Як людина використовує властивості повітря.

Про матеріал

сформувати поняття про повітря: його склад і властивості; розглянути приклади використання людиною повітря, розвивати вміння спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду; висновки й умовиводи; розвивати інтерес до предмету; формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.

Перегляд файлу

Тема: Як людина використовує властивості повітря.

 Тип уроку: Відкриття нового знання.

 Мета: сформувати поняття про повітря: його склад і властивості;  розглянути приклади використання людиною повітря, розвивати вміння спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду;  висновки й умовиводи; розвивати інтерес до предмету; формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.

Обладнання: 1. Презентація до уроку

 2. Віяло, банку і стакан з водою, шприц, порожній пакет, кульки.

Хід уроку

 1. Організаційний момент.  Мотивація до навчальної діяльності.    Перевірка домашнього завдання.

 Я рада всім. Чим активніше і організованіше ми будемо працювати, тим більше цікавих речей я вам зможу показати і розповісти.  Хочете дізнатися більше?  Тоді працюємо!

 - Що існує мільйони років, є основою життя на землі, використовується людиною і до сих пір не закінчилося?  (Вода)

 -Згадаємо властивості води і як людина їх використовує. 

 - Як називається водна оболонка землі?

 - Яку роль відіграє вода в житті живих організмів?

 - Назвіть основні властивості води.

 - Сформулюйте закон сполучених посудин.  Де його навчився використовувати людина?

 - Чому гайка, опущена в воду, менше розтягує гумку, ніж гайка підвішена в повітрі?

 - Де людина використовує виштовхуєму властивість води?

 - Яку властивість води використовується при пранні?

 - Що станеться з консервною банкою, якщо її розігрівати, не розкривши?

 - Яку властивість води використовується в паровому двигуні?

 - Назвіть три стану води.  Наведіть приклади їх в природі.

 2. Актуалізація знань, фіксація труднощі, постановка цілей уроку.

 - Що ще існує мільйони років, використовується людиною і до сих пір не закінчилося?  (Повітря)

 - Спробуйте з мого питання і попередньої теми сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

 Тема: Як людина використовує повітря і властивості повітря.

 - Власне сьогоднішня тема - основне питання, на який ми маємо відповісти.  Чи можете відразу дати повний розгорнуту відповідь?

 - Які будуть цілі уроку?

 Мета уроку: 1) Дізнатися (повторити), що таке повітря, його використання.

  2) Дізнатися (повторити) властивості повітря і їх застосування людиною.

  - Який запропонуйте план роботи над темою?

  1) Згадуємо те, що знаємо

  2) Досліди, спостереження - зведена таблиця

  3) Висновки

 - Згадуємо те, що знаємо:

 - Як називається повітряна оболонка Землі?  (Атмосфера)

 - Що таке повітря?  (Суміш газів)

 - Було б можливо життя на Землі без цієї повітряної оболонки?  Чому?

 - Як використовують повітря тварини і рослини?  (Всі живі організми дихають, використовуючи кисень повітря)

 - Як харчуються рослини?  (Рослини використовують вуглекислий газ, що знаходиться в повітрі в процесі фотосинтезу для створення органічних речовин і виділяють кисень)

 - Чому без повітря організми непроживуть і 5 хвилин?  (Повітря не можна запасти про запас)

 - Яку ще роль виконує атмосфера землі?  (Атмосфера захищає поверхню Землі від перегріву і переохолодження; завдяки озоновому шару, захищає від згубних ультрафіолетових променів).

 - Які властивості повітря ви вже знаєте?  (Без смаку, без кольору, без запаху)

 - Запропонуйте, як можна перевірити, що повітря - існує, це не пусте місце?  Можливо, його все ж відчути, помацати, побачити?  Розгляньте предмети, представлені у мене на столі (віяло, ємність з водою і порожній стакан, порожній пакет).  Припустімо, як їх можна використовувати при доказі.

Дослід 1.

 Помахати перед обличчям віялом (зошитом).  Що відчули?  (Дотик)

 - Перевірте дотик, рух повітря за допомогою підручних засобів, які є на парті у кожного?  (Помахати зошитом) - відчули

 - При русі, повітря - помітний.

Дослід 2.

 Перевернути догори дном склянку опустити в ємкість з водою.

 - Чому вода не потрапляє в стакан?  (Там знаходиться повітря - повітряний дзвін)

 - Трохи нахилю стакан.  Що сталося?  (Повітря у вигляді бульбашок вийшло зі склянки, піднялося над поверхнею води)

Дослід 3.

 Спіймати в порожній поліетиленовий пакет повітря.

 - Отже, висновок: повітря - це газ, він оточує нас ... всюди.  Повітря не має постійної форми і прагне заповнити весь доступний йому обсяг.

 - Згадайте перший дослід з віялом.  Що таке вітер?  (Вітер - це переміщення повітря)

 - Подумайте, як людина може змусити вітер допомагати собі?

  (Вітер надуває вітрила - вже 2-3 тисячі років тому єгиптяни плавали по Середземному морю на цілком скоєних вітрильних судах, вітряки, вітряні двигуни електростанцій - найчистіший спосіб отримання електроенергії)

   -Хто пам'ятає: як виникає вітер?  (Вітер переміщається з менш теплих областей в тепліші.) 

 - Згадайте свої спостереження як ви коли-небудь сиділи біля вогнища.  Що робить тепле повітря від багаття з легкими частинками попелу?  (Піднімає їх вгору)

 - Отже, тепле повітря піднімається, переміщується з менш нагрітої ділянки до більш нагрітого.

 - Згадайте, де у нас в приміщеннях встановлюють батареї і кватирки, чому?  (Внизу, щоб тепле повітря рівномірно розподілявся по всьому об'єму приміщення)

 - Ми поговорили про поведінку теплого і холодного повітря.  А з якою властивістю повітря це пов'язано, що відбувається з повітрям при нагріванні і охолодженні?  (При нагріванні - розширюється, при охолодженні - стискаються)

Дослід 4.

 Поспостерігайте ще один дослід, який підтверджує цю властивість.

  На пластикову пляшку, всередині якої знаходиться повітря, одягаємо кульку.  Спочатку ми занурювали конструкцію в таз з гарячою водою.  Через деякий час, причому досить тривалий, кулька почала надуватися.  Це означає, що повітря не стало поміщатися в пляшці, воно розширюється при нагріванні і почало надувати кульку.  Потім ми опустили нашу конструкцію в таз з холодною водою.  Поступово кулька почала здуватися - йому стало вистачати місця в пляшці.  Значить при охолодженні повітря стискається.

 Висновок: При нагріванні повітря розширюється і стає легше, піднімається вгору.  При охолодженні - стискається, стає важче і опускається вниз.

 - Хто здогадається, як ще люди навчилися використовувати властивість теплого повітря підніматися вгору?  (Повітряні кулі)

 - Згадайте, яка сила виштовхує колоду з води?  Подумайте, чому повітряні кульки, наповнені воднем відлітають в небо.  яка сила змушує більш легкі, ніж повітря предмети, підніматися вгору?

  (Що виштовхує сила)

 - Початком ери повітроплавання можна вважати 1783 рік, коли брати Монгольф'є піднялися в небо на повітряній кулі, заповненому гарячим повітрям.  Однак головний недолік повітряної кулі - його слабка керованість.  В кінці ХIX століття винахідники сконструювали літальні апарати, які могли пересуватися за допомогою повітряного гвинта, що приводиться в дію двигуном.  Це були дирижаблі, заповнені воднем.  Вони мали величезні розміри.  Так, наприклад, дирижабль, побудований німецьким винахідником фон Цепеліном мав в довжину 128 м, а в ширину - майже 12 м. Але майбутнє було за іншим видом літальних апаратів.

Дослід 5.

 Кинути аркушик паперу в воду.

 - Чому лист не залишився висіти в повітрі, але лежить на поверхні води?

  (Повітря - менше щільна речовина, мала щільність

 - Чи можна спертися на воду?  При яких умовах?  Припустімо, чи можна спертися на повітря, за яких умов?

  (Збільшити площу опори, зменшити вагу, розвинути велику швидкість)

 - Зате і опір руху в повітрі виявляється мінімальним, так що швидкість пересування в повітрі стає менш обмежена.

- Як, на вашу думку, людина навчилася використовувати низьку щільність повітря?  (Літаки, вертольоти, ракети - переміщення на значні відстані з великою швидкістю)

  - Поява авіації стало можливим тоді, коли потужність двигунів і в той же час легкість матеріалів для конструювання досягли певного рівня.  Перший літак з двигуном братів Райт злетів у небо в 1903 році.  Люди навчилися використовувати саме повітряний простір.

  - Використайте свій життєвий досвід, припустімо.  Як моя кофточка може бути пов'язана з темою уроку?

  (Повітря погано проводить тепло низька теплопровідність)

 - Яке твердження, по-вашому, правильне: одяг гріє тіло, або одяг нагрівається від тіла?

 

 - Завдяки низькій щільності повітря погано проводить тепло.  Коли холодно, звірі піднімають шерсть, птиці - пір'я, а людина одягає в'язану кофтину.  Вовняні речі, пуховики, шуби створюють між тілом і зовнішнім середовищем товстий повітряний прошарок, який не дає тілу втрачати тепло. 

 - Де ще людина використовує низьку теплопровідність повітря?  (Встати біля вікна) (Подвійні віконні рами в будинках, що знаходиться між ними повітря дозволяє зберегти тепло в будинках)

Дослід 6

 Візьмемо пластиковий шприц без голки, поставимо поршень в середнє положення.  Затиснувши пальцем отвір для голки, спробуємо стиснути і розтягнути повітря.  Зробіть висновок.

 (Висновок: Приклавши зусилля, повітря можна стиснути і розтягнути, але воно прагне зберегти первинний об'єм.)

 - Така властивість називається - пружність .

 - Де можна використовувати пружність накачаного повітря?

  (Надувні матраци, автомобільні шини, м'ячі)

  - Отже, подивіться яка зведена таблиця використання властивостей повітря у нас вийшла.

 До цієї таблиці я хочу додати, що люди навчилися використовувати не тільки властивості повітря, але і гази, що входять до його складу.

  - Подивіться на діаграмі які ще гази, крім названих сьогодні кисню і вуглекислого газу входять до складу повітря.

  - Доповнимо таблицю.  Як людина використовує гази, що входять до складу повітря?

  Азот - азотні добрива

  Кисень - використовують для зварювання

  Вуглекислий газ додають в воду і отримують газовану воду

  Воднем наповнюють повітряні кульки.

 Зробимо висновки: що вивчив і використовує людина щодо повітря?

  (Силу вітру, властивості і склад повітря)

 5. Первинне закріплення .

 - Щоб перевірити як ви засвоїли матеріал, пропоную відповісти на мої запитання, зігравши в гру «Що б було на Землі, якби повітря ...

- не було пружним?

 - якби повітря не переміщалося, не було б вітру?

 - якби  в повітрі не було вуглекислого газу?

 - якби повітря було більш щільним, ніж є?

 - якби в повітрі не було б кисню?

 - Якеа властивість повітря найважливіше для м'яча?  Ковдри?  Повітряної кулі?  Літака?  Парашута?

 - Який газ, що входить до складу повітря, підтримує горіння в печі і температуру нашого тіла?  (Кисень, при спалюванні утворюється енергія і тепло, підтримують температуру тіла і печі)

  Пропоную поміркувати, висловити свою точку зору:

 - Назвіть предмети, яким щільність повітря допомагає (чим більше, тим краще) -  парашут, літак, надувний матрац, м'яч, повітряні кулі

  - Назвіть предмети, яким щільність повітря заважає (чим вона менша, тим краще) - парусник, светр, літак, ракета

 6. Самостійна робота з перевіркою

 Робота в зошиті. 

 7. Рефлексія навчальної діяльності.

 Урок добігає кінця.  Давайте підіб'ємо підсумки.

 Яка була мета сьогоднішнього уроку?  (Дізнатися, як людина використовує повітря) 

 Чи досягли мети?  Доведіть:

 - Що крім властивостей повітря навчилися використовувати люди?  (Повітряний простір, силу вітру, складові частини повітря)

 - Які властивості повітря запам'ятали?

 - Хто задоволений уроком і собою на уроці?

 - У кого мої питання ще викликали труднощі? 

- Хто дуже задоволений і уроком і собою?

 Дякую за урок.  Дякуємо за увагу.

 Або бліц-опитування:

 - Що таке повітря?

 - Які гази входять до складу повітря

 - Чи має повітря певну форму і об'єм

 - Як називається повітряна оболонка землі

 - Що використовували люди в давнину для подорожей на вітрильниках по морях

 - Що робить повітря при нагріванні

 - Чому не падають літаки.  вертольоти

 - Яке властивість повітря використовується в надувних матрацах, м'ячах

 - Який газ використовують при виробництві газованої

 - Скільки людина може прожити без повітря

 - Повітря на землі багато, всім вистачить, про нього не варто піклуватися

 

doc
Додано
19 грудня 2018
Переглядів
10003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку