Вітковська С.Р.,
вчитель початкових класів
Шепетівського НВК№1
у складі: «Загальноосвітня
школа І-ІІ ступенів та ліцей
ім. Героя України
М. Дзявульського»
Хмельницької області
Конспект уроку з предмету «Я досліджую світ» в 3-А класі
Урок-захист проєктів
Тема. Комахи.
Очікувані результати:
Обладнання.
1 варіант 1. Рослинами або іншими тваринами живляться Н) кролі; М) тварини. 2.Тварин, які живляться рослинами, називають І) рослиноїдними; А) хижими. 3. Ланцюги живлення-це Н) ланцюги руху; Х) кормові зв’язки. 4. Орел, видра, ящірка-це А) всеїдні тварини; О) хижі тварини. 5. Махаон-в Європі один з И) найбільших метеликів; Е) найменших. 6. Спільна ознака всіх комах-це З) 8 ніг; К) 6 ніг. |
2 варіант 1. Тварини належать до А) живої природи; У) неживої природи. 2. Тварини, які живляться іншими тваринами, називаються Ц) рослиноїдними; Н) хижими. 3. Ведмідь, горобець, мурашка-це тварини Д) всеїдні; Т) рослиноїдні. 4. Найсильніший хижак на території України-це И) вовк; І) лисиця. 5. Тіло комах складається з: А) голови, грудей; О) голови, грудей, черевця, ніг. 6. Є комахи, схожі на Б) тарілочку, листок; В) гілочку, листя, кору дерева. |
3. Картка самоперевірки
Картка самоперевірки 1 варіант 1-М); 2-І); 3-Х); 4-О); 5-И); 6-К).
|
Картка самоперевірки 2 варіант
1-А); 2-Н);
|
4.Таблиця
Чекаю від уроку: Розширення знань про комах. Цікавої інформації про корисні та шкідливі комахи. Інформації про життєвий цикл комах. … |
5.Малюнковий план уроку.
Виступ працівників гідрометцентру
|
|
Перевірка домашнього завдання
|
|
Повідомлення теми, завдань уроку
|
Життєвий цикл комах, піклування про потомство
|
|
Значення комах у природі і для людини
|
|
Шкода від комах
|
Приклади пристосування комах до умов існування
|
|
Комахи Червоної книги України
|
|
Застосування знань про комахи у життєвих ситуаціях.
|
Пам’ятники комахам
|
|
Підсумки уроку
|
|
Домашнє завдання
|
6. Таблиця.
Девіз. Не просто слухати, а чути! Не просто дивитися, а бачити! Не просто відповідати, а міркувати! Дружно і плідно працювати!
|
7.Картки
1 варіант 1. Поєднати комах із їх видом піклування про потомство Мухи Бджоли Колорадські жуки
2. Прочитати назви комах. Підкреслити назви тих комах, які приносять користь для природи і людини.
Колорадський жук, бджола, сонечко, хрущ, сарана перелітна, тутовий шовкопряд, джміль, міль, жук-короїд, мурахи.
3. Записати назви 2-3 комах, які можуть себе захистити за допомогою гострого жала. ___________________________________________________
4. Підписати назви цих комах Червоної книги України.
_____________________ ________________ _____________________ ________________ _____________________ ________________ 5. Якщо вжалила оса, то найперше треба: А) забинтувати вражене місце; О) протерти вражене місце спиртовим тампоном чи перекисом водню, прикласти щось холодне. |
++, +, V, !
|
2 варіант 1. Поєднати комах із їх видом піклування про потомство Мурахи Їздці Деякі види ос
2. Прочитати назви комах. Підкреслити назви тих комах, які приносять шкоду для природи і людини.
Колорадський жук, бджола, сонечко, хрущ, сарана перелітна, тутовий шовкопряд, джміль, міль, жук-короїд, мурахи.
3. Записати назви 2-3 комах, які пристосувалися до існування за допомогою забарвлення. _______________________________________________________
4. Підписати назви цих комах Червоної книги України.
__________________ _________________ __________________ _________________ 5. Якщо вжалила бджола, то найперше потрібно: А) не звертати на це увагу; Б) обережно пінцетом видалити жало.
|
++, +, V, !
|
8. Пам’ятка для кожного учня.
