Розширення уявлень про симетричну форму та роль осі симетрії в її побудові. Поєднання силуетної форми та декору. Аплікація «Янгол Золотокучерик».

Про матеріал

мета :

навчальна: надавати учням початкові відомості про симетричну форму; навчати знаходити вісь симетрії та визначати її роль; продовжувати вивчати особливості паперової пластики; ознайомлювати з поняттям витинанка; формувати в учнів навички роботи з паперовою формою;

розвивальна: формувати у дітей образне, логічне, просторове мислення, уміння сприймати; вчити розрізняти та аналізувати характерні особливості паперової пластики; розвивати дрібну моторику руки;
виховна: виховувати в учнів інтерес до звичаїв і традицій свого народу; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості, любов до рідної Батьківщини.

Перегляд файлу

УРОК 15 Тема уроку. Розширення уявлень про симетричну форму та роль осі симетрії в її побудові. Поєднання силуетної форми та декору. Аплікація «Янгол  Золотокучерик».

Мета:
навчальна: надавати учням початкові відомості про симетричну форму; навчати знаходити вісь симетрії та визначати її роль; продовжувати вивчати особливості паперової пластики; ознайомлювати з поняттям витинанка; формувати в учнів навички роботи з паперовою формою;
розвивальна: формувати у дітей образне, логічне, просторове мислення, уміння сприймати; вчити розрізняти та аналізувати характерні особливості паперової пластики; розвивати дрібну моторику руки;
виховна: виховувати в учнів інтерес до звичаїв і традицій свого народу; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості, любов до рідної Батьківщини.

Оснащення
візуальний ряд: репродукція картини О.Гапчинської «Я навчилася робити свято»; малюнки, присвячені Різдву, янголи; вироби паперової пластики та витинанки; презентація до уроку.
музичний ряд: музичні композиції на тему Різдва;
обладнання: ТЗН;
матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий олівець; гумка; кольоровий і білий папір; клей ПВА; ємності для клею і води; пензлик для клею; ножиці; кольорові олівці; наліпки; бісер; кольоровий папір; серветки; клейонка.

Тип уроку: комбінований урок; урок закріплення умінь і навичок.

Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота на базі засвоєного матеріалу.

Особливість уроку : навчання в класі дитини з ООП (нозологія – ДЦП, слабозорість)

Основні поняття

Витинанка — художній твір народного декоративно-прикладного мистецтва у вигляді витятої (тобто вирізаної) з одно-або багатоколірних аркушів паперу орнаментальної чи сюжетної композиції. Мережевно витяті ножиціми (або спеціально загостреним ножем) витинанки є чудовими зразками прорізного паперового декору.

Витинання — техніка художньої обробки паперу (або іншого матеріалу) за допомогою ножиць чи ножа.

ХІД УРОКУ

Для всіх учнів

Для дитини з ООП

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вчитель

— Любі діти, добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день.

Діти

— Добрий день! Добрий день!

Дякуємо за побажання!

На урок беремо з собою

Знання, навички й старання.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Гра «Асоціативний куб»

 Всі ви любите гратись, тому й урок почнемо з гри «Асоціативний куб». 

(учитель крутить куб, на яку сторону він падає, про той термін учень і розказує) 

1. Папір. 
- Давні єгиптяни винайшли папірус. З нього робили тонкий світло-коричневий матеріал, на якому і писали. 
- В Європу папір прийшов від арабів. 
2. Аплікація .

Апліка́ція - накладання, пристосовування, приєднання до якоїсь поверхні.

3. Витинанка. 
- Витинанка — художній твір народного декоративно-прикладного мистецтва у вигляді витятої (тобто вирізаної) з одно-або багатоколірних аркушів паперу орнаментальної чи сюжетної композиції.
4. Мозаїка. 
- Мозаїкою називається орнаментальне зображення, виконане із частин одного або кількох різноколірних матеріалів ( скла, дерева, металу, паперу, пластмаси). 
5. Прикраса. 
- «Прикраса» - від французького слова «декор». Мистецтво прикрашування предметів називається «декоративним». 
6. Зимові свята у грудні.
- Грудень – це зимовий місяць, багатий на свята – це і свято Катерини і Андрія. І ось 19 грудня день святого Миколая. 

 

Слухає разом з учнями

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідає про свято Миколая – що знає.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. 

Поєднання силуетної форми та декору. Різдвяний янгол.

- Діти, 19 грудня в Україні святкують День святого Миколи Чудотворця. Хто ж він такий, кого так чекають діти? То було давно. Жив в одному краї єпископ Миколай. Він був добрий та щедрий. Завжди приходив на допомогу знедоленим людям і робив це таємно. Миколай всім серцем любив дітей і кожному хотів подарувати бодай крапельку своєї любові. Напередодні свята діти виглядали у віконця. Вони очікували побачити янголяток, які, вважалося, в цей день працюють поштариками. Тож я пропоную зробити вам святкові прикраси – янголяток, яких можна розвісити на віконцях, на дзеркалі. Сподіваюсь, що такі прикраси будуть підтримувати в класі казковий настрій! 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ця історія трапилась у небесній канцелярії Святого Миколая з маленьким янголятком якого звали Золотокучерик.

 Янголятко Золотокучерик був серед янголів на небі найжвавішим і найцікавішим. Його було повно всюди, де його кликали і не кликали. Святий Петро не раз нарікав на нього. Але Господь поблажливо усміхався, коли бачив Золотокучерикову цікавість.

Коли Святий Миколай перед 19 грудня зачав частіше заг­лядати до своєї великої книги, в якій були записані імена дітей та їх вчинки, Золотокучерик цілий час не відступався від нього.

 Візьми мене, Владико, прошу..., візьми з собою на зем­лю! — благало янголятко,

 З дорогої душі взяв би тебе, але ж ти знаєш, що ще не прийшла черга на тебе. Цього року має іти зі мною янголик Павлусь із Києва. Він десять років чекає на свою чергу. — Святий Миколай погладив янголя по золотих кучерях, і воно пішло сумне до свого товариства. Проте, бажання бачити ді­тей на землі, як вони діставатимуть подарунки, не покинуло його. Золотокучерик, заглядаючи до приготованих подарунків, раптом знайшов спосіб, як дістатися на землю. Він вирішив схо­ватися в наплічник (мішок) з подарунками. Вірив, що Святий Отець не гніватиметься на нього за цікавість.

Як почувався Золотокучерик в дорозі, не трудно собі уя­вити. Найбільше боявся того моменту, коли Святий Отець побачить його у наплечнику. Тому за кожним разом, коли Святий Миколай витягав подарунок, янголятко ховалося на дно наплечника. Та треба було врешті вилізти з нього. Тож, коли Святий Миколай з янголом Павлусем пішли до дітей-сиріток, Золотокучерик вистрибнув з наплічника.

Золотокучерику, де ж ти тут взявся? — скрикнув зди­вований Антипко. Чортик дуже зрадів з товариства янголятка. Вхопив його та почав з радости танцювати.

А тут надійшов Святий угодник з янголом Павлусем. Святий Миколай так здивувався, що аж жезл йому випав з рук.

 Що ти зробив, Золотокучерику? — запитав Святий Миколай таким суворим голосом, що Антипко злякався і швиде­нько заховався між пакунками.

 Угоднику Святий, прости мені! Я так хотів побачити дітей, радіти разом з ними твоїми подарунками. Вибач ме­ні!... не гнівайся, прошу!

Святий Отець бачив щирість, розумів те, чому Золотоку­черик не міг запанувати над своєю надмірною цікавістю, ус­міхнувся, а тоді янголятко кинулося йому на шию, цілуючи та обіймаючи...

 Добре, ну, ходи вже з нами, ходи, — сказав Святий Миколай.

І пішли вони до чемних дітей роздавати подарунки. Золо­токучерик помагав відшукувати пакуночки. Найбільше радів, коли діти діставали книжечки, бо  йому подобалися діти, які любили читати  так, як і він.

Золотокучерикові простили Господь і Святий Петро його цікавість, бо вона походила з доброго серця і до добрих  людей була звернена.

Аналіз картини О.Гапчинської «Я навчилась робити свято» ( на слайді )

Народилася 15 листопада 1974 р. у Харкові в родині військового. П’ята дитина в родині. У п’ятирічному віці пішла до школи, а в 13 років стала студенткою Харківського художнього училища. Закінчила Харківське художнє училище і Харківський художній інститут, у 1996–1997 рр навчалася в Нюрнберзькій художній академії (Німеччина). У 2000-му році переїхала до Києва, де зараз має власну галерею.

-Який настрій має дівчинка,

-чому картина називається «я навчилася робити свято»?

 -що вирізала дівчинка-янголятко ?

 Гірля́нда— декоративна прикраса, ланцюжок з’єднаних між собою ниткою/дротом предметів (гілок, квітів, лампочок, ліхтариків, тощо)

Розглядає роздрукований варіант

Вч. – дівчинка малювала гірлянду чи вирізала?

Як ти здогадався? ( в руках ножниці)

 

Відео «Силует»

Перегляд відео https://youtu.be/DFrCCz1_Urg?list=PL5vqV-t0Um0RIUq-q41Pxh34yrZ2Adkab

 

Силуе́т — узагальнене площинне однотонне зображення постаті або предмета, форма яких окреслюється тільки контуром і нагадує тінь. 

Гра «Впізнай силует»

Я показую зображення, а ви відповідаєте хто зображений на ньому.

Переглядає відео на комп’ютері

https://youtu.be/DFrCCz1_Urg?list=PL5vqV-t0Um0RIUq-q41Pxh34yrZ2Adkab

 

 

 

Також приймає участь розглядаючи окремі зразки з асистентом.

Вивчення нового матеріалу

а\Бесіда про симетрію

Природа — дивовижний творець і майстер. Усе живе в природі має властивість симетрії.

Якщо зверху подивитися на будь-яку комаху і подумки провести посередині пряму (або площину), то ліві і праві половинки комах будуть однаковими і за розташуванням, і за розмірами, і за забарвленням. інакше комахи не змогли б літати.

Симетричність, властиву живій природі, людина використала у своїх досягненнях, винайшовши літак, створивши унікальні будівлі архітектури. Та й сама людина є фігурою симетричною.

б\Тренувальні вправи. Гра «Доповни малюнок»

Діти отримують половинку сніжинки і домальовують її.

 

 

 

Фізкультхвилинка Н.Май «Дід мороз»

https://www.youtube.com/watch?v=t2iAbkjr_VI

 

 

в\Розповідь про витинанки.

  Витинанки — орнаментальні й фігурні прикраси житла,  витяті ножицями чи спеціально нагостреним ножем з білого або кольорового паперу. Від назви техніки виготовлення походить і термін. Нескладні для опанування прийоми витинання й недорогий матеріал дали чудові гарні мистецькі твори. Ці нехитрі вироби розмальовували фарбами і наклеювали на стіни хат. Симетрична форма досягається у витинанці через складання паперу навпіл, у четверо або увосьмеро.

     Демонструю репродукції на слайді.

Напередодні свята жінки наклеювали на вікна своїх будинків графічно чіткі паперові віконні візерунки.

Демонструю зразки витинанок.

Мотиви витинанок:

1)  геометричні елементи та фігури;

2)  рослинні форми;

3)  тварини та птахи;

4)  людські постаті;

5)  предмети - від архітектурних споруд до звичайних  побутових речей.

Інструментами для цієї роботи були  ножиці, ніж, лезо. Ми  витинанку будемо виготовляти за допомогою ножиць.

Слухає разом з іншими дітьми

 

 

 

Наочні зразки для порівняння

 

 

 

 

 

Гра-шнурівка «Сніжинка» (половина заповнена, а іншу за зразком заповнює учень)

 

Виконує учень за бажання

 

 

 

Розглядає зразки витинанок (не на слайді)

 

Виконання педагогічного зразка

 

 Показую учням послідовність складання паперу, обведення  контурів для вирізування витинанки-янголятко. Далі  пояснюю послідовність виготовлення янголятка, залучаючи дітей до вирішення окремих завдань. Золоті кучерики  янголяткові можна намалювати фарбами, кольоровими олівцями або фломастером.

 

Учень разом з асистентом розглядає зразки  витинанок і визначає мотиви

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творче завдання
 

Правила роботи і техніка безпеки
Під час роботи обережно поводитися з ножицями.
Дотримуватися правил техніки безпеки.

  • Кладіть ножиці так, щоб вони не виступали за край парти.
  • Не працюйте тупими та несправними ножицями.
  • Під час роботи уважно слідкуйте, як розрізаєте папір за наведеним контуром.
  • Ножиці передавайте одне одному в закритому положенні й кільцями вперед.
  • Під час різання повертайте папір, а не ножиці.
  • Не можна класти пальці лівої руки на лінію різання.
  • Під час роботи не розмахуйте ножицями, не відволікайтеся.

Пригадуємо  терміни «розрізати», «від­різати», «надрізати», демонструючи кожен прийом.

Правила користування клеєм.

1. Клей треба наносити пензликом від середини до країв.

2. При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.

3. Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися вологою серветкою.

4. Закінчивши роботу, клей потрібно

щільно закрити, пензлик і посуд

 помити.

 

 

 

 

 

 

Учень розглядає з асистентом друковані малюнки правил

Пов’язане зображення

Пробує виконувати різати, надрізати ножницями  під  наглядом асистента (за бажання)

Алгоритм виконання роботи для учнів

 ( на слайді зображення послідовності виконання роботи)

 Перегинаємо папір навпіл? (Учні показу­ють, як це зробити.)

Обводимо за контуром половинку шаблона янголятка.

Вирізаємо янголятка напроти місця перегину.

-«Тобто, напроти лінії-осі», — уточнює вчитель.

 -Чому? (Якщо різати з боку місця перегину, папір розпадеться на 2 частинки.)

Під час різання по кривих лініях повертаємо папір, а не ножниці.

Ножицями витинаємо пів янголятка по контуру олівця.

Щоб вийшла ажурна сукеночка в ангелика потрібно зігнути її в декілька разів і на лінії згину вирізати візерунок.

Розправляємо витинанку і отримуємо чудове маленьке янголятко Золотокучерика. Тепер йому потрібно зробити золоті кучерики.

Як ви будете робити ангеликові кучери?

 Розглядає зразок своєї аплікації разом з асистентом.

Практична робота учнів

 

Вправа  «Сонце-місяць»

 

Учитель стежить за правильним виконанням учнями прийомів вирізування паперу симетричної форми янголятка Золотокучерика, додержанням правил безпечної праці, допомагає, за потреби.

( періодично вчитель асистента слідкує за роботою класу, поки я працюю з учнем з ООП)

 

Виконує разом з дітьми

 

Слухає розповідь вчителя про послідовність виконання аплікації з спрощених готових елементів за технологічною карткою (асистент вчителя слідкує за роботою класу)

Наклеює аплікацію і прикрашає разом з асистентом.

  Підсумок уроку Оцінювання робіт. 

Подивіться, які чудові янголятка у нас вийшли.
- А тепер кожен з вас від мене отримає «бонусну» цукерку, а наше  шановне журі спробує оцінити ваші роботи. 

 Підводжу підсумки запитую дітей про кількість цукерок

  • Підніміть руки ті, у кого одна цукерка. Ви були молодці, але наступного разу не завадить трохи більше акуратності у виконанні роботи.
  • Підніміть руку у кого дві цукерки ….три…  чотири….. Вираховую у кого найбільше – той і сьогодні супермолодець…

Пропоную дітям виготовити янголятка  вдома для  ялинки.

Ви дуже гарно попрацювали тому зараз буде невеличкий сюрприз.

  • Заходить дівчинка-янгол, співає пісню Наталії Май «Янгол білосніжний» і роздає кожному учневі пір’їнки.

 

Учень показує всьому класу свою роботу – діти підтримують.

Також  рахує свої цукерки і озвучує скільки…

ІV. Заключне слово вчителя. 
-Діти, нам залишається загадувати бажання і чекати прихід Миколая.
В Японії кажуть, аби збулося бажання, потрібно скласти 1000 паперових фігурок. Але найцікавіше є те, що фігурки потрібно складати не для себе, а дарувати їх іншим людям.

Сьогодні ми маємо змогу вчитись, творити, радіти життю бо є ті, хто оберігає наш спокій …. а про кого я говорю скажете після перегляду відеофрагменту.

Перегляд відео «Ангел і солдат». 

https://www.youtube.com/watch?v=pw7V5WF2JtI

  • Це солдати.
  • Пропоную наших янголів надіслати листом до зони Ато , щоб вони оберігали солдатів у холодні зимові дні. 

Дивиться разом з дітьми.

 

docx
До підручника
Образотворче мистецтво 2 клас (Резніченко М. І., Трач С. К.)
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку