План-конспект уроку-тренінгу основ здоров’я для 8 класу по темі:
«Захист від кримінальних небезпек. Інформаційна небезпека.»
МЕТА ТРЕНІНГУ:
Відпрацьовувати основні правила поведінки в небезпечних ситуаціях.
Розвивати навички оптимального виходу із небезпечних ситуацій; вдосконалювати вміння аналізувати життєві ситуації. Виховувати бережливе ставлення до свого життя та життя інших людей.
НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ:
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ:
ЩО ПІДГОТУВАТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ:
Хід уроку
Епіграф: Людина - не що інше, як низка її вчинків.
Георг Гегель
І. ЗНАЙОМСТВО.
На кожному уроці основ здоров’я , ми обговорюємо життєві ситуації, поступово збагачуємо знання про те, як зберегти здоров’я та життя. Отже, дуже коротко пропоную продовжити думку: «… для мене зберегти здоров’я та життя -- …».
Я, Олександрівна, для мене зберегти здоров’я – дотримуватися правил безпеки.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ.
Терористичний акт – це небезпечна ситуація, яка приносить страх і, навіть, втрату життя. На жаль, поряд з нами також існують небезпеки, що також приносять страх, матеріальні втрати, загрозу здоров’ю та життю. Це соціальні небезпеки в місцях проживання. І сьогодні ми поговоримо про такі небезпеки, про соціальні патології, конфлікти та інформаційні небезпеки. Продовжимо вчитися передбачати, уникати та аналізувати небезпечні обставини.
ОЧІКУВАННЯ.
На дошці сонце з променями, у учнів хмаринки, на хмарках пропонується записати, що ви хотіли б дізнатися під час вивчення сьогоднішньої теми? (учні записують свої думки, прикріпляють їх на променях сонця, а в кінці тренінгу, якщо бажання справдилися, хмаринки перевісити з променів , відкрити сонце)
ІV. ІНФОРМАЦІЯ. МІНІ -ЛЕКЦІЯ. ПРЕЗЕНТАЦІЯ.
Мозковий штурм.
(напад, бійка, пограбування, шахрайство, хуліганство, злочин …)
Повідомлення.
Явище, коли людські дії несуть в собі загрозу, вчинки, які суспільство вважає шкідливими, які підривають правопорядок називають соціальною патологією. Поведінку людей, які створюють такі ситуації, називають девіантною.
Все частіше ми зустрічаємо повідомлення в пресі, по радіо, на телебаченні про пограбування квартир, про розбійні напади, про вимагання та шантаж. Така загострена кримінальна обстановка вимагає загострення почуття небезпеки, моральної готовності протистояти злочинцям не тільки в дорослих, але й в дітей. Тому, нам важливо знати, що в житті є не тільки світло, а й тінь, про те, що зло можуть творити не тільки Баба Яга і Сірий Вовк, але й знайомий з сусіднього під'їзду, ровесник і навіть ... друг. І, виявляється, вчитися протистояти недобрим намірам і вчинкам треба набагато раніше, ніж отримати паспорт, досягнути повноліття, першої зарплати. Життя повне несподіванок, а часом небезпеки. Тому треба бути хоробрим, але й обачним. Слід надіятись на дорослих, на міліцію, але й самому вміти постояти за себе. У першу чергу, старатись не потрапляти в небезпечні ситуації, а коли вже потрапив - знати як себе поводити. Де може чекати вас соціальна небезпека?
Відповіді учнів.
Ситуативне завдання
Петрик повертався додому зі школи. Біля будинку хлопчика зустріла група підлітків, які запропонували йому піти в підвал сусіднього будинку, бо там є щось цікаве. Яку б пораду ви надали Петрикові? Які небезпеки можуть чекати Петрика?
Відповіді учнів.
Абсолютна безпека не може бути гарантована жодній людині незалежно від її способу життя. Життя повне несподіванок, а часом небезпеки. Людина може прожити все життя і не потрапити в ситуації, коли треба захищатися. Але погрози, вимагання, шантаж, образи, бійки - досить поширені явища, особливо серед підлітків. Дійовим засобом проти таких посягань є вміння уникати і діяти відповідно ситуації.
Гра «Вітер для тих, хто…»
«… не відмовиться від поїздки в шикарному легковому автомобілі з малознайомим водієм»
«… обійде ватагу підлітків, яка голосно й активно рухається»
«… повідомляє батьків про час і місце прогулянки»
«… чітко дотримується попереднього правила»
«… розповідає батькам про зустрічі»
«… намагається не ходити поночі»
РОБОТА В ГРУПАХ.
Так, де найчастіше відбуваються соціальні небезпечні ситуації? (темна вулиця, вокзал, транспорт…)
Об’єднання в групи: І гр. – квартира, дім; ІІ гр. – магазин, базар; ІІІ гр. – транспорт, вулиця.
Завдання: які правила поведінки дадуть змогу уникнути соціальної небезпеки?
Для І групи – у двері дзвонить незнайома людина, представляється знайомим батьків і повідомляє, що приніс якісь документи на їх прохання. Що слід робити?
Для ІІ групи -- Ви пішли на базар за покупками. З собою взяли чималу суму грошей. При покупці ви помітили, що грошей у вас не стало. Як зарадити цьому?
Для ІІІ групи -- Незнайома людина причепиться до вас на вулиці, на шляху додому із школи ( у під'їзді будинку, у громадському транспорті). Як ви себе поведете в даній ситуації? Які заходи безпеки ви б використали?
Додаток №1.
Щоб уникнути небезпеки, якщо ви вдома самі:
+ ваші поради.
Додаток №2.
Щоб уникнути пограбування:
- будьте обережні у криміногенних зонах;
- не ходіть по вулиці з навушниками: можна не почути негідника, що підкрадається ззаду, або чийогось останнього попередження;
- якщо ви носите сумку через плече, тримайте її не ззаду, а збоку або навіть спереду;
- гроші і документи тримайте у внутрішніх кишенях. Найбільш уразлива кишеня — задня;
- зберігайте гроші у кількох місцях. Основну суму тримайте не в гаманці;
- не носіть дорогі речі у відкритій сумці зверху — їх можуть витягти;
- обминайте компанії, інших перехожих;
- не йдіть по краю тротуару, особливо затемна й у безлюдному місці — проїжджаючий автомобіль може бути автомобілем зі злочинцями;
- хизування дорогими речами привертає увагу злодіїв;
- коштовності і гроші, покладені на видному місці, спокушають узяти їх.
+ ваші поради.
Додаток №3.
Як поводитися на випадок нападу:
- Не гуляйте на вулиці допізна;
- Намагайтеся приблизитися до людних місць, знайдіть очима знайомого і підійдіть до нього;
- Краще не розмовляти з незнайомими ніж відповідати зухвало;
- По можливості скористайтеся мобільним телефоном;
- Якщо є можливість бігти — біжіть негайно. У даній ситуації ця дія не оцінюється як боягузтво.
- Вибирайте шлях з легкими для вас і неприємними для переслідувачів перешкодами (бруд, калюжа, кущі). Якщо переслідувачі і не припинять бігти за вами, вони на мить уповільнять біг перед неприємною перешкодою, може, оббіжать її, втративши ще декілька цінних для вас секунд. Часто переслідування припиняється, якщо перед цим не було принципової сутички і супротивники не оскаженіли до того, щоб перестати турбуватися про свій одяг.
- Застосовуйте адекватні способи захисту відповідні рівню небезпеки;
+ ваші поради.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБІТ.
Повідомлення.
Існує ще приклад соціальної небезпеки – конфлікт.
Згадайте способи вирішення конфліктів – конструктивний і деструктивний.
Якщо виникають розбіжності в думках і поглядах між соціальними групами, то виникає соціальний конфлікт. Соціальний конфлікт може спровокувати таке явище в суспільстві, як дискримінація – порушення прав і свобод людини через колір шкіри, походження, національну приналежність.
Який документ виключає таке соціальне негативне явище? (конституція України, Декларація ООН про права людини)
Останнім пунктом нашого плану уроку є питання інформаційної безпеки. Ми живемо в інформаційному суспільстві. Радіо, телебачення, книги, журнали, газети, Інтернет дають нам інформацію. І ця інформація на нас впливає. Вплив може бути позитивним і негативним. А ще вона може бути правдивою і неправдивою, об’єктивною і необ’єктивною. Ще довго можна характеризувати інформацію, але я хочу її порівняти її з їжею, бо це також енергія для нашого розуму. Та ви ж не їсте все, що бачите, що вам потрапляє на очі, а споживаєте тільки ту їжу, яка є корисною й смачною. Саме так треба робити і з інформацією. Обирати ту інформацію, яка вам потрібна, є позитивною, об’єктивною, перевіреною.
Та є інформація, яка вимагає захисту, тобто, являє цінність для окремої людини, підприємства, держави. Якщо вона потрапить до чужих рук, то її можуть використати не за призначенням. Або вимагатимуть сплату за нерозголошення -- шантаж.
Проаналізуйте ситуацію.
Тетянці сподобався сайт про в’язання гачком. Вона хоче зареєструватися на ньому, щоб отримувати більше інформації про візерунки та вироби, зроблені руками користувачів сайту. На які запитання Тетянці слід дати відповіді, а які проігнорувати? Чому?
ПІДСУМОК.
На протязі уроку ми постійно говорили, що слід уникати та передбачати небезпечні ситуації.
Притча «Вища мудрість».
Одного разу до старого Майстра китайських бойових мистецтв прийшов молодий європеєць і запитав:
- Учителю, я чемпіон світу з боксу і французької боротьби. Чого б ти ще міг навчити мене?
Старий Майстер усміхнувся і сказав:
- уяви, що ти гуляєш містом і випадково забрів туди, де тебе очікують громили, щоб нам’яти тобі боки й пограбувати. Тож я навчу тебе не гуляти в таких місцях.
Обговорення:
- про що йдеться в притчі?
- чи завжди людина, яка займається і є чемпіоном з бойових мистецтв може запобігти ризикам здоров’я і уникнути небезпек? Отже, їх треба передбачати.
Д/З -- кожна група розробила пам’ятки, щодо уникнення небезпек. Обмінятися цими пам’ятками і записати їх в зошити.
Х. ЗВОРОТНІЙ ЗВ'ЯЗОК.
Ось і прийшов час звільнити наше сонечко від хмаринок, якщо на протязі зустрічі за допомогою отриманої інформації, ви отримали відповіді на свої питання.
Учні коротко ділиться думками.
ХІІ. ЗАВЕРШЕННЯ ТРЕНІНГУ.
«Пам'ятка щодо уникнення кримінальних посягань»