Метою даної розробки є знайомство з поняттями"тіла" та основними властивостями тіл ;формування дослідницької діяльності учнів у вимірювані маси і розмірів різних тіл.
УРОК-ДОСЛІДЖЕННЯ З ПРИРОДОЗНАВСТВА В 5 КЛАСІ
ТІЛА НАВКОЛО НАС. ХАРАКТЕРИСТИКИ ТІЛА.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №2 «ВИМІРЮВАННЯ МАСИ Й РОЗМІРІВ РІЗНИХ ТІЛ».
Вчитель географії і природознавства
МЕЛЬНИЦЬКА ЛЮДМИЛА ПЕТРІВНА
ХМЕЛЬНИЦЬКОГО НВО №28
Тема. Тіла навколо нас. Характеристики тіла.
Практична робота №2 «Вимірювання маси й розмірів різних тіл».
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям «тіло» та основними властивостями тіл; продовжити формування навичок вимірювання маси й розмірів тіл; розвивати мислення ,увагу, спостережливість, пізнавальну і дослідницьку активність; виховувати уважне ставлення до навколишніх предметів,почуття гордості за спільний результат пізнавальної і дослідницької діяльності.
Навчально-виховні завдання уроку:
1.Освітні
(знайомство з поняттями предмети,тіла,речовини,жива,нежива природа; ознаки тіл та їх характеристика);
2.Розвиваючі
Формувати вміння працювати з схемами,таблицями,вміти практично використовувати прилади для вимірювання тіл;навчити учнів формулювати висновки;розвивати мислення і мову учнів;
3.Виховні
(формувати світоглядні уявлення природознавчих наук;збереження різноманіття живих організмів на планеті;
4.Здоров’я зберігаючі
Зміна видів діяльності під час уроку;правильність постави під час уроку;дотримання правил техніки безпеки під час практичної роботи;
5.Естетичне виховання
Показати різноманіття тіл і приладів;розвивати спостережливість дітей.
Тип уроку: урок-дослідження з використанням комп’ютерних технологій,таблиць,малюнків,схем.
Методи навчання: словесний,наочний,практичний.
Прийоми навчання: бесіда,розповідь,наочні об’єкти,практична робота.
Форми організації: фронтальна,парна,групова.
Обладнання: плакати,малюнки,слайди презентації із зображенням різних тіл та їхніх характеристик;обладнання для проведення практичної роботи(лінійки,рулетки,терези). Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вітаю учнів. Наголошую, що зустріч сьогодні незвична, бо кожен з присутніх зануриться в атмосферу співробітництва і дослідницької діяльності. Бажаю успішної роботи в ролі дослідників.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності, повідомлення теми, мети уроку.
Гра «Налаштування на успіх»
Запрошую учнів взяти участь у грі «Налаштування на успіх».
Повідомляю, що ви маєте талісман успіху (будь-який незвичний предмет) і пропоную до нього доторкнутися. У контексті проведеної гри обговорюю, що для учнів вважатиметься успіхом на уроці.
Оголошую тему уроку, підкреслюю, що метою уроку є знайомство з поняттям «тіло» та основними властивостями тіл ;формування дослідницької діяльності у вимірювані маси і розмірів тіл.
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Підготовча бесіда.
1.Діти ,ви чули в природі слово «тіло»?
2.Які ви знаєте тіла природи?
3.Як поділяється природа?
4.Назвіть декілька прикладів тіл живої і неживої природи?
5.Яка наука вивчає тіла та явища природи?
Як ви думаєте,яка тема нашого уроку?
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
План уроку.
1.Предмети навколо нас.
2.Тіла та їх ознаки.
3.Наука,що вивчає предмети,тіла і явища в природі.
4.Практичне дослідження властивостей тіл.
Робота учнів з слайдами.
На слайдах ви бачите малюнки, допоможіть згрупувати їх.
Це предмети чи речовини (малюнки: акваріум з рибками, жінка з дитиною, квіти у вазі, айсберг,жираф,молоко,вода)?
Розподіліть їх у дві колонки. Ті ,які позначають предмети –у ліву,усі інші-у праву.
Якщо все, що нас оточує, - це предмети, то і ми з вами і рибки в акваріумі - теж предмети?
Проблемна ситуація.
Куди віднести живі організми?
Виявляється, що вчені в цьому випадку використовують інше слово - «тіло» (на комп'ютері з'являється табличка з цим словом).
Робота в зошиті.
Наведіть приклади тіл в класі. Розділіть їх на живу і неживу природу.
Парта, стіл, стілець, лампа, ручка, олівець,вазони,вчитель,учні.
Ми не можемо визначити куди віднести живі організми?
Вазони,учні,вчитель?
Пошук рішення проблеми
Робота з підручником і зошитом.
Що ж таке тіло?(запис в робочий зошит). Згадайте дане визначення з курсу «Навколишній світ».
Тілом вчені називають живу і неживу природу,тіла створені людиною і природою.(с.20)
Чим відрізняється одне тіло від іншого? (ознаками) з якими ми сьогодні познайомимось.
Ми вже знаємо, що предмети складаються з ...? (речовин)
Як ви думаєте, а з чого складаються тіла? (На комп'ютері з'являється табличка зі словом «речовина»)
Що розуміється під словом «речовина»?(те,що входить до складу тіл).
Одна і та ж речовина може перебувати в різних агрегатних станах? Наведіть приклади.(Перегляд слайду »Речовини в трьох агрегатних станах»)
А які тіла природи оточують вас вдома, в класі, в лісі?(Відповіді учнів по групах). Накресліть схему ,а краще складіть кластер (пояснюю,що вони розумні і тому зможуть побудувати кластер – гроно, що включає групу однакових чи подібних елементів живої та неживої природи).
ТІЛА
Нежива природа
(пісок) Жива природа (ластівка) Тіла, що створила людина (авто)
Спільні риси:
- дихають, розмножуються.
Робота в групах.
Тіла мають різні характеристики,давайте розглянемо їх.
На партах лежить роздатковий матеріал. Визначте за якою ознакою згруповані тіла(виконується ланцюжком із записом у зошит).
Великий – малий - довгий - короткий – про яку ознаку йдеться ?( розміри),виконуємо разом.
Перегляд відео «Небесні тіла».
1 група
Гумка – цегла – підручник – сніжинка – горіх -амеба-яка ознака?( форма-правильна і неправильна).
2 група
Біла ромашка - оранжева морква-зелене яблуко - синя слива - яка ознака? (колір)
3група
Слон - коала -жабка-колібрі - яка ознака?(різна маса)
Пояснення вчителя.
Проблемне питання. Як можна виміряти розміри і масу тіла?Де ви бачите вказану масу?
Кожне тіло в природі - людина,Сонце,парта,котик-має свою масу і розміри(від лат. маса- «брила,шматок»).
Маса – обов’язкова характеристика фізичного тіла,її позначають латинською літерою і вимірюють у кілограмах (1 кг=1000 г;1 г=0,001 кг) або в одиницях,більших чи менших за кілограм: тонна(т),грам(г),міліграм(мг).
Міжнародна одиниця маси,як і метр,має свій еталон і зберігається у Франції.
Масу тіл вимірюють за допомогою різноманітних терезів(перегляд відео «Різновиди ваг і їх практичне використання».
Висновок: Тіла бувають живими і неживими, природними і штучними. Акваріум з рибками, жінка з дитиною, квітка у вазі,комашки,бджілки - це все приклади тіл.
Фізкультхвилинка
Насичуємо мозок повітрям і готуємось до розв’язання складної проблеми.
Вправа закрити правий отвір носа,а через лівий втягуємо повітря, випускаємо його через праве , потім закриваємо ліву частину і повторюємо….
IV. Самостійне застосування знань
Завдання Уважно розгляньте малюнки і наведіть приклади тіл живої та неживої природи,які мають однакові ознаки. Приклади запишіть в таблицю.
Ознаки тіл живої та неживої природи |
Тіла живої природи |
Тіла неживої природи |
колір |
жук |
плюшевий ведмідь |
форма |
колосок |
олівець |
розмір |
огірок |
шарф |
маса |
бегемот |
автомобіль
|
Давайте пограємо ланцюжком : один учень називає тіло, інший - речовину,
з якого це тіло складається.
Яка наука вивчає предмети,тіла і явища у природі?(Фізика)
Практична робота №2
Тема. Визначення маси та розмірів різних тіл.
Мета:навчитися користуватися вимірювальними приладами: лінійкою,рулеткою,навчальними терезами.
Обладнання :лінійка,рулетка,навчальні терези,канцелярське приладдя(ручка,гумка,олівець,лінійка).
Хід роботи:
Сьогодні ми ознайомимося з приладами природодослідника:лінійкою,рулеткою,навчальними терезами.
1.За допомогою лінійки виміряйте довжину і ширину:
а) бруска №1
довжина - ;ширина - .
б)бруска №2
довжина - ;ширина - .
в)бруска №3
довжина - ;ширина - .
2.Користуючись рулеткою,виміряйте довжину , ширину і висоту:
а)вашого робочого столу: довжина - ,ширина - .
б)вашої класної кімнати: довжина - , ширина - .
в)свій зріст - .
Випереджальне практичне завдання учневі:
«Яким приладом можна виміряти окружність стовбура дерева?(відео)
3.Користуючись навчальними терезами,виміряйте масу:
А )жолудя -
Б) каштана -
В)горішка -
4.Опишіть за планом олівець,горіх,каштан:
1)тіло живої чи неживої природи;
2)належить до природних чи штучних тіл;
3)має правильну чи неправильну форму;
4)колір,розмір.
Запишіть висновки.
V. Підсумок уроку
Рефлексія
Щоб отримати зворотну інформацію пропоную учням розмістити чоловічків на великому шаблоні(ватмані) «Шлях до успіху», на сходинці яка відповідає збільшенню багатства знань з даної теми:2,4,6,8,10,11
VI. Домашнє завдання: 1)параграф 4(с.20-23);
2.Виміряти і записати до робочого зошита зріст і вагу дівчаткам - матусь,хлопчикам – татусів.
3.За бажанням подивитися мультфільм і записати у зошит :»Чому в мультфільмі «38 папуг» довжина удава була різною,коли її вимірювали у різних одиницях:папугах,слонах,мавпочках.»
Шаблон для кожного учня
Додаток 1
Сторінка учнівського зошита
Дата:
Тема:
1.Предмети-
2.Тіла-
3.Речовини-
4. Домалюйте кластер-гроно: ТІЛА
Жива природа нежива природа тіла,що створила людина
Котик Місяць автомобіль
Спільні риси:
5.Фізика-
6.Поміркуйте,про які характеристики тіл йдеться у прислів’ї.
«Горобець маленький,а серденько має»……
«Ложкою море не вичерпаєш»….
7.Ознаки тіл:а)великий-малий-довгий-короткий……..
Б) гумка,цегла,підручник…
В) біла ромашка,оранжева морква,синя слива,зелене яблуко….
Г) слон,коала,жабка,колібрі…..;планети,зірки,комети…..
Висновок:
Заповніть самостійно таблицю.
|
Домашнє завдання: