Конспект уроку з основ здоров"я для 5 класу на тему "Співчуття і співпереживання"

Про матеріал
Матеріал уроку знайомить з способами виявлення почуттів, поняттям співпереживання і співчуття. Розвиває в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів, уміння протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі.
Перегляд файлу

План-конспект уроку-тренінгу основ здоров’я для 5 класу по темі: «Співпереживання і співчуття.»

МЕТА. Розглянути способи виявлення почуттів, розглянути співпереживання й співчуття як вияв почуттів. Розвивати в учнів розуміння необхідності виховання культури почуттів.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:  учні мають пояснювати важливість поваги до почуттів інших; учні мають наводити приклади впливу на здоров’я позитивних і негативних емоцій; учні мають протидіяти виявам неповаги у своєму середовищі.

ОБЛАДНАННЯ: підручник «Основи здоров’я»,  презентація.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.

Хід уроку.

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  • Як називаються переживання, з якими ми познайомилися на минулому уроці?
  • Що таке емоції? Почуття?
  • Спробуйте визначити, які емоції виражають герої дитячих мультфільмів. (2-10 слайдів: сором’язливість, смуток, незадоволення, любов, зловтіха, здивування, задоволення, лють, радість)
  • Чи впливають емоції на настрій людини? (11 слайд-пауза)
  • Який рецепт поліпшення настрою ви знаєте? (комплімент)
  • Що таке комплімент?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1.                   Повідомлення теми уроку.

Ще з далеких часів до нашої ери нормою було рабство і ніхто би й не подумав жаліти раба. В Спарті слабких та хворих немовлят скидали з скелі, а в Стародавній Греції – викидали на вулицю. Ніхто про це не шкодував – це було жорстоке варварство схоже на життя  звірів. Філософ того часу Сенека стверджував, що так суспільство оздоровлюється, бо позбавляється кволих та немічних.

  • Чи правий він на вашу думку? (вислуховуються думки учнів)

На щастя погляди людей змінилися. Людину робить людиною (слайд 12) саме співчуття та співпереживання. І це є темою сьогоднішнього нашого уроку.

2. Ознайомлення з планом роботи на уроці. Тема та план роботи записані на дошці:

  • Співпереживання та співчуття;
  • Риси характеру милосердної людини;
  • Допомога людям, які її потребують;
  • Розв’язування ситуаційних завдань;
  1. «Мозковий штурм»

 

 

                                                                      Ссппппп

 

 

 

  1.                   Співпереживання та співчуття – це  підтримка, психологічна допомога, яку може надати кожна людина. Слова «співпереживання» і «співчуття» починаються з префікса «спів», що означає «разом». В житті людини трапляються ситуації, які супроводжуються  хвилинами розпачу,  горя, суму чи розгубленості. Вона може бути безпорадною і немічною через хворобу (слайд 13), похилий вік (слайд 14) , фізичні вади(слайд 15), тому такі люди потребують постійного піклування, співчуття,  допомоги. (16 слайд-пауза)
  2.                   Робота з підручником – розглянути малюнки на ст.69.

Попрацюємо з підручником.

  • Яку посильну допомогу надають діти своїм рідним? (відповіді учнів за сюжетними малюнками)
  • Дуже добре, якщо у людини є родина, а якщо людина самотня?
  • Хто може їй допомогти? (відповіді учнів)

Опікуються такими людьми сторонні люди, які не байдужі до чужого горя, їм притаманне милосердя (слайд 17, 18).

  • Що таке милосердя на вашу думку? (відповіді учнів) (19 слайд-пауза)
  1.                   Виконання розділу підручника «Поміркуй» на ст. 69.

На ст.69 в останньому абзаці перераховуються людські якості. Після вашого пояснення, я впевнена, що ви вірно  виберете риси, що характеризують милосердну людину і легенько в підручнику самостійно олівцем позначите ці слова.

Перевірка обраних рис.

  1.                   Інформаційне повідомлення.

Співчуття, співпереживання, милосердя виявляються не тільки в тому, щоб відчувати біль або страх іншої людини, але й в вмінні допомогти їй вийти з цього стану. Тобто, побути поряд, дати пораду, поспівчувати, поділитися з тим, що в тебе є.

Символом милосердя 20 ст. стала ось ця жінка (слайд 20).  Може хтось знає чому? Давайте дізнаємося про неї з нашого підручника -- ст. 70. Рубрика «Цікаво знати, що…»

Цій жінці дійсно були притаманні такі риси характеру, як (слайд 21) …. (риси на слайді)

  1.                   Обговорення оповідання В.Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло». ст. 70.

В нашому підручнику розміщено твір В. Сухомлинського про милосердність, прослухайте його.

  • Хто з хлопчиків насправді проявив милосердя?
  1.                   Фізкультхвилинка.

Сьогодні проведемо маленький відпочинок з творчим завданням. На парті у вас лежить вирізана долонька. Пропоную   записати на долоньці рису характеру, яку  найбільше ви цінуєте в милосердній людині. Записали.

 Візьміть долоньку в руки, покажіть її всім, поклоніться людській доброті і прикріпіть долоньку на загальний плакат милосердя до тієї риси, яку ви обрали. На якому проминці долоньок більше – це риса милосердя притаманна вашому класу.

  1.               Робота з підручником.

Готовність бути милосердним – це дуже гарна риса, яка допоможе терпляче вислухати, дати пораду чи просто поспівчувати. Ця риса вчить ввічливості, шанобливості, делікатності. Саме такі риси потрібні для спілкування з людьми з обмеженими можливостями  (слайд 22-24). Про таких людей описано на ст. 72-73 в рубриці «Факти», «Словничок»;

Піклування держави про людей з обмеженими можливостями – читання «ланцюжком», обговорення прочитаного (пауза-слайд 25);

Самостійне опрацювання розділу – прочитати відповідний абзац, визначити основне та познайомити інших з цією інформацією. Для виконання завдання – 1 хв. І ряд опрацьовує І абзац, ІІ ряд – ІІ абзац, ІІІ ряд – ІІІ абзац. Повідомлення щодо отриманої інформації, поетапне демонстрування сюжетів відповідно тексту ( слайди 26, 27, 28)

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.

  1.                   Моделювання поведінки в життєвих ситуаціях.

Розглянути малюнки на ст. 74, вказати, яку допомогу надають діти тим, хто її потребує.

  1.                   Робота в групах -- розв’язування ситуаційних завдань.

Групи обговорюють запропоновані ситуації, знаходять рішення та звітують. На обговорення ситуацій 4 хв.

Завдання І групи:

Бабуся Василина все життя працювала в полі та вдома по господарству. А зараз їй важко пересуватися навіть по кімнаті. Як може онука Галинка допомогти своїй бабусі?

Завдання ІІ групи:

У класі вчиться учень Сашко з вадою зору. Як однокласники можуть йому допомогти в навчанні?

Завдання ІІІ групи:

У сусідній квартирі проживає самотня літня жінка Надія Петрівна. Яку допомогу ти можеш їй надати?

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

- Сьогодні ми опрацювали останній параграф з теми «Психічна і духовна складові здоров’я», на наступному уроці ми підведемо підсумок вивченого, дізнаємося, хто з вас був найактивнішим під час вивчення теми і отримав найбільше фішечок. Отже, дома опрацювати § 10 та розглянути питання розділу «Перевір себе». (слайд 31)  ;

- Згадати чи була у вас ситуація,  коли до вас проявили співчуття та співпереживання;

- Я впевнена, що вам вже знайома казка Валентина Катаєва «Квітка-семицвітка». Хто вже призабув, пропоную ще раз її перечитати, і до ситуації, яка вас найбільше вразила намалювати малюнок-ілюстрацію.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

  1.                   Сьогодні на уроці ми вчилися співпереживати та співчувати, проявляти  милосердя. Наскільки ми усвідомили ці поняття, дізнаємося коли ви  продовжите незакінчене речення (слайди 32-36):

Маленький братик сумує, і я...

Квітка у вазоні опустила листочки, і я...

Друг захворів, і я...

Мама прийшла втомлена з роботи, і я...

  1.                   Людина починається з добра. (слайд 37)

Сказав мудрець:

Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро та в вищу правду віра,

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Венгеловська Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Matvienko Ludmila
Додано
23 січня 2019
Переглядів
2739
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку