1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Конспект уроку з природознавства для 3 класу на тему: "Ґрунт. Склад ґрунту".

Про матеріал

Розробка конспекту уроку з природознавства для 3 класу на тему: "Ґрунт. Склад ґрунту". Мета уроку: формувати поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту; розвивати спостережливість, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема. Ґрунт. Склад ґрунту.

Мета:

  • формування предметних компетентностей:

формувати поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту; розвивати спостережливість, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи;

  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися, комунікативної, здоров’язбережувальної, соціальної.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», таблиця із зображенням розрізу ґрунту, ілюстративний матеріал, ребус, демонстраційний матеріал для проведення дослідів.

Матеріал до уроку. Ґрунт. Склад ґрунту (с.52-56, підручник Ірини Грущинської «Природознавство», 3 клас; с. 18, «Зошит друга природи» Ірини Грущинської, 3 клас).

Перебіг уроку

І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок.

  • Діти, я рада вас вітати на уроці природознавства. Сьогодні особливий урок – до нас завітали гості. Тож посміхніться гостям, один одному, мені. Бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
  • А працювати будемо під таким девізом:

Будем ми трудитись гарно,

Не мине хвилинки марно.

ІІ. Фенологічні спостереження.

Вправа «Погода».

  • Яка сьогодні дата?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи є вітер? Який він?
  • Чи є опади?
  • Які зміни спостерігаються в житті рослин?
  • Які зміни спостерігаються в житті тварин?
  • Яку сезонну роботу виконують люди в місті і селі?
  • Які прикмети про осінь знаєте?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Природнича розминка «Чи вірити ви?»
  1. Гірські породи створила людина.
  2. Більшість гірських порід на Землі перебувають у рідкому стані.
  3. Газоподібна гірська порода – це нафта.
  4. Корисні копалини належать до живої природи.

ІV. Мотивація пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

  • Бесіда
  • Сьогодні до нас на урок завітав ще один гість – пан Кріт. Приніс він для нас мішечок. У моїх долонях, діти, зерно.
  • Як ви гадаєте, куди треба кинути зерно, щоб із нього виросла рослина?
  • Можливо, в асфальт? Вам стало смішно.
  • Дійсно, щоб виросла рослина, потрібна земля.
  • Тлумачення слова «земля».
  • Слово «земля» - багатозначне. Це назва нашої планети, на якій ми живемо. Це суходіл, як протиставлення водному і повітряному просторові. Земля – це країна, держава і взагалі якась велика територія.
  • Робота над ребусом.
  • Але сьогодні ми будемо говорити про землю, на якій усе росте, про землю-матінку – нашу годувальницю.
  • Розгляньте і розгадайте ребус. У ньому зашифрована тема нашого уроку.

C:\Users\Вова\Desktop\Без названия.jpg

  • Сьогодні на уроці за допомогою дослідів ми дізнаємось, з чого складається ґрунт. Ці знання знадобляться вам у повсякденному житті та при вивчені географії в старших класах.

V. Вивчення нового матеріалу.

  • Розповідь учителя.
  • Земля прекрасна в різні пори року: і взимку, і влітку, і восени, і весною. Людина використовує родючі землі для вирощування рослин. А ґрунт можна порівняти з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. Але без цієї плівки не було б на суші ні рослин, ні тварин, ні людей.
  • Уявіть, що ґрунту раптом не стало. Чи змогли б жити на Землі люди?
  • Ось чому народна мудрість говорить: «Ґрунт – дорожчий за золото». Бо без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту – ні.
  • Робота з таблицею.
  • Розгляньте таблицю. Ви бачите кілька шарів землі, різних за кольором і товщиною. Верхній шар темного кольору – це ґрунт. Під ним залягає світлий шар – пісок. Потім – глина. Ще нижче – каміння. Верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини називається ґрунтом.
  • Чому ґрунт має темний колір?
  • Так, бо основна частина ґрунту – перегній. Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, утворюючи перегній. А він чорного кольору. Тому і ґрунт від нього набуває темного забарвлення. Сам перегній містить поживні речовини, необхідні для росту і розвитку рослин.
  • Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться.

І до сонця потягніться,

В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз – присядьте,

Два – присядьте,

І за парти тихо сядьте.

  • Демонстрація дослідів. Бесіда з метою формування уявлення про склад ґрунту.
  • Що ж входить до складу ґрунту? Проведемо досліди.
  • Уявіть, що ми в «Дослідницькій мікролабораторії». Будемо виконувати завдання, а результати фіксувати у «Листі дослідження» у вигляді яблучка з написами (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі).

Дослід 1. У склянку з водою вкинемо грудочку ґрунту. Що спостерігаєте? (Йдуть бульбашки). Поміркуйте, чому у склянці з водою з’явилися бульбашки? (У ґрунті є повітря).

Дослід 2. Нагріємо на вогні ґрунт. Потримаємо над ним холодне скло. Що спостерігаємо? (На склі з’явилися краплини води). Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить вода).

Дослід 3. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що спостерігаєте? (Видно димок і чути специфічний запах паленого перегною). Порівняйте колір ґрунту до прожарювання і після нього. Як він змінився? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить перегній).

Дослід 4. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо склянку з ґрунтом і водою на деякий час. Що спостерігаєте? (Вода відстоялася і стала прозорою). Що осіло на дно? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить пісок і глина).

Дослід 5. Капнемо на скляну пластинку зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо до її повного випаровування. Що спостерігаєте? (На скельці залишилося трохи білої речовини). Це мінеральні солі. Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входять мінеральні солі).

Мінеральні солі – це поживні речовини. Які необхідні для росту й розвитку рослин. Вони утворюються з перегною під дією бактерій.

  • Вправа «Віконце в майбутній урок».
  • Від того, які речовини містяться у ґрунті, залежить його родючість і колір.
  • Родючість – основна ознака ґрунту. Це і буде темою нашого наступного уроку.

Висновок (за дослідами)

  • Завдання у «Дослідницькій мікролабораторії» виконали. У «Листі дослідження» з’явилися красиві яблука. А що необхідно рослинам, щоб виросли такі яблука?
  • Хвилинка-цікавинка «Чи знаєте ви, що?..»
  • Ґрунт утворюється століттями. Один сантиметр ґрунту природа накопичує за 250-300 років.
  • 5 грудня кожного року святкують Всесвітній день ґрунту. Цей день ініціювали учасники Міжнародного конгресу в місті Бангкок (Таїланд).

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

  • Робота за підручником: читання тексту, усні відповіді на запитання, аналіз малюнків.
  • Дидактична гра.
  • Сплесками в долоньки вибрати ті назви, які входять до складу ґрунту. (Повітря, пил, глина, пісок, вода, торф, перегній, крейда, граніт, мінеральні солі, графіт).
  • Робота над загадками.
  • З'ясуємо склад ґрунту за допомогою загадок.

Де не ступиш – всюди маєш,

Не купуєш, а вживаєш. (Повітря)

Відома людям рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває.

Бува, як скло, вона, тверда.

Ви здогадались? Це - … (вода).

Що родиться від каменю? (Пісок).

З неї виготовляють посуд. (Глина).

  • Які ще важливі компоненти ґрунту? (Мінеральні солі).

 

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Про що дізналися на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Що таке ґрунт?
  • З чого складається ґрунт?
  • Чому ґрунт має темний колір?

Оцінювання.

  • Дякую вам за гарну роботу на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання.

С. 52-56, зошит с. 17.

Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.

1

 

docx
Додано
12 грудня 2018
Переглядів
154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку