План-конспект уроку-тренінгу основ здоров’я для 5 класу по темі: «Співпереживання і співчуття.»
МЕТА. Розглянути способи виявлення почуттів, розглянути співпереживання й співчуття як вияв почуттів. Розвивати в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні мають пояснювати важливість поваги до почуттів інших; учні мають наводити приклади впливу на здоров’я позитивних і негативних емоцій; учні мають протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі.
ОБЛАДНАННЯ: підручник «Основи здоров’я», презентація.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Ще з далеких часів до нашої ери нормою було рабство і ніхто би й не подумав жаліти раба. В Спарті слабких та хворих немовлят скидали з скелі, а в Стародавній Греції – викидали на вулицю. Ніхто про це не шкодував – це було жорстоке варварство схоже на життя звірів. Філософ того часу Сенека стверджував, що так суспільство оздоровлюється, бо позбавляється кволих та немічних.
На щастя погляди людей змінилися. Людину робить людиною (слайд 12) саме співчуття та співпереживання. І це є темою сьогоднішнього нашого уроку.
2. Ознайомлення з планом роботи на уроці. Тема та план роботи записані на дошці:
Ссппппп
Попрацюємо з підручником.
Опікуються такими людьми сторонні люди, які не байдужі до чужого горя, їм притаманне милосердя (слайд 17, 18).
На ст.69 в останньому абзаці перераховуються людські якості. Після вашого пояснення, я впевнена, що ви вірно виберете риси, що характеризують милосердну людину і легенько в підручнику самостійно олівцем позначите ці слова.
Перевірка обраних рис.
Співчуття, співпереживання, милосердя виявляються не тільки в тому, щоб відчувати біль або страх іншої людини, але й в вмінні допомогти їй вийти з цього стану. Тобто, побути поряд, дати пораду, поспівчувати, поділитися з тим, що в тебе є.
Символом милосердя 20 ст. стала ось ця жінка (слайд 20). Може хтось знає чому? Давайте дізнаємося про неї з нашого підручника -- ст. 70. Рубрика «Цікаво знати, що…»
Цій жінці дійсно були притаманні такі риси характеру, як (слайд 21) …. (риси на слайді)
В нашому підручнику розміщено твір В. Сухомлинського про милосердність, прослухайте його.
Сьогодні проведемо маленький відпочинок з творчим завданням. На парті у вас лежить вирізана долонька. Пропоную записати на долоньці рису характеру, яку найбільше ви цінуєте в милосердній людині. Записали.
Візьміть долоньку в руки, покажіть її всім, поклоніться людській доброті і прикріпіть долоньку на загальний плакат милосердя до тієї риси, яку ви обрали. На якому проминці долоньок більше – це риса милосердя притаманна вашому класу.
Готовність бути милосердним – це дуже гарна риса, яка допоможе терпляче вислухати, дати пораду чи просто поспівчувати. Ця риса вчить ввічливості, шанобливості, делікатності. Саме такі риси потрібні для спілкування з людьми з обмеженими можливостями (слайд 22-24). Про таких людей описано на ст. 72-73 в рубриці «Факти», «Словничок»;
Піклування держави про людей з обмеженими можливостями – читання «ланцюжком», обговорення прочитаного (пауза-слайд 25);
Самостійне опрацювання розділу – прочитати відповідний абзац, визначити основне та познайомити інших з цією інформацією. Для виконання завдання – 1 хв. І ряд опрацьовує І абзац, ІІ ряд – ІІ абзац, ІІІ ряд – ІІІ абзац. Повідомлення щодо отриманої інформації, поетапне демонстрування сюжетів відповідно тексту ( слайди 26, 27, 28)
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.
Розглянути малюнки на ст. 74, вказати, яку допомогу надають діти тим, хто її потребує.
Групи обговорюють запропоновані ситуації, знаходять рішення та звітують. На обговорення ситуацій 4 хв.
Завдання І групи:
Бабуся Василина все життя працювала в полі та вдома по господарству. А зараз їй важко пересуватися навіть по кімнаті. Як може онука Галинка допомогти своїй бабусі?
Завдання ІІ групи:
У класі вчиться учень Сашко з вадою зору. Як однокласники можуть йому допомогти в навчанні?
Завдання ІІІ групи:
У сусідній квартирі проживає самотня літня жінка Надія Петрівна. Яку допомогу ти можеш їй надати?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
- Сьогодні ми опрацювали останній параграф з теми «Психічна і духовна складові здоров’я», на наступному уроці ми підведемо підсумок вивченого, дізнаємося, хто з вас був найактивнішим під час вивчення теми і отримав найбільше фішечок. Отже, дома опрацювати § 10 та розглянути питання розділу «Перевір себе». (слайд 31) ;
- Згадати чи була у вас ситуація, коли до вас проявили співчуття та співпереживання;
- Я впевнена, що вам вже знайома казка Валентина Катаєва «Квітка-семицвітка». Хто вже призабув, пропоную ще раз її перечитати, і до ситуації, яка вас найбільше вразила намалювати малюнок-ілюстрацію.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Маленький братик сумує, і я...
Квітка у вазоні опустила листочки, і я...
Друг захворів, і я...
Мама прийшла втомлена з роботи, і я...
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро та в вищу правду віра,
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.