Конспект уроку з основ здоров"я для 6 класу на тему "Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини. Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ."

Про матеріал
Матеріал уроку надає учням інформацію про ВІЛ-інфікування, знайомить їх із шляхами передання ВІЛ-інфекції, розкриває значення толерантності в житті людей та в суспільстві.
Перегляд файлу

Конспект уроку основ здоров’я для 6 класу по темі: «Вплив ВІЛ-інфекції на організм людини. Толерантне ставлення до людей, що живуть з ВІЛ.»

МЕТА  ТРЕНІНГУ:

Надати учням точну інформацію про ВІЛ-інфікування, СНІД; ознайомити зі шляхами передання ВІЛ-інфекції.

Забезпечити знання учнями поняття «толерантність»,  значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння аналізувати життєві ситуації; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки до людей, які живуть з ВІЛ.

Виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість спостережливість, уважність до інших людей; здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі.

НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ

Наприкінці уроку учні:

  •  розрізняють безпечні і небезпечні ситуації щодо інфікування ВІЛ;
  •  розрізняють міфи і факти щодо ВІЛ і СНІДу;
  •  пояснюють поняття «толе­рантність»;
  •  пояснюють, чому спілкуватися і дружити з ВІЛ-позитивними людьми цілком безпечно;
  •  виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей.

ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:

  •  аркуші паперу  для створення порад;
  •  кольорові олівці;
  •  правила тренінгу;
  •  електронна презентація.

ЩО ПІДГОТУВАТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ:

  •  вирізані з паперу крапельки роси;
  •  зображення сонця для вправи «Очікування»;
  •  інформаційну презентацію;
  •  ситуаційні задачі для роботи в групах.

 

Хід уроку.

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

1. Знайомство.

На кожному уроці основ здоров’я ми поступово збагачуємо знання про те, як зберегти своє здоров’я. Отже, дуже коротко пропоную продовжити думку:  Я, …, для мене зберегти здоров’я -- …(слайд 2)

 Я, Олександрівна, для мене зберегти здоров’я – уникнути ризикованих ситуацій.

(Подякувати за відповіді).

2. Повторення правил.(слайд-пауза 3)

Прийняті правила тренінгу на своєму місці (на дошці). Вони не змінилися. Погляньте, згадайте. Якщо є бажання, можна додати, змінити їх.

3. Ознайомлення з темою уроку. (слайд 4)

Нині у світі, мабуть, немає людини, яка б не знала, що таке ВІЛ і СНІД. На уроках основ здоров’я ми також уже знайомилися з цією проблемою. Сьогодні   продовжимо знайомитися з інформацією про захворювання  ВІЛ/СНІД. Поговоримо про толерантне відношення до людей, які живуть з ВІЛ.

4. Виявлення очікувань.

Підніміть руку, хто  чув за межами уроку, що існує таке захворювання? На спинках ваших стільців прикріплені паперові крапельки. Зніміть їх і на одній із сторін запишіть одним-двома словами про що ви б хотіли дізнатися детальніше, що вас більше зацікавило. Після запису прикріпіть крапельки на промінці сонця, (слайд 5) бо коли ранкові сонячні промені попадають на росу, вона перетворюється на блискучі кульки, які дають надію на радісний день.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

1.Виявлення рівня поінформованості.

(слайд 6) Один мудрець сказав: «Ти готуєшся до змагань. Якщо  не знаєш ні себе, ні супротивника – ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе – можливо ти виграєш. Якщо знаєш і себе і супротивника – перемога буде на твоєму боці».

Під супротивником, сьогодні на уроці, ми маємо на увазі ВІЛ/СНІД.

  • Що означають терміни ВІЛ і СНІД? (відповіді учнів) (слайд 7)
  • Чи потрібно людині, яка живе у сучасному світі, знати про ВІЛ і СНІД? (відповіді учнів).

2.Інформаційне повідомлення №1.

Людина, яка живе у сучасному світі, повинна знати про ВІЛ і СНІД, бо це одна з трагічних проблем людства. (слайд 8)* За даними ООН зараз на планеті до   38 800 000 ВІЛ-інфікованих чоловік. (слайд 9) За 2016р. в Україні за даними Українського центру контролю за соціально небезпечними захворюваннями МОЗ України  було зареєстровано 13 381 новий випадок ВІЛ-інфекції. (слайд 9) З них 2 349 дітей до 14 років.  Всього з 1987р. в Україні зареєстровано  293 739 випадки інфікування,  померло за цей час 40 816 осіб.  Це тільки офіційна статистика, в житті ці дані можуть бути на багато більші. (слайд-пауза 10)

Якщо людина захворіла (застудилася, проблеми з шлунком, пошкодила ногу, отримала опік…), їй допомагає одужати імунітет.

  • Що таке імунітет? (відповідь учнів)

Від стану імунітету залежить здатність здоров’я відновлюватися. Щоб імунітет був сильним, його слід зміцнювати.

  •                   Що зміцнює наш імунітет? (повноцінне харчування, дотримання правил особистої гігієни,  активний спосіб життя, прогулянками на свіжому повітрі, відмова від шкідливих звичок, чергування праці і відпочинку). (слайд 11)

(слайд12) Вірус ВІЛ, потрапивши в організм,  руйнує та знищує імунітет, яким би сильним та міцним він не був. Але людина може не знати про це, виглядати здоровою певний час, навіть, декілька років. Коли імунітет знищено, настає остання стадія ВІЛ – СНІД.

СНІД – поки що невиліковне захворювання. Людина без імунітету робиться беззахисна перед різними вірусами та мікробами і може померти від будь-якої інфекції. 

Інфікується ВІЛ людина  найчастіше внаслідок небезпечної, необдуманої поведінки. Не має значення ні вік, ні стать.

ВІЛ –  небезпечна інфекція в організмі людини. Але для існування та розмноження йому потрібні рідини організму, без яких він швидко гине. (слайд 13) Вірус в навколишньому середовищі миттєво гине під час кип’ятіння, від дезінфікуючих речовин, сонячного проміння. 

  • Пригадайте, як передається ВІЛ? (відповіді учнів) (слайд 14)

Інфікування відбувається, коли інфекція потрапляє в кровообіг через  слизові оболонки або ушкоджену шкіру.

Шляхи інфікування: через кров, рідини організму, від матері до немовляти.(слайд-пауза 15)

3. Робота в групах.

Ми познайомилися з інформацією про те, як ВІЛ потрапляє в організм, чого боїться. На основі цих знань пропоную виконати творчу роботу з метою профілактики  і захисту від  ВІЛ-інфікування.

За допомогою кольорів – червоний, жовтий, зелений – об’єднатися в 3 групи. Кожна група отримує перелік життєвих ситуацій. Обговоривши ситуації в групах, слід вибрати ті, які відповідають завданню і розфарбувати їх відповідним кольором.

І група «Червоні» – обирає ситуації високого ризику і позначає їх червоним;

ІІ група «Жовті» – обирає ситуації низького ризику і позначає їх жовтим кольором.

ІІІ група  «Зелені» -- обирає ситуації, де ризик відсутній і позначає їх зеленим.

Користуватися спільним посудом з ВІЛ-інфікованим

Обробляти рану ВІЛ-інфікованої людини без гумових рукавичок

Брати участь в ритуалах, пов’язаних з кров’ю

Сидіти за однією партою з ВІЛ-інфікованим

Допомагати товаришу обробляти подряпину  без гумових рукавичок

 

 Робити штучне дихання «рот в рот»

 

Робити ін’єкції одноразовим шприцом

 

Перебувати в небезпечних компаніях

 

Дружити з ВІЛ-інфікованим

 

Медичні процедури спільним шприцом

Користуватися чужими особистими предметами манікюрного набору

 

Робити пірсінг, татуювання вдома у знайомих друга

 

4. Підсумки виконаної роботи.

Групи доповідають про визначення відповідних ситуацій.

зелений

червоний

червоний

зелений

жовтий

жовтий

зелений

жовтий

зелений

червоний

жовтий

червоний

 

5. Руханка.

Учні тихенько ходять в колі в хаотичному порядку. Вчитель почергово зачитує факти і міфи щодо ВІЛ-інфікування. Якщо прозвучить факт – учні повинні сісти на стільці. Все повторюється.

  1.                   Комарі переносять ВІЛ-інфекцію;
  2.                   Якщо обійматимешся з ВІЛ-інфікованим – інфікуєшся; 
  3.                   Інфікуєшся при користуванні спільними голками для ін’єкцій;
  4.                   Віл-інфіковані учні можуть інфікувати інших школярів;
  5.                   Вітаючись за руку можна інфікуватися;
  6.                   Існує можливість інфікуватися при контакті з кров’ю; +
  7.                   Можна інфікуватися в громадському транспорті;
  8.                   Робити пірсінг в нестерильних умовах; +

6. Інформаційне повідомлення №2.

Отже, в нашому житті існують ризиковані ситуації, які призводять до інфікування. Деякі з них ви  зараз визначили. Це означає, що інфікування на ВІЛ відбувається. Ти можеш зустрічатися, спілкуватися з цими людьми кожного дня. Ми знаємо, що це абсолютно безпечно, адже ВІЛ не передається через повітря,  їжу, …..  (учні продовжують рядок)

Але дехто не знає цього і тому негативно ставиться до хворих на ВІЛ. Це приносить людям багато страждань, пригнічень та болю. (слайд 16) Кожна хвора людина потребує підтримки, допомоги, затишку,  чуйності, … пропонується продовжити  цей ряд слів синонімами.

  • Яким загальним словом можемо об’єднати  сказані слова?  (толерантність, милосердя)(слайд 17)

Як і до всіх інших людей, до ВІЛ-інфікованих треба ставитися толерантно. Ніхто не має права позбавляти людей доброзичливого спілкування, гідності, поваги.

7. Робота в групах.

У кожного народу існують прислів’я про  порозуміння між (слайд 18) собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», «У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість – як бути людиною. (слайд-пауза 19)

Об’єднатися в три групи – людяність, співчутливість, турботливість.

  1. Кожна група отримує конкретну життєву ситуацію, в якій провокується суперечка. Застосовуючи толерантну поведінку, поважаючи думки і бажання інших як свої, знайдіть вихід з неї.
  2. Записати пораду, за допомогою якої вирішували ситуацію.

Група «Співчутливість» 

Ситуація.

Шестикласники дізналися, що в їхньому класі навчатиметься ВІЛ-інфікований  хлопчик. Двоє школярів категорично проти того, щоб він учився разом з ними. Дехто промовчав. Інші учні проголосили складену ними «Декларацію прав однокласників», у якій написали: «Усі діти рівні!»

До якої групи учнів долучилися б і ви? Чому?

Група «Людяність». 

Ситуація.

Ідучи додому зі школи, Віта й Оля обговорюють урок про запобігання ВІЛ-інфікуванню. На уроці Віта промовчала, а тепер сказала: «ВІЛ-інфіковані самі винні. Чому я маю їх жаліти?» Оля запитала: «А якби це була ти?»

На чиєму боці ви? Що можна сказати Віті? А що – ОЛІ?

Група «Турботливість».

Ситуація.

Захворів на грип ВІЛ-інфікований учень шостого класу. Однокласники вирішують відвідати цього. Дехто категорично проти:»Не можна наражатися на небезпеку інфікуватися ВІЛ!» інші хочуть це зробити, бо всіх, хто хворів, відвідували. Мар’яна каже: «Краще передати записку, книжку або зателефонувати. Адже грип – заразне захворювання». Антон питає: «А хіба ВІЛ – ні?»

Хто з дітей має рацію? Чому? 

Додатковий матеріал. Поради для вирішення ситуативних завдань «Як навчитись толерантності?»

  • не забувати , що всі люди різні, але всі вони рівні;
  • не треба поспішати гніватись на людей або засуджувати їх; треба постаратись зрозуміти людину, розібратись в конкретному випадку;
  • треба поважати почуття людей, не ображати їх;
  • хотіти взаємодіяти з іншими людьми, не підганяючи їх до своїх, будьте готові до того, що всі люди різні — не кращі й не гірші, а просто різні;
  • навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтеся змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  • зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

8. Перевірка виконаної роботи.

9. Інформаційне повідомлення №3.

Кожного дня ми спілкуємося з багатьма людьми: наші рідні, друзі, знайомі, незнайомі. Серед них можуть бути ті, що інфіковані. На них звалилося велике нещастя і вони потребують нашої людської підтримки. Сьогодні ви дізналися, що ці люди при спілкуванні не можуть передати нам інфікування. Навпаки, хворі на ВІЛ/СНІД потребують особливої уваги, дбайливого, душевного ставлення оточення, друзів і родичів. Таке ставлення вкрай необхідне, бо ці люди через свій  стан часто бувають пригніченими, відчувають різні страхи. (слайд 20) Важко уявити, який тягар взяв на себе чоловік ВІЛ-інфікованої дружини; (слайд 21) як складно знайти слова підтримки другу чи подрузі; (слайд 22) як уберегти маленького сина, якого інфікували в лікарні, від жорстокості світу; (слайд 23) як лікарю повідомити діагноз ВІЛ-позитивного, як підтримати душевну й фізичну рівновагу пацієнта.

(слайд 24) Співіснування з ВІЛ-інфікованими  для багатьох людей стає випробуванням справжніх людських якостей, щирості материнських, подружніх та дружніх почуттів, фактично мірилом їхньої людяності. Кожній людині важливо виявляти співчуття до ВІЛ-позитивних людей та вміти протидіяти дискримінації і підтримувати людей, які живуть з ВІЛ.

А ще ви, мабуть, звернули увагу, що під час презентації ми частенько бачили  (слайд 25)  значок з червоної стрічки.  

  • Хто знає, що означає цей символ? (червона стрічка є символом підтримки людей, хворих на ВІЛ/СНІД.)

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

1. Підсумкове завдання. (слайд 26)

  • У чому полягає небезпека ВІЛ-інфікування?
  • Чи всі люди однаково ризикують інфікуватися ВІЛ?
  • Як допомогти ВІЛ-інфікованим.

2.Зворотний зв'язок. (слайд 27)

  • На крапельках роси  ви писали свої бажання. Зніміть  крапельки, прочитайте очікування.  Чи справдилися ваші очікування?
  • Я впевнена, що ви не залишитеся осторонь проблеми ВІЛ-інфікованих людей  і зможете їх підтримати. А на пам'ять про наш урок пропоную намалювати на ваших крапельках символ підтримки людей, хворих на ВІЛ і крапельки забрати з собою.

Продовжити фразу: «Я можу розказати рідним (друзям) про ВІЛ/СНІД …. (додаткове завдання)

     3.Завершення тренінгу.

Завершити наш урок хочеться строчками вірша: (слайд 28)

Здоров’я розкіш для людини,

Найбільша цінність у житті,

Як є здоров’я – день при днині

Можливість йти є до мети.

Тоді є щастя, радість, диво,

Краса у крапельці роси,

Тоді людина йде щаслива

Серед безмежної краси.

Дякую вам за працю і бажаю бути щасливими серед безмежної краси.

(слайд 29)

 

docx
Додав(-ла)
Matvienko Ludmila
Додано
23 січня 2019
Переглядів
6626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку