5 клас
Урок 42
Розчинні й нерозчинні речовини.
Мета уроку :
навчальна:
розвивальна:
Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Обладнання: підручник, зошити, презентація до уроку «Речовини та їхні стани», хімічні склянки, вода, пісок, крейда, питна сода, цукор, роздатковий матеріал.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Щоб урок минув не марно,
Потрібно сісти рівно, гарно.
Щоб знання міцні здобути,
Уважними всім треба бути.
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити - обов’язково!
ІІ. Актуалізація опорних понять
Розгадування загадок
(загадки «Речовини та їхні стани»)
І на вулиці, і в хаті.
Всім відомо, що вони
Складаються з … (речовини).
Зараз стани їх пригадаємо,
У науці всі вони
Мають назву … (агрегатні).
Розташовані близенько,
То цей стан речовини
Називають всі …(тверденьким).
Має відстані побільше,
І молекули у них
Проникають в проміжки швидше.
Що за стан речовини такий?
Вірно, діти, це …(рідкий).
Бо проміжки має такі,
Що молекули у ньому
Всі летючі та швидкі.
Здогадались, любі дітки,
Що за стан речовини такий?
Правильно, його назва … (газоподібний).
Що це за речовина,
Яка може у природі
перебувати у трьох станах,
Назва їй … (вода).
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Проблемна ситуація.
Їхав з ярмарки купець. Зупинився біля струмка води попити. Поклав мішечок із сіллю на пісок, а той візьми та й розв’яжись. Уся сіль на пісок висипалася. «Бути біді,— подумав купець,— що ж робити?» Думав він, думав і придумав — зібрав сіль разом з піском, поклав у мішок і поїхав додому.
Отже, сіль розчинна у воді. Тобто сіль є розчинною речовиною. А пісок, навпаки, нерозчинний у воді.
Розчинні та нерозчинні речовини можуть приносити як користь, так і бути шкідливими. Тому, чим більше ми знаємо про розчинні речовини, тим легше нам буде в житті.
Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води.
Вправа «Дивуй»
IV. Засвоєння нових знань
Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.
Крім цього, в природі є мінеральні джерела, багато з них мають лікувальні властивості, тому використовувані в медицині. У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Коли вода тече по поверхні Землі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин та газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній криниці має свій смак.
Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров'я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.
Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.
Розчинні і нерозчинні речовини
Здатність речовин розчинятися у воді має важливе значення для життя рослин, тварин і людини. Розчини можна приготувати з води та твердої речовини, з води та рідкої речовини, води та газоподібної речовини. Причому, якщо тверді речовини краще розчиняються в гарячій воді, то газоподібні речовини краще розчиняються в холодній воді.
Усі речовини залежно від їхньої здатності розчинятися у воді поділяються на три групи: розчинні, малорозчинні та нерозчинні.
Складання схеми в зошиті
Наприклад, добрива. У ґрунт не вносять корисні копалини, багаті на поживні для рослин мінерали, а переробляють їх на добрива. На відміну від корисної копалини добриво дуже добре розчиняється водою, оскільки рослини споживають усі необхідні їм компоненти у вигляді розчинів. Рослини кожного дня отримують удобреного з ґрунту розчин води із мінеральними солями, які вкрай необхідні для їхнього існування. У ґрунті вони добре розчиняються за допомогою дощів або води, що надходить унаслідок зрошення полів. Це сприяє підвищенню врожайності рослин.
Розчини - це однорідні (розчинну речовину не видно окремо) суміші двох і більше речовин.
Розчини поділяють на:
Прочитайте у § 31 на с.109 статтю «Із чого складається розчин» та складіть у зошиті схему:
Склад розчину
Розчинник Розчинена речовина
Розчинник - речовина, яка розчиняє в собі багато речовин різного агрегатного стану.
Вода – найпоширеніший розчинник на Землі, здатна розчиняти рідкі, тверді, газоподібні речовини, а утворена суміш речовин набуває одного з водою агрегатного стану.
Розчинена речовина – це речовина, яка повністю розчиняється, може змінюватися її агрегатний стан.
Властивості розчинення речовин:
Щоб приготувати розчин необхідно визначити масу розчинної речовини і об’єм розчинника.
Масу розчину обчислюємо за формулою:
Маса розчину = Маса розчинника + Маса розчинної речовини.
На відміну від інших речовин Землі, маса води дорівнює об’єму:
• 100мл = 100 г
• 1 л = 1 кг.
Дослід №1. Розчинення кухонної солі у воді.
Візьмемо одну столову ложку кухонної солі (приблизно 30 г), помістимо в посуду з прозорого скла і додамо до неї 100мл води. Ретельно перемішаємо, доки вся сіль не розчиниться.
Спостереження: тверді кристали кухонної солі з певним проміжком часу розчиняються у воді. Ми отримали розчин солі у воді.
Дослід №2. Розчинення цукру у воді.
Візьмемо одну столову ложку цукру (приблизно 30 г), помістимо в посуду з прозорого скла і додамо до неї 100мл води. Ретельно перемішаємо, доки весь цукор не розчиниться.
Спостереження: тверді кристали цукру навіть швидше розчиняються у воді. Ми отримали розчин цукру у воді.