ПАМ’ЯТКА
Крім цього регулярно мити з милом руки.
3.Якщо вжалила інша комаха, то діяти так само, як в попередньому випадку, за винятком того, що не видаляти жало. 4.Місце укусу комара очистіть спиртом, спиртовими серветками або простою водою з милом.
Яблучний оцет також полегшить ваш стан: змочіть ватний тампон в яблучному оцті і прикладіть до місця комариного укусу. |
5.Якщо вкусив постільний клоп, то спочатку вражене місце слід обробити ватою, змоченою спиртом або перекисом водню чи промити водою з милом, а потім необхідно лікуватися народними методами чи ліками. Обов’язково потрібно звернутися до лікаря! Необхідно знищити клопів! Пам’ятайте! Самолікування – шкідливе!
ЗАПАМ’ЯТАЙ! Такий вигляд мають ШЕРШНІ ОСИ
ПОСТІЛЬНІ КЛОПИ
|
9.Комп’ютерні презентації – результати досліджень груп.
10. Колекція комах-шкідників.
11. Колекція метеликів.
12. Зображення комах.
13. Картки із завданнями для індивідуальної роботи.
14. Книга «Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу/ Упорядники О.Ю. Шапаренко, С.О.Шапаренко-2-ге вид., із змінами.-Х. Торсінг плюс, 2008.-384с.
15. Набори «Лего» для кожного учня.
16. Іграшковий мікрофон.
На урок запрошена шкільна медсестра.
Хід уроку.
І. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-На якому уроці присутні?
-До звіту запрошуємо працівників метеорологічної служби.
(Звіт.)
-Дякуємо метеорологічній службі. А ми продовжуємо роботу.
-Над якою великою темою працюємо?
-Над якою темою почали працювати на минулому уроці?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Виконання завдань за картками. Час роботи-3хв.
1 варіант 1. Рослинами або іншими тваринами живляться Н) кролі; М) тварини. 2.Тварин, які живляться рослинами, називають І) рослиноїдними; А) хижими. 3. Ланцюги живлення-це Н) ланцюги руху; Х) кормові зв’язки. 4. Орел, видра, ящірка-це А) всеїдні тварини; О) хижі тварини. 5. Махаон-в Європі один з И) найбільших метеликів; Е) найменших. 6. Спільна ознака всіх комах-це З) 8 ніг; К) 6 ніг. |
2 варіант 1. Тварини належать до А) живої природи; У) неживої природи. 2. Тварини, які живляться іншими тваринами, називаються Ц) рослиноїдними; Н) хижими. 3. Ведмідь, горобець, мурашка-це тварини Д) всеїдні; Т) рослиноїдні. 4. Найсильніший хижак на території України-це И) вовк; І) лисиця. 5. Тіло комах складається з: А) голови, грудей; О) голови, грудей, черевця, ніг. 6. Є комахи, схожі на Б) тарілочку, листок; В) гілочку, листя, кору дерева. |
|
|
Самоперевірка виконання завдань.
Картка самоперевірки 1 варіант 1-М); 2-І); 3-Х); 4-О); 5-И); 6-К).
|
Картка самоперевірки 2 варіант
1-А); 2-Н);
|
-Підніміть руки, хто виконав всі завдання. Молодці!
-Підніміть цеглинку зеленого кольору, хто виконав правильно всі завдання.
-Підніміть цеглинку жовтого кольору, в кого є 1 помилка.
-Підніміть цеглинку помаранчевого кольору, в кого 2 помилки.
-Дякую всім за роботу.
-Для того, щоб дізнатися, над якою темою будемо працювати, попрацюємо в парах. Учні, які виконували завдання 1 варіанту, повинні підкреслити всі букви правильних відповідей, які позначають приголосні звуки, а 2 варіанту-голосні звуки. А тепер із підкреслених букв складіть слово.
-Яке слово одержали?
-То над якою темою будемо працювати?
ІV. Повідомлення теми уроку та очікувані результати. Мотивація навчальної діяльності. Ознайомлення із планом роботи. Очікування учнів від уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Короткий інструктаж вчителя.
-Зараз будуть звітувати групи. Вони прозвітують про те, що дослідили, працюючи після уроків та вдома.
Перед кожним з вас на парті картки із завданнями. По завершенню звіту кожної групи ви будете виконувати завдання на картці.
-З метою формування уявлення про життєвий цикл комах, піклування про потомство, приступаємо до пункту плану «Життєвий цикл комах, піклування про потомство».
-До звіту запрошується група №1. Завдання для інших учнів: уважно послухати звіт групи, по завершенню звіту ви виконаєте 1-ше завдання на картці-поєднаєте комах із їх видом піклування про потомство.
-Отже, слухаємо звіт 1 групи. Що ж їм вдалося дослідити?
2. Звіт групи №1. Життєвий цикл комах, піклування про потомство.
Група звітує з використанням комп’ютерної презентації.
-Дякуємо групі за підготовку.
-Про що йшла мова у звіті групи ?
-Візьміть, будь ласка, картки із завданнями. Уважно прочитайте 1 завдання. Чи зрозуміле завдання?
-Виконайте його, будь ласка. Час роботи-2хв. Виконавши завдання, підніміть, будь ласка, руку.
(Учні виконують завдання.)
-А зараз перевірте правильність виконання завдання із виконаним завданням на слайді.
(Слайд комп’ютерної презентації.)
-Оцініть правильність виконання завдання. Якщо ваша відповідь правильна, то поставте в правій колонці ++, якщо частково правильно-то+, якщо дві помилки, то V, якщо все неправильно, то!
-Дякую вам за роботу.
-Щойно ми завершили роботу над пунктом плану «Життєвий цикл комах, піклування про потомство».
-Яке уявлення ви формували?
-З метою формування уявлення про значення комах у природі й для людини приступаємо до роботи над пунктом плану « Про значення комах у природі й для людини».
До звіту запрошується група №2.
-Уважно послухайте їхній звіт. Запам’ятайте корисних комах.
-Отож, що вдалося дослідити групі?
2.Звіт групи №2. Про позитивне значення комах у природі й для людини.
Група звітує з використанням комп’ютерної презентації.
-Дякуємо групі за підготовку.
-Про що йшла мова у звіті групи ?
(Слайд комп’ютерної презентації.)
-Дякую вам за роботу.
-То які корисні комахи ви запам’ятали?
-Ми завершили роботу над пунктом плану.
-То яке уявлення ви щойно формували?
-А зараз із метою формування уявлення про комах, які приносять шкоду для природи й людини, приступаємо до роботи над наступним пунктом плану- «Шкідливі комахи».
-До звіту запрошується група №2.
-Уважно послухайте їхній звіт. Добре запам’ятайте шкідливих комах.
-Що ж дослідила група?
3. Звіт групи №3. Шкідливі комахи.
Група звітує з використанням комп’ютерної презентації.
-Дякуємо групі за підготовку.
-Про що йшла мова у звіті групи ?
-Візьміть, будь ласка, картки із завданнями. Уважно прочитайте 2-ге завдання. Чи зрозуміле завдання?
-Отже, приступаємо до виконання завдання.
-Час роботи-2хв. Виконавши завдання, підніміть, будь ласка, руку.
(Учні виконують завдання.)
-А зараз перевірте правильність виконання завдання із виконаним завданням на слайді.
(Слайд комп’ютерної презентації.)
- Оцініть правильність виконання завдання. Якщо ваша відповідь правильна, то поставте в правій колонці ++, якщо частково правильно-то+, якщо дві – три помилки, то V, якщо все неправильно, то!
-Дякую вам за роботу.
-Ми завершили роботу над черговим пунктом плану.
-Скажіть, то яке уявлення ви щойно формували?
- А зараз з метою формування уміння наводити приклади пристосування до умов існування приступаємо до наступного пункту плану. До звіту запрошується група , яка готувала повідомлення про пристосування комах до умов існування..
-Уважно послухайте їхній звіт. Запам’ятайте, як комахи пристосувалися до умов існування. По завершенню звіту групи ви виконаєте 3-є завдання за картками.
Які відкриття зробила група?
4. Звіт групи №4. Приклади пристосування до умов існування.
Група звітує з використанням комп’ютерної презентації.
-Дякуємо групі за підготовку.
-Про що йшла мова у звіті групи ?
-Візьміть, будь ласка, картки із завданнями. Уважно прочитайте
3-тє завдання. Чи зрозуміле завдання?
-Отже, приступаємо до виконання завдання.
-Час роботи-2хв. Виконавши завдання, підніміть, будь ласка, руку.
(Учні виконують завдання.)
-А зараз перевірте правильність виконання завдання із виконаним завданням на слайді.
(Слайд комп’ютерної презентації.)
- Оцініть правильність виконання завдання. Якщо ви правильно записали назви 3-х комах, то поставте в правій колонці ++, якщо назви 2-то+, якщо тільки однієї, то V, якщо зовсім не написали, то !
-Дякую вам за роботу.
-Вивчення питання про приклади пристосування до умов існування добігає до завершення.
-То яке уміння ми щойно формували?
Демонстрація вчителем колекції метеликів. Кожний красень-метелик нагадує квіточку. Це теж приклад пристосування комах до умов існування.
-До звіту запрошується група , яка готувала повідомлення про комах Червоної книги України.
-Уважно послухайте їхній звіт. Запам’ятайте, комах, занесених до Червоної книги України. По завершенню звіту групи ви виконаєте 4-те завдання за картками.
-Що ж дослідила група?
5. Звіт групи №5. Комахи Червоної книги України.
Група звітує з використанням комп’ютерної презентації. Лідер групи демонструє учням Червону книгу України 2008 року видання.
-Дякуємо групі за підготовку.
-Про що йшла мова у звіті групи ?
-То як потрібно ставитися до комах Червоної книги?
-Чому?
-Чи тільки до комах Червоної книги треба ставитися бережно? Чому?
-Візьміть, будь ласка, картки із завданнями. Уважно прочитайте 4-те завдання. Чи зрозуміле завдання?
-Отже, приступаємо до виконання завдання.
-Час роботи-2хв. Виконавши завдання, підніміть, будь ласка, руку.
(Учні виконують завдання.)
-А зараз перевірте правильність виконання завдання із виконаним завданням на слайді.
(Слайд комп’ютерної презентації.)
- Оцініть правильність виконання завдання. Якщо ваша відповідь правильна, то поставте в правій колонці ++, якщо частково правильно-то +,якщо все неправильно, то !
-Дякую вам за роботу.
-Добігає до завершення вивчення питання про комах Червоної книги України.
-Яке уявлення ви щойно формували?
-З метою формування уміння застосовувати знання про комах у життєвих ситуаціях приступаємо до вивчення наступного пункту плану.
-До звіту запрошуються ті діти, які готували повідомлення про застосування знань про комах у життєвих ситуаціях.
-Уважно послухайте їхній звіт. Запам’ятайте, якими повинні бути ваші перші дії, якщо вжалила комаха.
6. Звіт групи№6. Застосування знань про комахи у життєвих ситуаціях.
-Уважно подивіться сценку. Запам’ятайте, як діяти, якщо вжалила бджола.
Постановка сценки.
Стоїть медсестра. До неї заходять учень з ученицею. Учень плаче-в нього червона рука і із пластиліну зліплене жало.
Медсестра.
-Що сталося? Чому плачеш?
Учень.
-Мене вжалили бджола. Дуже боляче.
-Не плач. Зараз я надам тобі допомогу. Візьму пінцет (бере), обережно пінцетом видалю жало. (Імітує дії.) Далі протираю вражене місце спиртовим тампоном чи перекисом водню, прикладаю щось холодне. (Все це імітує.)
-Якщо вжалила оса, діяти треба так само, за винятком того, що оса не залишає жало в тілі людини, отже його не потрібно видаляти.
Учениця.
Перед кожним із вас на парті лежать пам’ятки. На них описано, що робити, коли вжалила комаха, вкусив комар чи постільний клоп. Крім цього ви можете побачити, який вигляд мають шершень, оса, постільний кліщ.
ПАМ’ЯТКА
Крім цього регулярно мити з милом руки.
3.Якщо вжалила інша комаха, то діяти так само, як в попередньому випадку, за винятком того, що не видаляти жало. 4.Місце укусу комара очистіть спиртом, спиртовими серветками або простою водою з милом.
Яблучний оцет також полегшить ваш стан: змочіть ватний тампон в яблучному оцті і прикладіть до місця комариного укусу.
|
5.Якщо вкусив постільний клоп, то спочатку вражене місце слід обробити ватою, змоченою спиртом або перекисом водню чи промити водою з милом, а потім необхідно лікуватися народними методами чи ліками. Обов’язково потрібно звернутися до лікаря! Необхідно знищити клопів! Пам’ятайте! Самолікування – шкідливе!
ЗАПАМ’ЯТАЙ! Такий вигляд мають ШЕРШНІ ОСИ
ПОСТІЛЬНІ КЛОПИ
|
-Дякуємо групі за підготовку.
-Про що йшла мова у звіті групи ?
-Візьміть, будь ласка, картки із завданнями. Уважно прочитайте останнє завдання. Чи зрозуміле завдання?
-Отже, приступаємо до виконання завдання.
-Час роботи-2хв. Виконавши завдання, підніміть, будь ласка, руку.
(Учні виконують завдання.)
-А зараз перевірте правильність виконання завдання із виконаним завданням на слайді.
(Слайд комп’ютерної презентації.)
- Оцініть правильність виконання завдання. Якщо ваша відповідь правильна, то поставте в правій колонці ++, якщо неправильно, то !
-Дякую вам за роботу. Під час перерви прошу здати мені картки, завдання на яких ви виконували під час уроку.
-Вивчення питання про застосування знань про комахи у життєвих ситуаціях добігає до завершення.
-Молодці. Дякую вам за плідну роботу. Рада, що ви працювали, дотримуючись нашого девізу.
-З метою формування уявлення про пам’ятники комахам послухайте цікаве повідомлення довідкового бюро. Цю інформацію учні отримали з джерел Інтернету.
- Слухайте уважно, запам’ятовуйте і обов’язково розкажіть вдома про пам’ятники комахам.
Довідкове бюро звітує, застосовуючи комп’ютерну презентацію.
Інформація від довідкового бюро.
VI. Підсумок уроку.
-Наш урок – урок захисту проєктів-добігає до завершення.
-Чи сподобався вам урок?
-Що сподобалося найбільше?
-Чи збулися ваші сподівання щодо нього?
-Підніміть руку всі, у кого сподівання збулися.
- Що вас вразило на уроці?
-Що нового дізналися?
-Що було найважчим?
-А найлегшим?
VII. Домашнє завдання.
-Дякую всім за плідну роботу! Кожний із вас отримав оцінку за тестову перевірку, за роботу над карткою «Водойми України» і, звісно ж, за захист проєктів. Ці оцінки під час перерви будуть виставлені в щоденники.
-Наступного уроку ми працюватимемо над темою «Риби».
-За бажанням ви можете об’єднатися в групи. Завдання для груп – на дошці. Ваше завдання - попрацювати в групах, підготувати проєкти, вчитися їх захищати.
Група 1. «Риби» Завдання. І. Дослідити, хто такі риби. ІІ. Дослідити розподіл риби за типом харчування. ІІІ. Підготувати презентацію про риб, розподіл їх за харчуванням. |
Група 2. «Особливості риб» Завдання. І. Дослідити, які особливості тіла мають риби. ІІ. Дослідити, які особливості дихання в них. ІІІ. Підготувати презентацію про особливості тіла та дихання риб. |
Група 3. «Найпоширеніші види риб у водоймах України» Завдання. І. Дослідити, які види риб найчастіше зустрічаються в наших прісних водоймах. ІІ. Дослідити, які види риб найчастіше зустрічаються в Чорному та Азовському морях. ІІІ. Підготувати презентацію про види риб, які найчастіше зустрічаються в прісних водоймах та в Чорному та Азовському морях. |
Група 4. «Розмноження і піклування про потомство риб» Завдання. І. Дослідити, що таке нерест, коли він відбувається. ІІ. Дослідити, як риби піклуються про свої потомство. ІІІ. Підготувати презентацію на дану тему. |
Група 5. «Риби Червоної книги України» Завдання. І. Дослідити, які прісноводні риби занесені до Червоної книги України. ІІ. Дослідити, які морські риби занесені до Червоної книги України. ІІІ. Підготувати презентацію про риб, занесених до Червоної книги України. |
Група 6. «Значення риби» Завдання. І. Дослідити значення риби для природи. ІІ. Дослідити значення риби для людини. ІІІ. Підготувати презентацію про значення риби для природи та людини. |