Урок пов'язаний з попереднім уроком та є продовженням для вивчення теми на наступних уроках. Під час планування даного уроку було враховано особливості учнів, передбачено різноманітні розвивальні та зацікавлюючи підходи, а саме: подорож у казку, малювання у повітрі, порівняння зображень, міжпредметні зв'язки : образотворчого мистецтва з природознавством – інформація про характерні особливості будови комах; з математикою – вивчення поняття «симетрія».
«КЗ Багаточернещинський ліцей»
Сахновщинської районної ради
Харківської області
Урок образотворчого мистецтва у 5 класі
Тема: «Поняття про основні та похідні кольори.
Утворення похідних кольорів»
Вчитель образотворчого мистецтва
Гарбуз Вікторія Олександрівна
Тема. Поняття про основні та похідні кольори. Утворення похідних кольорів.
Мета: - ознайомити з життям метеликів, характерними особливостями будови комах; активізувати знання учнів про кольори; вчити прийомів змішування фарб основних кольорів для отримання похідних барв та їхніх відтінків; ознайомити учнів з поняттям «симетрія»;
- розвивати в учнів у процесі художньо-естетичного виховання сприйняття, вміння бачити прекрасне у природі та мистецтві; образне мислення, фантазію; вміння бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі.
- виховувати чуйне ставлення до природи, викликати бажання зберегти, її красу; формувати естетичний смак, цікавість, виховувати охайність під час роботи з фарбами;
Обладнання: малюнки вчителя на дошці та на папері, папір, олівець, Хід уроку
І. Організаційна частина
Любі діти,добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще, друзі всім бажаю
Сил, натхнення на весь день.
Вступне слово вчителя
Для того щоб уміти малювати,
Потрібно старанно навчатись.
Адже важливі такі моменти,
Як матеріали та інструменти.
Що треба на урок з собою брати,
Щоб фарбами навчитись малювати?
І щоб робота кожної дитини
Поважно називалася «картина»?
Отже, на уроці образотворчого мистецтва нам будуть потрібні такі матеріали та інструменти: альбом, олівець, гумка, фарби, пензлики, палітра, серветка.
ІІ. Актуаліція навчальної діяльності
Розповідь вчителя. Зараз ви знаходитесь не в звичайному класі. Тут живе не математика і мова. У цій кімнаті живе мистецтво. Знаєте, що таке мистецтво? Давайте оглянемось, давайте прислухаємось. Нікого? Його не побачиш звичайним поглядом – потрібно вчитись «бачити». Його не почути вухом, потрібно вчитись «чути». Воно відкриється вам і з’явиться перед вами лише тоді, коли ви навчитесь його розуміти, відчувати, полюбите його.
Мистецтво – це свято, чаклунство, казка, творчість…
Мистецтво – це музика, театр, література, малювання…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кажуть, що число сім – магічне. Є сім днів у тижні, «сім раз відміряй, а один раз відріж», «семеро одного не чекають» - каже народна мудрість, є сім смертних гріхів, які посилаються людині, щоб вона їх поборола, всім відомо, що є сім чудес світу, сім нот, а від щастя людина буває на сьомому небі, і є книга за сімома печатками. До речі, найкраще запам'ятовується, те, що повторюється сім разів! А ще сім кольорів веселки. По цьому веселковому мосту сьогодні здійснимо подорож у країну казки.
Подорож у казку.
Жила-була на світі сім’я гномів. Якось тато-гном каже до своїх синів: «Дітки мої любі, прийшла пора вам навчитись якогось ремесла. Тож сьогодні ви розійдетеся по світу, а як повернетеся, покажете, що умієте робити.»
Так і сталося. Чотири старших гнома пішли в світ, на чотири сторони. Старший гном потрапив у царство сонця. Тут усе було покрито жовтим кольором. Земля, квіти, дерева, будинки, птахи і навіть звірі були наповнені золотистою барвою. Одні предмети мали блідо-жовтий, другі – середній жовтий, треті – темно-жовтий відтінки. Найцінні¬шим вважався золотистий колір. Його тут було найбільше. Хоч майстри-ювеліри виготовляли безліч золотих прикрас, цим ремеслом оволодівав кожен новий учень. Основним у навчанні було вміти виготовляти жовту фарбу. Цього досягнув маленький учень.
Другий гном пішов у синє царство. Великі простори небес, морів, рік і озер вражали своєю вишуканою красою. Безмежна кількість синіх, голубих, блакитних квітів святково наповнювали все довкілля. Жителі цієї країни носили синє вбрання, птахи мали синє пір’я, а звірі – красиву шерсть, що мала небесний відблиск.
Для цього всього потрібно було багато синьої фарби. Тому всі майстри і їх учні виготовляли її. Цьому навчився і наш герой.
Третій син був у червоній країні. Мистецтвом виготовляти червону фарбу він оволодів швидко, тому в нагороду одержав червоний одяг і найвище звання майстра.
Минули чотири роки. Повернулися три гноми додому. Перший каже до батька: «Наша країна така безбарвна. Я зможу за мить зробити її сонячною. Лише хай буде на це твоя згода.»
Другий каже: «Нема кращого за синій колір. Швидким рухом руки я все покрию небесною блакиттю і ви переконаєтесь у невимовній красі синіх барв.»
Третій гном показав батькові і братам чудовий червоний колір, його вогняну силу, квітучу чарівність і радість.
Послухав батько синів та мовить: «Ви чудово потрудилися, навчилися терти гарні фарби. А тепер спробуйте змішати ваші кольори по два між собою. Подивимося, що з цього вийде.»
(змішування фарб. Заміна гномів на кольорових)
Так і зробили. Із суміші жовтого з синім утворився новий колір. До жовтої фарби додали червоної – одержали ще інший. Змішавши синій з червоним, отримали небачений досі колір.
Останнім повернувся четвертий син, одяг у нього був сірий та чорний. Він подивився в очі батькові, і сказав, що він потрапив в країну родючої землі і там взяв в неї колір, але він не такий яскравий , як інші. На що йому батько відповів: «Синку, твій колір також важливий, хоча і не яскравий, він відтінює всі кольори і завдяки йому всі інші кольори виблискують всіма барвами»
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Тема. Поняття про основні та похідні кольори. Утворення похідних кольорів.
Мета: активізувати знання про кольори; вчити прийомів змішування фарб основних кольорів для отримання похідних барв та їхніх відтінків; навчитися бачити розмаїття колірної палітри в навколишньому світі.
Виклад нового матеріалу.
– Діти, хто з вас зможе підказати, фарби якого забарвлення утворилися в результаті змішування?
– Пригадайте ще раз, які основні кольори ви знаєте.
( Учитель показує шість склянок з різним забарвленням)
– Виберіть основні кольори.
– Як можна назвати фарби, утворені змішуванням основних?
– Такі кольори називають похідними. Адже фіолетовий, оранжевий і зелений походять від основних.
Тренувальні вправи.
Учитель показує учням прийоми змішування фарб і утворення похідних кольорів. Учні працюють на палітрі.
Фізкультхвилинка.
А тепер нам, діти, час
Трохи відпочити.
Тож хочу я на зарядку
Всіх вас запросити.
Руки – вгору, руки – вниз
І легесенько прогнімось.
Покрутімось, повертімось.
На хвилинку зупинімось.
Пострибали, пострибали,
Всі присіли,
Знову встали,
Час. За парти всі сідаєм,
Знову вчитись починаєм.
Вчитель: Далі вирішили наші кольорові гноми вирушити в подорож до інших казкових країн та допомогти їх жителям стати красивими. І вирушили вони в далеку країну Батерфляй.
-Як ви думаєте, хто живе в цій країні?
Щоб дізнатися, треба відгадати загадку:
Живу лише влітку,
Шовкові крильця маю.
Із квіточки на квіточку
В садочку я літаю.
Метелик кружляє і в’ється в саду
За ним, зачарований, я побіжу
А він веселиться, присяде, злетить
І в поле, і в луки все далі спішить.
В образотворчому мистецтві метелик – дуже популярний образ. Навіть існує стиль «метелик», або батерфляй. В Японії та Китаї метелик символізує щастя і багатство. Ось зразок японської поезії
«Чому метелик ти мене цікавиш?
Тому що форму пречудову маєш
Тому що, ти як квітка, тільки в небі…»
Розповідь про метеликів:
Древні римляни думали, що метелики походять від квіток, які відірвалися від рослин.
Уже в травні можна зустріти гарного метелика-адмірала. В адмірала на передніх оксамитово-чорних крилах наче накладено яскраво-червону смужку, а на задніх – таку ж облямівку з чорними цяточками. За таке урочисте вбрання і назвали цю комашину адміралом.
Найбільш відомий в народі шкідник номер один – білан капустяний – це досить великий метелик з білими крилами і чорними верхівковими плямами на передніх крилах. Метелик відкладає жовтуваті яйця на нижній поверхні листків капусти, і гусінь, що вилазить з них, обгризає листя.
Зрідка в Карпатах зустрічається аполлон – великий гарний метелик. Передні крила в нього білі з чорними цятками, а задні – білі з двома червоними серединними плямами, оточеними чорним. Про свою неїстівність він попереджає сам: якщо його потривожити, падає на землю, розправляє крила, демонструючи червоні плями. Аполлон внесений до Червоної книги України. Один із найкрасивіших метеликів на землі – парусник Поліксена, що зустрічається на Півдні нашої країни, також занесений до Червоної книги України.
Махаон – його часто називають «хвостатим метеликом»
Павичеве око. Коли цей метелик сідає і розправляє крильця – здається, що на нас дивляться яскраві очі.
Лимонниця – у неї гарне лимонне забарвлення. Тільки метелик-дівчинка лимонно-біла, а хлопчик лимонно-жовтий.
Кропив'янка -її гусінь живе в кропиві. Метелик може передбачати погоду: якщо залітає у приміщення скоро буде дощ.
Бражник – найшвидший метелик, летить зі швидкістю 19м/с, або 54 км/год – так, як їде машина.Метеликів як і інших тварин потрібно охороняти, адже зникнення малесеньких метеликів може викликати загибель цілої планети.
Діти, як ви думаєте, що ми будемо сьогодні малювати? (Метеликів.)
Так сьогодні ми намалюємо нашого маленького гостя, використовуючи різні техніки малювання.
Вправа «Порівняй» .
Розгляньте метеликів, на зображеннях, порівняйте ці зображення. Що спільного і що відмінного в зображені?
Один одноколірний, сірий і сумний, інший радісний та барвистий.
А як ви гадаєте, чи є у метеликів щось спільне?
У різних метеликів є схожою їхня форма. Формою називають контури предмета.
Інформація про характерні особливості будови комах
- Подивіться уважно на малюнок метелика.
- Яку форму має тулуб? (Два з'єднаних між собою витягнутих овали.)
- Яку форму мають крильця? (Овальну або округлу.)
- Скільки крил має метелик? (4 — 2 великих і 2 маленьких.)
- Звідки починаються крила? (З середини тулуба, там де з'єднуються два овали.)
- Зверніть увагу, чи однакові за розміром крила метелика? (Так. Тіло метелика однакове з обох боків.)
- Це явище називають . Кажуть так: «Тіло метелика симетричне».
За допомогою симетрії людина намагалася пояснити та створити порядок, красу та досконалість.
Коли ми дивимося у дзеркало, ми спостерігаємо своє відображення. Це приклад дзеркальної симетрії.
Вправа. Намалюй метелика в повітрі
Практична частина
Сьогодні діти ми будемо малювати метелика. А щоб вони вийшли, наче справжні, використаємо спосіб відтискування
Уважно дивіться у якій послідовності слід виконувати роботу:
1. Склади аркуш паперу вдвоє по його довжині.
2. На одну з половинок аркуша нанеси половину метелика.
– Малюємо півколо
– Малюємо півовал, який накладаємо на півколо.
– Малюємо трикутник, він допоможе нам зобразити крила.
– Заокруглюємо кути у трикутнику.
– Витираємо непотрібні лінії.
– Малюємо вусики, ніжки, носик, очі, рот.
Тепер з зворотного боку листа обводимо витіснене зображення. Воно проявилось і на лицьовому боці. Наведіть його.
– Розфарбовуємо метелика різними кольорами.
– За допомогою олівця і фарби робимо невеликі кола на метелику.
Робота з чарівною технікою. .
Перед тим, як ми почнемо свою роботу давайте пригадаємо правила юного художника.
Правила юного художника
- Фарби пензлі ти готуй, красу, радість тут відчуй
- Штрихи клади в одному напрямку
- Лінії малюй не зупиняючись
- Охайно працюй з фарбою та водою
- Повтори правила роботи з пензликом.
Повторення правил користування пензликом
Діти! Ви знаєте, що пензлики мають ручки, які на кінці загострені. То користуючись ним, у першу чергу слід пам’ятати правила поведінки з гострими предметами.
А нижня частина, якою ми фарбуємо, має багато ворсинок. І якщо неправильно пензлем користуватися, то він «захворіє», а буває й так, що гине.
Чарівними матеріалами сьогодні у вас будуть фарби та пензлі, за допомогою яких ви виконаєте власний малюнок. Але користуватися можна лише чотирма кольорами, основними трьома та чорним, з них створювати допоміжні. Розпочинаємо роботу.
3. Показ малюнків учнів, їх аналіз.
VІ. Підсумок уроку:
– Отже, що нового ви дізналися на уроці?
– Який прийом малювання ми використовували?
– Яких метеликів ви знаєте?
– Які з них занесені до Червоної книги?
– Діти, чому не можна ловити метеликів?
Д/з спробувати способом змішування створити нові кольори.– Урок закінчено!