Важливе значення в процесі викладання природознавства має набуття учнями практичного досвіду при взаємодії з природою. Урок містить в собі дослідницький практикум на визначення складу ґрунту. Досліди на уроках природознавства дають змогу відтворювати процеси, стежити за їх перебігом, побачити ті ознаки, які в природі сприйняти важко, або не можливо. Спостерігаючи, або виконуючи самостійно досліди на уроках, діти легко можуть описати явища, назвати ознаки, встановити зв'язки між об'єктами. Проведення дослідів має важливе навчальне й виховне значення. Вони дають можливість виховувати у дітей дослідницький підхід у здобуванні знань, збуджувати у них інтерес до природи.
Тема уроку: Грунт, його значення.
Мета уроку: сформувати в учнів поняття « грунт » як особливе природне тіло, уявлення про утворення та склад грунту, розкрити роль організмів у ґрунтоутворенні, значення ґрунту для живих організмів; розвивати пам'ять, увагу, уяву, вміння працювати з підручником, складати та аналізувати схеми; виховувати дбайливе ставлення до ґрунту як найбільшого багатства планети.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання уроку: підручник: Ярошенко О.Г. Природознавство: підр. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.Г.Ярошенко, В.М.Бойко, – К.: Видавництво «Світоч», 2013. – 240 с.: іл.;
Методична література:
Хід уроку
В учнів є сигнальні картки відповідного кольору. Учні піднімають картки, учитель фіксує результати. (фіолетовий –поганий настрій, оранжевий – гарний настрій, зелений – нейтральний).
На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо вивчення цікавої теми. Для того,щоб дізнатися якою буде тема уроку я пропоную відгадайти ребус:
Дізнатися, що ж таке грунт, як він утворився на Землі, який склад має і є завданням нашого уроку.
Отже, темою сьогоднішнього уроку є ґрунт.
Тема: Ґрунт. Склад ґрунту. Різноманітність ґрунтів.
План
1.Розповідь-пояснення вчителя.
Людина живе на планеті Земля, природа якої дає її кисень, світло, тепло, воду, а земні надра необхідні корисні копалини. З давніх-давен людина розуміла наскільки важлива для неї земля, тому цінувала і шанувала її. Для людини було дуже важливо отримувати добрий урожай, а для цього необхідно було дізнатися, як ґрунти живлять рослини, від яких якостей ґрунту залежить майбутній урожай.
2. Прийом «Словничок».
Отже, грунт це - верхній пухкий родючий шар земної кори, якому властива родючість.
Саме це і відрізняє його від гірських порід. Родючість – це здатність грунту забезпечувати рослини поживними речовинами. Ось чому грунт називають особливим природним утворенням.
3.Проблемне питання.
5.Розповідь-пояснення вчителя та показ ілюстрацій. Грунт утворюється тривалий час в результаті складної взаємодії гірських порід сонячного тепла, вологи, рослин та тварин. Гірські породи є основою для формування грунту і визначають його склад. Природні умови зумовлюють наявність в ньому вологи. Мікроорганізми розкладають рештки рослин з яких утворюється перегній (гумус). Також численні тварини, які живуть у грунті, розпушують грунт і покращують проникнення в нього води й повітря. Щоб уявити утворення грунту, вчитель разом з учнями на дошці записує спрощений запис: (гірські породи + вода + повітря + тепло + перегній) *час = грунт 6.Прийом «Поміркуй».
(грунт виникає і развивається під впливом живих організмів, здебільшого рослин. Він грає важливу роль у житті нашої планети. Грунт перехідна ланка від неживої природи до живої.) 7.Фізкультхвилинка: Встаньте, діти, посміхніться,Землі нашій поклоніться І до сонця потягніться,В різні боки похиліться, Веретеном покрутіться.Раз – присядьте, Два – присядьте,І за парти тихо сядьте. 8.Побудова схеми «Склад грунту».
9.Проведення дослідів з метою визначення складу грунту. Вчитель проводить дослід учні уважно спостерігають і разом з вчителем роблять висновки. Дослід 1. Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку грунту.
Дослід 2. Прокладемо грудочку грунту на аркуш паперу. Розкачаємо його порожньою пляшкою або стаканом, ніби тісто на вареник.
10.Розповідь-пояснення вчителя. В гумусі містяться речовини необхідні для живлення рослин. Тому від його кількості залежить родючість грунту: чим більший вміст гумусу , тим родючіший грунт, тим вищим буде врожай сільськогосподарських культур. В Україні поширені чорноземи - найродючіші грунти в світі. Вони утворилися під багатою травянистою рослинністю степів. Шар чорнозему може бути понад 1 м. Чорноземи – величезне багатство,яке необхідно берехти. 11. Випереджувальні завдання. Учень розповідає як діяльність людини впливає на грунти.
1.Прийом «Поміркуй». Обгрунтуйте прислів’я : № «Грунт дорожчий за золото» і « Грунт сам себе удобрює». 2.Метод “ Займи позицію ”. Тестові завдання 1. Дерево може рости : 2. У грунті живуть : 3. У грунті є : а) асфальті а) птахи а) вода б) в саду б) кроти б) повітря в)у річці в) метелики в) сонце V. Застосування засвоєних знань, умінь і навичок. 1.Прийом «Павучок» Завдання. Складіть схему «Склад ґрунту».
2.Завдання. Розкажіть про ґрунти, які ви бачили. Чим вони відрізняються? Яка рослинність вкриває їх? VI. Організація домашньої роботи.
VII. Підсумок уроку.
|
|