Конспект уроку з природознавства для 5 класу на тему: "Методи вивчення природи"

Про матеріал
Природа є надзвичайно різноманітною, відповідно в процесі її пізнання формувалися різні природничі науки. Кожна з яких має справу з конкретними властивостями природи. Тому метою даного уроку є ознайомити учнів із методами пізнання природи.
Перегляд файлу

Тема: Методи вивчення природи.

Мета уроку:

навчальна: ознайомити учнів із методами пізнання природи, а саме – спостереження, експеримент, вимірювання, формувати вміння і навички користуватися ними у повсякденному житті та для отримання нових знань;

розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки;

виховна:  сприяти розумінню ролі природничих знань у повсякденному житті людини, обґрунтувати цінність знань із природознавства, виховувати бережливе ставлення до природи.

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (3 хв )
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів (4 хв)
  4. Повідомлення теми, мети і завдання уроку( 2 хв)
  5. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
  6. Закріплення вивченого матеріалу (9 хв)
  7. Узагальнення і систематизація знань (2 хв)
  8. Підведення підсумків уроку (2 хв)
  9. Повідомлення домашнього завдання (2 хв)

Хід уроку

  1. Організаційний етап

     Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань

Дати відповідь на запитання:

  • Що таке природничі науки? (Науки, що вивчають навколишній світ в живій та неживій природі).
  • Які природничі науки ви знаєте? (Фізика, хімія, географія, біологія, астрономія, екологія).
  • Що таке фізика? (Це наука про фізичні явища, такі як переміщення тіл, зміна форми та температури).
  • Що таке біологія? (Це наука про живе, що вивчає різні біологічні процеси у живих організмах).
  • Що таке екологія? (Це наука про взаємовідносини організмів та їх з середовищем).
  • Що таке географія? (Це комплексна наука, яка вивчає природу Землі, населення та його господарську діяльність).

Вказати науки до яких відносяться природні явища:

  • Горіння вугілля.
  • Проростання насіння рослин.
  • Виверження вулкана.
  • Рух планет.
  • Охорона природи.
  • Падіння метеорита.
  • Зміна дня і ночі.
  • Гниття листя.
  • Рух автомобіля.
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

В результаті того, що постійно відбуваються відкриття, дослідження, науки розвиваються, людство отримує нову інформацію про різні явища та процеси. Тому для цього використовують різні методи.

  •     Географи спостерігають за змінами на земній поверхні, порівнюють результати вимірювань, знаходять середні показники.
  •     Астрономи спостерігають за небесними тілами в телескоп,  розміри та масу планет тощо, моделюють Сонячну систему тощо;
  •     Біологи за досліджують тіла живої природи у середовищі життя чи під мікроскопом, створюють моделі скелетів, органів живих організмів, вимірюють температуру тіла живих організмів, їхні розміри, порівнянням систематизували організми по видах, впливом на клітини створюють ліки;
  •     Фізики спостерігають за фізичними явищами в природі, моделюють атомну будову речовини, порівнюють властивості речовин для систематизації, експериментально вивчають явища.
  •     Хіміки спостерігають за взаємодією речовин під час реакцій, використовують реактиви для прискорення реакцій, моделюють будову речовин, доповнюють  хімічні елементи періодичної таблиці Менделєєва, вимірюють масу речовини при проведенні реакцій тощо.
  1. Повідомлення теми, мети і завдання уроку

Тема: Методи вивчення природи

V. Вивчення нового матеріалу

Додаткове видання – це видання, що містить відомості наукового характеру, розташовані в порядку, зручному для їх швидкого відшукання, не призначеного для суцільного читання.

Енциклопедії, словники, довідники, атласи.

  • Енциклопедія – однотомне або багатотомне видання, що містить основні відомості з однієї або всіх галузей знань, викладені у вигляді коротких статей, які знаходяться в алфавітному покажчику.
  • Словник – це книга, яка містить перелік слів, розташованих у певному порядку за алфавітом з поясненням або перекладом.
  • Довідники – книги в яких зібрані необхідні дані, щодо певних питань. Містить матеріал в стислому викладі.
  • Атласи географії – це збірники географічних карт.
  • Атлас-визначник – це набір, малюнків, схем, таблиць та опис для визначення обєктів певної галузі знань.

(Дає можливість дізнатися більше інформації про об’єкт).

Листок, квітка, бутон, яблуко, клітина, нектар, флора, бактерії.

Метод — спосіб пізнання природи.

Методи досліджень:

Опис – дослідники описують різноманітні об'єкти і явища живої природи. Наприклад, давньогрецький учений Арістотель, якого називають «батьком біології» , описав близько 500 видів відомих йому тварин, учень Теофраст, якого вважають засновником ботаніки, описав близько 500 видів рослин. Учені описують щорічно тисячі нових для науки видів рослин, грибів, тварин, мікроорганізмів.

Спостереження – найдавніший та найдоступніший метод пізнання тіл і явищ природи у звичних для них умовах існування за допомогою органів чуття (зір, слух, дотик, смак). Спостереження проводять як у природі, так і в спеціальних наукових лабораторіях.

Правила проведення спостереження:

1. Обирають об'єкт спостереження (наприклад, представників тварин чи рослин).

2. Визначають мету спостереження.

3. З'ясовують умови і тривалість проведення спостереження.

4. Продумують, чи знадобиться обладнання і яке саме (наприклад, за перелітними птахами можна спостерігати за допомогою бінокля, телескопа, за дрібними організмами за допомогою мікроскопа).

5. Фіксують результати спостереження, склавши опис побаченого.

6. Роблять висновок (про що дізналися, виконуючи спостереження, які особливості природи виявили за допомогою методу спостереження).

Порівняння – після спостереження за кількома об’єктами їх порівнюють та роблять висновки про певну систематизацію.

Вимірювання – дає змогу визначати вимірювальні характеристики.

Досліди чи експерименти – це вивчення тіл і явищ у спеціально створених умовах. Його можна неодноразово відтворювати першим застосував вчений Галілео Галілей.

Правила проведення експерименту:

1. Дослідник обирає об'єкт дослідження.

2. Ставить питання, на яке буде намагатися відповісти за допомогою експерименту.

3. Далі планує сам експеримент.

4. Результати експерименту дають змогу підтвердити передбачення дослідника або спростувати його.

За умовами проведення експерименти: польові (здійснюють у природних умовах,  наприклад, на експериментальних ділянках вивчають дію певних добрив на ріст рослин) та лабораторні (проводять у спеціально обладнаних приміщеннях – лабораторіях).

  • Моделювання – метод вивчення природи, що полягає у створенні моделей та проведенні з ними експерименту. Використовується тоді, коли тіло чи явище неможливо безпосередньо спостерігати.

Модель — штучне тіло, створене з метою дослідження властивостей певного тіла або явища (наприклад, глобус — модель нашої планети, сфера – модель зоряного неба).

  1. Закріплення вивченого матеріалу

1. Складання схеми : Методи досліджень.

2. Чим відрізняється спостереження від експерименту?

 

  1. Узагальнення і систематизація знань
  • Метод – це спосіб пізнання природи.
  • Методами досліджень є: експеримент, порівняння, опис, моделювання, спостереження, вимірювання, порівняння, 
  1. Підведення підсумків уроку

На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …

Дякую за увагу! До зустрічі!

  1. Повідомлення домашнього завдання.
  • Опрацювати § 2;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дрогомерецька Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
18708
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку