Конспект уроку основ здоров’я для 6 класу по темі: «Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини. Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ.»
МЕТА ТРЕНІНГУ:
Надати учням точну інформацію про ВІЛ-інфікування, СНІД; ознайомити зі шляхами передання ВІЛ-інфекції.
Забезпечити знання учнями поняття «толерантність», значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння аналізувати життєві ситуації; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки до людей, які живуть з ВІЛ.
Виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість спостережливість, уважність до інших людей; здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі.
НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ
Наприкінці уроку учні:
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:
ЩО ПІДГОТУВАТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ:
Хід уроку.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
1. Знайомство.
На кожному уроці основ здоров’я ми поступово збагачуємо знання про те, як зберегти своє здоров’я. Отже, дуже коротко пропоную продовжити думку: Я, …, для мене зберегти здоров’я -- …(слайд 2)
Я, Олександрівна, для мене зберегти здоров’я – уникнути ризикованих ситуацій.
(Подякувати за відповіді).
2. Повторення правил.(слайд-пауза 3)
Прийняті правила тренінгу на своєму місці (на дошці). Вони не змінилися. Погляньте, згадайте. Якщо є бажання, можна додати, змінити їх.
3. Ознайомлення з темою уроку. (слайд 4)
Нині у світі, мабуть, немає людини, яка б не знала, що таке ВІЛ і СНІД. На уроках основ здоров’я ми також уже знайомилися з цією проблемою. Сьогодні продовжимо знайомитися з інформацією про захворювання ВІЛ/СНІД. Поговоримо про толерантне відношення до людей, які живуть з ВІЛ.
4. Виявлення очікувань.
Підніміть руку, хто чув за межами уроку, що існує таке захворювання? На спинках ваших стільців прикріплені паперові крапельки. Зніміть їх і на одній із сторін запишіть одним-двома словами про що ви б хотіли дізнатися детальніше, що вас більше зацікавило. Після запису прикріпіть крапельки на промінці сонця, (слайд 5) бо коли ранкові сонячні промені попадають на росу, вона перетворюється на блискучі кульки, які дають надію на радісний день.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
1.Виявлення рівня поінформованості.
(слайд 6) Один мудрець сказав: «Ти готуєшся до змагань. Якщо не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе – можливо ти виграєш. Якщо знаєш і себе і супротивника – перемога буде на твоєму боці».
Під супротивником, сьогодні на уроці, ми маємо на увазі ВІЛ/СНІД.
2.Інформаційне повідомлення №1.
Людина, яка живе у сучасному світі, повинна знати про ВІЛ і СНІД, бо це одна з трагічних проблем людства. (слайд 8)* За даними ООН зараз на планеті до 38 800 000 ВІЛ-інфікованих чоловік. (слайд 9) За 2016р. в Україні за даними Українського центру контролю за соціально небезпечними захворюваннями МОЗ України було зареєстровано 13 381 новий випадок ВІЛ-інфекції. (слайд 9) З них 2 349 дітей до 14 років. Всього з 1987р. в Україні зареєстровано 293 739 випадки інфікування, померло за цей час 40 816 осіб. Це тільки офіційна статистика, в житті ці дані можуть бути на багато більші. (слайд-пауза 10)
Якщо людина захворіла (застудилася, проблеми з шлунком, пошкодила ногу, отримала опік…), їй допомагає одужати імунітет.
Від стану імунітету залежить здатність здоров’я відновлюватися. Щоб імунітет був сильним, його слід зміцнювати.
(слайд12) Вірус ВІЛ, потрапивши в організм, руйнує та знищує імунітет, яким би сильним та міцним він не був. Але людина може не знати про це, виглядати здоровою певний час, навіть, декілька років. Коли імунітет знищено, настає остання стадія ВІЛ – СНІД.
СНІД – поки що невиліковне захворювання. Людина без імунітету робиться беззахисна перед різними вірусами та мікробами і може померти від будь-якої інфекції.
Інфікується ВІЛ людина найчастіше внаслідок небезпечної, необдуманої поведінки. Не має значення ні вік, ні стать.
ВІЛ – небезпечна інфекція в організмі людини. Але для існування та розмноження йому потрібні рідини організму, без яких він швидко гине. (слайд 13) Вірус в навколишньому середовищі миттєво гине під час кип’ятіння, від дезінфікуючих речовин, сонячного проміння.
Інфікування відбувається, коли інфекція потрапляє в кровообіг через слизові оболонки або ушкоджену шкіру.
Шляхи інфікування: через кров, рідини організму, від матері до немовляти.(слайд-пауза 15)
3. Робота в групах.
Ми познайомилися з інформацією про те, як ВІЛ потрапляє в організм, чого боїться. На основі цих знань пропоную виконати творчу роботу з метою профілактики і захисту від ВІЛ-інфікування.
За допомогою кольорів – червоний, жовтий, зелений – об’єднатися в 3 групи. Кожна група отримує перелік життєвих ситуацій. Обговоривши ситуації в групах, слід вибрати ті, які відповідають завданню і розфарбувати їх відповідним кольором.
І група «Червоні» – обирає ситуації високого ризику і позначає їх червоним;
ІІ група «Жовті» – обирає ситуації низького ризику і позначає їх жовтим кольором.
ІІІ група «Зелені» -- обирає ситуації, де ризик відсутній і позначає їх зеленим.
Користуватися спільним посудом з ВІЛ-інфікованим |
Обробляти рану ВІЛ-інфікованої людини без гумових рукавичок |
Брати участь в ритуалах, пов’язаних з кров’ю |
Сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим |
Допомагати товаришу обробляти подряпину без гумових рукавичок |
Робити штучне дихання «рот в рот» |
Робити ін’єкції одноразовим шприцом |
Перебувати в небезпечних компаніях |
Дружити з ВІЛ-інфікованим |
Медичні процедури спільним шприцом |
Користуватися чужими особистими предметами манікюрного набору |
Робити пірсінг, татуювання вдома у знайомих друга |
4. Підсумки виконаної роботи.
Групи доповідають про визначення відповідних ситуацій.
зелений |
червоний |
червоний |
зелений |
жовтий |
жовтий |
зелений |
жовтий |
зелений |
червоний |
жовтий |
червоний |
5. Руханка.
Учні тихенько ходять в колі в хаотичному порядку. Вчитель почергово зачитує факти і міфи щодо ВІЛ-інфікування. Якщо прозвучить факт – учні повинні сісти на стільці. Все повторюється.
6. Інформаційне повідомлення №2.
Отже, в нашому житті існують ризиковані ситуації, які призводять до інфікування. Деякі з них ви зараз визначили. Це означає, що інфікування на ВІЛ відбувається. Ти можеш зустрічатися, спілкуватися з цими людьми кожного дня. Ми знаємо, що це абсолютно безпечно, адже ВІЛ не передається через повітря, їжу, ….. (учні продовжують рядок)
Але дехто не знає цього і тому негативно ставиться до хворих на ВІЛ. Це приносить людям багато страждань, пригнічень та болю. (слайд 16) Кожна хвора людина потребує підтримки, допомоги, затишку, чуйності, … пропонується продовжити цей ряд слів синонімами.
Як і до всіх інших людей, до ВІЛ-інфікованих треба ставитися толерантно. Ніхто не має права позбавляти людей доброзичливого спілкування, гідності, поваги.
7. Робота в групах.
У кожного народу існують прислів’я про порозуміння між (слайд 18) собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», «У чужий монастир зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість – як бути людиною. (слайд-пауза 19)
Об’єднатися в три групи – людяність, співчутливість, турботливість.
Група «Співчутливість»
Ситуація.
Шестикласники дізналися, що в їхньому класі навчатиметься ВІЛ-інфікований хлопчик. Двоє школярів категорично проти того, щоб він учився разом з ними. Дехто промовчав. Інші учні проголосили складену ними «Декларацію прав однокласників», у якій написали: «Усі діти рівні!»
До якої групи учнів долучилися б і ви? Чому?
Група «Людяність».
Ситуація.
Ідучи додому зі школи, Віта й Оля обговорюють урок про запобігання ВІЛ-інфікуванню. На уроці Віта промовчала, а тепер сказала: «ВІЛ-інфіковані самі винні. Чому я маю їх жаліти?» Оля запитала: «А якби це була ти?»
На чиєму боці ви? Що можна сказати Віті? А що – ОЛІ?
Група «Турботливість».
Ситуація.
Захворів на грип ВІЛ-інфікований учень шостого класу. Однокласники вирішують відвідати цього. Дехто категорично проти:»Не можна наражатися на небезпеку інфікуватися ВІЛ!» інші хочуть це зробити, бо всіх, хто хворів, відвідували. Мар’яна каже: «Краще передати записку, книжку або зателефонувати. Адже грип – заразне захворювання». Антон питає: «А хіба ВІЛ – ні?»
Хто з дітей має рацію? Чому?
Додатковий матеріал. Поради для вирішення ситуативних завдань «Як навчитись толерантності?»
8. Перевірка виконаної роботи.
9. Інформаційне повідомлення №3.
Кожного дня ми спілкуємося з багатьма людьми: наші рідні, друзі, знайомі, незнайомі. Серед них можуть бути ті, що інфіковані. На них звалилося велике нещастя і вони потребують нашої людської підтримки. Сьогодні ви дізналися, що ці люди при спілкуванні не можуть передати нам інфікування. Навпаки, хворі на ВІЛ/СНІД потребують особливої уваги, дбайливого, душевного ставлення оточення, друзів і родичів. Таке ставлення вкрай необхідне, бо ці люди через свій стан часто бувають пригніченими, відчувають різні страхи. (слайд 20) Важко уявити, який тягар взяв на себе чоловік ВІЛ-інфікованої дружини; (слайд 21) як складно знайти слова підтримки другу чи подрузі; (слайд 22) як уберегти маленького сина, якого інфікували в лікарні, від жорстокості світу; (слайд 23) як лікарю повідомити діагноз ВІЛ-позитивного, як підтримати душевну й фізичну рівновагу пацієнта.
(слайд 24) Співіснування з ВІЛ-інфікованими для багатьох людей стає випробуванням справжніх людських якостей, щирості материнських, подружніх та дружніх почуттів, фактично мірилом їхньої людяності. Кожній людині важливо виявляти співчуття до ВІЛ-позитивних людей та вміти протидіяти дискримінації і підтримувати людей, які живуть з ВІЛ.
А ще ви, мабуть, звернули увагу, що під час презентації ми частенько бачили (слайд 25) значок з червоної стрічки.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
1. Підсумкове завдання. (слайд 26)
2.Зворотний зв'язок. (слайд 27)
Продовжити фразу: «Я можу розказати рідним (друзям) про ВІЛ/СНІД …. (додаткове завдання)
3.Завершення тренінгу.
Завершити наш урок хочеться строчками вірша: (слайд 28)
Здоров’я розкіш для людини,
Найбільша цінність у житті,
Як є здоров’я – день при днині
Можливість йти є до мети.
Тоді є щастя, радість, диво,
Краса у крапельці роси,
Тоді людина йде щаслива
Серед безмежної краси.
Дякую вам за працю і бажаю бути щасливими серед безмежної краси.
(слайд 29)