Конспект уроку з природознавства для 5 класу на тему: "Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини"

Про матеріал
Природа є надзвичайно різноманітною, відповідно в процесі її пізнання формувалися різні природничі науки. Кожна з яких має справу з конкретними властивостями природи. Тому метою даного уроку є поглибити і розширити знання про природничі науки та об’єкти їх вивченя.
Перегляд файлу

Тема: Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини.

Мета уроку:

навчальна: поглибити і розширити знання про природничі науки та обєкти їх вивченя;

розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати, робити висновки;

виховна: формувати уявлення про природознавство як про навчальний предмет; розвивати інтерес до вивчення природничих наук; виховувати повагу до природи.

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (3 хв )
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів (4 хв)
  4. Повідомлення теми, мети і завдання уроку( 2 хв)
  5. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
  6. Закріплення вивченого матеріалу (9 хв)
  7. Узагальнення і систематизація знань (2 хв)
  8. Підведення підсумків уроку (2 хв)
  9. Повідомлення домашнього завдання (2 хв)

Хід уроку

  1. Організаційний етап

     Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Що таке природа? (Природа – це все живе, що оточує людину).
  • Наведіть приклади природи. (Сонце, Земля, людина, вода, повітря, рослини, тварини).
  • Якою може бути природа? (Жива і нежива).
  • Чим відрізняється жива природа від неживої? (Живе – народжується, дихає, росте, живиться і відмирає).
  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Світ в якому ми живемо цікавий і різноманітний. Людина завжди хотіла знайти відповідь на питання: як цей світ влаштований? Багато сотень років знадобилося людині, щоб побувати у всіх куточках планети, дізнатися, з чого складаються хмари, грунт, звідки тече річка, чому росте ліс. Який вік має Всесвіт, яке місце займає Земля у Всесвіті.

Вивчаючи елементи природознавства в початковій школі, ви вже відкрила для себе багато цікавого в світі, який нас оточує, зробили перші кроки в розгадувані таємниці природи. Подальше вивчення дозволить вам дізнатися ще більше нового і сформувати цілісне уявлення про природу і світ в загальному.

Процес пізнання безмежний. Людина завжди прагне пізнати нове і невідоме.. Як ви вважаєте, чи буде природа повністю розгадана? Звичайно ні, тому що поряд з ростом знань безперервно виникають нові і нові питання, на які потрібно шукати відповідь.

  1. Повідомлення теми, мети і завдання уроку

Тема: Науки, що вивчають природу. Значення природничо-наукових знань для людини.

  1. Вивчення нового матеріалу

Природа – це все, що оточує людину, крім створеного людиною.

Природознавство – це сукупність знань про природу.

В результаті пізнання людиною природи виникли різні науки, які називаються природними. Зараз ми з вами познайомимося та зайдемо в гості до кожної з наук, Природничі науки : фізика, хімія, біологія, астрономія, географія, екологія.

  • Фізика – ( у перекладі з грецького «природа») – саме тут вчені-фізики вивчають фізичні процеси, пов’язані з переміщенням тіл, зміною їх форм, температури і т.д. Наприклад: рухається автомобіль, горить світло, діє магніт, нагрівається вода. Першим вченим-фізиком був Арістотель, який стверджував, що тіла рухаються коли на них діє яка-небудь сила.
  • Хімія – це наука про речовини та їхнє взаємне перетворення. Наприклад: коли з однієї речовини можна отримати іншу. Хімія відіграє неймовірне значення у природі, в організмі людини, у промисловості. Наприклад: гниття листя, горіння вугілля.
  • Біологія – «наука про життя» – наука, що вивчає біологічні явища, які відбуваються з живими організмами. Наприклад: проростання насіння, приліт птахів, дихання людини, цвітіння рослин, утворення плодів.

Які біологічні явища ми можемо спостерігати у класі або за вікном?

  • Географія ­– «землеопис»– комплексна наука, яка вивчає природу Землі, населення та його господарську діяльність. Географія  є однією із найдавніших наук світу.
  • Астрономія – «наука про космос» – наука, що вивчає астрономічні явища, які пов’язані з рухом небесних тіл, таких як зорі, планети, комети, метеорити та інших.

Наприклад: зміна дня і ночі, рух комет, падіння метеорита.

Так наприклад цікавим є те що, на планеті Венера день є довшим за рік. На поверхні Венери вдень температура досягає 430 градусів.

  • Екологія – наука, що вивчає взаємовідношення організмів з їх середовищем. Знання про таку науку дозволяють захистити живі організми від негативного впливу людської діяльності людини та природних явищ.

Саме завдяки екології створюються заказники, заповідники для того, щоб оберігати тварин чи рослин, які знаходяться на грані знищення.

Прикладом взаємовідносин можуть бути мохи і дерева. Мох прикріплюється до дерева та харчується відмираючою корою, при цьому не приносячи жодної шкоди дереву (коменсалізм).

У шлунку великої рогатої худоби існують мікроби, які допомагають перетравлювати целюлозу.

У природничих науках зроблено чимало відкриттів. Завдяки фізиці людина дізналася про електричний струм та почала використовувати його у побуті. Завдяки хімії, зясовано, що речовина, яка добре проводить електричний струм ­– це мідь. З географії відомо де розташовані поклади мідних руд. Біологи з’ясували, що ураження електричним струмом є вкрай небезпечним для людини.

Учені продовжують робити нові відкриття для того, щоб полегшити життя людини, натомість  екологи опікуються тим, щоб нові винаходи не завдали шкоди природі.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

1. Складання схеми : Природничі науки.

2.Вказати науки до яких відносяться природні явища:

  • Горіння вугілля.
  • Проростання насіння рослин.
  • Виверження вулкана.
  • Рух планет.
  • Охорона природи.
  • Падіння метеорита.
  • Зміна дня і ночі.
  • Гниття листя.
  • Рух автомобіля.

3. Вказати правда чи неправда.

  • Фізика – вивчає рух тіл.
  • Географія вивчає тільки живу природу.
  • Екологія досліджує взаємодію живих організмів між собою.
  • Техніку польоту птахів досліджує хімія.
  • Біологія вивчає живу природу.
  • Утворення нових речовин у процесі горіння вивчає географія.
  • Дихання тварин вивчає біологія. 

 

  1. Узагальнення і систематизація знань
  • Природознавство – це знання людини про природу.
  • Природу вивчають природничі науки: хімія, біологія, екологія, географія, фізика, астрономія.
  • Вивчення природи допомагає захищати її та поліпшувати своє життя.
  1. Підведення підсумків уроку

На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …

Дякую за увагу! До зустрічі!

  1. Повідомлення домашнього завдання.
  • Опрацювати § 1;

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Богданова Вікторія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
14389
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку