Конспект уроку з основ здоров'я для 4 класу на тему "Гігієна порожнини рота"

Про матеріал
Ознайомити учнів із групами зубів та їхніми функціями, з правилами гігієни порожнини рота; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами.
Перегляд файлу

 

Тема. Гігієна порожнини рота

Мета: 

навчальна: ознайомити учнів із групами зубів та їхніми функціями, з правилами гігієни порожнини рота; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами;

розвивальна: збагачувати активний словник учнів, розвивати творчу уяву, фантазію, зацікавленість; формувати уміння збирати інформацію, досліджувати матеріал, робити висновки;

виховна: відповідальне ставлення до власного здоров’я.

Обладнання і матеріали: люстерка, макет щелепи, мультфільм «Пригоди лісових друзів», презентація «Зуби»,  роздатковий матеріал, мікрофон,  казкові герої, бейджі з  назвами груп.

Очікувані результати:

 знатимуть :

- про органи порожнини рота;

- правила догляду за зубами;

- корисні та шкідливі для зубів продукти харчування.

 вмітимуть :

- правильно доглядати за зубами;

- правильно харчуватися з максимальною користю для зубів;

- аналізувати і синтезувати, робити висновки;

- користуватися додатковою літературою.

Тип уроку: урок-подорож, засвоєння нових знань.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку


І. Організація класу  ( Слайд 1)
Встаньте, діти, ви у коло,

Посміхніться всі гарненько.

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»


ІІ. Емоційне налаштування

  1. Вправа  «Долонька до долоньки»
  • Побажайте один одному успіхів. Я вам бажаю плідної співпраці та гарного настрою.
  • А у вас гарний настрій?
  • Покажіть. (Діти підходять до куточка «Мій настрій» )
  1. Очікувані результати

   - Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Яким він буде?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра  з  гігієнічними  навичками

 – Давайте пограємо в гру з гігієнічними навичками. (Правила гри – відповідати на запитання  ТАК, НІ.)
Ви поснідали смачненько? ( Так!)
Зубки чистили гарненько? ( Так!)
Хто не любить пасти та зубної щітки,
То у того зубки зіпсуються швидко? ( Так!)

Щоб зуби укріпляти,
Корисно цвяхи  жувати? ( Ні!)
Хто ласує тортом, полюбляє цукор,
Той собі на горе буде мати муку? ( Так!)
Блиск зубам щоби надати
Треба крем взуттєвий взяти
Видавить пів тюбика
І почистити зубики.
Так чи ні? (Ні!)
Отже, не лінуйтеся, діточки маленькі,
Зранку і під вечір зубки чистити гарненько! 

2. Перегляд колажу. Бесіда (презентація) ( Слайд 2)

- Подивіться, будь ласка , на екран.  Усі дарують вам посмішку.

- Які ваші відчуття? ( Радість, тепло, спокій, добро, впевненість, щастя…)

- Що найбільше привертає вашу увагу в посмішках? ( Зуби)

- А чому саме зуби? ( Бо вони красиві, білі, здорові, блискучі…) 

- Здавна люди цінували і берегли зуби.

- Тому і складали такі фразеологізми. ( Слайд 3)

● Зуби, ніби крейда.
● Тримати язик за зубами.
● Вивчити назубок.

Порівняння
● Зуби, як у коня — ...(міцні).
● Зуби, як у миші — ...(гострі).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слово учителя
- Чи зрозуміли ви з нашої гри та бесіди про що ми будемо говорити на уроці?

- Так, про зубки, про ротову порожнину, її гігієну, адже не даремно кажуть,
    ( Слайд 4)                   "ЗДОРОВІ ЗУБИ – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я”

- А  як звучить тема нашого уроку,  ми дізнаємося склавши картки - пазли.

2. Робота в парах

- Попрацюйте в парах

Картинки по запросу пазли

( Слайд 5)

Метод «Мікрофон»

-  Діти, дуже важливо для збереження здоров’я дбати про свої зуби та ротову порожнину. Що означає доглядати за зубами? (Роздуми учнів.)

    Щоб розібратися в цьому, сьогодні ми проведемо незвичайний урок, урок- подорож. Саме на цьому уроці ми  будемо поглиблювати знання  про гігієну порожнини рота.

Тож  вирушимо з вами у мандрівку Зубною Галактикою на планету Здоров’я. На цій планеті в усіх здорові зуби, а править на  ній Мудра Зубна Фея. Проте дістатися до цієї планети не так легко. На шляху нам можуть зустрітися несподівані перешкоди. А ми готові їх подолати?

    Тоді — в дорогу!  На нас чекає космічний корабель і його капітан — Зоряний Хлопчик . Він   відважний захисник планети Здоров’я.

А девіз подорожі буде такий: ( Слайд 6)

- Прочитаємо разом.
Про чистоту хто добре дбає,
Завжди здоров’я добре має. 
V. Вивчення нового матеріалу

- Відправляємось в подорож ( звук ракети)

- Ось ми потрапили на першу планету нашої  Галактики  «Ротова порожнина»

1. Бесіда з  елементами  розповіді   

- Давайте розглянемо і з’ясуємо, з чого складається ротова порожнина? (Слайд 7)

- Хто допоможе мені?  (губи, верхня, нижня ще́лепа, зуби, язик) 

2. Інформація про гігієну порожнини рота
-Розгляньте ротову порожнину у дзеркальце.

- Якщо роздивитись свої зуби перед дзеркалом, то можна побачити що всі зуби розташовані у рівні ряди, верхні зубки перекривають нижні , і коли ми їх зціпимо, то у

 

кожного є  свій  ПРИКУС. ( Слайд 8)

   Порушенням прикусу вважається зміщення верхніх і нижніх щелеп відносно одна одної. Причини виникнення неправильного прикусу різні: захворювання, при яких дитина дихає ротом, а не носом; шкідливі звички - смоктати пальці, гризти олівці, ручки, нігті, підпирати щоку рукою тощо. Неправильний прикус впливає не лише на зовнішній вигляд обличчя, але й призводить до порушень травлення, мови тощо. За неправильного прикусу слід звернутися до лікаря.

  - До якого лікаря треба звернутися при неправильному прикусі? (стоматолог, ортодонт)

Словникова робота на дошці.

Стоматолог —лікар, який лікує захворювання ротової порожнини.

( Слайд 9) Ортодонт - лікар, який займається профілактикою виникнення неправильного прикусу і його лікуванням. 

- Які причини виникнення неправильного прикусу?

- Отже, пам’ятаймо про наслідки шкідливих звичок

  - У нас на уроці  присутні медичні дослідники, які нам приготували повідомлення  (виступ  дітей, бейджі)

  ( Слайд 10) Між зубами багато нерівностей.   У них легко затримуються  часточки страви.   Тут дуже швидко розмножуються різні бактерії, в тому числі і збудники хвороб. Подивіться на екран, як бактерії атакують наші зуби.

       А при пошкодженні зубів, у нарівності  потраплятимуть часточки страви і гнитимуть.  Це призведе до захворювання зубів - карієсу.  Крім того хворі зуби, як правило, мають неприємний запах. До того ж вони некрасиві, проте ми не завжди можемо відчути, що почалося захворювання зубів. Тому стоматологи радять після кожного прийому їжі полоскати порожнину рота теплою водою і чистити зуби двічі на день (уранці і ввечері).

 - Що таке карієс? ( Слайд 11)

 Карієс — це порожнина в зубах, що з'являється внаслідок руйнування зубної емалі та гниття зубів. Причини карієсу: неправильне харчування, надмірне вживання солодкого та догляд за зубами.

3. ВИСНОВОК

Зуби – це частина ротової порожнини, за якою треба ретельно доглядати і чистити вранці і ввечері

– Ось, діти, загорілася зелена зірочка. Значить ми виконали всі завдання і можемо мандрувати далі.

- Рушаймо, далі в дорогу. Друга планета Зубної Галактики   «Правила гігієни»

1. Перегляд мультфільму

-  І тут ми зустрічаємо…( Слайд 12)

2. Бесіда

- Чому у Зайчика заболів зуб?

-  Хто йому допоміг?

-  Які висновки зробив зайчик?

-  Тож, давайте, і ми будемо менше вживати солодкого і не боятися звертатися до стоматолога двічі на рік.

- Ви будете дотримуватися усіх правил  догляду  за зубами та ротовою порожниною?
2. Робота у групах «Асоціативний кущ»

(Складання правил догляду за зубами та ротовою порожниною)

- Ще одне завдання нам треба виконати на цій планеті.

- І тепер попрацюємо в групах. Правила роботи в групах, пам’ятаєте?

- Перша група складе асоціативний кущ «Правила догляду за зубами», а  друга – «Шкідливі звички». Вам допоможуть ілюстрації, які треба наклеїти.

(Побудова асоціативного куща в групах, презентація)

- Перша група, будь ласка, презентуйте свою роботу «Правила догляду за зубами».

  1. Полоскати порожнину роту після кожного прийому їжі теплою водою
  2. Чистити зуби  двічі на день, використовуючи пасту.
  3. Щітка повинна бути індивідуальна, просушена, після очищення.
  4. Щоб видалити залишки їжі між зубами, використовувати зубну нитку чи зубочистку.
  5. Не забувай чистити язик
  6. Двічі на рік відвідувати стоматолога

- Друга група, будь ласка, презентуйте свою роботу «Шкідливі звички».

  1. Не можна кусати зубами горіхи, кісточки від ягід, різні тверді предмети тощо.!
  2. Шкідливо для зубів вживати багато солодкого.
  3. Шкідливо для зубів різка зміна температури при прийомі їжі.
  4. Шкідливо пити каву і чай.
  5.          Шкідливо лузати насіння. Зуби, якими гризеш насіння, змінюють форму.
  6. Також пошкоджені зуби у курців, адже нікотин негативно впливає на їх здоров’я.

3. ВИСНОВОК

- Здорові зуби – запорука здоров’я і краси 

– Ось діти, загорілася ще одна зелена зірочка, отже, можемо мандрувати далі.

Фізкультхвилинка

А тепер для відпочинку

Проведем фізкультхвилинку. (Слайд 13)

-  Для того, щоб піклуватися про  зуби, потрібно знати їх будову.

- Наступна планета , на яку ми потрапили «Будова зуба»

1. Виступ стоматологів

- Я запрошую стоматологів.  Вони нас познайомлять із будовою зуба. (виступ учнів)   

 Учень 1 (Слайд 14)

     Спочатку у людини з’являються молочні зуби, а пізніше – постійні. Молочні зуби з’являються у 4-6 місяців і їх усього 20 , подивіться на екран, а постійні – в 8-12 років. Всього у дорослої людини 32 зуба.

Учень 2

Зуб складається з трьох частин розгляньте: (Слайд 15)
коронка зуба;  шийка зуба;  корінь зуба.
     Деякі зуби мають тільки один корінь, інші більше. Коронка зуба покрита емаллю.

    (Слайд 16)  По формі коронок зуби діляться на різці – їх по чотири на кожній щелепі, клики – по два, малі корінні зуби та великі корінні зуби, а зеленим кольором виділені зуби мудрості. Вони з’являються у 15 – 25 років.

- Дякую стоматологам.

2. Робота з підручником

- Відкрийте ст.44 в підручнику, розгляньте ще раз малюнок, які є групи зубів та прочитайте їх призначення.

3. Бесіда

- Чи дізнались, ви, щось нове?

- Які є групи зубів? (Різці, ікла, малі та великі кутні зуби)

- Яке призначення різців? (Відкушувати їжу)

- Для чого служать ікла? (Для розривання і утримання їжі)

- Яку роботу виконують малі та великі кутні зуби? (Подрібнюють і перетирають їжу)

4. Робота в парах. Інсценування (познайомити з класифікацією і значенням зубів)

- Переглянемо інсценівку, яку підготували діти заздалегідь. (Слайд 17) 

Презентація-інсценізація робіт

Ми - «різці». З’являємося найпершими у малюків у віці від 6 до 10 місяців. У малюків нас виростає не один і не два, а 8.

  Саме різцями дитина починає відкушувати їжу!

А ми «ікла» з’являємося у віці 10-12 місяців і виростаємо по два на нижній і на верхній щелепі. Ми - незамінні помічники для дітей, адже беремо участь у відкушуванні їжі.

      Але , діти, ми вас просимо, не розкушуйте нами горішки, бо ми можемо зламатися.  

     Ми малі «кутні зуби», з’являємося у дітей у віці від 1 до півтора року,  служимо для жування їжі.

     Тому дуже полюбляємо смачненько поїсти, але зазначимо, що тільки корисну їжу - сметанку, молочко, різні овочі та фрукти. Тож щоб ми не псувалися, їжте корисну їжу!!!!

     Здогадалися? Ми «великі кутні зуби»

З’являємося у людини постійними, і властивості випадати не маємо. Ми беремо участь у жуванні їжі.

   Одна у нас проблема, першими починаємо псуватися. Тож   слідкуйте за нами!!! Не допускайте нашого псування!!   

- Давайте поаплодуємо нашим акторам і один одному.

5. ВИСНОВОК    

- Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби.  Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не виросте. Бережіть постійні зуби!

- Ось, діти, загорілася ще одна зелена зірочка, отже, можемо мандрувати далі.

  1. Розповіді знавців

- Надаємо слово нашим знавцям.

Це цікаво! (Слайд 18)
А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.
(Слайд 19) Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик- дерихвіст, яку називають "крокодилів сторож”. Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.

Наступна планета Зубної Галактики   Практична робота

 - Діти, ви чистите зуби? Скільки разів на день?

1. Порядок чищення зубів

- У вас є картонні щітки, які ви зробили на уроці трудового навчання,  та макети щелеп. Будемо вчитися правильно чистити зуби.

(Слайд 20)

Похожее изображение

 

 

 

Почистити язик від кореня до кінчика. Ретельно прополоскати рот і помити щітку.   Процес чищення триває не менше 3 хвилин, користуйтеся пісочним годинником. Після кожного прийому їжі треба полоскати порожнину рота теплою водою.

  1. ВИСНОВОК

  - Дотримуйтесь правил  порядку чищення зубів  

- Ось ще одна зелена зірочка загорілася, в дорогу.

Кольоротерапія

- Діти, вам цікаво мандрувати космосом? Тоді продовжимо. ( Слайд 21)

VI. Узагальнення і систематизація знань

Наступна планета Галактики «Корисна та шкідлива їжа»

1. Гра «Їжа для зубів»

- Попрацюємо в групах. У однієї групи зубик хворий. Чому?

- Наклейте на нього шкідливі продукти, які вживав його господар.

- У другої групи зубик здоровий, бо ….  

- Наклейте на нього корисні продукти.

  1. ВИСНОВОК

- Вживайте корисні продукти. Знову зелена зірочка освітлює нам дорогу.

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія 

— Наша мандрівка наближається до кінцевої мети. Зоряний хлопчик дякує вам, що ви успішно подолали подорож до Планети Здоров’я.

А для того, щоб зустрітися з Зубною Феєю планети, потрібно промовити пароль. Ми дізнаємося його, якщо правильно дамо відповіді на запитання Феї. За кожну правильну відповідь відкриватиметься одне слово. ( Слайд 22)

  З чого складається ротова порожнина? (губи, верхня, нижня щелепа, зуби, язик) 

— Які види зубів ви знаєте? (Різці, ікла, малі та великі кутні зуби)

— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога? (2 рази)

— Скільки разів на день потрібно чистити зуби? (2 рази)

— Назвіть головних помічників збереження здоров’я зубів. (Зубні пасти, щітки)

— Назвіть корисні продукти для зубів.

— Чого не слід робити, щоб не порушити прикусу?

Що треба робити після кожного прийому їжі?

  • Прочитайте пароль, який ми отримали.

Кожного ранку і кожного вечора чистити зуби має малеча.

Це правило, за яким живуть мешканці Планети Здоров’я. А ось і сама Зубна Фея (вчитель показує дітям ігровий персонаж Зубної Феї). Вона дякує вам за те, що кожен із вас виконує всі її правила і поради.

  • І загорілася остання наша зелена зірочка. 
  1. Творче завдання

- Діти, ми з вами продовжуємо створювати  лепбук  «Планета Здоров’я». Хто бажає, складе вдома казку про зуби, яка починається так:

-   Жили-були собі зуби в ротовій порожнині дитини...

- Інші за бажанням прочитають казку-вірш  Михайла Стельмаха «Чому в зайця не болять зуби» і намалюють до неї малюнки.

- Ваші роботи ми помістимо у лепбук.

  1. Самоцінювання

- У вас на столах лежать подарунки від Зубної Феї - зубики. Обличчя у них якісь безликі, чогось бракує. (Посмішки)

-  Давайте «оживимо» цих осіб і намалюємо їм посмішку веселу, якщо сподобалась подорож, посмішку сумну, якщо не сподобалась подорож.

- Отже, ваші зубки «ожили».

- Візьміть їх і станьте в коло.

- Підніміть вгору і подивіться,  як ясно і весело від ваших посмішок стало в класі! 

- Чи справдилися ваші очікування?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 січня 2020
Переглядів
1421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку