Урок з основ здоров’я для 5 класу по темі: «Розвиток підлітків. Профілактика порушень постави.»
Мета уроку: ознайомити з деякими особливостями розвитку підлітків, правильну поставу, розглянути способи профілактики порушень постави; розвивати життєві навички, зокрема навички дотримання правил, що дозволяють зберегти правильну поставу.
Обладнання: ваги , підручник, картки з даними медогляду (зріст, маса), портфель п’ятикласника, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
-- привітання;(1)
-- перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Перевірка д/з.
Поль Брегг, американський діяч, який пропагував здоровий спосіб життя, написав багато порад, щодо збереження та покращення здоров’я, (2) говорив:
«Купити здоров’я не можна, його можна тільки заробити своїми власними постійними зусиллями».
На минулому уроці ви познайомилися з одним зусиллям, іншим словом, діяльністю, яка покращує здоров’я, зміцнює імунітет.
-
Яка це діяльність? (загартовування),
-
Які основні способи загартовування запам’ятали? (перебування на свіжому повітрі, засмагання, водні процедури)
-
Які правила загартовування залишилися в вашій пам’яті? (поступовість, систематичність, дозованість, індивідуальність)
-
Навіщо загартовування людині?
(Оцінювання правильних відповідей фішками.)
-
Мотивація.
-
Вам знайома гра «Завмри»? За умовами гри ви повинні на деякий час завмерти. Завмріть.
Проходячи по класу, торкаюся плеча учнів, які «завмерли» порушуючи правила сидіння за партою. По команді учні «оживають». Пропоную встати учням, до яких доторкнулася.
-
Як ви думаєте, чому я до вас доторкнулася? (під час гри положення вашого тіла шкодило вашій поставі)
-
Що таке постава? (звичне положення тіла людини під час ходьби, сидіння, стояння) (3)
-
Чи відомо вам, що процес навчання в школі пов’язаний з поставою. Більше того, з порушенням постави?
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
-
Правильна постава робить людину привабливою, (4) величавою і красивою.
-
Хто хоче бути привабливим, величавим і красивим?
-
Яка складова здоров’я відповідає за розвиток постави? (фізична)
-
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, від чого залежить правильна постава і як зберегти її величавою та граціозною. Отже, тема нашого уроку – (5) Розвиток підлітків. Профілактика порушень постави.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Інформація вчителя.
Постава людини формується з раннього дитинства в процесі зростання, розвитку. В народі існує прислів’я – «Без постави кінь – корова».
Ви помітили, що після літніх канікул учні змінилися: майже всі підросли і стали вищими (6), міцнішими (6+), сильнішими (6++).
У вас змінюється скелет і всі його кістки. А ви знаєте, що у дорослої людини в скелеті налічується до 210 кісток? Іншу цікаву і корисну інформацію вам підготував підручник – ст.74. (7)
-
Робота з підручником.
Матеріал опрацьовується рядами по абзацам.
1 ряд опрацьовує абзац другий з низу сторінки;
2 ряд опрацьовує останній абзац на сторінці;
3 ряд опрацьовує на ст. 75 3 абзаци зверху.
На опрацювання – 1хв.
-
Що цікавого та корисного ви дізналися? Доповіді учнів. (8), (9), (10)
-
Практична робота. (11)
Кожного року ви проходите медогляд, де фіксуються дані вашого розвитку. Статистика медицини визначила, якими мають бути зріст і маса тіла дітей вашого віку.
-
Що таке статистика? (масові дослідження суспільства, явищ природи, процесів)
-
Давайте долучимося до статистичних досліджень. На ст.74 пропонується таблиця №4, де в 1 колонці зазначений вік, 2 колонка надає інформацію про розвиток дівчат, а 3 – про розвиток хлопців. У вас на парті аркуш, де зафіксовано ваш зріст та маса. Це дані вашого медичного огляду. Порівняйте самостійно ваші дані з тими, що наведені в цій таблиці. (1 хв.)
-
У кого виміри співпали? (підніміть руки)
-
Якщо ваші виміри дещо відрізняються від наведених у таблиці, не варто засмучуватися. Ми вже дізналися, що зміни в організмі відбуваються в цьому віці дуже швидко.
-
Приклади з вашого повсякденного життя можуть довести, що розміри вашого тіла змінюються?
-
У кого є такі приклади? (Одяг, взуття, які придбали вам батьки на початку року до кінця року, а то й семестру, стають вам малкуваті, вузькуваті, короткуваті. Це свідчить про ваш розвиток, ріст, зміну маси)
- Так, що сприяє нормальному росту та розвитку? (харчування, відповідне віку фізичне регулярне навантаження)(12)
-
Інформація вчителя.
Постава людини залежить від хребта. Хребет складається з 33 хребців. (13) Кожен із них лежить на між хребцевому диску, який нагадує мішечок з желе. Завдяки цьому людина може згинатися і розгинатися. Якщо хребет часто і неприродно викривляється, може виникнути порушення постави (13+). І саме порушення постави фіксується в підлітків найчастіше. Викривлення хребта вбік (13++) – сколіоз, назад (13+++) – кіфоз. Таку поставу людини важко назвати правильною.
-
Як ви думаєте, що впливає на поставу? (неправильне сидіння за робочим столом, помилка в виборі портфеля і його носіння … )
-
Кожна хвилина ваших дій впливає на поставу.
-
Оздоровча хвилинка.
-
Що можна зробити за 1 хв.? Виявляється досить багато: випити води, з кимось поговорити, а можна виконати вправи, які допоможуть запобігти порушенню постави. Пропоную вам виконати ці вправи. Повторюйте рухи за мишеням з мультфільму, а можна додати і свої рухи відповідно бажанню і настрою. (14)
Виконання фізичних вправ разом з героєм мультфільму.
-
Інформація вчителя. Практична робота. (15)
В житті людини, особливо в цьому віці, коли формується скелет, є найпоширеніші причини, які впливають на поставу: (+) положення тіла під час сидіння (+), меблі(+), шкільний портфель(+,+) і навіть місце для сну(+).
( 16) На 75 сторінці підручника в розділі «Завдання» (+) розглянемо малюнки.
-
На вашу думку, у якого хлопчика правильна постава? Чому?
-
Хто запам’ятав, як називаються викривлення хребта?
( 17) Відкрийте 76 сторінку підручника. (+) В розділі «Завдання» розглянемо малюнки, де зображена найпоширеніша причина порушення постави.
-
Що ж це за причина? (парти, за якими сидять учні, не підходять їхньому зросту)
-
На 1 малюнку стілець надто низький, на 2 -- високий і його висота не відповідає висоті столу, на 3 – високий стіл відносно стільця.
-
На якому малюнку учень сидить правильно?
V. Узагальнення та систематизація знань.
Практична робота.
Перевірка відповідності робочого місця.(18)
-
Пропоную перевірити своє робоче місце в класі, а потім і дома, чи відповідають меблі вашому зросту.
Спочатку сядемо рівно:
-
1 (поставити ноги на підлогу,)
-
2 (сісти на всю поверхню стільця, спиною обіпертися на спинку стільця, голова і хребет на одній лінії)
-
3 (руки, як зручно.)
-
А тепер опустіть руку вертикально, зігніть руку в лікті під прямим кутом і перевірте: край столу має бути на 2-3 см вище від ліктя.
-
Якщо кришка шкільної парти не відповідає нормі, слід частіше звертати увагу на вірну посадку на стільці.
-
Якщо невідповідність виникла вдома, попросіть батьків відрегулювати ваше робоче місце.
В вашому віці організм ще розвивається, росте, окостеніння скелета ще не закінчилося і якщо з’являться незначні порушення постави, їх можна виправити. (19). Допоможуть спортивні секції, зарядка, відповідні вправи. Але краще порушень постави не допускати, бо постава впливає на розвиток внутрішніх органів.
Перевірка та відповідність нормі маси портфеля.
Меблі перевірили, згадали, як правильно сидіти, залишилося «розібратися» з портфелем.(20)
-
Коли батьки готували вас до школи, хто вибирав портфель, як вибирали вам портфель?
-
Чому слід перевагу надавати портфелю в формі рюкзака? (маса портфеля рівномірно розподілена на плечі, спину)
-
Як думаєте, чи є рекомендована норма маси портфеля і шкільних підручників?
-
В підручнику надані рекомендації щодо розрахунку маси портфеля. Ознайомимося з ними. (+)
Маса портфеля не повинна перевищувати 15% від маси учня. Щоб обчислити рекомендовану масу портфеля, слід масу тіла поділити на 7.
-
Ми вже скористалися даними вашого зросту, а тепер свою масу тіла поділіть на 7 і ви дізнаєтеся, яка вага повинна бути у вашого портфеля. Виконайте розрахунок. (Обчислення маси портфеля відповідно маси тіла кожного учня.)
Ми сьогодні трішки статисти – проводимо дослідження. Візьмемо один ваш портфель і зважимо його.
-
Чи відповідає маса портфеля рекомендованій? Чому?
-
Як можна зменшити масу портфеля? (визначити необхідні і зайві речі)
Аналіз вмісту, визначення необхідного і зайвого, зважування тоненького зошита і товстого, звичайного щоденника і в товстій обкладинці. Пластикова пляшечка чи термос, який важить більше.
Поради щодо перевірки своєї постави.
-
Наступне дослідження, мабуть найважливіше, ви зробите дома. Слід перевірити чи правильна ваша постава. (21)Дома станьте до стіни, яка без плінтуса, або до дверей чи шафи таким чином, щоб потилиця, лопатки, п’ятки торкалися вертикальної поверхні. Якщо між попереком та поверхнею можна протиснути кулак — постава порушена. Зробіть висновок.
VІ. Домашнє завдання.
(+) Для профілактики постави:
-
Опрацювати матеріал підручника, § 12;
-
Слідкуйте, щоб постава була правильна;
-
Виконуйте фізичні вправи, щоб мати величаву та красиву поставу.
VІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Сенкен»
-
Який іменник ми називали сьогодні на уроці найчастіше – постава.
-
Охарактеризуйте його прикметниками – правильна, гарна, величава, струнка…
-
Від яких дієслів залежить наша постава – сидіти, ходити, стояти, лежати…
( 22), (23)
Послухайте жартівливий вірш «Микола-першокласник» Надії Кир'ян і подумайте, чи в нас немає таких Микол, які беруть до школи зайві речі.
Перший раз малий Микола став збиратися до школи.
Олівця поклав у сумку, книги, ручку, зошит, гумку,
М'яч, перо, граблі, подушку, на обід м'яку пампушку,
Два ведмедики, лопату, білочку руду хвостату,
Лук і стріли, і рушницю, ще й пухкеньку паляницю.
Ще стільця, стола і парту, ще й географічну карту,
Трактора, машину, мило. Вже й надворі звечоріло.
Сів Микола, дума думку — Чи усе поклав у сумку?
-
Які зайві речі взяв Миколка?