Тема: Сигнали регулювальника дорожнього руху.
Мета: поглибити знання учнів про сигнали регулювання дорожнього руху, про світлофори та їх призначення; вчити розпізнавати сигнали регулювальника; розвивати вміння орієнтуватися на вулицях; виховувати культуру поведінки на вулиці.
Обладнання: Плакати по темі, жезл, картки з тестовими завданнями.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Тести «Знай і пам’ятай»
1. Якщо незнайома людина намагається тебе кудись завести, твої дії:
а) ітимеш за нею;
б) познайомишся із нею;
в) кричатимеш: «Допоможіть, рятуйте»;
2. На вулиці незнайомець пропонує тобі подивитися на ігрову приставку, яка лежить в автомобілі, який знаходиться неподалік. Як ти вчиниш?
а) скажеш, що тобі це не потрібно;
б) не розмовлятимеш з незнайомцем;
в) погодишся;
3. Знайомства з чужими людьми призводять до:
а) пограбування;
б) зникнення людей;
в) до чогось цікавого і нового.
4. Доповни речення:
а) з настанням темряви НЕ...
б) коли йдеш зі школи додому НЕ...
в) в автомашину до незнайомця НЕ...
2. Розгадування загадки.
Перехожим він моргає
«Пильно гляньте ви на мене!»
Він очей аж троє має:
Червоне, жовте і зелене (Світлофор)
Назва «світлофор» походить від двох слів: від зрозумілого нам слова «світло» і грецького «форос», що в перекладі означає «несе». Тобто в перекладі на «світлофор» – це той, що несе світло.
Прародичами світлофорів були звичайні прапорці, що їх використовували залізничники, коли керували рухом поїздів. Таких прапорців було… Ану, здогадалися скільки? Так, три:
– прапорець червоного кольору забороняв рух поїзда,
– жовтий – закликав бути уважним і обережним,
– зелений прапорець дозволяв вільно їхати.
Перші світлофори також мали три кольори. Появилися вони на початку ХХ століття, але від сучасних світлофорів значно відрізнялися. Це були великі дошки, пофарбовані у три кольори. По їхній поверхні з одного кольору на інший переповзала велика стрілка, вказуючи, який саме колір слід брати до уваги на даній дорозі в даний момент часу. Таку стрілку важко було розгледіти здалеку, а тому водії часто помилялися, не розуміючи, на який колір вона вказує.
На сучасних світлофорах вогні спалахують по черзі: червоний – жовтий – зелений – жовтий – червоний і т. д. Тому сплутати їх можна хіба що навмисне.
— Яким є призначення світлофора в наш час?
— Де встановлюють світлофори?
— Які бувають світлофори?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про сигнали регулювання дорожнього руху.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
— Яка частина вулиці відведена для пішоходів? (Тротуар)
— Як пішоходові слід перейти на другий бік вулиці? (По пішохідному переходу або зебрі)
— Який острівець існує прямо на дорозі?
— Які функції у цих дорожніх помічників?
— Які бувають світлофори?
— Чим відрізняються світлофори для пішоходів від транспортних?
— Хто керує рухом, якщо світлофор виходить з ладу?
— Відгадайте загадку. ·
На дорозі тут стою я,
Рух машинам регулюю.
Я порядку шанувальник,
Звуть мене …..регулювальник.
— Хто такий регулювальник?
— Чим він сигналізує?
— Паличка в руці регулювальника керує рухом. Вона називається жезл. Кожен сигнал регулювальника — це наказ водіям та пішоходам: «Стій», «Проїжджай», «Повертай праворуч чи ліворуч». Різні накази — різні жести.
Регулювальник спілкується з пішоходами і водіями за допомогою жестів. Необхідно знати значення сигналів регулювальника.( ознайомлення з сигналами регулювальника)
2. Фізкультхвилинка
Ми по вулиці ідем, гарно всі себе ведем.
Ось і «зебра», зупинись. Вліво, вправо подивись.
Вільно скрізь, машин нема. Йду по «зебрі» прямо я.
До театру ми прийшли, тихо в зал усі зайшли,
Сіли на свої місця. Почалась вистава ця.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Будь уважним».
За вказівкою вчителя показати відповідні жести регулювальника. Замість жезла можна взяти олівці або ручки.
2. Робота в зошитах (самостійно)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які бувають світлофори?
— Де найчастіше стоїть регулювальник?
— Яку роботу він виконує?
— Що допомагає йому зупинити машини чи пішоходів?
VІІ . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати світлофор або регулювальника ( на вибір)