Людина в автономній ситуації

Про матеріал
Мета: Розглянути з учнями автономні ситуації, які можуть виникнути в різних умовах. Навчити учнів самостійно передбачати виникнення автономних ситуацій; формувати найпростіші методи виживання в автономних ситуаціях, вміння та навички самопорятунку там допомоги. Виховувати розсудливість, поміркованість, вміння долати страх
Перегляд файлу

 

 

 

 

уроку

з учнями  5 класу

На тему: «Людина в автономній ситуації».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготував:

вчитель трудового навчання

Дичковський В.М.

 

 

 

 

 

Тема: людина в автономній ситуації.

 

Мета: розглянути з учнями автономні ситуації, які можуть виникнути в різних умовах. Навчити учнів самостійно передбачати виникнення автономних ситуацій; формувати найпростіші методи виживання в автономних ситуаціях, вміння та навички самопорятунку там допомоги. Виховувати розсудливість, поміркованість, вміння долати страх.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: плакат «Автономна ситуація», «Правила поведінки в автономні ситуації», таблиці «Гриби», «Дикорослі їстивні та отруйні рослини», картка з ситуативними завданнями.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда:

  1. Чи грали ви, коли–небудь у хованки? В чому суть гри?
  2. Де, ви зазвичай намагаєтесь сховатись, якщо граєшся у будинку або квартирі?
  3. як ви себе почуваєте в тому місці, де сховались, якщо вас довго не знаходять?
  4. Поясни як себе поводиш в лісі?
  5. Як ви себе будете почувати тоді, коли загубились в лісі?

 

Протягом всього життя людина з різних причин може потрапляти у різноманітні ситуації, які можуть загрожувати її життю і здоров’ю. Ці ситуації можуть бути пов’язані з будь – якою складовою навколишнього середовища. І ми повинні вміти поводитись у даній ситуації, а ще краще – намагатися її уникнути.

Повідомлення теми і мети уроку.

Засвоєння нових знань

Автономна ситуація – це реальність людини без допомоги ззовні (плакат).

Звичайно усі діти полюбляють гратися, але трапляється, що захопившись вони знаходять для ігор зовсім непідходящі місця: новобудови, кар’єри, підвали, горища, шахи навіть холодильники.

А це дуже небезпечно. Уяви, то можна зачинитись в шафі чи холодильнику, старій шахті, що вас ніхто не знайде і ви там залишитесь назавжди, але тільки оволодівши собою і реально оцінивши ситуації, ви зможете подолати страх і забезпечити собі самозбереження.

 Коли людина потрапила в закритий обмежений простір і перебуває в темряві, то звичайно вона намагається освітити приміщення, щоб зорієнтуватись і шукати вихід. Ніколи не можна користуватись відкритим вогнем, а тільки ліхтариком, ому що для горіння потрібен кисень, але він і потрібен людині, тому при горінні свічки кисень буде ставати менше, а шкідливих продуктів горіння більше, що може призвести до кисневого голодування, а також до пожежі.

 Як бачите перебувати в обмеженому  закритому просторі може бути небезпечно, тому опинившись там намагайтесь повідомити про своє місце знаходження криком, стуком об металеві предмети, тіни. Якщо ви застрягли в ліфті, то натисніть на кнопку виклику диспетчера і дійте за його вказівками.

Якщо ви стали свідком:

  1. терміново покличте на допомогу дорослих.
  2. будь – яким способом повідомити потерпілому про те, що ви покликали на допомогу.
  3. якщо ви впевнені, що можете один врятувати потерпілого, то намагайтесь це зробити.

Крім автономної ситуації яка виникає з людиною в закритому обмеженому просторі, дуже часто людина опиняється на одинці з природою. Що може стати причиною потрапляння людини в таку ситуацію?

  1. невміння орієнтуватись в лісі під час збирання грибів, ягід тощо.
  2. відставання від туристичної групи.
  3. стихійні лиха природного характеру.
  4. аварії транспортних засобів.

Для того щоб вижити в екстремальній ситуації, кожна людина повинна пам’ятати про необхідність правильної поведінки. Подумайте, що таке правильна поведінка в екстремальній ситуації?  Варто пригадати формулу безпечної життєдіяльності

ПЕРЕДБАЧИТИ  УНИКАТИ  ДІЯТИ

Отже потрапивши в автономну ситуацію ви повинні:

  1. подолати страх
  2. зібратися, зорієнтуватися на місці.
  3. проаналізувати ситуацію
  4. бути рішучим, впевненим у своїх силах
  5. грамотно і своєчасно спорудити тимчасове укриття.
  6. добути вогонь, воду, їжу. (плакат).
  7. намагатися повідомити про своє місцезнаходження.

Виживати – це значить активно діяти, застосовуючи свої знання, досвід, винахідливість.

Чим можна допомогти самому собі ? уважно слухати. Ось що може почути людина з добрим слухом (таблиця).

Сидіти на місці і чекати коли тебе не знайдуть можна використати дзеркальце (у сонячну погоду), кишеньковий ліхтарик, металеву пластинку з блискучою поверхнею, фольгу, палити сигнальне вогнище із ялинових гілок, або з сухого гілок.

 Якщо ви вирішили не чекати порятунку на місці, то перш ніж почати рух, потрібно зорієнтуватися н місцевості. Напрям руху на північ можна визначити за допомогою компаса. Рухатися потрібно до орієнтира (річка, озера, дерева). Зупинитись і знову повторити порядок дій.

 Якщо компаса не має орієнтуватись потрібно за природними ознаками: вдень за сонцем, вночі за зірками. Якщо опівдні стати спиною до сонця то тінь покаже на північ, відповідно південь буде позаду, схід праворуч, захід – ліворуч (таблиця).

 Полярна зірка. Остання в сузір’ї Малої Ведмедиці завжди показує на північ (плакат).

 Показати напрям на північ можна і за допомогою Чумацького шляху. Густо розсипані дрібні зорі, що перетинають небо широкою смугою яка орієнтована в лінію північ – південь. Але цей спосіб є приблизним.

 Коли хмарно орієнтуємось за місцевими ознаками:

  1. з північної сторони росте мох.
  2. мурашники розлогіші з південної сторони.
  3. кора дерев світліша з південної сторони
  4. ягоди більш червоні з південної сторони

Не знаючи часу, скільки може тривати автономна ситуація, вирушаючи в похід, ви взяли із собою запас харчів, тому потрібно раціонально використовувати ці продукти. Крім того в їжу можна використовувати їстівні гриби і ягоди: ожину, суницю малину (таблиця).

Але потрібно використовувати лише ті рослини які ви знаєте, бо багато є отруйних. Тваринна їжа (яйця птахів, жаби, раки, а також рибу).

 Питну воду можна взяти з озера, річки, а якщо нема річок, озер, водойм то можна зібрати росу, дощову воду, яку потрібно знезаразити або профільтрувати.

 Місцям на території України зустрічаються хижі тварини, які можуть напасти на людину. До них відноситься вовк, вепр, лось. Щоб захиститися від них потрібно не ходити звіриними шляхами, не чіпати їхніх дітей, обійти їх стороною, не робити спроб наблизитись до них. Наприкінці весни  - на початку літа в лісах і парках зустрічаються кліщі. Тому коли стався такий випадок і кліщ проник не глибоко в тіло, уражене місце змасти олією, вазеліном і через деякий час кліщ загине. Тоді потрібно забрати його пінцетом, уражене місце змастити йодом чи зеленкою. Якщо самостійно не можете то зверніться до лікаря.

 Інколи трапляються небезпечні ситуації на воді, коли човен чи пліт відносить в відкрите море. Інколи взимку крижини відриваються від берега. Влітку слід захиститися від сонця, а взимку – зігрітися. Аварійний запас їжі і вод слід витрачати економно. Можна вистеляти днища човна поліетиленовою плівкою, то можна зібрати росу і втамувати спрагу.

 Проте знання всіх цих правил може стати непотрібним, якщо людина не підготує себе психологічно. Людина, яка наодинці опинилась в автономній ситуації більш вразлива, ніж у колективі, тому вона може впасти у депресію. При тривалій ізоляції можуть спостерігатись звукові та слухові галюцинації.

 У подібних ситуаціях потрібно не давати волю своїм емоціям, а більше покладатися на розум. Кожну хвилину потрібно заповнити будь – якою роботою, розмовляти самим з собою, вголос обговорювати ситуацію. Такий нехитрий спосіб допоможе врятуватись від психологічних розладів.

Так, як зробив герой Д.Деффо «Робінзон Крузо»

 

Фізкульт хвилинка

 

А зараз давайте спробуємо на конкретних прикладах навчитися відшуковувати правильний вихід із складної ситуації.

 Гра «Правильно, неправильно» на листочках написані правильні і неправильні дії. Учитель запитує учнів і вони піднімають карточки: червоні – неправильно, зелені – правильно. Вчитель клеїть нам стенд сонце правильні, хмаринки – неправильні.

Розв’язування ситуативних задач.

Поділ класу на групи

  1. уяви собі: знаходячись у лісі, ти помітив, що повернувся на те місце, де побував не так давно. День похмурий, зорієнтуватися за сонцем неможливо. Став накрапувати дож, похолодало. Як ти будеш орієнтуватися, щоб вийти з лісу?
  2. граючись з друзями в гру «Хованки» ти заховався в підвалі недобудованого будинку. Через деякий час, ти виявив, що підвал замкнутий. Твої дії в цій ситуації?
  3. у лісі ти втратив орієнтир. День сонячний. Ти знаєш про те, що у разі невиходу до призначеного місця тебе будуть шукати. Твої дії в цій ситуації?
  4. одного літнього дня Петрик із друзями вирішив піти в похід в ліс. У лісі було дуже гарно. Друзі грались веселились і не помітили що Петрик загубився. Наближались сутінки. Що ви порадите Петрику і його друзям?

Підсумок уроку:

Основним моментом, який допомагає в подоланні небезпек автономного характеру є цілеспрямоване налаштування на вихід з цієї ситуації, бажання повернутися в сім’ю, до друзів, усвідомлення того, що треба наполегливо боротися за своє життя.

 В автономній ситуації важливо приймати швидкі рішення, вміти постійно і безперервно контролювати самого себе, вміти розрізняти небезпеку, визначати і знати свої можливості і не падати духом.

Додаток 1

Запитання до гри «Правильно, неправильно»

  1. визначення місця перебування на місцевості (орієнтування)
  2. тимчасове житло туриста (нора)
  3. запалена купа гілок для приготування їжі (вогнище)
  4. найпростіший спосіб знезараження води (кип’ятіння)
  5. прилад, за допомогою якого визначають сторони горизонту (годинник)
  6. сумка туриста (рюкзак)
  7. гриб, що викликає смертельне отруєння (бліда поганка)
  8. спосіб добування їжі в лісі (збирання)
  9. небесне світило, що показує північ вночі (місяць)
  10. один із природних орієнтирів для визначення сторін світу (сонце)

 

Додаток №2

Фізкультхвилинка

  1. стати рівно, плечі розправити на одному рівні, голову підняти вверх, живіт підтягнутий, стояти 15 с.
  2. стоячи, тримати руки на поясі, потрушуючи м’язи спини, відвести плечі назад, звести лопатки, відхилити голову назад.
  3. стоячи на носках, у швидкому темпі робити пружні рухи, не торкаючись п’ятками підлоги. Руки при цьому опущені вздовж тіла, хребет прямий. Дихання повільне. Повторити 7 – 9 разів. Потім розслабитись, подихати, подовжуючи видих.
  4. сісти зручно. Опустити голову, заплющити очі і повільно подихати, подовжуючи струмінь видиху, і думкою направляти його по хребту вниз. Зосередити увагу на диханні, розслабити м’язи спини.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Авраменко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 січня 2019
Переглядів
8546
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку