сформувати поняття про повітря: його склад і властивості; розглянути приклади використання людиною повітря, розвивати вміння спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду; висновки й умовиводи; розвивати інтерес до предмету; формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.
Тема: Як людина використовує властивості повітря.
Тип уроку: Відкриття нового знання.
Мета: сформувати поняття про повітря: його склад і властивості; розглянути приклади використання людиною повітря, розвивати вміння спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду; висновки й умовиводи; розвивати інтерес до предмету; формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.
Обладнання: 1. Презентація до уроку
2. Віяло, банку і стакан з водою, шприц, порожній пакет, кульки.
Хід уроку
1. Організаційний момент. Мотивація до навчальної діяльності. Перевірка домашнього завдання.
Я рада всім. Чим активніше і організованіше ми будемо працювати, тим більше цікавих речей я вам зможу показати і розповісти. Хочете дізнатися більше? Тоді працюємо!
- Що існує мільйони років, є основою життя на землі, використовується людиною і до сих пір не закінчилося? (Вода)
-Згадаємо властивості води і як людина їх використовує.
- Як називається водна оболонка землі?
- Яку роль відіграє вода в житті живих організмів?
- Назвіть основні властивості води.
- Сформулюйте закон сполучених посудин. Де його навчився використовувати людина?
- Чому гайка, опущена в воду, менше розтягує гумку, ніж гайка підвішена в повітрі?
- Де людина використовує виштовхуєму властивість води?
- Яку властивість води використовується при пранні?
- Що станеться з консервною банкою, якщо її розігрівати, не розкривши?
- Яку властивість води використовується в паровому двигуні?
- Назвіть три стану води. Наведіть приклади їх в природі.
2. Актуалізація знань, фіксація труднощі, постановка цілей уроку.
- Що ще існує мільйони років, використовується людиною і до сих пір не закінчилося? (Повітря)
- Спробуйте з мого питання і попередньої теми сформулювати тему сьогоднішнього уроку.
Тема: Як людина використовує повітря і властивості повітря.
- Власне сьогоднішня тема - основне питання, на який ми маємо відповісти. Чи можете відразу дати повний розгорнуту відповідь?
- Які будуть цілі уроку?
Мета уроку: 1) Дізнатися (повторити), що таке повітря, його використання.
2) Дізнатися (повторити) властивості повітря і їх застосування людиною.
- Який запропонуйте план роботи над темою?
1) Згадуємо те, що знаємо
2) Досліди, спостереження - зведена таблиця
3) Висновки
- Згадуємо те, що знаємо:
- Як називається повітряна оболонка Землі? (Атмосфера)
- Що таке повітря? (Суміш газів)
- Було б можливо життя на Землі без цієї повітряної оболонки? Чому?
- Як використовують повітря тварини і рослини? (Всі живі організми дихають, використовуючи кисень повітря)
- Як харчуються рослини? (Рослини використовують вуглекислий газ, що знаходиться в повітрі в процесі фотосинтезу для створення органічних речовин і виділяють кисень)
- Чому без повітря організми непроживуть і 5 хвилин? (Повітря не можна запасти про запас)
- Яку ще роль виконує атмосфера землі? (Атмосфера захищає поверхню Землі від перегріву і переохолодження; завдяки озоновому шару, захищає від згубних ультрафіолетових променів).
- Які властивості повітря ви вже знаєте? (Без смаку, без кольору, без запаху)
- Запропонуйте, як можна перевірити, що повітря - існує, це не пусте місце? Можливо, його все ж відчути, помацати, побачити? Розгляньте предмети, представлені у мене на столі (віяло, ємність з водою і порожній стакан, порожній пакет). Припустімо, як їх можна використовувати при доказі.
Дослід 1.
Помахати перед обличчям віялом (зошитом). Що відчули? (Дотик)
- Перевірте дотик, рух повітря за допомогою підручних засобів, які є на парті у кожного? (Помахати зошитом) - відчули
- При русі, повітря - помітний.
Дослід 2.
Перевернути догори дном склянку опустити в ємкість з водою.
- Чому вода не потрапляє в стакан? (Там знаходиться повітря - повітряний дзвін)
- Трохи нахилю стакан. Що сталося? (Повітря у вигляді бульбашок вийшло зі склянки, піднялося над поверхнею води)
Дослід 3.
Спіймати в порожній поліетиленовий пакет повітря.
- Отже, висновок: повітря - це газ, він оточує нас ... всюди. Повітря не має постійної форми і прагне заповнити весь доступний йому обсяг.
- Згадайте перший дослід з віялом. Що таке вітер? (Вітер - це переміщення повітря)
- Подумайте, як людина може змусити вітер допомагати собі?
(Вітер надуває вітрила - вже 2-3 тисячі років тому єгиптяни плавали по Середземному морю на цілком скоєних вітрильних судах, вітряки, вітряні двигуни електростанцій - найчистіший спосіб отримання електроенергії)
-Хто пам'ятає: як виникає вітер? (Вітер переміщається з менш теплих областей в тепліші.)
- Згадайте свої спостереження як ви коли-небудь сиділи біля вогнища. Що робить тепле повітря від багаття з легкими частинками попелу? (Піднімає їх вгору)
- Отже, тепле повітря піднімається, переміщується з менш нагрітої ділянки до більш нагрітого.
- Згадайте, де у нас в приміщеннях встановлюють батареї і кватирки, чому? (Внизу, щоб тепле повітря рівномірно розподілявся по всьому об'єму приміщення)
- Ми поговорили про поведінку теплого і холодного повітря. А з якою властивістю повітря це пов'язано, що відбувається з повітрям при нагріванні і охолодженні? (При нагріванні - розширюється, при охолодженні - стискаються)
Дослід 4.
Поспостерігайте ще один дослід, який підтверджує цю властивість.
На пластикову пляшку, всередині якої знаходиться повітря, одягаємо кульку. Спочатку ми занурювали конструкцію в таз з гарячою водою. Через деякий час, причому досить тривалий, кулька почала надуватися. Це означає, що повітря не стало поміщатися в пляшці, воно розширюється при нагріванні і почало надувати кульку. Потім ми опустили нашу конструкцію в таз з холодною водою. Поступово кулька почала здуватися - йому стало вистачати місця в пляшці. Значить при охолодженні повітря стискається.
Висновок: При нагріванні повітря розширюється і стає легше, піднімається вгору. При охолодженні - стискається, стає важче і опускається вниз.
- Хто здогадається, як ще люди навчилися використовувати властивість теплого повітря підніматися вгору? (Повітряні кулі)
- Згадайте, яка сила виштовхує колоду з води? Подумайте, чому повітряні кульки, наповнені воднем відлітають в небо. яка сила змушує більш легкі, ніж повітря предмети, підніматися вгору?
(Що виштовхує сила)
- Початком ери повітроплавання можна вважати 1783 рік, коли брати Монгольф'є піднялися в небо на повітряній кулі, заповненому гарячим повітрям. Однак головний недолік повітряної кулі - його слабка керованість. В кінці ХIX століття винахідники сконструювали літальні апарати, які могли пересуватися за допомогою повітряного гвинта, що приводиться в дію двигуном. Це були дирижаблі, заповнені воднем. Вони мали величезні розміри. Так, наприклад, дирижабль, побудований німецьким винахідником фон Цепеліном мав в довжину 128 м, а в ширину - майже 12 м. Але майбутнє було за іншим видом літальних апаратів.
Дослід 5.
Кинути аркушик паперу в воду.
- Чому лист не залишився висіти в повітрі, але лежить на поверхні води?
(Повітря - менше щільна речовина, мала щільність
- Чи можна спертися на воду? При яких умовах? Припустімо, чи можна спертися на повітря, за яких умов?
(Збільшити площу опори, зменшити вагу, розвинути велику швидкість)
- Зате і опір руху в повітрі виявляється мінімальним, так що швидкість пересування в повітрі стає менш обмежена.
- Як, на вашу думку, людина навчилася використовувати низьку щільність повітря? (Літаки, вертольоти, ракети - переміщення на значні відстані з великою швидкістю)
- Поява авіації стало можливим тоді, коли потужність двигунів і в той же час легкість матеріалів для конструювання досягли певного рівня. Перший літак з двигуном братів Райт злетів у небо в 1903 році. Люди навчилися використовувати саме повітряний простір.
- Використайте свій життєвий досвід, припустімо. Як моя кофточка може бути пов'язана з темою уроку?
(Повітря погано проводить тепло низька теплопровідність)
- Яке твердження, по-вашому, правильне: одяг гріє тіло, або одяг нагрівається від тіла?
- Завдяки низькій щільності повітря погано проводить тепло. Коли холодно, звірі піднімають шерсть, птиці - пір'я, а людина одягає в'язану кофтину. Вовняні речі, пуховики, шуби створюють між тілом і зовнішнім середовищем товстий повітряний прошарок, який не дає тілу втрачати тепло.
- Де ще людина використовує низьку теплопровідність повітря? (Встати біля вікна) (Подвійні віконні рами в будинках, що знаходиться між ними повітря дозволяє зберегти тепло в будинках)
Дослід 6
Візьмемо пластиковий шприц без голки, поставимо поршень в середнє положення. Затиснувши пальцем отвір для голки, спробуємо стиснути і розтягнути повітря. Зробіть висновок.
(Висновок: Приклавши зусилля, повітря можна стиснути і розтягнути, але воно прагне зберегти первинний об'єм.)
- Така властивість називається - пружність .
- Де можна використовувати пружність накачаного повітря?
(Надувні матраци, автомобільні шини, м'ячі)
- Отже, подивіться яка зведена таблиця використання властивостей повітря у нас вийшла.
До цієї таблиці я хочу додати, що люди навчилися використовувати не тільки властивості повітря, але і гази, що входять до його складу.
- Подивіться на діаграмі які ще гази, крім названих сьогодні кисню і вуглекислого газу входять до складу повітря.
- Доповнимо таблицю. Як людина використовує гази, що входять до складу повітря?
Азот - азотні добрива
Кисень - використовують для зварювання
Вуглекислий газ додають в воду і отримують газовану воду
Воднем наповнюють повітряні кульки.
Зробимо висновки: що вивчив і використовує людина щодо повітря?
(Силу вітру, властивості і склад повітря)
5. Первинне закріплення .
- Щоб перевірити як ви засвоїли матеріал, пропоную відповісти на мої запитання, зігравши в гру «Що б було на Землі, якби повітря ...
- не було пружним?
- якби повітря не переміщалося, не було б вітру?
- якби в повітрі не було вуглекислого газу?
- якби повітря було більш щільним, ніж є?
- якби в повітрі не було б кисню?
- Якеа властивість повітря найважливіше для м'яча? Ковдри? Повітряної кулі? Літака? Парашута?
- Який газ, що входить до складу повітря, підтримує горіння в печі і температуру нашого тіла? (Кисень, при спалюванні утворюється енергія і тепло, підтримують температуру тіла і печі)
Пропоную поміркувати, висловити свою точку зору:
- Назвіть предмети, яким щільність повітря допомагає (чим більше, тим краще) - парашут, літак, надувний матрац, м'яч, повітряні кулі
- Назвіть предмети, яким щільність повітря заважає (чим вона менша, тим краще) - парусник, светр, літак, ракета
6. Самостійна робота з перевіркою
Робота в зошиті.
7. Рефлексія навчальної діяльності.
Урок добігає кінця. Давайте підіб'ємо підсумки.
Яка була мета сьогоднішнього уроку? (Дізнатися, як людина використовує повітря)
Чи досягли мети? Доведіть:
- Що крім властивостей повітря навчилися використовувати люди? (Повітряний простір, силу вітру, складові частини повітря)
- Які властивості повітря запам'ятали?
- Хто задоволений уроком і собою на уроці?
- У кого мої питання ще викликали труднощі?
- Хто дуже задоволений і уроком і собою?
Дякую за урок. Дякуємо за увагу.
Або бліц-опитування:
- Що таке повітря?
- Які гази входять до складу повітря
- Чи має повітря певну форму і об'єм
- Як називається повітряна оболонка землі
- Що використовували люди в давнину для подорожей на вітрильниках по морях
- Що робить повітря при нагріванні
- Чому не падають літаки. вертольоти
- Яке властивість повітря використовується в надувних матрацах, м'ячах
- Який газ використовують при виробництві газованої
- Скільки людина може прожити без повітря
- Повітря на землі багато, всім вистачить, про нього не варто піклуватися