Висновок: Виконуючи ці досліди ми скористалися унікальною властивістю води розчиняти у собі інші речовини. Вода здатна розчиняти речовини в будь-яких агрегатних станах. В усіх випадках утворена суміш речовин набуває одного з водою агрегатного стану.
Зверніть увагу! Сіль і цукор до розчинення у воді були твердими, а після розчинення утворилися розчини у вигляді рідин. У таких сумішах неозброєним оком неможливо розрізнити часточки розчину, тому такий розчин називають однорідним.
Отже, розчини у яких неможливо розрізнити компоненти неозброєним оком називають однорідними.
Як ми спостерігали в попередніх дослідах розчин - це суміш двох або більше речовин. В даному випадку вода є розчинником, сіль і цукор – розчиненою речовиною.
Діти я звернула увагу на те, що підчас розчинення солі і цукру сіль розчинялась повільніше.
Так дійсно цей процес можна прискорити.
Дослід №3. Вивчаємо процес розчинення речовин.
Розчинення буде відбуватися швидше, якщо речовину подрібнити. Розчинімо кухонну сіль в двох склянках, але одну порцію попередньо подрібнимо у ступці.
Спостереження: Сіль розчинилась в склянці де вона більш дрібна.
Візьмемо розчин який погано розчинив сіль. Спочатку можна взяти скляну паличку та перемішати його, що прискорить процес розчинення. Якщо сіль й досі не розчинилась повністю я пропоную вам нагріти розчин.
Спостереження: вода закипає переходить в газоподібний стан, а кристали солі швидше розчиняються.
Висновок: На швидкість розчинення впливає подрібнення, перемішування та підвищення температури. Вогонь виступає каталізатором. Його головна мета прискорити швидкість хімічної реакції.
Так, дійсно в природі велика кількість різноманітних речовин. Та не всі вони здані розчинятися у воді. Проведемо дослід.
Дослід № 4 Розчинні і нерозчинні речовини.
Як ми вже спостерігали з першого та другого досліду сіль гірше розчинялась у воді, ніж цукор, а якщо ще більше додати солі.
Спостереження: Під час ще більшого додавання солі у розчин вона повільніше буде розчинятися.
Візьмемо, наприклад, пісок, олію, лимонну кислоту. Додамо до цих речовин воду.
Спостереження: Ми бачимо, що тільки лимонна кислота утворила однорідну суміш, тобто розчин. Пісок та олія у воді не розчинилися утворилась неоднорідна суміш, так як нам видно окремі компоненти розчину.
Висновок: Це тому, що речовини розчиняються у воді не в будь-якій кількості, а лише до певних меж. Тому за розчинністю речовини поділяють на розчинні, малорозчинні та нерозчинні.
Речовини, які розчиняються у воді називаються розчинними у воді.
Речовини, які не розчинилися у воді, називаються нерозчинними.
Вода для них є розчинником.
Варто зазначити, що зовсім нерозчинних речовин в природі не існує.
Якщо занурити у воду скляну паличку або кусочок золота чи срібла, то вони у мізерно малих кількостях розчинятимуться у воді.
Як відомо, вода, що була у контакті зі сріблом, убиває мікроби.
Скло, срібло, золото, а також олія, гас і чадний газ – це приклади практично нерозчинних у воді речовин. Прикладами малорозчинних у воді речовин є гіпс, кисень, азот. Багато які речовини розчиняються у воді дуже добре, наприклад цукор, спирт, сіль. Отже, розчинність насамперед залежить від природи речовини.
Розчинність більшості твердих речовин залежить і від температури; з підвищенням температури вона, як правило, зростає. У земній корі існує багато розчинних у воді речовин: гіпс, солі, вапняк, крейда. Якщо підземні або поверхневі води з плином часу їх розчиняють відбувається явище карсту. Так виникають у земній корі порожнини – карстові печери.
Гази та рідини також здатні розчинятися у воді. Проте, гази гірше розчиняються у гарячій воді, ніж тверді речовини. Адже під час нагрівання молекули газу віддаляються одна від одної на великі відстані. Частина з них виходить за межі посудини і в розчині їх залишається менше. Тому розчинність газів зростає із зниженням температури і підвищенням тиску. Газовані мінеральні води, наприклад «Оболонська», «Миргородська», «Трускавецька» та багато інших, готують, розчиняю чи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел. Столовий оцет готують з оцтової кислоти (це рідина) та води.
Отже, розчини можна приготувати з води та твердої речовини, води та рідини, води та газоподібної речовини.
V. Застосування та закріплення знань та вмінь.
Вправа «П’ять речень»
Учні самостійно формулюють і записують основні висновки уроку за допомогою п’яти речень.
Індивідуальна робота учнів з картками
Підкресли назви речовин,що розчиняються у воді: пісок,цемент,цукор,олія,кисень,бензин,кухонна сіль,оцтова кислота, нафта, вуглекислий газ,глина,крейда,спирт,крохмаль.
(Взаємоперевірка виконаного завдання)
Вправа «Доповни речення»
VI. Підсумки
1.Вправа «Мікрофон».
Сьогодні ви набули досвіду й нових знань, які залишаться з вами на все життя. Тепер ви знаєте, що таке розчини, як вони утворюються та дізналися про роль води як розчинника.
Діти ви сьогодні добре попрацювали та в нагороду отримали найцінніший скарб, який у вас ніхто ніколи не забере – це знання.
VIІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 31.
1