Тема. Гігієна порожнини рота
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із групами зубів та їхніми функціями, з правилами гігієни порожнини рота; пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів і прикус; вчити учнів виконувати правила догляду за зубами;
розвивальна: збагачувати активний словник учнів, розвивати творчу уяву, фантазію, зацікавленість; формувати уміння збирати інформацію, досліджувати матеріал, робити висновки;
виховна: відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Обладнання і матеріали: люстерка, макет щелепи, мультфільм «Пригоди лісових друзів», презентація «Зуби», роздатковий матеріал, мікрофон, казкові герої, бейджі з назвами груп.
Очікувані результати:
знатимуть :
- про органи порожнини рота;
- правила догляду за зубами;
- корисні та шкідливі для зубів продукти харчування.
вмітимуть :
- правильно доглядати за зубами;
- правильно харчуватися з максимальною користю для зубів;
- аналізувати і синтезувати, робити висновки;
- користуватися додатковою літературою.
Тип уроку: урок-подорож, засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу ( Слайд 1)
Встаньте, діти, ви у коло,
Посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. Емоційне налаштування
- Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Яким він буде?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра з гігієнічними навичками
– Давайте пограємо в гру з гігієнічними навичками. (Правила гри – відповідати на запитання ТАК, НІ.)
Ви поснідали смачненько? ( Так!)
Зубки чистили гарненько? ( Так!)
Хто не любить пасти та зубної щітки,
То у того зубки зіпсуються швидко? ( Так!)
Щоб зуби укріпляти,
Корисно цвяхи жувати? ( Ні!)
Хто ласує тортом, полюбляє цукор,
Той собі на горе буде мати муку? ( Так!)
Блиск зубам щоби надати
Треба крем взуттєвий взяти
Видавить пів тюбика
І почистити зубики.
Так чи ні? (Ні!)
Отже, не лінуйтеся, діточки маленькі,
Зранку і під вечір зубки чистити гарненько!
2. Перегляд колажу. Бесіда (презентація) ( Слайд 2)
- Подивіться, будь ласка , на екран. Усі дарують вам посмішку.
- Які ваші відчуття? ( Радість, тепло, спокій, добро, впевненість, щастя…)
- Що найбільше привертає вашу увагу в посмішках? ( Зуби)
- А чому саме зуби? ( Бо вони красиві, білі, здорові, блискучі…)
- Здавна люди цінували і берегли зуби.
- Тому і складали такі фразеологізми. ( Слайд 3)
● Зуби, ніби крейда.
● Тримати язик за зубами.
● Вивчити назубок.
Порівняння
● Зуби, як у коня — ...(міцні).
● Зуби, як у миші — ...(гострі).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слово учителя
- Чи зрозуміли ви з нашої гри та бесіди про що ми будемо говорити на уроці?
- Так, про зубки, про ротову порожнину, її гігієну, адже не даремно кажуть,
( Слайд 4) "ЗДОРОВІ ЗУБИ – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я”
- А як звучить тема нашого уроку, ми дізнаємося склавши картки - пазли.
2. Робота в парах
- Попрацюйте в парах
( Слайд 5)
Метод «Мікрофон»
- Діти, дуже важливо для збереження здоров’я дбати про свої зуби та ротову порожнину. Що означає доглядати за зубами? (Роздуми учнів.)
Щоб розібратися в цьому, сьогодні ми проведемо незвичайний урок, урок- подорож. Саме на цьому уроці ми будемо поглиблювати знання про гігієну порожнини рота.
Тож вирушимо з вами у мандрівку Зубною Галактикою на планету Здоров’я. На цій планеті в усіх здорові зуби, а править на ній Мудра Зубна Фея. Проте дістатися до цієї планети не так легко. На шляху нам можуть зустрітися несподівані перешкоди. А ми готові їх подолати?
Тоді — в дорогу! На нас чекає космічний корабель і його капітан — Зоряний Хлопчик . Він — відважний захисник планети Здоров’я.
А девіз подорожі буде такий: ( Слайд 6)
- Прочитаємо разом.
Про чистоту хто добре дбає,
Завжди здоров’я добре має.
V. Вивчення нового матеріалу
- Відправляємось в подорож ( звук ракети)
- Ось ми потрапили на першу планету нашої Галактики «Ротова порожнина»
1. Бесіда з елементами розповіді
- Давайте розглянемо і з’ясуємо, з чого складається ротова порожнина? (Слайд 7)
- Хто допоможе мені? (губи, верхня, нижня ще́лепа, зуби, язик)
2. Інформація про гігієну порожнини рота
-Розгляньте ротову порожнину у дзеркальце.
- Якщо роздивитись свої зуби перед дзеркалом, то можна побачити що всі зуби розташовані у рівні ряди, верхні зубки перекривають нижні , і коли ми їх зціпимо, то у
кожного є свій ПРИКУС. ( Слайд 8)
Порушенням прикусу вважається зміщення верхніх і нижніх щелеп відносно одна одної. Причини виникнення неправильного прикусу різні: захворювання, при яких дитина дихає ротом, а не носом; шкідливі звички - смоктати пальці, гризти олівці, ручки, нігті, підпирати щоку рукою тощо. Неправильний прикус впливає не лише на зовнішній вигляд обличчя, але й призводить до порушень травлення, мови тощо. За неправильного прикусу слід звернутися до лікаря.
- До якого лікаря треба звернутися при неправильному прикусі? (стоматолог, ортодонт)
Словникова робота на дошці.
Стоматолог —лікар, який лікує захворювання ротової порожнини.
( Слайд 9) Ортодонт - лікар, який займається профілактикою виникнення неправильного прикусу і його лікуванням.
- Які причини виникнення неправильного прикусу?
- Отже, пам’ятаймо про наслідки шкідливих звичок
- У нас на уроці присутні медичні дослідники, які нам приготували повідомлення (виступ дітей, бейджі)
( Слайд 10) Між зубами багато нерівностей. У них легко затримуються часточки страви. Тут дуже швидко розмножуються різні бактерії, в тому числі і збудники хвороб. Подивіться на екран, як бактерії атакують наші зуби.
А при пошкодженні зубів, у нарівності потраплятимуть часточки страви і гнитимуть. Це призведе до захворювання зубів - карієсу. Крім того хворі зуби, як правило, мають неприємний запах. До того ж вони некрасиві, проте ми не завжди можемо відчути, що почалося захворювання зубів. Тому стоматологи радять після кожного прийому їжі полоскати порожнину рота теплою водою і чистити зуби двічі на день (уранці і ввечері).
- Що таке карієс? ( Слайд 11)
Карієс — це порожнина в зубах, що з'являється внаслідок руйнування зубної емалі та гниття зубів. Причини карієсу: неправильне харчування, надмірне вживання солодкого та догляд за зубами.
3. ВИСНОВОК
Зуби – це частина ротової порожнини, за якою треба ретельно доглядати і чистити вранці і ввечері
– Ось, діти, загорілася зелена зірочка. Значить ми виконали всі завдання і можемо мандрувати далі.
- Рушаймо, далі в дорогу. Друга планета Зубної Галактики «Правила гігієни»
1. Перегляд мультфільму
- І тут ми зустрічаємо…( Слайд 12)
2. Бесіда
- Чому у Зайчика заболів зуб?
- Хто йому допоміг?
- Які висновки зробив зайчик?
- Тож, давайте, і ми будемо менше вживати солодкого і не боятися звертатися до стоматолога двічі на рік.
- Ви будете дотримуватися усіх правил догляду за зубами та ротовою порожниною?
2. Робота у групах «Асоціативний кущ»
(Складання правил догляду за зубами та ротовою порожниною)
- Ще одне завдання нам треба виконати на цій планеті.
- І тепер попрацюємо в групах. Правила роботи в групах, пам’ятаєте?
- Перша група складе асоціативний кущ «Правила догляду за зубами», а друга – «Шкідливі звички». Вам допоможуть ілюстрації, які треба наклеїти.
(Побудова асоціативного куща в групах, презентація)
- Перша група, будь ласка, презентуйте свою роботу «Правила догляду за зубами».
- Друга група, будь ласка, презентуйте свою роботу «Шкідливі звички».
3. ВИСНОВОК
- Здорові зуби – запорука здоров’я і краси
– Ось діти, загорілася ще одна зелена зірочка, отже, можемо мандрувати далі.
Фізкультхвилинка
А тепер для відпочинку
Проведем фізкультхвилинку. (Слайд 13)
- Для того, щоб піклуватися про зуби, потрібно знати їх будову.
- Наступна планета , на яку ми потрапили «Будова зуба»
1. Виступ стоматологів
- Я запрошую стоматологів. Вони нас познайомлять із будовою зуба. (виступ учнів)
Учень 1 (Слайд 14)
Спочатку у людини з’являються молочні зуби, а пізніше – постійні. Молочні зуби з’являються у 4-6 місяців і їх усього 20 , подивіться на екран, а постійні – в 8-12 років. Всього у дорослої людини 32 зуба.
Учень 2
Зуб складається з трьох частин розгляньте: (Слайд 15)
коронка зуба; шийка зуба; корінь зуба.
Деякі зуби мають тільки один корінь, інші більше. Коронка зуба покрита емаллю.
(Слайд 16) По формі коронок зуби діляться на різці – їх по чотири на кожній щелепі, клики – по два, малі корінні зуби та великі корінні зуби, а зеленим кольором виділені зуби мудрості. Вони з’являються у 15 – 25 років.
- Дякую стоматологам.
2. Робота з підручником
- Відкрийте ст.44 в підручнику, розгляньте ще раз малюнок, які є групи зубів та прочитайте їх призначення.
3. Бесіда
- Чи дізнались, ви, щось нове?
- Які є групи зубів? (Різці, ікла, малі та великі кутні зуби)
- Яке призначення різців? (Відкушувати їжу)
- Для чого служать ікла? (Для розривання і утримання їжі)
- Яку роботу виконують малі та великі кутні зуби? (Подрібнюють і перетирають їжу)
4. Робота в парах. Інсценування (познайомити з класифікацією і значенням зубів)
- Переглянемо інсценівку, яку підготували діти заздалегідь. (Слайд 17)
Презентація-інсценізація робіт
Ми - «різці». З’являємося найпершими у малюків у віці від 6 до 10 місяців. У малюків нас виростає не один і не два, а 8.
Саме різцями дитина починає відкушувати їжу!
А ми «ікла» з’являємося у віці 10-12 місяців і виростаємо по два на нижній і на верхній щелепі. Ми - незамінні помічники для дітей, адже беремо участь у відкушуванні їжі.
Але , діти, ми вас просимо, не розкушуйте нами горішки, бо ми можемо зламатися.
Ми малі «кутні зуби», з’являємося у дітей у віці від 1 до півтора року, служимо для жування їжі.
Тому дуже полюбляємо смачненько поїсти, але зазначимо, що тільки корисну їжу - сметанку, молочко, різні овочі та фрукти. Тож щоб ми не псувалися, їжте корисну їжу!!!!
Здогадалися? Ми «великі кутні зуби»
З’являємося у людини постійними, і властивості випадати не маємо. Ми беремо участь у жуванні їжі.
Одна у нас проблема, першими починаємо псуватися. Тож слідкуйте за нами!!! Не допускайте нашого псування!!
- Давайте поаплодуємо нашим акторам і один одному.
5. ВИСНОВОК
- Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби. Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не виросте. Бережіть постійні зуби!
- Ось, діти, загорілася ще одна зелена зірочка, отже, можемо мандрувати далі.
- Надаємо слово нашим знавцям.
Це цікаво! (Слайд 18)
А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.
(Слайд 19) Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик- дерихвіст, яку називають "крокодилів сторож”. Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.
Наступна планета Зубної Галактики Практична робота
- Діти, ви чистите зуби? Скільки разів на день?
1. Порядок чищення зубів
- У вас є картонні щітки, які ви зробили на уроці трудового навчання, та макети щелеп. Будемо вчитися правильно чистити зуби.
(Слайд 20)
Почистити язик від кореня до кінчика. Ретельно прополоскати рот і помити щітку. Процес чищення триває не менше 3 хвилин, користуйтеся пісочним годинником. Після кожного прийому їжі треба полоскати порожнину рота теплою водою.
- Дотримуйтесь правил порядку чищення зубів
- Ось ще одна зелена зірочка загорілася, в дорогу.
Кольоротерапія
- Діти, вам цікаво мандрувати космосом? Тоді продовжимо. ( Слайд 21)
VI. Узагальнення і систематизація знань
Наступна планета Галактики «Корисна та шкідлива їжа»
1. Гра «Їжа для зубів»
- Попрацюємо в групах. У однієї групи зубик хворий. Чому?
- Наклейте на нього шкідливі продукти, які вживав його господар.
- У другої групи зубик здоровий, бо ….
- Наклейте на нього корисні продукти.
- Вживайте корисні продукти. Знову зелена зірочка освітлює нам дорогу.
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Наша мандрівка наближається до кінцевої мети. Зоряний хлопчик дякує вам, що ви успішно подолали подорож до Планети Здоров’я.
А для того, щоб зустрітися з Зубною Феєю планети, потрібно промовити пароль. Ми дізнаємося його, якщо правильно дамо відповіді на запитання Феї. За кожну правильну відповідь відкриватиметься одне слово. ( Слайд 22)
— З чого складається ротова порожнина? (губи, верхня, нижня щелепа, зуби, язик)
— Які види зубів ви знаєте? (Різці, ікла, малі та великі кутні зуби)
— Скільки разів на рік необхідно відвідувати стоматолога? (2 рази)
— Скільки разів на день потрібно чистити зуби? (2 рази)
— Назвіть головних помічників збереження здоров’я зубів. (Зубні пасти, щітки)
— Назвіть корисні продукти для зубів.
— Чого не слід робити, щоб не порушити прикусу?
— Що треба робити після кожного прийому їжі?
Кожного ранку і кожного вечора чистити зуби має малеча.
— Це правило, за яким живуть мешканці Планети Здоров’я. А ось і сама Зубна Фея (вчитель показує дітям ігровий персонаж Зубної Феї). Вона дякує вам за те, що кожен із вас виконує всі її правила і поради.
- Діти, ми з вами продовжуємо створювати лепбук «Планета Здоров’я». Хто бажає, складе вдома казку про зуби, яка починається так:
- Жили-були собі зуби в ротовій порожнині дитини...
- Інші за бажанням прочитають казку-вірш Михайла Стельмаха «Чому в зайця не болять зуби» і намалюють до неї малюнки.
- Ваші роботи ми помістимо у лепбук.
- У вас на столах лежать подарунки від Зубної Феї - зубики. Обличчя у них якісь безликі, чогось бракує. (Посмішки)
- Давайте «оживимо» цих осіб і намалюємо їм посмішку веселу, якщо сподобалась подорож, посмішку сумну, якщо не сподобалась подорож.
- Отже, ваші зубки «ожили».
- Візьміть їх і станьте в коло.
- Підніміть вгору і подивіться, як ясно і весело від ваших посмішок стало в класі!
- Чи справдилися ваші очікування?
1