Конспект уроку з образотворчого мистецтва для учнів 5 -х класів на тему: "Композиція у графіці. Обкладинка до книжки."

Про матеріал

відео матеріали, а також наочність на дошці та індивідуальні картки.

Хід уроку.

  • I.Організаційний момент.

Вітаюсь з учнями, перевіряю відсутніх на уроці та готовність до уроку.

  • II.Мотивація навчальної діяльності.

Сьогоднішній урок я хочу розпочати зі слів відомого педагога Володимира Сухомлинського: «Людина для якої книжка у дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчуває себе обділеною, збіднілою і спустошеною».

(В. Сухомлинський)

  • III.Оголошення теми та мети уроку

Тому темою нашого сьогоднішнього уроку було обрано .: «Композиція у графіці. Обкладинка до книжки.» Сьогодні на уроці ми створимо обкладинку до книги.

Діти, а які ваші улюблені книжки?

А чим вони вам подобаються?

  • IV.Вивчення нового матеріалу.
  • Слово вчителя.
  • Книга є невід'ємною складовою у житті кожної людини, ще з здавен книгу дуже шанували тому до нашого часу збереглося багато прислів'їв, приказок , загадок та віршів про книгу.
  • Загадки:
  • Ø Перший учень
  • 1)Дуже я потрібна всім, і великим, і малим всіх я розуму учу, а сама завжди мовчу.
  • (Книга)
  • 5)Всім про все вона розкаже і малюночки покаже усіх розуму навчить хоч сама завжди мовчить. (Книга)
  • 7)Поля письменник – агроном , засіяв буквами – зерном. Отож читачу поспішай зібрати стиглий урожай. (Книга)
  • Ø Другий учень
  • 2)Не дерева, а з листям
  • Не людина. А говорить.
  • 4)Сама мала , а розуму придала.
  • Ø Третій учень
  • 3)Що мовчить, а розуму навчить?
  • 6)Вчить як на світі жить
  • 8) Снігові поля, чорні грачі, хочеш розумним бути – бери та вчи.
  • Крім загадок народ склав ще багато прислів'їв про книгу.
  • Прислів'я:
  • Ø Перший учень
  • 1)Книга – міст у світ знань.
  • 2)Хто багато читає, той багато знає
  • 3)З книгою подружишся, розуму набудешся.
  • Ø Другий учень
  • 4)Хліб наснажує тіло, а книга - розум.
  • 5)Не кожний хто читає в читанні силу знає.
  • Ø Третій учень
  • 6)Одна книга тисячі людей навчає.
  • 7)Книга вчить як на світі жить.
  • 8) Снігові поля, чорні грачі, хочеш розумним бути – бери та вчи.
  • Ø Третій учень
  • Також відомий письменник Іван Франко придумав вислів про книжку який мені дуже сподобався.
  • Книга - морська глибина;:
  • Хто в них пірне аж до дна,
  • Той хоч і труду мав досить
  • Дивні перлини виносить.
  • Ø Четвертий учень:
  • Вірші:
  • Також про книгу було складено чимало віршів, цей вірш мені дуже сподобався.
  • Книга-вірний,
  • Книга-перший,
  • Книга-ліпший друг малят,
  • Ми не можемо без книжки.
  • Ми не можемо без книжки,
  • Всі малята говорять.
  • Слово вчителя.
  • Перш ніж книга з'являється на полицях магазину , вона проходить досить складний і тривалий час. Головний елемент на який ми звертаємо увагу побачивши книгу це обкладинка. Іще кажуть що обкладинка це обличчя книги.
  • Перші обкладинки оформлювалися за допомогою різних матеріалів : дерева, шкіри, металу, тканини, прикрашалися дорогоцінним камінням.(демонстрація третього слайда)
  • Перші книги писалися і оздоблювалися при церквах і монастирях, тому найбільшого оздоблення підлягала саме Біблія.(демонстрація четвертого слайда).
  • Одними із перших рукописних зразків книг є «Остромирове Євангеліє», «Повість минулих літ» яку написав Нестор Літописець. .(демонстрація п'ятого-шостого слайдів)
  • У старовинних книгах , переважно рукописних, кожну літеру виписував майстер - каліграф спеціальними паличками або гусячим пером. Книжки прикрашалися буквицею – початковою літерою першого слова тексту. Вона була головним елементом композиції сторінки (демонстрація сьомого - восьмого слайдів).
  • Рукописні книжки прикрашались також і книжковою мініатюрою, яка малювалась церковними художниками вручну за допомогою фарб, найчастіше обирались біблійські сюжети, але зустрічаються і світські. У наш час книжкову мініатюру замінила книжкова ілюстрація (демонстрація дев'ятого слайда).
  • У книзі , як у будь якому гармонійному предметі, всі складові елементи підпорядковані цілому, це допомагає глядачу повно сприймати зміст. А зараз більш детально розглянемо структурні елементи книги. .(демонстрація десятого слайда). Звертаю увагу учнів на роздатковий матеріал на партах(складові елементи книги).

Книжковий блок— складається із зошитів, які підібрані в порядку нумерації сторінок, скріплені між собою в корінці і обрізані з трьох сторін.

Корінець— край блоку книги, де скріплені всі елементи видання.

'Форзац'— елемент книги у вигляді однозгинного аркуша паперу, одна сторона якого приклеюється до передньої внутрішньої сторони книжкової оправи, а друга — до першої сторінки книжкового блока.

Палітурка— тверда оправа книги, яка складається із двох боковин (передньої і задньої) і корінцевої частини, які скріплені між собою палітурним матеріалом.

Обкладинка— паперова оправа видання, яка оберігає його сторінки від пошкодження і забруднення.

Титул— перша сторінка книжки, на якій розміщуються основнібібліографічні данівидання: прізвище автора, назва, назва видавництва, місце і рік випуску.

Авантитул - сторінка розташована перед титулом, з надрукованими на ній текстом або ілюстраціями

Суперобкладинка— паперова додаткова сторінка, яка накидається на обкладинку для захисту її від пошкодження і забруднення. Використовується як елемент зовнішнього оздоблення видання, може виконувати інформаційну функцію. .(демонстрація одинадцятого слайда).

Над створенням обкладинок до книжок працювало дуже багато художників, один із українських представників це -Григорій Нарбут. А зараз про його творчі здобутки нам розкаже:

5 учень.

Григорій Нарбут - український художник графік .Ще з дитинства цікавився образотворчим мистецтвом, займався створенням витинанок з паперу. Займався оформленням серії дитячих зошитів це була одна з перших його робіт. Пізніше ілюструє обкладинки до книжок «Казка про царя Салтана» О.С. Пушкіна, «Українську абетку», «Енеїду» І. Котляревського. та ін..

Крім оформлення книжок займався створенням грошових знаків, державного герба та створенням української абетки. .(Демонстрація дванадцятого-тринадцятого слайдів)

Оформлення сучасних обкладинок дещо змінилося на відміну від старовинних , а як саме нам розкаже :

6 учень:

На відміну від обкладинок старовинних книжок сучасне оформлення обкладинок досить різноманітне. Художники ілюстратори вдало поєднують різні шрифти та їх кольорові рішення. Добре передають об'єм на зображеннях, в 20- 21 ст. для створення обкладинок широко застосовують комп'ютерні технології, що дає змогу створити неповторну обкладинку. .(Демонстрація чотирнадцятого – п'ятнадцятого слайдів).

Демонструю відеоролик на тему: «Виготовлення книги в домашніх умовах» (коментую відео усно).

  • V.Практична робота

Створення обкладинки до книги.

Сьогодні на уроці, кожен з вас, має можливість стати художником ілюстратором і створити свою власну обкладинку до улюбленої книги.

Етапи роботи над обкладинкою:

  • v Закомпонувати та намалювати зображення обкладинки олівцем.
  • v Намалювати назву книги, та ілюстрацію на обкладинці.
  • v Виконати роботу у кольорі.
  • v Деталізація дрібних деталей та елементів.
  • Виконання практичної роботи здійснюється під музичний супровід.
  • VI.Актуалізація набутих знань (рефлексія)
  • Прийом «мікрофон»
  • Учні підкидують кубик – рубик, ловлять його за одну грань і відповідають на питання , яке розміщене на грані.
  • Закінчіть речення:
  • «Сьогодні на уроці я дізнався »;
  • «Мене здивувало »;
  • «Сьогодні на уроці я навчився »;
  • «Ці знання я зможу використати » та ін.
  • VII.Завершення уроку
  • Презентація макетів книги учнів, обговорення композиції, стильової єдності всіх елементів.
  • Оцінювання робіт учнів.
  • VIII.Домашнє завдання.
  • Альбом, фарби, непроливайка, пензлі, палітра, завершити роботи.
Перегляд файлу

Тема уроку: Композиція у графіці. Обкладинка до книжки

Мета уроку:

1.Ознайомити учнів з основними елементами книги, технологією  оформлення та  виготовлення книги, дизайном обкладинки.

2.Розвивати творче мислення, поглибити уміння  компонувати  основні елементи композиції.

3.Виховувати дбайливе ставлення до книжок, інтерес до професії  художник - ілюстратор.

Обладнання і матеріали: зразки дитячих книг, дитячі роботи (ілюстрації обкладинок), таблиця – елементи книги , відео ролик  на тему «Виготовлення книги», репродукції  обкладинок перших книг, сучасних обкладинок.

Клас: 5

Хід уроку.

  1. Організаційний момент.

Вітаюсь з учнями, перевіряю відсутніх на уроці та готовність до уроку.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогоднішній урок я хочу розпочати  зі слів  відомого педагога Володимира Сухомлинського: «Людина для якої книжка у дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчуває себе обділеною, збіднілою і спустошеною».

(В. Сухомлинський)

  1. Оголошення теми та мети уроку

Тому темою  нашого сьогоднішнього уроку було обрано .:  «Композиція у графіці. Обкладинка до книжки.»  Сьогодні на уроці  ми створимо обкладинку до книги.

Діти, а які ваші улюблені книжки?

А чим вони вам подобаються?

  1. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

Книга є невід’ємною складовою у житті кожної людини, ще з  здавен книгу  дуже шанували  тому до нашого часу збереглося багато прислів’їв, приказок , загадок  та віршів про книгу.

Загадки:

  • Перший учень

1)Дуже  я потрібна всім, і великим, і малим всіх я розуму учу, а сама завжди мовчу. 

                                                                                                  (Книга)

5)Всім про все вона розкаже і малюночки покаже усіх розуму навчить  хоч сама завжди мовчить.                                                                                                                                                                                                                          (Книга)

7)Поля письменник – агроном , засіяв буквами – зерном. Отож читачу поспішай зібрати стиглий урожай.                                                                                                                                                 (Книга)

  • Другий  учень

2)Не дерева, а з листям

Не людина. А говорить.

4)Сама мала , а розуму придала.

  • Третій учень

3)Що мовчить, а розуму навчить?

6)Вчить як на світі жить

8) Снігові поля, чорні грачі, хочеш розумним бути – бери та вчи.

Крім загадок народ склав  ще багато прислів’їв про книгу.

Прислів’я:

  • Перший учень

1)Книга – міст у світ знань.

2)Хто багато читає, той багато знає

3)З книгою подружишся, розуму набудешся.

  • Другий  учень

4)Хліб наснажує тіло, а книга - розум.

5)Не кожний хто читає в читанні силу знає.

  • Третій учень

6)Одна книга тисячі людей навчає.

7)Книга вчить як на світі жить.

8) Снігові поля, чорні грачі, хочеш розумним бути – бери та вчи.

  • Третій учень

Також відомий письменник Іван Франко придумав вислів про книжку який мені дуже сподобався.

Книга  - морська глибина;:

Хто в них пірне аж до дна,

Той хоч і труду мав досить

Дивні перлини виносить.

  • Четвертий учень:

Вірші:

Також про книгу було складено чимало віршів, цей вірш мені дуже сподобався.

Книга-вірний,

Книга-перший,

Книга-ліпший друг малят,

Ми не можемо без книжки.

Ми не можемо без книжки,

Всі малята говорять.

Слово вчителя.

Перш ніж книга з’являється на полицях магазину , вона проходить досить складний і тривалий час.  Головний елемент на який ми звертаємо увагу побачивши книгу це обкладинка. Іще кажуть що обкладинка це обличчя книги.

Перші обкладинки оформлювалися за допомогою різних матеріалів : дерева, шкіри, металу, тканини, прикрашалися дорогоцінним камінням.(демонстрація третього слайда)

Перші книги писалися і оздоблювалися при церквах і монастирях, тому найбільшого оздоблення підлягала саме Біблія.(демонстрація четвертого слайда).

Одними із перших рукописних зразків книг є «Остромирове Євангеліє»,  «Повість минулих літ» яку написав  Нестор Літописець. .(демонстрація п’ятого-шостого слайдів)

У старовинних книгах , переважно рукописних, кожну літеру виписував майстер - каліграф спеціальними паличками або гусячим пером. Книжки прикрашалися буквицею – початковою літерою першого слова тексту.  Вона була головним елементом композиції сторінки (демонстрація сьомого - восьмого слайдів).

 Рукописні книжки прикрашались також і книжковою мініатюрою, яка малювалась церковними художниками вручну за допомогою фарб, найчастіше обирались біблійські сюжети, але зустрічаються і світські. У наш час книжкову мініатюру замінила книжкова ілюстрація (демонстрація дев’ятого слайда).

У книзі , як у будь якому гармонійному предметі, всі складові елементи підпорядковані цілому, це допомагає глядачу  повно сприймати зміст.  А зараз більш детально розглянемо структурні елементи книги. .(демонстрація десятого слайда). Звертаю увагу учнів на роздатковий матеріал на партах(складові елементи книги).

Книжковий блок — складається із зошитів, які підібрані в порядку нумерації сторінок, скріплені між собою в корінці і обрізані з трьох сторін.

Корінець — край блоку книги, де скріплені всі елементи видання.

'Форзац' — елемент книги у вигляді однозгинного аркуша паперу, одна сторона якого приклеюється до передньої внутрішньої сторони книжкової оправи, а друга — до першої сторінки книжкового блока.

Палітурка — тверда оправа книги, яка складається із двох боковин (передньої і задньої) і корінцевої частини, які скріплені між собою палітурним матеріалом.

Обкладинка — паперова оправа видання, яка оберігає його сторінки від пошкодження і забруднення.

Титул — перша сторінка книжки, на якій розміщуються основні бібліографічні дані видання: прізвище автора, назва, назва видавництва, місце і рік випуску.

Авантитул -  сторінка розташована перед титулом, з надрукованими на ній текстом або ілюстраціями

Суперобкладинка — паперова додаткова сторінка, яка накидається на обкладинку для захисту її від пошкодження і забруднення. Використовується як елемент зовнішнього оздоблення видання, може виконувати інформаційну функцію. .(демонстрація одинадцятого слайда).

Над створенням обкладинок до книжок працювало дуже багато художників, один із українських представників це -Григорій Нарбут. А зараз  про його творчі здобутки нам розкаже:

5 учень.

Григорій Нарбут  - український художник графік .Ще з дитинства цікавився образотворчим мистецтвом, займався створенням витинанок з паперу. Займався оформленням серії дитячих зошитів це була одна з перших його робіт. Пізніше ілюструє обкладинки до книжок «Казка про царя Салтана» О.С. Пушкіна, «Українську абетку», «Енеїду» І. Котляревського. та ін..

Крім оформлення книжок займався створенням грошових знаків, державного герба та створенням української абетки. .(Демонстрація дванадцятого-тринадцятого слайдів)

Оформлення сучасних обкладинок дещо змінилося на відміну від старовинних , а як саме нам розкаже :

6 учень:

На відміну від обкладинок старовинних книжок сучасне оформлення обкладинок досить різноманітне. Художники ілюстратори вдало поєднують різні шрифти та їх кольорові рішення. Добре передають об’єм на зображеннях, в 20- 21 ст. для створення обкладинок  широко застосовують комп’ютерні технології, що дає змогу створити неповторну обкладинку. .(Демонстрація чотирнадцятого – п’ятнадцятого слайдів).

Демонструю відеоролик на тему:  «Виготовлення книги в домашніх умовах» (коментую відео усно).

  1. Практична робота

Створення обкладинки до книги.

Сьогодні на уроці, кожен з вас, має можливість стати художником ілюстратором і створити свою власну обкладинку до улюбленої книги.

Етапи роботи над обкладинкою:

  •  Закомпонувати та намалювати зображення  обкладинки олівцем.
  • Намалювати назву книги, та ілюстрацію на обкладинці.
  • Виконати роботу у кольорі.
  •  Деталізація дрібних деталей та елементів.

Виконання практичної роботи здійснюється під музичний супровід.

  1. Актуалізація набутих знань (рефлексія)

Прийом «мікрофон»

Учні підкидують кубик – рубик, ловлять його за одну грань і відповідають на питання , яке розміщене на грані.

Закінчіть речення:

«Сьогодні на уроці я дізнався     »;

«Мене здивувало          »;

«Сьогодні на уроці я навчився            »;

«Ці знання я зможу використати        »  та ін.

  1. Завершення уроку

Презентація макетів книги учнів, обговорення композиції, стильової єдності всіх елементів.

Оцінювання робіт учнів.

  1. Домашнє завдання.

Альбом, фарби, непроливайка, пензлі, палітра, завершити роботи.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Стецик Оксана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Савина Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Марина Светлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
4860
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку