Навчати учнів користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани»; учити показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.
Тема. МАТЕРИКИ, ОКЕАНИ І ЧАСТИНИ СВІТУ НА ГЕОГРАФІЧНИХ КАРТАХ
Мета: навчати учнів користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани»; учити показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 43)
2. Бесіда
— Яку форму має наша планета?
— Як називають модель Землі?
— Що таке карта?
— Якими бувають карти?
— Як позначають па карті земну поверхню?
— Чи можна відразу побачити на карті всю поверхню нашої планети?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке океани й материки, та навчитеся показувати їх на географічних картах.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя за картою півкуль
— Що ви бачите на карті півкуль? (Материки і океани)
— Скільки материків на Землі? (6)
— Назвіть їх.
— Вирушаємо у кругосвітню подорож, починаючи її від найменшого материка.
— Покажіть його на карті. (Австралія)
— У якій півкулі він знаходиться? (Східна півкуля)
— Який материк найбільший? (Євразія)
— Де він знаходиться? (Східна півкуля)
— Як ви вважаєте, який материк найспекотніший? (Африка)
— Чи всі материки ми зустріли на своєму шляху? Який материк ми не побачили? (Антарктиду)
— Антарктида — найхолодніший материк. Морози там досягають до –80 °С.
— Чи можна Антарктиду та Австралію об’єднати в одну групу? (Можна. Обидва материки розташовано в південній півкулі.)
— Наші кораблі від материка до материка пливли океанами.
— Які океани ми перетнули під час плавання? (Індійський океан, Атлантичний океан, Тихий океан)
— Яким океаном ми не пливли? (Північний Льодовитий океан)
— Які материки омиває Північний Льодовитий океан? (Євразію і Північну Америку)
— Який океан омиває відразу чотири материки? (Індійський: Африка, Євразія, Австралія та Антарктида)
— У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу? (У східній півкулі)
— Правильно, острови.
— Чи далеко від материків знаходяться острови? (Ні)
— Покажіть на карті півкуль острови.
— Наша кругосвітня подорож добігає кінця.
2. Робота за підручником (с. 43–47)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 43.
— Чому глобусом не завжди зручно користуватися?
— Чим відрізняються глобус і фізична карта півкуль?
— Покажіть на малюнку 29 екватор, Північний і Південний полюси.
— Що означає слово екватор?
— Яка його довжина?
— Що називають суходолом?
— Яку частину земної поверхні він займає?
— Як називають найбільші ділянки суходолу?
— Доберіть синонім до цього слова.
— Що таке материк (континент)?
— Скільки на нашій планеті материків? Назвіть їх за малюнком 30.
— Як називаються найбільші водойми?
— Що таке океани?
— Які ви знаєте океани?
— Покажіть і назвіть їх за малюнком 30.
— Яка вода в океанах? Чому?
— Чому плутають частини світу і материки?
— Яка різниця між ними?
— Назвіть за малюнком 31 частини світу.
Учні виконують практичну роботу на с. 47.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 47.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
1. З поданих географічних назв позначте тільки материки.
Європа (–)
Євразія (+)
Америка (–)
Північна Америка (+)
2. Які частини світу перетинають екватор? Позначте потрібне.
Азія (–)
Африка (+)
Америка (+)
Австралія (–)
Європа (–)
Антарктида (–)
Тихий, Азія, Індійський. (Океани)
Європа, Азія, Південна Америка. (Частини світу)
Євразія, Північна Америка, Америка. (Материки)
3. Робота в групах
— А чи знаєте ви, хто здійснив першу подорож навколо світу?
— У 1519 році з іспанського порту Севілья на п’яти каравелах вирушила експедиція Фернанда Магеллана з екіпажем 265 чоловік.
Подорож тривала три роки. Судна перетнули океан, подолавши відстань у 18 000 км. Через три тижні плавання через протоку ескадра вийшла в Тихий океан. Три місяці і двадцять днів, поки кораблі пливли океаном, він був спокійний, і тому Магеллан назвав його Тихим. У результаті плавання Магеллана була підтверджена ідея кулястості Землі, доведено, що між Азією і Америкою лежить величезний водний простір — Тихий океан, що велика частина земної кулі зайнята водою, а не сушею. Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці із місцевими жителями. Лише корабель «Вікторія», обігнувши Африку, 6 вересня 1522 р. повернувся до Іспанії. До наших днів зберігся бортовий журнал, у якому мореплавці записували все про побачені землі. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які материки зустрілися на їх шляху.
Повідомлення груп
— Це найменший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великому віддаленні від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це найпосушливіший материк. Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. (Австралія)
— Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. (Африка)
— Це найбільший материк на Землі. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку. Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. (Євразія)
— Ви правильно назвали всі материки, про які писали мандрівники. А які материки не згадувалися?
4. Практична робота. Нанесення на контурну карту назв материків і океанів
1) Нанесіть на контурну карту назви материків.
2) Південна Америка.
3) Антарктида.
4) Євразія.
5) Африка.
6) Австралія.
2) Підпишіть океани, які омивають їхні береги.
— Позначте правильну відповідь.
1. Який материк омивається всіма океанами?
а) Австралія; б) Африка;
в) Північна Америка; г) Євразія;
д) Південна Америка; е) Антарктида.
2. Який материк складається з двох частин?
а) Австралія; б) Африка;
в) Євразія; г) Південна Америка.
3. Які материки розташовані в східній півкулі?
а) Північна Америка; б) Антарктида;
в) Євразія; г) Африка;
д) Південна Америка; е) Австралія.
4. На якому материку немає річок?
а) Євразія; б) Африка;
в) Австралія; г) Північна Америка;
д) Антарктида; е) Південна Америка.
5. Скільки материків є на Землі?
а) 6;
б) 4;
в) 9.
6. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що називають материком?
— Які материки вам відомі?
— Чим схожі і чим розрізняються материк і острів?
— Який материк складається з двох частин?
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що материки — це і є частини світу? Поясніть чому.
— Які океани вам відомі?
Підручник (с. 43–47).
Дібрати загадки про океани.