу скульптори.
— Як ви гадаєте чи потрібно зображувати слона на повний зріст, щоб передати, який він великий? Насправді досить передати пропорційне співвідношення окремих об’ємів його тіла.
— Чи звернули ви увагу на те, що пам’ятники, як будь-яку круглу скульптуру, можна оглянути з різних боків? А чи можна з різних боків оглянути намальоване зображення? Ні. Це тому, що намальоване зображення пласке, а скульптурне зображення має об’єм. Тому ми говоримо, що скульптури об’ємні.
Отже, об’єм — на відміну від лінії, штриха, плями,— це тривимірний зображувальний засіб, який безпосередньо використовується митцем у скульптурі.
— Коли ми з вами сприймаємо світ навколо нас, однією з найважливіших характеристик предметів є фактура. Вона розповідає нам про різноманітні якості речей. Фактура передає особливості поверхні, яку створює скульптор. Фактура та об’єм — це основні виражальні засоби скульптури. Саме вони мають зробити песика кудлатим, а шкіру дитини — гладкою, вкрити рибу лускою, а птицю — пір’ям.
2. Організація сприйняття творів мистецтва
— Розгляньте зображення тварин. Визначте, чим відрізняється фактура поверхні їх тіл.
— Розгляньте скульптури цих тварин. За допомогою яких засобів можна передати фактуру у пластичному матеріалі? (якщо це глина, пластилін, то продряпуванням, відбитком тканини чи інструмента, нанесенням декоративних елементів. Якщо це камінь, дерево, тоді вирізблюванням тощо)
— Чи відрізняються фактури, створені різними скульпторами у різних пам’ятниках зайцям, вівцям? Які з них вам сподобалися найбільше?
Фізкультхвилинка
3. Перегляд мультфільма „Цибуліно“
— Чи сподобався вам мультфільм?
— Назвіть його героїв.
4. Інструктаж вчителя
— Щоб створити скульптури героїв казки „Цибуліно“, маємо з’ясувати, з яких частин складаються їх тіла. Це голова, шия, тулуб, руки, ноги. Яку частину їх тіла ми прикрашатимемо фактурою? Це залежить від того, яким овочем чи фруктом є наш герой. Цибуліно має голову цибулі, тому ми прикрасимо її. Для створення фактури ми використовуватимемо стеки. За допомогою них ви зможете наносити на голову та інші частини тіла Цибуліно різні візерунки, які прикрасять ваші скульптури.
5. Самостійна практична діяльність учнів
Учні працюють самостійно. Вчитель за необхідності навдає допомогу.
V. Актуалізація вивченого матеріалу
— Що цікавого ви дізналися сьогодні?
— Які основні засоби використовують скульптори для створення скульптур чи навіть пам’ятників?
— Що таке об’єм?
— А що таке фактура?
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чия робота сподобалась найбільше?
— Хто припустився помилок? Як їх можна було уникнути?
— З яким настроєм закінчуєте урок?