Образотворче мистецтво, 5 клас
Конспект уроку
Тема. Види декоративно – ужиткового мистецтва. Дизайн.
Мета. Формувати в учнів поняття: «декоративно-ужиткове мистецтво», «дизайн», ознайомити із видами декоративно-ужиткового мистецтва, навчити розрізняти авторські вироби від промислових, будувати ескіз; розвивати інтерес до пізнання українського народного мистецтва, творчі здібності, образне мислення, увагу, фантазію, уяву, логічне мислення, вміння бачити прекрасне, складати схеми, таблиці, аналізувати малюнки, робити висновки;
виховувати повагу до культурної спадщини народу, традицій любов до творів декоративного мистецтва, естетичні смаки, підприємницьку діяльність, повагу до праці народних майстрів, бажання продовжувати традиції українського народу, духовні і моральні загальнолюдські цінності.
Тип уроку. Комбінований.
Методи, форми, прийоми: інформаційно-рецептивний:
мовний (бесіда, розповідь, пояснення);
наочний (малюнки, таблиці, схеми, фотографії предметів декоративно-ужиткового мистецтва, годинники);
репродуктивний (актуалізація знань);
творчий (повідомлення учнів).
Обладнання: для вчителя - зразки виробів декоративно-ужиткового мистецтва, годинники, ноутбук, телевізор, правила з виготовлення виробу;
для учнів – альбом, простий олівець, гумка, кольорові олівці.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи.
І. Етап орієнтації.
1. Організаційна частина
- перевірка присутності учнів;
- перевірка наявності в них необхідного приладдя для роботи на уроці;
- психологічна підтримка учнів до уроку. (- Приємно всіх вас бачити,
бажаю всім хорошого настрою і вірю, що у вас все вдасться).
2. Актуалізація опорних знань
- Перед тим як перейди до вивчення нової теми, давайте пригадаємо про що ми говорили на попередньому уроці.
1.Репродуктивна бесіда
1). Що таке скульптура? (Скульптура - один із видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об’ємної форми.);
2). Рельєфну скульптуру, малюнок якої заглиблений у площину, ми
називаємо… ( контррельєф);
3). Засіб художньої виразності у скульптурі це - … (об’єм );
4). Скульптуру, яка трішки випукла над площиною, називаємо… (барельєф);
5). Характер поверхні скульптурного твору ми називаємо - … (фактурою);
6). Скульптуру, яка випукла над площиною більш, як на половину, називаємо… (горельєф);
7). З яких матеріалів виготовляли скульптуру? (з дерева, каменю, гіпсу пластиліну, тіста, воску та металу);
8). Рецепт приготування тіста для ліплення?
9). Як ще називали українського скульптора Йогана-Георга Пінзеля? (Львівським Мікеланджело).
3. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розповідь учителя
- Дорогі діти, ми з вами до сьогоднішнього уроку організували виставку. Якщо поглянемо довкола, то побачимо багато різних за призначенням предметів побуту: меблі і посуд, килими й покривала, різноманітні прикраси і багато іншого. Кожен з них по-своєму впливає на наш настрій, створює в приміщенні особливу атмосферу.
- Сьогодні ви дізнаєтеся:
ІІ. Етап визначення мети уроку.
- Отже, тема нашого уроку звучить так:
Тема. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Дизайн.
ІІІ. Етапи проектування.
1.Складання плану уроку
План
ІV. Етап виконання плану діяльності.
1. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.
1. Гра «Інтерв’ю»
- Друзі, на минулому уроці ви отримали випереджувальні завдання: підготувати коротеньку історію про виріб, який ви принесли на виставку предметів декоративно-ужиткового мистецтва. Прошу до слова.
2. Онлайн-зустріч з власницею стародавньої скатертини
(Розповідь про скатертину).
3.Розповідь-пояснення вчителя
- Дуже часто ми сьогодні згадували поняття «декоративно-ужиткове мистецтво». А що ж таке насправді декоративно-ужиткове мистецтво. Слово «декоративне» – походить від латинського «dekorare» - прикрашати, а «ужиткове» означає, що речі мають практичне використання. Отже, декоративно-ужиткове мистецтво – створення і оздоблення художніх виробів, що мають практичне призначення у побуті.
4.Складання схеми за слайдами
- Діти, давайте складемо з вами схему «Види декоративно-ужиткового мистецтва». У вас на парті лежать надруковані слова, за картинкою на слайді знайдіть вид мистецтва до якого належать ці предмети, будьте уважними. (Вчитель презентує слайд з певним видом декоративно-ужиткового мистецтва, дає коротеньку інформацію, учень прикріпляє назву виду).
- Гончарство,
- Художнє скло або скловарництво,
- Бісероплетіння,
- Художня обробка деревини: бондарство, різьблення, інкрустація,
- Народна іграшка,
- Лозоплетіння,
- Декоративний розпис,
- Витинанка,
- Ткацтво, килимарництво,
- Вишивка,
- Писанкарство,
- Ковальство,
- Карбування,
- Флористика.
5.Фізкультхвилинка для очей
6.Робота з текстом підручника
- У своїх підручниках знайдіть на с.114 два зображення з вазами. Розгляньте їх. Діти, зверніть увагу авторська робота виготовлялася часто в одному екземплярі, такі роботи є неповторними і цінуються дуже високо. Коли ми подивимося уважніше на картинку, то побачимо прізвище майстра, автора цієї роботи. А вироби, які ви зустрічаєте у крамницях, які виготовляються великими партіями ми називаємо їх – промислові вироби, над ними працювали люди різних професій: технологи, конструктори, робітники, ну і, звісно ж, дизайнери.
7.Вправа «Асоціація»
- Діти, а доводилось коли небудь вам чути такі слова, як «дизайнер» чи «дизайн»?
- А де саме ви чули використання таких слів?
- Отже, «дизайн» з англійської перекладається як «проєкт, малюнок, задум, план, мета, творчий задум, креслення, розрахунок, ескіз, малюнок, витвір мистецтва». Дизайн присутній всюди: в одязі, у прикрасах, інтер’єрі, у приготуванні страв, тобто у всіх речах, які виготовлені людиною. А дизайнер - розробляє дизайн майбутнього виробу, щоб він ішов з модою в ногу, був привабливим, естетичним, зручним.
2.Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
1.Гра «Знайди зайве»
- Дочепіть, будь ласка, потягу вагони з правильними словами на них, таким чином, ми закріпимо поняття «дизайн».
(Набір слів для гри: проєкт, малюнок, зефір, задум, клей ПВА, план, мета, мушля, креслення, барабан, розрахунок, яблуко, ескіз, малюнок, витвір мистецтва, парасолька).
2.Практична робота.
Інструктаж з техніки безпеки
а). Правила поетапного виконання практичної роботи. (Використання телевізора або мультимедійної дошки).
Правила для виготовлення ескізу годинника:
1. Подивіться на годинники, які перед вами представлені;
2. Спробуйте пофантазувати і придумати годинник за власним дизайном;
3. Намалюйте кілька начерків різних за розміром, пропорціями, зовнішнім виглядом;
4. З таких ескізів-начерків оберіть який є найбільш вдалим на вашу думку;
5. Візьміть чистий аркуш і зробіть його збільшене зображення;
6. Намалюйте детально всі частини годинника;
7. Подумайте, чи зручно буде користуватися таким годинником?
- З яких матеріалів буде виготовлятися ваш годинник?
- Якщо вирішите продати свій виріб, то чим плануєте зацікавити покупця?
б). Власне виконання практичної роботи.
в). Музичний супровід. (Під час практичної роботи, прослухайте українські народні пісні, у яких, зверніть увагу, згадуються предмети декоративно-ужиткового мистецтва).
г). В процесі роботи вчитель надає індивідуальну консультацію.
д). Руханка «Долоньки».
е). Про які предмети декоративно-ужиткового мистецтва ви почули у піснях?
V. Етап контрольно-оцінювальний
- Оцінювання.
а). Виставка дитячих ескізів годинника (продукції);
б). Захист проєкту-ескізу:
- Діти уявіть собі, що ваш ескіз це уже виготовлений годинник. Дайте характеристику свого виробу за поданим у практичній роботі планом.
(Вчитель підсумовує роботу учнів на уроці, виставляє оцінки у щоденники).
VІ. Заключний етап.
1.Повідомлення домашнього завдання.
- Опрацювати текст підручника с.112-116;
- Принести фарби, пензлі, посуд для води.
2. Гра «Кіндер-результат з сюрпризом»
(Діти по черзі витягають сюрпризи із запитаннями, зачитують і висловлюють свої думки щодо уроку):
1). Що сподобалось вам на сьогоднішньому занятті?
2) Де ви зможете використати ці знання?
3). Які вироби з видів декоративно-ужиткового мистецтва ви хотіли б навчитися виготовляти?
4). Чи відчуваєте ви гордість за наш трудолюбивий і творчий народ?
5). Чи будете ви підтримувати ремесла української народної творчості?
6). Який виріб вам сподобався найбільше?