Конспект розроблено з використанням ігор, самостійного опрацювання, роботою з підручником, гроповою роботою, робота з картою, використання наглядного матеріалу.Це дуже цікавий урок. Розвиваю увагу ,пам'ять,вміння орієнтуватися в певній ситуації.
Урок 13. УМІЙ СКАЗАТИ «НІ!»
Мета: розширити знання учнів про спілкування; ознайомити з різними ситуаціями і варіантами відмови; учити використовувати в разі потреби різні способи відмови; розвивати вміння протидіяти небажаним пропозиціям; виховувати культуру спілкування.
Обладнання: фотографії, невеликі аркуші паперу, аркуш паперу формату АО.
Попередня робота.
· Дати учням завдання: принести фотографії, на яких вони зі своїми друзями.
· Підготувати аркуш паперу формату АО.
· Підготувати невеликі аркуші паперу кожному учневі для запису правил.
Ключові поняття: спілкування, відмова, способи відмови, ввічлива відмова, категорична відмова.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
1. Колективна робота.
Створення колажу «Наш дружний клас».
1) Учитель роздає кожному учню аркуш паперу, на якому вони повинні написати по одному правилу дружби.
Потім ці аркуші прикріплюють на великому плакаті (аркуші паперу формату А0).
2) На цьому плакаті розміщують фотографії, на яких учні зображені разом зі своїми друзями.
2. Бесіда про дружбу і дружні стосунки.
3. Робота над оповіданням Олега Буценя «У новій школі».
У НОВІЙ ШКОЛІ
У новій школі Нюра нікого не знала. Тому все придивлялася до учнів, до вчительки, до класу.
Якось на великій перерві підійшла до неї однокласниця Галя і питає:
- Ти ще ні з ким не дружиш?
- Ні, - відповіла Нюра.
- І я ні з ким не дружу, - зітхнула Галя. - Погані в нас дівчата. Оленка - задавака, Вірка — хитруля, Надька - брехуха, Ірка — задирака...
Майже всіх дівчат класу перебрала Галя - усі погані виявились. Лише про себе нічого не сказала.
- Просто не знаю, з ким ти можеш у нас дружити.
- Не турбуйся, - відповідає їй Нюра. - 3 ким я дружитиму, я ще не знаю. Зате знаю, з ким мені не треба дружити. Олег Буцень
- Яку характеристику дала Галя своїм однокласницям?
- Чому Галинка ні з ким не дружить?
- Чи можуть бути у Галі дружні стосунки з однокласниками? Відповідь обґрунтуйте.
- Чи обрала Нюра собі подруг?
- Що відповідала Нюра Галі?
- Яка головна думка оповідання?
4. Розповідь учнів про своїх друзів, їхні стосунки.
- Прочитайте або розкажіть прислів’я про дружбу, які ви підготували.
II. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми говоритимемо про різні ситуації і варіанти відмови.
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель з’ясовує в учнів, чи доводилося їм комусь у чомусь відмовляти, як вони це робили, що казали, як відреагував на відмову співрозмовник тощо.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
2. Ознайомлення з варіантами відмови.
- У житті бувають різні ситуації. Такими різними можуть бути варіанти відмови. Навчіться у разі потреби використовувати їх.
Правила відмови. Як казати «Ні!»
Ввічлива відмова
1) Просто скажи: «Ні».
Ти можеш відповісти лише одним словом, нічого не пояснюючи.
2) Іноді недостатньо одного слова «ні», тому слід назвати причину відмови. «Ні, я не прийду» або «Ні, дякую. Іншим разом» і пояснити, чим зумовлена відмова.
Наприклад: «Ні, до мене сьогодні приїздить бабуся».
3) «Ні, але...». Такий спосіб відмови застосовують у разі, якщо ти згоден (згодна), але за іншої умови.
Наприклад: «Я не зможу прийти до тебе в гості сьогодні, але завтра із задоволенням».
4) «Це не моє, запитай у...». У випадку, коли просять річ, що тобі не належить, порадь звернутися до тієї людини, якій ця річ належить.
5) «Я знаю, хто може тобі допомогти». Такий спосіб відмови передбачає, що ти допоможеш людині, спрямувавши її до того, хто краще знає і може висвітлити питання.
Категорична відмова
«Ні!».
«Ні, не хочу!».
«Ні, я сказав (сказала), не буду цього робити».
Такі способи відмови застосовують у разі небажаних пропозицій:
- коли тебе змушують виконати те, що може зашкодити тобі або іншим (закурити, випити спиртне, зіпсувати чиюсь річ, когось образити тощо);
- коли пропонують піти в небезпечні місця (у зруйновані будинки, на будівельні майданчики тощо);
- коли незнайома людина пропонує піти з нею кудись, поїхати або щось зробити тощо.
3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
4. Робота за підручником на с. 65-69.
Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 69-71.
· Робота над оповіданням Миколи Коростельова «Не пробувати, не починати» (завдання 1).
· Відповіді на запитання і виконання завдання 2.
· Робота в групах (завдання 3).
· ПРАКТИЧНА РОБОТА (с. 71 підручника).
2. Колективна робота.
Обговорення ситуацій.
1) Вас запросили на стадіон. Ви робите уроки.
- Як ви вчините?
2) Друг дав вам покататися на своєму велосипеді. У вас просить його менший братик.
- Що ви зробите?
3) Подруга вчора ходила на день народження і не встигла зробити уроки. Просить у вас списати домашнє завдання.
- Як ви вчините?
4) Ваш друг посварився з однокласником і запропонував влаштувати бійку після уроків.
- Як ви поведетеся?
5) Ваш сусід пропонує піти подивитися на будівництво неподалік вашого будинку.
- Що ви зробите?
6) До вас підійшла на вулиці незнайома жінка і просить допомогти їй донести сумку додому.
- Як ви вчините?
4. Вправа «Хвости».
- Закінчіть речення.
1) Якщо мене будуть просити заподіяти якусь шкоду комусь, то я...
2) Якщо мені запропонують скуштувати алкогольний напій, то я...
3) Якщо незнайомець запросить мене піти з ним, то я...
4) Якщо мені запропонують сигарети для того, щоб спробувати закурити, то я...
5) Якщо мені запропонують піти на прогулянку в місця, де небезпечно, то я...
Підвести учнів до висновку, що є небезпечні ситуації, які потребують категоричної відмови.
5. Пояснення прислів’їв.
1) 3 ким поведешся, від того й наберешся.
2) У добрій компанії розуму набудеш, а в поганій і свій загубиш.
3) 3 добрим дружись, а лихих стережись.
VI. Підсумок уроку.
- Назвіть різні ситуації і варіанти відмови.
- На які пропозиції слід відмовляти категорично? Розкажіть, чи отримували ви такі пропозиції.