Конспект уроку з образотворчого мистецтва у 5 класі на тему: "Види декоративно – ужиткового мистецтва. Дизайн".

Про матеріал
У конспекті подано матеріал для вивчення видів декоративно-ужиткового мистецтва. Використано такі методи роботи: складання схеми за слайдами, гра "Інтерв'ю", "Кіндер - результат з сюрпризом", вправа "Асоціація". А також подано руханки: "Чарівна кісточка", "Долоньки".
Перегляд файлу

Образотворче  мистецтво, 5 клас

Конспект уроку

Тема. Види декоративно – ужиткового мистецтва. Дизайн.

Мета. Формувати в учнів поняття: «декоративно-ужиткове  мистецтво», «дизайн», ознайомити із видами декоративно-ужиткового мистецтва, навчити розрізняти авторські вироби від промислових, будувати ескіз; розвивати інтерес до пізнання українського народного мистецтва, творчі здібності, образне мислення, увагу, фантазію, уяву, логічне мислення, вміння бачити прекрасне, складати схеми, таблиці,  аналізувати малюнки, робити висновки;

         виховувати повагу до культурної спадщини народу, традицій любов до творів декоративного мистецтва, естетичні смаки, підприємницьку діяльність, повагу до праці народних майстрів, бажання продовжувати традиції українського народу, духовні і моральні загальнолюдські цінності.

Тип уроку. Комбінований.

Методи, форми, прийоми: інформаційно-рецептивний:

         мовний (бесіда, розповідь, пояснення);

         наочний (малюнки, таблиці, схеми, фотографії предметів декоративно-ужиткового мистецтва, годинники);

         репродуктивний (актуалізація знань);

         творчий (повідомлення учнів).

Обладнання: для вчителя - зразки виробів декоративно-ужиткового  мистецтва, годинники, ноутбук, телевізор,  правила з виготовлення виробу;

         для учнів – альбом, простий олівець, гумка, кольорові олівці.

 

               Структура уроку, основний зміст і методи роботи.

І. Етап орієнтації.

1. Організаційна частина

- перевірка присутності учнів;

- перевірка наявності в них необхідного приладдя для роботи на уроці;

- психологічна підтримка учнів до уроку. (- Приємно всіх вас бачити,

бажаю всім хорошого настрою і вірю, що у вас все вдасться).

2. Актуалізація опорних знань 

- Перед тим як перейди до вивчення нової теми, давайте пригадаємо про що ми говорили на попередньому уроці.

1.Репродуктивна бесіда

1). Що таке скульптура? (Скульптура - один із видів образотворчого мистецтва, який художньо відтворює навколишній світ за допомогою об’ємної форми.);

2). Рельєфну скульптуру, малюнок якої заглиблений у площину,  ми

називаємо… ( контррельєф);

3). Засіб художньої виразності у скульптурі  це  - …   (об’єм );

4). Скульптуру, яка трішки випукла над площиною, називаємо… (барельєф);

5). Характер поверхні скульптурного твору ми називаємо - … (фактурою);

6). Скульптуру, яка випукла над площиною більш, як на половину, називаємо… (горельєф);

 7). З яких матеріалів виготовляли скульптуру? (з дерева, каменю, гіпсу пластиліну, тіста, воску та металу);

8). Рецепт приготування тіста для ліплення? 

9). Як ще називали українського скульптора Йогана-Георга Пінзеля? (Львівським Мікеланджело).                                                  

3. Мотивація навчальної діяльності.

1. Розповідь учителя

 - Дорогі діти, ми з вами до сьогоднішнього уроку організували виставку. Якщо поглянемо довкола, то побачимо багато різних за призначенням предметів побуту: меблі і посуд, килими й покривала, різноманітні прикраси і багато іншого. Кожен з них по-своєму впливає на наш настрій, створює в приміщенні особливу атмосферу.          

- Сьогодні ви дізнаєтеся:

  • як називають предмети не лише корисні, а й красиво оздоблені;
  • хто працював над їх виготовленням і як вони використовуються;
  • чому різні вироби на нашій виставці називають «декоративно-ужитковим мистецтвом».
  • дізнаємось, що таке «дизайн», хто такі дизайнери.

 

ІІ. Етап визначення мети уроку.

 - Отже, тема нашого уроку звучить так:

 Тема.  Види декоративно-ужиткового мистецтва. Дизайн.

  • На вивчення даної теми відведено один урок. Отримані знання ви зможете використовувати у повсякденному житті, а також, вони дозволять вам успішно підготувати творчий проєкт.
  • Якщо передивитися бабусині речі, можна знайти вишитий рушник або різьблену скриньку, намисто чи сорочку. Предмет, якого торкалися руки художника-умільця, перетворюється на витвір декоративно-ужиткового мистецтва.
       

ІІІ. Етапи проектування.

1.Складання плану уроку

План

  1. Декоративно – ужиткове мистецтво як вид образотворчого мистецтва.
  2. Види декоративно – ужиткового мистецтва.
  3. Дизайн.

 

ІV. Етап виконання плану діяльності.

 1.  Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.

1. Гра «Інтерв’ю»

- Друзі, на минулому уроці ви отримали випереджувальні завдання: підготувати коротеньку історію про виріб, який ви принесли на виставку предметів декоративно-ужиткового мистецтва. Прошу до слова.                           

2. Онлайн-зустріч з власницею стародавньої скатертини

(Розповідь про скатертину).

3.Розповідь-пояснення вчителя

  • Як ви бачите, ці вироби виготовлені із різних матеріалів. Декоративне мистецтво краще розвивалося там, де були для цього відповідні умови, а саме, де був потрібний матеріал: глина, дерево. Хто жив біля водоймищ, то заготовляли лозу, глину, біля лісів - працювали з деревом, а де переважала кам’яниста місцевість – роботи виготовлялися з каменю. А виникло декоративно-ужиткове мистецтво ще у кам’яний вік, коли люди починали виготовляти предмети побуту, пізніше почали уже їх прикрашати.

 - Дуже часто ми сьогодні згадували поняття «декоративно-ужиткове мистецтво». А що ж таке насправді декоративно-ужиткове мистецтво. Слово «декоративне» – походить від латинського «dekorare» - прикрашати, а «ужиткове» означає, що речі мають практичне використання. Отже, декоративно-ужиткове мистецтво – створення і оздоблення художніх виробів, що мають практичне призначення у побуті.

 4.Складання схеми за слайдами

 - Діти, давайте складемо з вами схему «Види декоративно-ужиткового мистецтва». У вас на парті лежать надруковані слова, за картинкою на слайді знайдіть вид мистецтва до якого належать ці предмети, будьте уважними. (Вчитель презентує слайд з певним видом декоративно-ужиткового мистецтва, дає коротеньку інформацію, учень прикріпляє назву виду).

     - Гончарство,

- Художнє скло або скловарництво,

- Бісероплетіння,

- Художня обробка деревини: бондарство, різьблення, інкрустація,

- Народна іграшка,

- Лозоплетіння,

- Декоративний розпис,

- Витинанка,

     - Ткацтво, килимарництво,

     - Вишивка,

     - Писанкарство,

- Ковальство,

- Карбування,

- Флористика.

5.Фізкультхвилинка для очей

6.Робота з текстом підручника

 - У своїх підручниках знайдіть на с.114  два зображення з вазами. Розгляньте їх. Діти, зверніть увагу авторська робота виготовлялася часто в одному екземплярі, такі роботи є неповторними і цінуються дуже високо. Коли ми подивимося уважніше на картинку, то побачимо прізвище майстра, автора цієї роботи. А  вироби, які ви зустрічаєте у крамницях, які виготовляються  великими партіями ми називаємо їх – промислові вироби, над ними працювали люди різних професій: технологи, конструктори, робітники, ну і, звісно ж, дизайнери.

7.Вправа «Асоціація»

 - Діти, а доводилось коли небудь вам чути такі слова, як «дизайнер» чи «дизайн»?

  - А де саме ви чули використання таких слів?

 - Отже, «дизайн» з англійської перекладається як «проєкт, малюнок, задум, план, мета, творчий задум, креслення, розрахунок, ескіз, малюнок, витвір мистецтва». Дизайн присутній всюди: в одязі, у прикрасах, інтер’єрі, у приготуванні страв, тобто у всіх речах, які виготовлені людиною. А дизайнер - розробляє дизайн майбутнього виробу, щоб він ішов з модою в ногу, був привабливим, естетичним, зручним.

 

2.Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

1.Гра «Знайди зайве» 

 - Дочепіть, будь ласка, потягу  вагони з правильними словами на них, таким чином, ми закріпимо поняття «дизайн».

(Набір слів для гри: проєкт, малюнок, зефір, задум, клей ПВА, план, мета, мушля, креслення, барабан, розрахунок, яблуко, ескіз, малюнок, витвір мистецтва, парасолька).

2.Практична робота.

  • А зараз я пропоную вам на деякий час стати дизайнерами і намалювати ескіз годинника. Свій задум ви можете втілити в життя, якщо добре подумаєте з яких матеріалів його виготовите. І  такий виріб можна продати, подарувати, чи знайти місце у власному інтер’єрі.

 

Інструктаж з техніки безпеки

 

а). Правила поетапного виконання практичної роботи. (Використання телевізора або мультимедійної дошки).

                   Правила для виготовлення ескізу годинника:

     1. Подивіться на годинники, які перед вами представлені;

     2. Спробуйте пофантазувати і придумати годинник за власним дизайном;

     3. Намалюйте кілька начерків різних за розміром, пропорціями, зовнішнім виглядом;

     4. З таких ескізів-начерків оберіть який є найбільш вдалим на вашу думку;

     5. Візьміть чистий аркуш і зробіть його збільшене зображення;

     6. Намалюйте детально всі частини годинника;

     7. Подумайте, чи зручно буде користуватися таким годинником? 

 - З яких   матеріалів буде виготовлятися ваш годинник?  

 - Якщо вирішите продати свій виріб, то чим плануєте зацікавити покупця?

 

б). Власне виконання практичної роботи.

 

в). Музичний супровід. (Під час практичної роботи, прослухайте українські народні пісні, у яких, зверніть увагу, згадуються предмети декоративно-ужиткового мистецтва).

 

г).  В процесі роботи вчитель надає індивідуальну консультацію.

 

д). Руханка «Долоньки».

 

е). Про які предмети декоративно-ужиткового мистецтва ви почули у піснях?

 

V. Етап контрольно-оцінювальний

- Оцінювання.

а). Виставка дитячих ескізів годинника (продукції);

б).  Захист проєкту-ескізу: 

- Діти уявіть собі, що ваш ескіз це уже виготовлений годинник. Дайте характеристику свого виробу за поданим у практичній роботі планом.

(Вчитель підсумовує роботу учнів на уроці, виставляє оцінки у щоденники).

 

VІ. Заключний етап.

1.Повідомлення домашнього завдання.

- Опрацювати текст підручника с.112-116;  

- Принести фарби, пензлі, посуд для води.

2. Гра «Кіндер-результат з сюрпризом»

(Діти по черзі витягають сюрпризи із запитаннями, зачитують і висловлюють свої думки щодо уроку):

1). Що сподобалось вам на сьогоднішньому занятті?

2) Де ви зможете використати ці знання?

3). Які вироби з видів декоративно-ужиткового мистецтва ви хотіли б навчитися виготовляти?

4). Чи відчуваєте ви гордість за наш трудолюбивий і творчий народ?

5). Чи будете ви підтримувати ремесла української народної творчості?

6). Який виріб вам сподобався найбільше?

 

 

docx
Додав(-ла)
Мовчко Тетяна
Додано
26 березня 2021
Переглядів
4954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку