Розробка конспекту уроку з природознавства для 3 класу на тему: "Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів".
Тема. Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту. Значення і охорона ґрунтів.
Мета:
формувати в учнів уявлення про роль живих організмів в утворенні ґрунтів; ознайомити із значенням ґрунту в природі та житті людини; сприяти розумінню шляхів забруднення та руйнування ґрунтів унаслідок дії природних чинників і господарської діяльності людини; ознайомити із заходами охорони ґрунтів, способами поліпшення властивостей ґрунту; розвивати уміння спостерігати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати повагу до традицій українського народу шанувати ґрунт, бережливо ставитись до нього.
уміння вчитися, комунікативної, здоров'язбережувальної, соціальної.
Матеріал до уроку. Підручник Ірини Грущинської «Природознавство», 3 клас; «Зошит друга природи» Ірини Грущинської, 3 клас.
Обладнання. Таблиці, смайлик, ілюстративний матеріал, яблуко, іграшковий поїзд, картки, фото тварин.
Перебіг уроку
І. Організація учнів до уроку.
Емоційне налаштування на урок («Малюнкове вітання», смайлик «Радість»).
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Наш поїзд рушає,
Вагони біжать,
А в поїзді цьому
Малята сидять.
Чу-чу, чу-чу, чу-чу.
Чути стукіт коліс.
То наш тепловоз –
Він малечу повіз.
ІІІ. Фенологічні спостереження.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Гра «Учитель».
V. Оголошення теми та мети уроку.
- Але спочатку треба дати сигнал до відправлення поїзда. Всі разом! (Діти: «У-у-у!». Поїхали! (Діти виконують хід поїзда).
VІ. Вивчення нового матеріалу.
Чи бачили ви коли-небудь насіння з двома крильцями? Дмухнеш на нього – воно і полетіло. А попаде таке насіння в чудову комору – дивишся, де було насіння з крильцями, стоїть гіллясте дерево, та таке велике, що його і не обхватити.
Це не казка. Чудова комора – це і є наша родюча земля, ґрунт.
Верхній родючий шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років. А для нормального росту рослини потрібний шар ґрунту завтовшки 50 см.
Ґрунт не тільки дає життя рослинам. Він є домівкою для багатьох тварин.
Чи знаєте ви що?
Наявність дощових черв’яків у ґрунті – показник її родючості.
Поглинаючи разом із ґрунтом величезну кількість рослинних решток, дощові черв’яки пропускають крізь себе і збагачують ґрунт поживними речовинами. Так вони удобрюють, розпушують ґрунт, сприяють утворенню перегною. За допомогою черв’яків ґрунт аерується, насичується повітрям.
Самий довший дощовий черв’як – австралійський хробак. Його довжина до 2,5 м, товщина – 2-2,5 см.
Цей звір живе в землі;
Там він ховається в імлі,
Риє звір підземний хід,
Вгадайте, це …(кріт).
Чи знаєте ви що?
Кроти рухаються по своїх переходах зі швидкістю 60 м/хв. У нього 44 зуби. За день тварина з’їдає стільки, скільки важить сама. За добу викидає до 500 кг ґрунту.
Загадка
Маленький зріст, довгий хвіст,
Сіра шубка, гострі зубки (Миша).
(Учениця декламує вірш про мишку).
Чи знаєте ви що?
Довжина тіла миші – 7-12 см. Хвіст чіпкий, як у мавпи. Миша використовує його як п’яту ногу.
Висновок: Тварини відіграють важливу роль в утворенні та якості ґрунту, розпушуючи, переробляючи його.
Чи знаєте ви що?
На 1 м2 живуть близько 4 мільйонів бактерій, 200 тис. земляних кліщів, 18 тис. дуже дрібних червів і 80 дощових червів. А також 200 різних жуків і личинок. Серед них: личинки хрущів, дротянок, доросла комаха капустянка та її личинки.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз – присядьте,
Два – присядьте,
І за парти тихо сядьте.
Бесіда з елементами розповіді. Метод «Керована малюнкова лекція». Робота в парах. (Після викладення матеріалу вчителем, учні записують основні положення з розповіді).
Шар ґрунту завтовшки 18 см вода може змити:
у лісі – за 500 000 років;
на лузі – за 3225 років;
там, де немає рослин – лише за 15 років.
У ґрунт потрапляє непотріб.
50 років – консервна банка;
200 років – поліетиленовий пакет;
понад 1000 років – скло;
батарейка – понад 5000 років і виділяє радіоактивні елементи.
З’являються збудники різних захворювань. Наприклад, збудники дизентерії живуть у ґрунті до 45 днів, а черевного тифу – до 1 року.
VІІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
Розв’язування природознавчої задачі (вибір правильного твердження)
«Одного осіннього дня ваша родина вирішила зібрати в саду опале з дерев листя, а потім його позбутися. Але як?»
А) Вирити яму і закопати листя;
Б) Спалити листя.
- Хто вважає правильний варіант А – плеще в долоні.
- Хто вважає правильний варіант Б – тупотить ногами.
ПАМ’ЯТАЙТЕ!
Висновок. Повністю відновити зруйнований або втрачений ґрунт неможливо ані добривами, ані обробленням. Ґрунт відновлює сама природа, причому дуже повільно. Зруйнувати ґрунт можна дуже швидко. Тому його охорона це завдання всього людства.
VІІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Вправа «Мікрофон».
Відповідь на проблемне запитання.
Оцінювання.
ХІ. Домашнє завдання.
С. 56, опрацювати текст підручника. Скласти казку «Мрії матінки-землі».
1