Конспект уроку з природознавства для 4 класу на тему "Материки, океани і частини світу на географічних картах "

Про матеріал

Навчати учнів користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани»; учити показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.

Перегляд файлу

Тема. МАТЕРИКИ, ОКЕАНИ І ЧАСТИНИ СВІТУ НА ГЕОГРАФІЧНИХ КАРТАХ

Мета: навчати учнів користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани»; учити показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 43)

2. Бесіда

— Яку форму має наша планета?

— Як називають модель Землі?

— Що таке карта?

— Якими бувають карти?

— Як позначають па карті земну поверхню?

— Чи можна відразу побачити на карті всю поверхню нашої планети?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке океани й материки, та навчитеся показувати їх на географічних картах.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя за картою півкуль

— Що ви бачите на карті півкуль? (Материки і океани)

— Що таке материк? (Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою. Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.)

— Скільки материків на Землі? (6)

— Назвіть їх.

— Вирушаємо у кругосвітню подорож, починаючи її від найменшого материка.

— Покажіть його на карті. (Австралія)

— У якій півкулі він знаходиться? (Східна півкуля)

— Який материк найбільший? (Євразія)

— Де він знаходиться? (Східна півкуля)

— Як ви вважаєте, який материк найспекотніший? (Африка)

— Пропливли вздовж узбережжя Африки й опинилися у західній півкулі. Які материки там розташовані? (Північна Америка і Південна Америка)

— Чи всі материки ми зустріли на своєму шляху? Який материк ми не побачили? (Антарктиду)

— Антарктида — найхолодніший материк. Морози там досягають до –80 °С.

— Чи можна Антарктиду та Австралію об’єднати в одну групу? (Можна. Обидва материки розташовано в південній півкулі.)

— Наші кораблі від материка до материка пливли океанами.

— Які океани ми перетнули під час плавання? (Індійський океан, Атлантичний океан, Тихий океан)

— Яким океаном ми не пливли? (Північний Льодовитий океан)

— Покажіть на карті найбільший і найменший океани. (Найбільший — Тихий океан, найменший — Північний Льодовитий)

— Які материки омиває Північний Льодовитий океан? (Євразію і Північну Америку)

— Який океан омиває відразу чотири материки? (Індійський: Африка, Євразія, Австралія та Антарктида)

— У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу? (У східній півкулі)

— Ви звернули увагу, що під час нашої подорожі океанськими просторами нам зустрічалися не лише великі ділянки суші, але й маленькі? Хто знає, як називаються маленькі ділянки суші, що з усіх боків омиваються водою?

— Правильно, острови.

— Чи далеко від материків знаходяться острови? (Ні)

— Покажіть на карті півкуль острови.

— Наша кругосвітня подорож добігає кінця.

2. Робота за підручником (с. 43–47)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 43.

— Чому глобусом не завжди зручно користуватися?

— Чим відрізняються глобус і фізична карта півкуль?

— Покажіть на малюнку 29 екватор, Північний і Південний полюси.

— Що означає слово екватор?

— Яка його довжина?

— Що називають суходолом?

— Яку частину земної поверхні він займає?

— Як називають найбільші ділянки суходолу?

— Доберіть синонім до цього слова.

— Що таке материк (континент)?

— Скільки на нашій планеті материків? Назвіть їх за малюнком 30.

— Як називаються найбільші водойми?

— Що таке океани?

— Які ви знаєте океани?

— Покажіть і назвіть їх за малюнком 30.

— Яка вода в океанах? Чому?

— Чому плутають частини світу і материки?

— Яка різниця між ними?

— Назвіть за малюнком 31 частини світу.

Учні виконують практичну роботу на с. 47.

— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 47.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

1. З поданих географічних назв позначте тільки материки.

Європа ()

Євразія (+)

Америка ()

Північна Америка (+)

2. Які частини світу перетинають екватор? Позначте потрібне.

Азія ()

Африка (+)

Америка (+)

Австралія ()

Європа ()

Антарктида ()

2. Гра «Третій “зайвий”»

Тихий, Азія, Індійський. (Океани)

Європа, Азія, Південна Америка. (Частини світу)

Євразія, Північна Америка, Америка. (Материки)

3. Робота в групах

— А чи знаєте ви, хто здійснив першу подорож навколо світу?

— У 1519 році з іспанського порту Севілья на п’яти каравелах вирушила експедиція Фернанда Магеллана з екіпажем 265 чоловік.

 Подорож тривала три роки. Судна перетнули океан, подолавши відстань у 18 000 км. Через три тижні плавання через протоку ескадра вийшла в Тихий океан. Три місяці і двадцять днів, поки кораблі пливли океаном, він був спокійний, і тому Магеллан назвав його Тихим. У результаті плавання Магеллана була підтверджена ідея кулястості Землі, доведено, що між Азією і Америкою лежить величезний водний простір — Тихий океан, що велика частина земної кулі зайнята водою, а не сушею. Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці із місцевими жителями. Лише корабель «Вікторія», обігнувши Африку, 6 вересня 1522 р. повернувся до Іспанії. До наших днів зберігся бортовий журнал, у якому мореплавці записували все про побачені землі. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які материки зустрілися на їх шляху.

Повідомлення груп

— Це найвищий материк Землі. Майже вся його поверхня вкрита крижаним панциром. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Це найхолодніший материк. Узимку, в липні, температура досягає –88 °С. Тут на багато сотень кілометрів простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Білий колір снігів і блакитнуватий колір льоду володарюють тут усюди. Але на високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви. (Антарктида)

— Це найменший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великому віддаленні від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це найпосушливіший материк. Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. (Австралія)

— Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. (Африка)

— Це найбільший материк на Землі. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку. Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. (Євразія)

— Ви правильно назвали всі материки, про які писали мандрівники. А які материки не згадувалися?

4. Практична робота. Нанесення на контурну карту назв материків і океанів

1) Нанесіть на контурну карту назви материків.

1) Північна Америка.

2) Південна Америка.

3) Антарктида.

4) Євразія.

5) Африка.

6) Австралія.

2) Підпишіть океани, які омивають їхні береги.

5. Тестування

— Позначте правильну відповідь.

1. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія; б) Африка;

в) Північна Америка; г) Євразія;

д) Південна Америка; е) Антарктида.

2. Який материк складається з двох частин?

а) Австралія; б) Африка;

в) Євразія; г) Південна Америка.

3. Які материки розташовані в східній півкулі?

а) Північна Америка; б) Антарктида;

в) Євразія; г) Африка;

д) Південна Америка; е) Австралія.

4. На якому материку немає річок?

а) Євразія; б) Африка;

в) Австралія; г) Північна Америка;

д) Антарктида; е) Південна Америка.

5. Скільки материків є на Землі?

а) 6;

б) 4;

в) 9.

6. Гра «П’ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що називають материком?

— Які материки вам відомі?

— Чим схожі і чим розрізняються материк і острів?

— Який материк складається з двох частин?

— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що материки — це і є частини світу? Поясніть чому.

— Які океани вам відомі?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 43–47).

Дібрати загадки про океани.

doc
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
8941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку