Конспект уроку з природознавства для 3-го класу на тему "Шукачі скарбів (корисні копалини рідного краю)."

Про матеріал

Метою уроку є сформувати в учнів поняття «корисні копалини». З`ясувати значення корисних копалин для людини, поглиблювати знання про різноманітність корисних копалин, зокрема рідного краю. Вчити дітей працювати з енциклопедичною та довідковою літературою. Розвивати спостережливість, критичне мислення, пізнавальні здібності, уміння працювати в групі. Виховувати бережливе ставлення до корисних копалин, любов до природи. Виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу; організованість, доброзичливе ставлення до оточуючих.

Перегляд файлу

Тема. Шукачі скарбів (корисні копалини рідного краю).

Мета. Формувати в учнів поняття «корисні копалини». З`ясувати значення корисних копалин для людини, поглиблювати знання про різноманітність корисних копалин, зокрема рідного краю. Вчити дітей працювати з енциклопедичною та довідковою літературою. Розвивати спостережливість, критичне мислення, пізнавальні здібності, уміння працювати в групі. Виховувати бережливе ставлення до корисних копалин, любов до природи. Виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу; організованість, доброзичливе ставлення до оточуючих.

Обладнання. Енциклопедії, довідники, Інтернет

Тип проекту. За видом діяльності: дослідницько-пошуковий, інформаційний, прикладний.

 За тривалістю: короткостроковий.

За змістом: між предметний.

Учасники проекту: учні 2 класу, класний керівник, батьки. 

Завдання проекту:

Сформувати уявлення про корисні копалини. Активізувати пізнавальну діяльність учнів. Залучати учнів до набуття нових знань на основі реальної життєвої практики. Учити учнів здійснювати проектну діяльність на основі дослідження.  Розвивати навички працювати в групах; обмінюватися думками.  Сприяти вихованню екологічної культури. Виховувати вміння дотримувати правил спілкування під час спільної роботи.

Об`єкт дослідження – корисні копалини рідного краю.

Актуальність.

Під час виконання проекту дитина знайомиться із корисними копалинами рідного краю, а також із їх значенням для природи. Працюючи над даним проектом формуємо уявлення дітей про світ неживої природи, зокрема про корисні копалини.

Очікувані результати:

1.Тісний зв’язок учасників проекту та природи.

2.Добровільний та свідомий підхід вчителя у виборі форм і методів екологічного виховання.

І. Проблема

1.2.Проблемні запитання:

- Які корисні копалини ви знаєте?

- Яке їх значення для людини ?

- Які родовища корисних копалин відкрито в нашому краю?

ІІ. Планування.

  1. Пошук інформації про значення корисних копалин.
  2. Обробка інформації.
  3. Підготовка до презентації міні-проекту.
  4. Презентація. Самооцінка.

ІІІ. Пошук інформації та її систематизація

3.1. Корисна інформація

- Ви любите пригоди?

- Хотіли б відправитись у подорож за скарбами?

- Отож сьогодні ми станемо шукачами скарбів. Але нам потрібно об`єднатись у групи «Геологи», «Дослідники», «Пошуковці», «Природолюби», «Екологи».

Перед вами знаходяться конверти, в яких ви знайдете завдання: про який скарб ви повинні дізнатись, дослідити, розповісти.

- Але спочатку дізнаємось про які скарби будемо вести мову.

   Найбільшим скарбом вважають – це корисні копалини. Корисні копалини – це гірські породи, які люди добувають із поверхні чи з-під землі для своїх потреб. Людина не уявляє своє життя без них. Вивчають та шукають гірські породи геологи. Вони знаходять родовища корисних копалин. А вже потім люди будують шахти або бурять свердловини.

   У нашій країні добувають близько 80 видів корисних копалин. Усі вони поділяються на три основні групи: рудні, нерудні і горючі.

Горючі: кам`яне вугілля, нафта, природний газ, торф.

 Рудні: залізна руда, мідна руда, алюмінієва руда.

Нерудні: глина, пісок, крейда,гіпс, граніт, мармур.

 

3.2 Робота в групах

3.2.1. Група «Дослідники» (горючі корисні копалини)

1) Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно-бурий колір має,

Під землею залягає. (Нафта) 

1 учень. Що таке нафта? Це слово з латинської мови і означає «кам`яне масло». Одні вчені вважають, що нафта утворилася з решток рослин і тварин, що осідали на дно водойм. З часом їх вкрили мільйони тонн піску та мулу. Згодом вони перетворилися на тверді породи, а рештки рослин і тварин на темну рідину. Нафту використовували ще з давніх часів: спочатку як ліки, а згодом як паливо.

2 учень. Величезну користь людству приносить нафта. Ми за її допомогою отримуємо тепло, світло, використовуємо щоб рухалися автомобілі, трактори, літаки, кораблі. З  неї отримують паливо, парафін, технічний спирт, смоли, асфальт та інші продукти.

3 учень. Чернівецька область багата на природні ресурси. На території Буковини виявлено 4 нафтогазоносні родовища: Лопушнянське, Чорногузьке, Красноїльське, Шереметівське). В останні роки відкрито більше десяти нафтогазоперспективних площ у Вижницькому, Сторожинецькому і Путильському районах.

 4 учень.  Ще в минулому столітті буковинські складки, де поверхневі виходи нафти привернули до себе увагу. Вже у 1864 р. у середній течії р. Дихтинця (басейн Путили) було закладено декілька колодязів глибина, яких до 40 м, які давали близько 1 т нафти на добу. Ще одна структура, яка зацікавила нафтовиків, знаходиться в районі сіл Путила і Сергії. Пробурили свердловину «Якоб» (глибина 470,5 м), Тут спостерігались на різних глибинах інтенсивні нафто-газопрояви.

 

2) По трубах із глибин землі,

Приходить в дім до нас

Безбарвне томливо, легкий

Наш друг … (природний газ)

1 учень. Природний газ це вуглеводна маса, яка виникла внаслідок розкладання органічних речовин в надрах землі. Складається з 80 – 97% метану. Він може знаходиться в землі від одного до кількох кілометрів.

2 учень. Існує про газ багато цікавих фактів. Це речовина не має ні кольору, ні запаху. Але газ при неправильному застосуванні становить небезпеку, то до нього додають одорант, який дає характерний запах, що дозволяє людині виявити витік газу в побуті.

3 учень. В І столітті н.е. один спостережливий перський цар наказав побудувати палацову кухню на тому місці, де газ виходив на поверхню. І тоді на кухні горів день і ніч. Це дозволяло заощадити на дровах, вугіллі. А вже через багато століть люди навчилися добувати газ самі, поставляючи куди потрібно.

4 учень. В 1971 році геологи виявили улоговину, яка була повністю заповнена газом. Щоб газ не виходив в атмосферу, то вирішили її підпалити. Ця речовина горить там і зараз. Це незвичайне місце називають «Двері в пекло».

5 учень. Рідке паливо перевозять в спеціальних танкерах. Найдовший танкер для перевозки газу досягає 345 м в довжину.

 

3)Грію взимку я будови,

З мене паливо чудове,

Я потрібний для тепла,

З мене зроблені, до речі,

І такі корисні речі,

Як пластмаси, гума, фарба,

Ліки, спирт, бензин, смола.

Чи впізнали ви мене?

Я … (вугілля кам`яне)

1 учень.  Кам`яне вугілля утворилося з решток давніх рослин. Глибоко в Землі під тиском і без доступу кисню перетворився на корисний вид палива. Утворилося воно близько 400 млн років тому.

2 учень. З давніх часів люди використовували кам`яне вугілля як паливо.  Згодом почали виготовляти фарби, парфуми, ліки, пластмаси.

3 учень. На жаль крім позитивних властивостей, видобуток кам’яного вугілля спричиняє серйозні небезпеки. Це і сильне забруднення навколишнього середовища, а також шкідливий вплив на здоров`я шахтарів. Людям доводиться використовувати респіратори, які утруднюють дихання.

 

3.2.2 Група «Геологи»

У шахтах, кар’єрах її добувають.

З неї у печах чавун виплавляють,

З нього ллють сталь,

Роблять речі сталеві,

Ну а основ речей металевих –

Буро-червона, важка і тверда –

Це залізяк, чи …(залізна руда).

1 учень. Рудні корисні копалини складають найбільшу групу. Це залізна руда, мідна руда, алюмінієва руда. Залізна руда схожа на камінь. Вона червоного або бурого кольору, важка і тверда. Її добувають у шахтах і в кар’єрах. Із залізної руди в спеціальних печах виплавляють чавун і сталь. З них виготовляють верстати, трактори, автомобілі, потяги та ін..

2 учень. В Україні знаходиться найбільший запас марганцевої руди у світі, 2,3 млрд тонн або близько 11% від усіх покладів планети.

3 учень. Ще у нас немало запасів залізної руди – 7% світових запасів.

 

3.2.3 Група «Пошуковці»

Із землі її дістали

Потім форму додали

У гарячу піч поклали

І нове їм`я дали. (Глина)

 

Хочеш побудувати дитячий садок

Використовуй в розчині -…(пісок).

 

Коли зламаєш руку ти,

Спасе завжди він від біди.

І хоч у тебе настрій скис.

В лікарні швидко вдягнуть…(гіпс).

 

Я родом з дна морського ,

Природи я дитина.

Від мармуру до крейди –

Це все моя родина.

Ми містим газ,

Від оцту пускаєм бульбашки

Потрібні в будівництві,

Усі ми … (вапняки).

Ці назви корисних копалин можна об`єднати в групу нерудні.

1 учень. Пісок – це пухка порода, що складається з мінеральних частинок від 2 мм до 5 сотих мм. Найчастіше буває жовтого та білого кольору, рідше чорного, зеленуватого, червонуватого. Це залежить від того, з якої породи він утворився.

2 учень. Глина – осадова порода. Як і пісок, вона утворилася внаслідок вивітрювання різних гірських порід.

3 учень. Кам`яна сіль – це мінеральна речовина, тверда, прозора, солона на смак, видобувається з родовищ.

4 учень. Вапняк – натуральний природний камінь. Утворився кілька мільйонів років тому на глибині океану із решток черепашок та скелетів організмів. Вапняки є одним із найважливіших будівельних матеріалів.. Видобувають у Донбасі, Криму, є і  в Чернівецькій області.

5 учень. У Чернівецькій області нараховується 65 об`єктів видобутку корисних копалин. На них видобувають 17 видів гірських порід: гіпс, конденсат, етан, води мінеральні, природний газ, нафта, води питні і технічні, сланцевий газ, пропан, бутан, суглинок, пісок, глина, гравій, вапняк, піщано – гравійна суміш, пісковик.

6 учень. В Україні найбільші в світі запаси сонячного каміння – бурштину. В Закарпатській області понад 200 років видобувають сіль вищої категорії. У Наддністрянщині в басейні річки Прут виявлено значні поклади гіпсу й ангідриду. Північні і східні райони області багаті на мергелі і вапняки.

7 учень. У смт Красноїльськ є перспективне родовище мармуру. Також на території нашої області є поклади кварцитів, сланців, кухонної солі; джерела мінеральної води «Іжевська», «Мацеста», «Боржомі», «Нафтуся».

 

3.2.4 Група «Екологи»

1 учень. При добуванні корисних копалин люди часто наносять шкоду навколишньому середовищу. За останні 30 років збільшилось видобуток ресурсів, ніж за всю попередню історію людства. Через таку діяльність забруднюється повітря, вода. Можуть зникнути тисячі видів тварин, 25 тис. рослин.

2 учень. При аваріях нафтопродукти потрапляють в моря, річки. Гинуть звірі і птахи. Вчені винайшли бак препарати, якими обробляються забруднені ділянки. Тільки через 5 років вони само очистяться. На тому місці з`являються водорості.

3 учень. У місті Калуші Івано – Франківської області існує загроза прориву дамби. Колись у кар’єрі добували калійно – магнієві солі. Коли зупинився завод, то накопичилася ропа, а відстійники переповнилися і можуть прорвати дамбу.

4 учень На Закарпатті селищу Солотвино і копальням солі також загрожує екологічна катастрофа. На місці видобутку солі утворюються величезні провали, які наповнюються водою.

 

3.2.5 Дидактична гра «Впізнай корисну копалину»

(Вчитель показує із колекції корисну копалину, а діти її відгадують.)

 

3.2.6 Дидактична гра «З чого це зроблено»

 

3.2.7 Дидактична гра «Так чи ні».

1) Місце, де залягає багато корисних копалин називається родовищем. (Так)

2) Грунт удобрюють за допомогою вугілля. (Ні)

3) З вапняку виготовляють крейду. (Так)

4) Із марганцевої руди плавлять метал. (Ні)

5) Скло виготовляють із торфу. (Ні)

6) Людину, яка шукає корисні копалини називають синоптиком. (Ні)

 

4. Опрацювання додаткової літератури, рекомендованої вчителем.

 

5.Обробка інформації.

ІV. Продукт, створений у процесі вирішення поставленої проблеми.

   Продуктом можуть бути: малюнки, колекція корисних копалин, фотоальбом, вірші, загадки, листівки, пам’ятки про правила поведінки на природа тощо.

   Підготовка матеріалів до презентації міні – проекту.

 

V. Презентація, Самооцінка міні-проекту.

5.1. Усний виступ за складеним планом (ілюстрації до виступу):

а) значення корисних копалин;

б) їх властивості ;

в) способи їх видобутку.

 

5.2. Екскурсія до кар`єра.

 

5.3. Папка, в якій зібрані всі робочі матеріали.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
7657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку