Конспект уроку з природознавства для 5 класу на тему "Урок 42 Розчинні й нерозчинні речовини."

Про матеріал
Ознайомити з поняттями «розчинні та нерозчинні речовини»; закріпити в учнів знання про властивості води, зокрема її здатність розчиняти речовини; дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини; наводити приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин; розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ; формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті;
Перегляд файлу

5 клас

Урок 42

Розчинні й нерозчинні речовини.

 

Мета уроку :

навчальна:

  • ознайомити з поняттями «розчинні та не­роз­чинні речовини»;
  • закріпити в учнів знання про властивості води, зокрема її здатність розчи­няти речовини;
  • дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини;
  • наводити приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин;

розвивальна:

  • розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ,;
  • формувати вміння готувати та розрізняти розчини, користуватися розчинами у природі та побуті;
  •  продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;

виховна:

     виховувати прагнення до роботи в колективі та чіткої організації робочого місця;

     сприяти формуванню бережного ставлення до води, екологічної культури, прагнення берегти природні багатства.

 

Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Обладнання:  підручник, зошити, презентація до уроку «Речовини та їхні стани», хімічні склянки, вода, пісок, крейда, питна сода, цукор, роздатковий матеріал.

 

Очікувані результати: 

  • учні називають властивості води;
  • наводять приклади розчинних і нерозчинних речовин;
  • описують результати власних спостережень і дослідів;
  • учні зрозуміють і зможуть пояснити, як відбувається розчинення у воді речовин, як утворюються природні розчини.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Щоб урок минув не марно,

Потрібно сісти рівно, гарно.

Щоб знання міцні здобути,

Уважними всім треба бути.

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Творчо мислити - обов’язково!

 

ІІ. Актуалізація опорних понять

Розгадування загадок

(загадки  «Речовини та їхні стани»)

  1. Є у світі тіл багато

І на вулиці, і в хаті.

Всім відомо, що вони

Складаються з … (речовини).

  1. Речовини ми вивчаємо

Зараз стани їх пригадаємо,

У науці всі вони 

Мають назву … (агрегатні).

  1. Якщо молекули в речовині

Розташовані близенько,

То цей стан речовини

Називають всі …(тверденьким).

  1. Інший стан речовини

Має відстані побільше,

І молекули у них

Проникають в проміжки швидше.

Що за стан речовини такий?

Вірно, діти, це …(рідкий).

  1. Останній стан взагалі вільний,

Бо проміжки має такі,

Що молекули у ньому

Всі летючі та швидкі.

Здогадались, любі дітки,

Що за стан речовини такий?

Правильно, його назва … (газоподібний).

 

  1. На кінець скажіть нам, дітки,

Що це за речовина,

Яка може у природі

перебувати у трьох станах,

Назва їй … (вода).

 

ІІІ. Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності учнів

Проблемна ситуація.

Їхав з ярмарки купець. Зупинився біля струмка води попити. Поклав мішечок із сіллю на пісок, а той візьми та й розв’яжись. Уся сіль на пісок висипалася. «Бути біді,— подумав купець,— що ж робити?» Думав він, думав і придумав — зібрав сіль разом з піском, поклав у мішок і поїхав додому.

  • Про які властивості солі, піску і води купцеві було відомо?

 

Отже,  сіль розчинна у воді. Тобто сіль є розчинною речовиною. А пісок, навпаки, нерозчинний у воді.

Розчинні та нерозчинні речовини можуть приносити як користь, так і бути шкідливими. Тому, чим більше ми знаємо про розчинні речовини, тим легше нам буде в житті.

  • Чи є здатність розчиняти речовини однією з властивостей води?
  • Де ми спостерігаємо цю властивість у побуті,в природі?
  • Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини?

Зміст сьогоднішнього уроку допоможе вам отримати відповіді на ці та інші запитання і збагатити свої знання про властивості води.

Вправа «Дивуй»

  • Вода вкриває до 3/4 всієї земної поверхні.
  • У морях та океанах зберігається 98% загальної кількості води. Ця вода містить багато солей та непридатна для зрошення, пиття та багатьох інших цілей.
  • Запаси прісної води, необхідної для пиття, технічних потреб, становлять лише 2 % загальної кількості води.
  • На випаровування води витрачається до 20 % сонячної енергії, яку отримує Земля.
  • Вода має велику теплоємкість. Отримане тепло вода віддає в навколишнє середовище, що сильно впливає на клімат.
  • Воду широко використовують у техніці як розчинник та реагент у різних хімічних процесах, для охолодження та з іншою метою.

IV. Засвоєння нових знань

Вода морів та океанів є природним розчином, який має солоно-гіркий смак. У середньому в 1 кг морської води міститься 35 г розчинених речовин. Учені довели, що морська вода містить понад сто речовин, утворених з майже всіх відомих у природі хімічних елементів.

Крім цього, в природі є мінеральні джерела, багато з них мають лікувальні властивості, тому використовувані в медицині. У нашій країні розвідано багато родовищ мінеральних вод. Коли вода тече по поверхні Землі або просочується у ґрунт і гірські породи, вона частково вимиває з них окремі речовини. Саме від твердих речовин та газів, які в ній розчиняються, залежить смак води. Ось чому вода в кожній криниці має свій смак.

Крім води, існують і інші розчинники — медичний спирт, бензин. Медичний спирт розчиняє корисні для здоров'я людини речовини, що містяться у лікарських рослинах. Так готують настоянки і мікстури.

Бензин розчиняє жири, і ним користуються для видалення масляних плям з одягу. Та все ж здатність води розчиняти інші речовини має вирішальне значення для унікальності Землі.

 

Розчинні і нерозчинні речовини

Здатність речовин розчинятися у воді має важливе значення для життя рослин, тварин і людини. Розчини можна приготувати з води та твердої речовини, з води та рідкої речовини, води та газоподібної речовини. Причому, якщо тверді речовини краще розчиняються в гарячій воді, то газоподібні речовини краще розчиняються в холодній воді.

 

Усі речовини залежно від їхньої здатності розчинятися у воді поділяються на три групи: розчинні, малорозчинні та нерозчинні.

Складання схеми в зошиті

 

 

 

 

 

 

 

Наприклад, добрива. У ґрунт не вносять корисні копалини, багаті на поживні для рослин мінерали, а переробляють їх на добрива. На відміну від корисної копалини добриво дуже добре розчиняється водою, оскільки рослини споживають усі необхідні їм компоненти у вигляді розчинів. Рослини кожного дня отримують удобреного з ґрунту розчин води із мінеральними солями, які вкрай необхідні для їхнього існування. У ґрунті вони добре розчиняються за допомогою дощів або води, що надходить унаслідок зрошення полів. Це сприяє підвищенню врожайності рослин.

 

Розчини - це однорідні (розчинну речовину не видно окремо) суміші двох і більше речовин.

Розчини поділяють на:

  • розбавлені (мало розчиненої речовини) та концентровані (багато розчиненої речовини); 
  • насичені (стільки розчиненої речовини, що вона перестала розчинятися) та ненасичені (розчинена речовина ще розчиняється)

 

Прочитайте у § 31 на с.109 статтю «Із чого складається розчин» та складіть у зошиті схему:

Склад розчину

                               Розчинник                      Розчинена речовина

 

Розчинник - речовина, яка розчиняє в собі багато речовин різного агрегатного стану. 

Вода – найпоширеніший розчинник на Землі, здатна розчиняти рідкі, тверді, газоподібні речовини, а утворена суміш речовин набуває одного з водою агрегатного стану.

 

Розчинена речовина  це речовина, яка повністю розчиняється, може змінюватися її агрегатний стан. 

 

Властивості розчинення речовин:

  1. Тверді речовини краще розчиняються в теплому розчиннику.
  2. Газоподібні речовини краще розчиняються в холодному розчиннику. 
  3. Дрібні частинки розчиняються швидше.
  4. При помішуванні збільшується швидкість розчинення.

 

Щоб приготувати розчин необхідно визначити масу розчинної речовини і об’єм розчинника.

Масу розчину обчислюємо за формулою:  

Маса розчину = Маса розчинника + Маса розчинної речовини.

 

На відміну від інших речовин Землі, маса води дорівнює об’єму:

• 100мл = 100 г

• 1 л = 1 кг.

 

Дослід №1. Розчинення кухонної солі у воді.

Візьмемо одну столову ложку кухонної солі (приблизно 30 г), помістимо в посуду з прозорого скла і додамо до неї 100мл води. Ретельно перемішаємо, доки вся сіль не розчиниться.

Спостереження: тверді кристали кухонної солі з певним проміжком часу розчиняються у воді. Ми отримали розчин солі у воді.

 

Дослід №2. Розчинення цукру у воді.

 

http://8next.com/uploads/fotos/geogr/pr_45_01.png

 

Візьмемо одну столову ложку цукру (приблизно 30 г), помістимо в посуду з прозорого скла і додамо до неї 100мл води. Ретельно перемішаємо, доки весь цукор не розчиниться.

Спостереження: тверді кристали цукру навіть швидше розчиняються у воді. Ми отримали розчин цукру у воді.

 

Висновок: Виконуючи ці досліди ми скористалися унікальною властивістю води розчиняти у собі інші речовини. Вода здатна розчиняти речовини в будь-яких агрегатних станах. В усіх випадках утворена суміш речовин набуває  одного  з водою агрегатного стану.

Зверніть увагу! Сіль і цукор до розчинення у воді були твердими, а після розчинення утворилися розчини у вигляді рідин. У таких сумішах неозброєним оком неможливо розрізнити часточки розчину, тому такий розчин називають однорідним.

Отже, розчини у яких неможливо розрізнити компоненти неозброєним оком називають однорідними.

Як ми спостерігали в попередніх дослідах розчин - це суміш двох або більше речовин. В даному випадку вода є розчинником, сіль і цукор – розчиненою речовиною.

Діти я звернула увагу на те, що підчас розчинення солі і цукру сіль розчинялась повільніше.

  • Поясніть чи можна прискорити цей процес і як?

Так дійсно цей процес можна прискорити.

 

Дослід №3. Вивчаємо процес розчинення речовин.

 

Розчинення буде відбуватися швидше, якщо речовину подрібнити. Розчинімо кухонну сіль в двох склянках, але одну порцію попередньо подрібнимо у ступці.

Спостереження: Сіль розчинилась в склянці де вона більш дрібна.

 

Візьмемо розчин який погано розчинив сіль. Спочатку можна взяти скляну паличку та перемішати його, що прискорить процес розчинення. Якщо сіль й досі не розчинилась повністю я пропоную вам нагріти розчин.

Спостереження: вода закипає переходить в газоподібний стан, а кристали солі швидше розчиняються.

 

Висновок: На швидкість розчинення впливає подрібнення, перемішування та підвищення температури. Вогонь виступає каталізатором. Його головна мета прискорити швидкість хімічної реакції.

  • Чи всі речовини в природі розчинні у воді?
  • Чому ж тоді коли йде дощ наші будинки не розчиняються?

 

Так, дійсно в природі велика кількість різноманітних речовин. Та не всі вони здані розчинятися у воді. Проведемо дослід.

 

Дослід № 4 Розчинні і нерозчинні речовини.

Як ми вже спостерігали з першого та другого досліду сіль гірше розчинялась у воді, ніж цукор, а якщо ще більше додати солі.

Спостереження: Під час ще більшого додавання солі у розчин вона повільніше буде розчинятися.

Візьмемо, наприклад, пісок, олію, лимонну кислоту. Додамо до цих речовин воду.

Спостереження: Ми бачимо, що тільки лимонна кислота утворила однорідну суміш, тобто розчин. Пісок та олія у воді не розчинилися утворилась неоднорідна суміш, так як нам видно окремі компоненти розчину.

 

Висновок: Це тому, що речовини розчиняються у воді не в будь-якій кількості, а лише до певних меж. Тому за розчинністю речовини поділяють на розчинні, малорозчинні та нерозчинні.

 

Речовини, які розчиняються у воді називаються розчинними у воді.       

Речовини, які не розчинилися у воді, називаються нерозчинними.

Вода для них є розчинником.

 

Варто зазначити, що зовсім нерозчинних речовин в природі не існує.

Якщо занурити у воду скляну паличку або кусочок золота чи срібла, то вони у мізерно малих кількостях розчинятимуться у воді.

Як відомо, вода, що була у контакті зі сріблом, убиває мікроби.
           Скло, срібло, золото, а також олія, гас і чадний газ – це приклади практично нерозчинних у воді речовин. Прикладами малорозчинних у воді речовин є гіпс, кисень, азот. Багато які речовини розчиняються у воді дуже добре, наприклад цукор, спирт, сіль. Отже, розчинність насамперед залежить від природи речовини.
        Розчинність більшості твердих речовин залежить і від температури; з підвищенням температури вона, як правило, зростає. У земній корі існує багато розчинних у воді речовин: гіпс, солі, вапняк, крейда. Якщо підземні або поверхневі води з плином часу їх розчиняють відбувається явище карсту. Так виникають у земній корі порожнини – карстові печери.
       Гази та рідини також здатні розчинятися у воді. Проте, гази гірше розчиняються у гарячій воді, ніж тверді речовини. Адже під час нагрівання молекули газу віддаляються одна від одної на великі відстані. Частина з них виходить за межі посудини і в розчині їх залишається менше. Тому розчинність газів зростає із зниженням температури і підвищенням тиску. Газовані мінеральні води, наприклад «Оболонська», «Миргородська», «Трускавецька» та багато інших, готують, розчиняю чи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел. Столовий оцет готують з оцтової кислоти (це рідина) та води.
        Отже, розчини можна приготувати з води та твердої речовини, води та рідини, води та газоподібної речовини.       

 

V. Застосування та закріплення знань та вмінь.

Вправа «П’ять речень»

Учні самостійно формулюють і записують основні висновки уроку за допомогою п’яти речень.

  • Вода — найпоширеніший розчинник на Землі.
  • Розчини складаються з розчинника та розчиненої речовини.
  • Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.
  • Підвищення температури поліпшує розчинення у воді більшості твердих речовин, але погіршує розчинення газів.
  • Вода – це найцінніше багатство людства. Тому треба її оберігати на відноситися з повагою.

 

Індивідуальна робота учнів з картками

Підкресли назви речовин,що розчиняються у воді: пісок,цемент,цукор,олія,кисень,бензин,кухонна сіль,оцтова кислота, нафта,  вуглекислий газ,глина,крейда,спирт,крохмаль.

(Взаємоперевірка виконаного завдання)

Вправа «Доповни речення»

  • Речовини, які розчиняються у воді, називають…(розчинними).
  • Речовини, які не розчиняються у воді,…(нерозчинні).
  • Вода у розчині називається…(розчинником).
  • Речовина у розчині називається…(розчиненою речовиною).
  • Компоненти суміші у розчині не видно, тому розчин є сумішшю…(однорідною).
  • Якщо кількість речовини у розчині мало, то розчин називають…(розбавленим).
  • Якщо речовина у воді вже не розчиняється, то розчин називають…(насиченим).
  • Воду можна відміряти за допомогою…(мірного посуду).
  • Суміші води з твердими, рідкими і газоподібними речовинами називають…(розчинами).
  • Речовина, яка розчиняється у воді,…(розчинена речовина).
  • Температура на розчинність речовин …(впливає).
  • Більшість твердих речовин краще розчиняється не у холодній,а  у …(теплій) воді.
  • Газоподібні речовини краще розчиняються у…(холодній) воді, ніж у...(гарячій) воді.

VI. Підсумки

1.Вправа «Мікрофон».

  • Що нового дізнались на сьогоднішньому уроці?
  • Що сподобалось під час уроку?
  • Що не сподобалось під час уроку?

 

Сьогодні ви набули досвіду й нових знань, які залишаться з вами на все життя. Тепер ви знаєте, що таке розчини, як вони утворюються та дізналися про роль води як розчинника.

Діти ви сьогодні добре попрацювали та в нагороду отримали найцінніший скарб, який у вас ніхто ніколи не забере – це знання.

 

VIІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 31.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чала Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
26288
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку