Насичений урок:діти працюють в парах та групах, розв'язуючи природознавчі задачі про охорону природи лісу, складають пам'ятку за серією малюнків. виконують різні інтерактивні завдання.
Тема: Охорона лісу. Правила поведінки у лісі влітку.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загально мовленнєві вміння і навички:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна:
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
- бере участь в обговоренні змісту оповідання про правила поведінки в лісі
Високий рівень:
План уроку
Додаток 1
К. Марукас «Чому плакала пташка?»
Хлопчик і дівчинка збирали суниці. Між соснами пробивалось сонце, щебетали пташки, стукав дятел. Весело перестрибуючи з гілки на гілку, гралася білочка. Чим далі діти заходили в ліс, тим більше знаходили суниць. Їхні кошики швидко наповнились. Раптом хлопчик помітив білочку і побіг подивитись на неї. Тільки розсунув кущі малини, як звідти випорхнула пташка. Він зойкнув – у гнізді лежали чотири маленьких сіреньких грудочки з великими очима.
- Пташенятка! – радісно вигукнула дівчинка за спиною у хлопчика.
- Давай візьмемо їх додому і будемо доглядати.
Неподалік на гілку сіла сіра, з жовтою грудкою пташка, у дзьобі вона тримала черв′яка.
- Маленькі ще, - невпевнено сказав хлопчик. – ледве вкриті пір′ям.
- Дай я їх погладжу.
Дівчинка простягла руку. Чотири сіреньких грудочки заворушились і, розкривши жовті дзьобики, запищали.
- Бідненькі! Голодні! Ми дамо їм булки і крупи…
Пташка сіла ближче. Коли б вона вміла говорити, вона б сказала: «Діти, не чіпайте пташенят, моїх дітей. Вони ситі. Я сама турбуюсь про них, годую їх м′якими смачними черв′яками. Хліб і крупи для них не годяться…»
- Бідненькі, мабуть, їм холодно вночі, - дівчинка взяла з гнізда одне із пташенят, поцілувала в жовтий дзьобик, поклала в кошик.
- Я зігріваю їх вночі своїми крилами! – зацвірінькала пташка.
Дівчинка взяла друге.
- Я покладу його в ліжечко ляльки і тепло вкрию.
- Ви нічого не знаєте! У кімнаті вони задихнуться.
- Ми їх погойдаємо, - раділи дівчинка і хлопчик.
- Хто їх може погойдати краще, ніж вітер? – заплакала пташка.
Гніздо залишилось порожнім.
Перестали щебетати птахи, замовк дятел. Опустила пухнастий хвіст білочка – від горя мало не розірвалося її серце. « Які нерозумні діти, - на вершині дерева погойдав головою крук. – Пташенята можуть загинути!»
Пташка з жовтою грудкою довго летіла за дітьми. Залітаючи наперед, сідала на стежку.
- Піні-піні-і, - гірко посвистувала вона, тріпочучи крильцями, ніби про щось просила.
- Подивись на цю пташку, Всю дорогу вона супроводжує нас.
- Я давно її помітила, відповіла дівчинка. – Що вона від нас хоче?
- Прислухайся! Як жалібно пищить! Може плаче?
Дівчинка поклала в рот суницю, знизала плечима:
- Чого цій пташці плакати?
А вам як здається, діти?
Додаток 2
Інформація для вчителя
Правила поведінки в лісі
Не розводьте вогнище в лісі. Відпочивайте лише у спеціально відведених лісових зонах відпочинку.
Не підпалюйте суху траву на полях та галявинах у лісі.
Не кидайте непогашені сірники або недопалки.
Не користуйтеся в лісі різними піротехнічними виробами:петардами, бенгальськими вогнями, феєрверками, «китайськими» ліхтариками, тощо.
Не заїжджайте безпосередньо в ліс механічними транспортними засобами, іскри від них можуть викликати пожежу.
Не залишайте на сонці пляшки, залишки скла та сміття, що легко загоряються і можуть спричинити пожежу.
Не смітіть у лісі! Після відпочинку використані пластикові пакети та пляшки, консервні банки, папір, а також скляний посуд заберіть із собою і викиньте на смітник. Хай на місці вашого відпочинку буде чисто-завтра сюди прийдуть інші.
Не розбивайте скляні пляшки! Ви самі, інші люди, лісові тварини можуть поранитись.
Не ламайте гілки дерев та кущів. Це заважає рослині жити.
Не вирізайте на деревах надписи, типу «Тут був я». Це може призвести до всихання дерева, заселення його паразитами.
Не збирайте березовий сік. Це шкодить дереву.
Не зривайте лісових квітів, особливо рідкісних первоцвітів – це порушення закону. Хай гарні рослини залишаються в природі!
Не виривайте рослини з корінням.
Їстівні гриби зрізуйте обережно, щоб не пошкодити грибницю, не руйнуйте мохового килима.
Не знищуйте неїстівних грибів! Для лісових мешканців – це ліки і джерела харчування.
Не рубайте ялинку в лісі! Її можна придбати у лісівників, які виростили спеціальні плантації до новорічних свят, без шкоди для лісу.
Не руйнуйте мурашників – вони лісові «санітари».
Не чіпайте плазунів, які здаються вам небезпечними, бридкими або непотрібними. Вони – невід’ємна , важлива частина лісового середовища. Не чіпайте змій. Вони можуть становити загрозу для вашого життя. Краще обійдіть їх стороною.
Не ловіть диких тварин і не забирайте їх додому. В неволі тварини жити не зможуть і обов’язково загинуть.
Не руйнуйте пташиних гнізд.
Не беріть у руки пташині яйця, пташенят, звірят: людський запах відлякує дорослих диких тварин, позбавляє малят батьківської опіки, вони стають легкою здобиччю для хижаків.
Навесні не можна полювати на перелітних птахів – це заборонено законом.
Додаток 3
2) Розорюй мурашники, їх і так дуже багато.
3) Не галасуй у лісі.
4) Не чіпай домівок тварин і дитинчат.
5) Квіти збирай у великі оберемки і принось додому.
6) Губи дерева (ламай гілки, роби на стовбурах надписи).
7) Можна розорювати гнізда і вбивати отруйних і нагарних тварин лісу.
8) Не сміти там, де відпочиваєш.
9) Ніколи не завдавай шкоди природі.
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Задача 1. Під час прогулянки до лісу ви знайшли красиву квітучу рослину. Що ви будете робити?
Задача 2. Що ви зробите, коли побачите, що пташеня випало з гнізда?
Задача 3. У лісі вам зустрілось зайченя. Чи візьмете ви його додому, щоб доглядати за ним?
Задача 4. Ви побачили, що діти збивають ногами мухомори та інші отруйні гриби. Чи можна назвати їх дії правильними? Чому?
Додаток 7
- Складіть пам’ятку «Правила поведінки в лісі» за поданою серією малюнків: