Конспект уроку з природознавства для 5-го класу на тему: "Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту."

Про матеріал

Важливе значення в процесі викладання природознавства має набуття учнями практичного досвіду при взаємодії з природою. Урок містить в собі дослідницький практикум на визначення складу ґрунту. Досліди на уроках природознавства дають змогу відтворювати процеси, стежити за їх перебігом, побачити ті ознаки, які в природі сприйняти важко, або не можливо. Спостерігаючи, або виконуючи самостійно досліди на уроках, діти легко можуть описати явища, назвати ознаки, встановити зв'язки між об'єктами. Проведення дослідів має важливе навчальне й виховне значення. Вони дають можливість виховувати у дітей дослідницький підхід у здобуванні знань, збуджувати у них інтерес до природи.

Перегляд файлу

Тема уроку:   Грунт, його значення.

Мета уроку: сформувати в учнів поняття  « грунт »  як особливе природне тіло, уявлення про утворення та  склад грунту, розкрити роль організмів у ґрунтоутворенні, значення ґрунту для живих організмів; розвивати пам'ять, увагу, уяву, вміння працювати з підручником, складати та аналізувати схеми; виховувати дбайливе ставлення до ґрунту як найбільшого багатства планети.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Обладнання уроку: підручник: Ярошенко О.Г. Природознавство: підр. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко, – К.: Видавництво «Світоч»,  2013. –  240 с.: іл.;

Методична література:

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку:
  • перевірка присутності учнів;
  • перевірка засобів навчання для уроку;
  • психологічне налаштування учнів;
  1.               «Мій настрій».

 

В учнів є сигнальні картки відповідного кольору. Учні піднімають картки, учитель фіксує результати. (фіолетовий –поганий настрій, оранжевий – гарний настрій, зелений – нейтральний).

  1. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань.

На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення цікавої теми. Для того,щоб дізнатися якою буде тема уроку я пропоную відгадайти ребус:

http://2.bp.blogspot.com/-9BD8yZrMq30/TxcmTYVukJI/AAAAAAAACZU/f01Alw3q4a8/s1600/%25D0%25B2%25D0%25B0%25D0%25BF%25D0%25B2%25D0%25BF.bmp

Дізнатися, що ж таке грунт, як він утворився на Землі, який склад  має  і є завданням нашого уроку.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є ґрунт.

  •                 Відкрийте зошити і запишіть тему і план сьогоднішнього уроку:

Тема: Ґрунт. Склад ґрунту. Різноманітність ґрунтів.

План

  1.               Що таке «грунт»?.
  2.               Як утворюється грунт.
  3.               Склад ґрунту.
  4.               Як діяльність людини впливає на ґрунти.
  1.        Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.

1.Розповідь-пояснення вчителя.

Людина живе на планеті Земля, природа якої дає її кисень, світло, тепло, воду, а земні надра необхідні корисні копалини. З давніх-давен людина розуміла наскільки важлива для неї земля, тому цінувала і шанувала її. Для людини було дуже важливо отримувати добрий урожай, а для цього необхідно було дізнатися, як ґрунти живлять рослини, від яких якостей ґрунту зале­жить майбутній урожай.

2. Прийом «Словничок».

Отже, грунт це -  верхній пухкий родючий шар земної кори, якому властива родючість.

Саме це і відрізняє його від гірських порід. Родючість – це здатність грунту забезпечувати рослини поживними речовинами. Ось чому грунт називають особливим природним утворенням.

3.Проблемне питання.

  • Чи можна вважати грунтом пісок на березі водойми?
  • Гранітні брили Карпат?

5.Розповідь-пояснення вчителя та показ ілюстрацій.

Грунт утворюється тривалий час  в результаті складної взаємодії гірських порід сонячного тепла, вологи, рослин та тварин.  Гірські породи є основою для формування грунту і визначають його склад. Природні умови зумовлюють наявність в ньому вологи. Мікроорганізми розкладають рештки рослин з яких утворюється перегній (гумус). Також численні тварини, які живуть у грунті, розпушують грунт і покращують проникнення в нього води й повітря.

Щоб уявити утворення грунту, вчитель разом з учнями на дошці записує спрощений запис:

(гірські породи + вода + повітря + тепло + перегній) *час = грунт

6.Прийом «Поміркуй».

  •                Які мешканці грунту змінюють його структуру?
  •                Яку роль відіграють живі організми в утворені грунту?

(грунт виникає і развивається під впливом живих організмів, здебільшого рослин. Він грає важливу роль у житті нашої планети. Грунт перехідна ланка від неживої природи до живої.)

7.Фізкультхвилинка:

Встаньте, діти, посміхніться,Землі нашій поклоніться

І до сонця потягніться,В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.Раз – присядьте,

Два – присядьте,І за парти тихо сядьте.

8.Побудова схеми «Склад грунту».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Проведення дослідів з метою визначення складу грунту.

Вчитель проводить дослід учні уважно спостерігають і разом з вчителем роблять висновки.

Дослід 1.  

Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку грунту.

  •             Що ви помітили? Зробіть висновок. (У грунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками грунту. У грунті, що складається з грудочок, є багато повітря.)
  •             Для чого потрібне повітря в грунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у грунті було більше повітря, його розпушують.)

Дослід 2.

Прокладемо грудочку грунту на аркуш паперу. Розкачаємо його порожньою пляшкою або стаканом, ніби тісто на вареник.

  •             Що ви помітили? Зробіть висновок. ( У грунті міститься вода.

10.Розповідь-пояснення вчителя.

В гумусі містяться речовини необхідні для живлення рослин. Тому від його кількості залежить родючість грунту: чим більший вміст гумусу , тим родючіший грунт, тим вищим буде врожай сільськогосподарських культур.

В Україні поширені чорноземи  - найродючіші грунти в світі. Вони утворилися під багатою травянистою рослинністю степів. Шар чорнозему може бути понад 1 м. Чорноземи – величезне багатство,яке необхідно берехти.

11. Випереджувальні завдання.

Учень розповідає як діяльність людини впливає на грунти.

  1. IV. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

1.Прийом «Поміркуй».

Обгрунтуйте прислів’я : № «Грунт дорожчий за золото» і  « Грунт сам себе удобрює».

2.Метод “ Займи  позицію ”.

Тестові завдання  

1. Дерево  може  рости :           2. У  грунті  живуть :                      3. У грунті є :

а) асфальті                                            а) птахи                                     а) вода

б) в  саду                                              б) кроти                                      б) повітря

в)у  річці                                              в) метелики                                 в) сонце

V. Застосування засвоєних знань, умінь і навичок.

1.Прийом «Павучок»

Завдання. Складіть схему «Склад ґрунту».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Завдання.

Розкажіть про ґрунти, які ви бачили. Чим вони відрізняються? Яка рослинність вкриває їх?

VI. Організація домашньої роботи.

  • Прочитати текст §33.
  • Дати відповіді на запитання вкінці параграфа.
  • Підготуватись до демонстрації міні-проекту «Професія дощового черв'яка».

VII. Підсумок уроку.

  • Отже діти що нового ви дізналися з сьогоднішнього нашого уроку?. Діти коротко роблять висновки.
  •              Яка інформація була для вас найцікавішою?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олей Наталія Геннадіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Stepanova Karina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 січня 2018
Переглядів
10012
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку