Формувати елементарні поняття про„ ґрунт ", „ склад ґрунту ", „ перегній ", „ поживні речовини ", „ родючість "; розвивати дослідницькі вміння, вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до довкілля.
Тема. Як Склад Ґрунту впливає на його властивості?
Мета. Формувати ключові компетентності: вміння вчитися(організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця); соціальну компетентність(продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу).
Формувати предметні компетентності: формувати елементарні поняття про
„ ґрунт ”, „ склад ґрунту ”, „ перегній ”, „ поживні речовини ”, „ родючість ”; розвивати дослідницькі вміння, вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до довкілля.
Обладнання: зразки ґрунту, склянки з водою, лабораторна гасова лампа, скельце, картки із завданнями, конверти зі словами, зошит друга природи, маски для вправи «Чарівний капелюшок», презентація PowerPoint « Як склад ґрунту впливає на його властивості?».
Хід уроку
I. Організація класу. (Слайд 1)
– Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Гостей, що до нас завітали, привітаємо,
Всім присутнім здоров’я й доброго настрою побажаємо.
Вправа « Ранкові враження». (Слайд 2)
– Крокуючи вранці до ліцею ви спостерігали за змінами у природі.
– Розкажіть про свої ранкові враження за опорою:
Вправа «Комплімент природі». (Слайд 3)
– Подумайте та скажіть комплімент природі. Починайте словами:
« Природо, ти …»
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.
Вправа «Погода». (Слайд 4)
– Сьогодні середа 24 жовтня. На території нашого міста спостерігається така погода (температура повітря, стан неба, вітер, опади, інші явища).
— Давайте зафіксуємо стан погоди? ( Дитина працює на дошці з календарем природи, а решта працюють у зошиті друга природи.)
— Всім присутнім ми бажаємо: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті
погоди.
Народний календар.
— Що нам розповість народний календар про сьогоднішній день і про місяць жовтень?
— Заслухаємо звіт учнівської пошукової групи.
1 учень.
— У народному календарі 24 жовтня - день апостола Пилипа. За спостереження-ми предків із цього дня починається передзим'я, яке триватиме до31жовтня.
2 учень.
3 учень.
— Отже, давайте зробимо підсумок наших спостережень про жовтень.
1 учень.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Учитель»
— Пропоную частині учнів класу попрацювати учителями та знайти помилки у роботі, якщо вони є у виділених словах. (Група дітей отримує картки для перевірки знань із завданнями , у яких допущені помилки.)
(Додаток 1)
1) Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм .( Ґрунт)
2) Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший. (Темніший)
3) Опале листя, рештки відмерлих рослин та тварин повільно перегнивають і утворюється перегній. 4) Ґрунт, у якому багато перегною, називають чорноземом. 5) У чорноземі добре ростуть рослини і дають низький урожай.(Високий)
6) Із часом запаси корисних копалин не вичерпуються.( Вичерпуються )
Розгадування кросворда. (Слайд 5)
— А решта учнів працюють над розгадуванням кросворду.
1) Яка держава має четверту частину світового запасу чорнозему . (Україна)
2) Основна властивість ґрунтів. (Родючість)
3) Найродючіший ґрунт у світі. (Чорнозем)
4) Корисна копалина, яку використовує людина щодня. (Сіль)
5) Його називають живою плівкою Землі. (Ґрунт)
— Подивимось, як впоралися наші «вчителі». Обміняйтеся своїми картками із сусідом та перевірте їх. («Вчителі» по черзі зачитують завдання. Діти, що згодні, плескають у долоні.)
Оцінювання виконаних робіт учнів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
— На уроці ми маємо плідно попрацювати. Ваше завдання: спостерігати, досліджувати, бути активними та уважно слухати пояснення вчителя.
Загадка. (Слайд 6)
Вона увесь світ годує, сама ж нічого не їсть. (Земля)
— Землю називають матінкою - годувальницею. Її народ оспівував у віршах та піснях. Вона є основним багатством людини, бо земля годує нас, одягає, дає притулок живим оргнізмам.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
— Земля… що ви уявили, коли почули це слово?
Відповіді учнів. (Планета, земна поверхня, земля під ногами.)
— Так, це наша планета, земна поверхня, і ось це теж земля.
(Вчитель демонструє зразок ґрунту в прозорій склянці.)
— Як ми по-іншому її назвемо? ( Ґрунт )
— Ґрунт можна назвати шкірою Землі. Це щонайтонша жива плівка планети.
Метод фантастичної проблеми. (Слайд 7)
— Уявімо собі, що злий чаклун забрав у нас безцінний дар природи,- ґрунт.
— Поміркуйте, що відбулося б на Землі?
— Щоб добре зберегти ґрунт, ми маємо все про нього знати.
V. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 8)
Повідомлення теми та завдань уроку. .
— Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить…. Іноді – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»
— На уроці ми не просто похвалимо ґрунт, але дізнаємось багато цікавого про його склад. Як він впливає на властивості ґрунту і від чого залежить родючість.
(Слайд 9)
2. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1) Розповідь учителя. (Слайд 10)
— Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. Щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, відмерлі рештки яких утворюють перегній. Верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років, а для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Щоб утворився ґрунт такої товщини потрібно 20 000 років!
2) Фізкультхвилинка. (Слайд 11)
Гра «Стрибай - присідай»
Правила гри. Якщо ви згодні, то, підстрибнувши, плесніть у долоні над головою,
якщо ні - присядьте.
Вправи від нейропсихолога.
3) Практична роботав групах.
— Сьогодні на уроці буде працювати дослідницька лабораторія. Ми будемо вивчати склад та властивості ґрунту як справжні науковці. Частину дослідів ви виконаєте самостійно, а решту вам продемонструє вчитель. Результати досліджень записуєте до «Картки юного дослідника».
Дослід 1. (Слайд 12)
Тема: Дослідження на вміст у ґрунті повітря.
Мета: Підтвердити наявність у ґрунті повітря.
Завдання.
Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку сухого ґрунту.
— Що ви помітили? (Тієї ж миті з ґрунту у воду почали виділятися бульбашки повітря, що легко спливають на поверхню.)
— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)
Висновок. У ґрунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками ґрунту. (Слайд 13)
— Для чого потрібне повітря у ґрунті? Запишіть. (Додаток 2)
(Повітря потрібне для дихання коренів рослин. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Дослід 2. (Слайд 14)
Тема: Дослідження на вміст у ґрунті піску, глини та залишки рослин.
Мета: Підтвердити наявність у ґрунті піску, глини та залишки рослин.
Завдання.
У склянку, наполовину наповнену водою, помістити грудочку ґрунту й розмішати його.
— Що ви бачите? (За якийсь час вміст склянки розділився на три шари: важкий пісок осів на дно склянки, посередині залишилися у зваженому стані легші й дрібніші частинки глини, а зверху перебуває прозорий шар води із залишками рослин.)
— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)
Висновок. У ґрунті містяться пісок, глина та залишки рослин. (Слайд 15)
— Про що це свідчить? Запишіть. (Додаток 2)
(У ґрунті є залишки рослин, є гірські породи: пісок, глина.)
— Наступні досліди буду проводити я,а вам доведеться тільки спостерігати й висновки записувати у свою таблицю.
Дослід 3. (Демонструє учитель.) (Слайд 16)
Тема: Дослідження на вміст у ґрунті води.
Мета: Підтвердити наявність у ґрунті води.
Завдання. На лабораторну гасову лампу поставити керамічну посудину з ґрунтом та прожарювати його. Від ґрунту почне підніматися пара. Над парою слід потримати скельце або просто покласти його на лист із ґрунтом.
— Що ви помітили? (Через кілька хвилин на нижній, спрямованій до ґрунту поверхні скла, утворилися крапельки.)
— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)
Висновок. У ґрунті міститься вода. (Слайд 17)
— Для чого потрібна вода у ґрунті? Запишіть. (Додаток 2)
(Вода потрібна для життя рослин. Із водою корені всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)
Дослід 4. (Демонструє учитель.) (Слайд 18)
Тема: Дослідження на вміст у ґрунті перегною.
Мета: Підтвердити наявність у ґрунті перегною.
Завдання.
Продовжуючи прожарювати цю саму порцію ґрунту, слід дочекатися, коли пара не буде утворюватися.
— Що ви помітили? (Через кілька хвилин над ґрунтом почав здійматися дим і був відчутний запах, який нагадує горіння деревини.)
— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)
Висновок. У ґрунті міститься перегній. Про це свідчить запах та дим, що утворився від згорання перегною. (Слайд 19)
— Чому важливий перегній у ґрунті? Запишіть. (Додаток 2)
(Перегній збільшує родючість ґрунту.)
4) Підсумок практичної роботи. (Слайд 20)
— Чому важливо, щоб у ґрунті були вода та повітря?
— Які гірські породи є у нашому ґрунті?
— Яка добре відома всім тваринка підвищує родючість ґрунту?
— Отже, щоб утворився ґрунт, потрібні рослини та тварини, відмерлі рештки яких перетворюються з часом у перегній, а він підвищує родючість ґрунту. Висновок. У ґрунті міститься повітря, вода, пісок, глина та залишки рослин та перегній.
5) Інтерактивна вправа « Торбина запитань »
— Знайдіть у конвертах, що лежать у вас на парті, назви речовин, що входять до складу ґрунту, а зайві приберіть.
(Діти вибирають потрібні картинки та розміщують їх на парті. Один учень виконує це завдання на дошці.)
— Отже, у ґрунті міститься глина, пісок, повітря, перегній, живі організми, рештки рослин, вода.
VI. Закріплення знань, умінь, навичок.
1) Цікава задача. (Слайд 21)
— Пропоную розв’язати цікаву задачу.
Щоб спушити 1м кв. ґрунту, потрібно 9 черв’яків. Скільки черв’яків потрібно, щоб спушити 4 м кв. ґрунту.(36 черв’яків )
2) Гра «Хто у ґрунті живе?»
— Закріпимо отримані знання. Якщо почуєте:
складову ґрунту – присідаєте;
мешканець ґрунту – плескаєте в долоні;
не має відношення до ґрунту – піднімаєте руки до гори. Слова для гри. Глина, кріт, повітря, сонце, птахи, черв’яки, вода, пісок,
пластмаса, перегній, бактерії, папір, скло, ведмідь, личинки комах.
6) Інтерактивна вправа «Чарівний капелюшок».
— Я одягну вам чарівний капелюшок із зображенням рослини або тварини. Ви маєте подякувати ґрунту від імені того, хто зображений на капелюшку. Це може бути горобчик, дерево, черв’як, кріт.
Починайте словами: « Я дякую ґрунту за…»
( Наприклад: « Я дякую ґрунту за те, що він мені дає насіння», «Я дякую ґрунту за те, що у ньому живу», тощо)
VI. Підсумок уроку.
— Який вид роботи на уроці сподобався вам найбільше?
— Які властивості ґрунту ми досліджували на уроці ?
1. Домашнє завдання. (Слайд 22)
Творче завдання.
1) Поміркувати над запитанням: чому кімнатні рослини потрібно періодично пересаджувати у свіжий ґрунт?
2) Пригоди черв’ячка у підземному царстві.
Додаток1.
Прізвище та ім’я__________________________________
1) Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм .
2) Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.
3) Опале листя, рештки відмерлих рослин та тварин повільно перегнивають і утворюється перегній. 4) Ґрунт, у якому багато перегною, називають чорноземом. 5) У чорноземі добре ростуть рослини і дають низький урожай.
6) Із часом запаси корисних копалин не вичерпуються.
Додаток 2.
Картки юного дослідника
Дослід 1 |
Дослід 2 |
Дослід 3 |
Дослід 4 |
У ґрунті є _______________ |
У ґрунті є _____________ |
У ґрунті є _______________ |
У ґрунті є _______________ |
|
|
|
|
1