АФРИКА — НАЙСПЕКОТНІШИЙ МАТЕРИК .
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль; розкрити зміст поняття «географічне положення материка», ознайомитись із історією відкриття і дослідження материка, розвивати в учнів первинні навички складання характеристики географічного положення материка; виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: карта півкуль, презентація, контурні карти,аудіо запис пісні, долоньки для гри, малюнки учнів.
Хід уроку
1 Перевірка психологічного настрою.
Учитель перевіряє психологічний настрій учнів, з’ясовує, хто як себе почуває на початку уроку. На кожній парті – зображення різних видів емоційних станів людини. Учні показують свій психологічний стан, піднімаючи картки (смайлики).
2 Вступне слово вчителя.
Шановні друзі!
Розпочинаємо наш урок - калейдоскоп. Красива, гарна, приваблива назва, добре знайоме з дитинства слово. Хто із вас не тримав в руках цієї іграшки, в захопленні не спостерігав, як змінюються в ній форми і кольори загадкових скелець! На нашому уроці теж змінюватимуться кольори-завдання. Ми будемо подорожувати від станції до станції, і всі чекатимемо, як у калейдоскопі, чогось кращого і незвичайного.
1 станція Синоптична.
– Яка пора року господарює?
• Як називається місяць? Чому?
- Гру́день — дванадцятий місяць року, він має 31 день. Після осінніх дощів розтоптані возами ґрунтівки замерзали. Їздити такими дорогами було важко — заважали замерзлі грудки. Також грудки утворювалися на замерзлих зораних полях. Але якщо заглянути в саме слово, то можна побачити, що воно з двох частин «гру-день». Тобто «гру» — грудки, замерзлі частинки. «День» — день. Виходить — замерзлі короткі(частини) дні.
А сьогодні 341-й день року. До кінця року залишилося 25 днів.
- Які зміни відбуваються в природі?
Слово синоптику
- Дні стали зовсім короткі, а ночі довшими. Повітря холодне, сонечко світить мало, переважають похмурі дні. Листя на деревах не залишилось. Зимуючі птахи намагаються знайти їжу, перебрались ближче до людей.
На зміну осені прийшла справжня зима.
На минулому тижні сонце опустилося ще нижче, переважала хмарна погода. Найвища температура була + 3˚С, а найнижча - 7˚С. Був сніг. Спостерігався сильний вітер.
- А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Перевірка дом.завдання
2 Станція Знатоків.
- Яку велику тему ми вивчаємо? (Материки)
- Пригадайте, - що називається материком?
- По якому материку ми мандрували упродовж останніх уроків?
- Скельця нашого калейдоскопа розсипалися таким чином, що ми опинились на станції Знатоків. Чи можу я назвати вас уже Затоками материка Євразія? Я, звичайно, в вас не сумніваюся. І думаю ви легко підтвердите це почесне звання, виконавши завдання на картках.
Картка 1
З’єднайте лише ті вислови, які підходять до материка ЄвразІї
Картка 2
Залиште лише ті вислови, які характерні для місцевості тундри ( пустелі, вологих тропічних лісів)
- Відклали картки. Молодці, всі встигли. Після перевірки, дізнаєтесь свої результати.
ІІІ Мотивація навчальної д-ті.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо подорожувати по нашій планеті. Але спочатку пригадаємо дещо з дитинства.
(Лунає пісня Червоної Шапочки)
- Ви зрозуміли, що ми поринаємо у світ захоплюючої та невідомої … Африки. Африка – казкова і загадкова частина нашої планети.
- Ви малювали малюнки на тему «Африка в моїй уяві.» Упродовж двох уроків ви спростуєте, або підтвердите свої уявлення про цей дивовижний континент.
Ми з’ясуємо географічне положення, ознайомимось з кліматом, рельєфом, природними комплексами материка.
ІV Робота над новим матеріалом.
1 Ознайомлення з географічним розташуванням материка.
Отже, крутимо наш калейдоскоп далі. Наступна станція «Картографічна»
- Подорож завжди починається з карти. З карти почнемо і ми . Візьміть олівці, розкрийте контурну карту.
Африка має своєрідне розташування. Вона – єдиний материк, що майже посередині перетинається екватором. Отже Африка лежить в обох півкулях Землі. (Північна, Південна) (показую на карті)
Упродовж тривалого часу Африка не досліджувалася. Лише в 15 ст. європейці спробували знайти нові шляхи до багатих Індії та Китаю. Португальці, поставивши за мету обігнути Африку, не цікавилися її внутрішніми районами. Кожна наступна експедиція просувалася далі. Васко да Гама у 1497-1498 роках відкрив шлях до Індії навколо Африки. Цей шлях майже повністю повторимо зараз ми з вами. Отже, уявіть , що ми сіли в цей корабель. Так як і Васко да Гама вирушаємо з Португалії. З заходу і півночі береги омиваються водами Атлантичного океану. Саме так проклав свій шлях Васко да Гама до південних берегів до мису Доброї Надії.
Обігнувши південний краю африканського материка, вийшли в Індійський океан. Шлях тривав на північ вздовж берегів Африки. Човни пройшли через Мозамбіцьку протоку повз острів Мадагаскар. Тут наші шляхи з видатним мореплавцем розходяться. Далі його флотилія рушила на схід до Індії. Ми ж продовжуємо мандрівку навколо Африки. З північного сходу вона омивається водами Червоного моря, а з півночі – Середземним морем. Ці 2 моря відокремлюють Африку від Євразії.
2 Вправа «Мозковий штурм»
3 Фізхвилинка
- Діти, ми провели тривалий час на кораблі, ознайомилися з географічним розташуванням материка. Час обстежити поверхню материка. Але спочатку я пропоную знову покрутити калейдоскоп. (слайд) Оскільки подорож нас трохи втомила, калейдоскоп кличе нас на станцію « Відпочинкову» .
Африка - це материк, (окреслили материк)
Що до сонця дуже звик, (окреслили сонце)
Сонце - поруч, сонце - збоку (повороти тулуба)
Літо - цілий рік, нівроку. (широко руки вбік)
Там Мадагаскар, це - острів, (окреслили еліпс)
Відійшов від суші зовсім. (крок вправо і назад)
Ось вулкан Кіліманджаро, (руки і погляд вверх)
Що гукає: -Де ти, хмаро? (помахати)
Ми бредемо по Сахарі, (хода на місці)
А пісок, як на пожарі. (стрибки на місці)
Крокодил заліз у Ніл (показують пащу)
І від щастя очманів. (пливуть руками).
4 Ознайомлення з природою Африки.
А)
- І знову крутимо наш калейдоскоп. Наступна станція « Дослідницька». Саме поверхню материка ми і будемо досліджувати.
- Які географічні назви згадувались у фізхвилинці? (Мадагаскар, Кіліманджаро, Сахара, Ніл)
- Знову звертаємо увагу на карту. Поверхня материка – переважно рівнинна. Але, є і гори.
- Хто їх побачив? Що допомогло розпізнати? ( темніший колір)
( Учень показує)
(Діти знаходять на контурних картах, позначають)
Б) Самостійна робота з підручником.
Метод « Припущення»
Ознайомтеся самостійно зі статтею підручника на ст.. 63.
В) Вправа «Мікрофон»
- Що дізналися про клімат в Сахарі?
- Як сонце нагріває земну поверхню?
- Як реагує на спеку все живе?
- Чи бувають вітри? Які?
- Де випадають опади?
- Якою є африканська зима?
5 Виступи учнів про води Африки.
(Учні презентують підготовлену інформацію, діти відмічають географічні об’єкти на контурній карті).
(Дати відмічають на контурних картах)
6 Фізхвилинка для очей.
- Дуже цікаво дізнатись, що далі приготував нам калейдоскоп. Крутяться скельця…
Станція «Турботлива». А потурбуєтесь ви зараз про свої оченята. Настав час їм також відпочити. (Вправи маятник, коло, квадрат, покліпати)
7 Робота в парах.
І ми опинились на станції «Мультиковій».
- Ви маєте нагоду попрацювати в парах. Як відомо, герої мультфільму «Мадагаскар» були ще тими витівниками. Написали нам небилиці. Подумайте, в чому з написаного треба засумніватись. І виправте текст.
«Ура! Нарешті я дома» - сказав Марті.
Він був таким щасливим, що біг що є духу по тайзі. Шари снігу ще лежали під високими евкаліптами. Лев Алекс великими стрибками наздоганяв свого друга. Вони бігли до найбільш повноводної ріки Африки Нілу. Їх подружка бегемотиха Глорія довго плавала в найбільшому озері Чад. Жираф Мелман любив вештатись пустелею Калахарі, адже він тривалий час міг перебувати без води.»
- Який текст вийшов? Зачитайте.
«Ура! Нарешті я дома» - сказав Марті.
Він був таким щасливим, що біг що є духу по тайзі( пустелі). Шари снігу (піску) ще лежали під високими евкаліптами Лев Алекс великими стрибками наздоганяв свого друга. Вони бігли до найбільш повноводної ріки Африки Нілу (Конго). Їх подружка бегемотиха Глорія довго плавала в найбільшому озері Чад. (Вікторія) Жираф Мелман любив вештатись пустелею Калахарі,
( Сахара) адже він тривалий час міг перебувати без води.»
V Підсумок уроку
- Крутимо калейдоскоп знову. Нам випала станція « Підсумкова»
1 Гра «Вірю – не вірю»
-Наш урок добігає завершення. Чи всі були уважні на уроці?
- Пропоную вам скористатись долоньками та зіграти у гру « Вірю-не вірю»
Африка – найбільший материк за площею (Не вірю)?
Африка віддалена від усіх материків крім Євразії. ( Вірю) ?
Її омивають три океани (Не вірю)? (2)
Африку називають улюбленицею Сонця (Вірю)?
Африку посередині перетинає екватор. ( Вірю)
- На півночі Африку омиває Чорне море. (Не вірю)
- Конґо — найповноводніша річка планети. (Вірю)
- Сахара — найпосушливіша пустеля планети. (Вірю)
- Молодці.
2 Аналіз малюнків.
- Порівняйте свої знання про Африку на початку вивчення і після його дослідження. Кожен може ще раз подивитись на свій малюнок і зробити свій висновок.
- Прошу вас продовжити речення:
* Мені запам’яталось …
* Я зрозумів ….
* Мені хочеться розповісти батькам про …
3 Оцінювання учнів за роботу на уроці.
V І Домашнє завдання
Опрацювати статтю підручника,
На вибір:
2 Перевірка психологічного стану.
- Підніміть той смайлик, який відповідає вашому настрою в кінці уроку.
- Дякую за роботу на уроці. А на наступному уроці ми продовжимо вивчати цей дивовижний материк. Ви дізнаєтесь про його рослинний і тваринний світ. Зокрема, скільки років живе баобаб? Яка найменша пташка тут мешкає (і це не калібрі)… І пам’ятайте слова Віталія Біанкі :
« Світ навколо мене сповнений таємниць.
І я їх відкриватиму все життя, тому що це
найбільш захоплива справа на світі.»
При підготовці до уроку використано ресурси Інтернету.