Рекомендовано вчителям початкових класів для проведення цікавого уроку природознавста. Містить багато матеріалу, який зацікавлює дітей до роботи, дає можливість переключатися з одного виду діяльності на іншій.
Тема: “Тварини – частина живої природи”
Мета :сприяти формуванню уявлень про тварин, як частину живої природи; розвивати вміння розрізняти диких і свійських тварин; виховувати бережне ставлення до тварин, бажання допомагати їм.
Підготувала: С. В. Міцкевич
І.Організація класу до уроку.
На незвичний наш урок
Вже покликав нас дзвінок.
Будем дружно працювати,
Щоб знання хороші мати.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
В. – І. дійсно, діти, наш урок сьогодні незвичайний. До нас на урок завітав Лісовичок.Він ще маленький, йому тільки 100 років, а для Лісовичка це дуже мало. Він давно мріяв потрапити до школи, побачити, чим там займаються діти. І цікавість взяла своє. Він вийшов з лісу і заблукав. А злий чаклун зробив так, що Лісовичок зможе потрапити до своєї домівки тільки тоді, коли виконає всі завдання з чарівної торбинки. Отож, допоможемо Лісовикові потрапити додому?
Д. – Допоможемо!
В. – Отже, перше завдання чаклуна – загадки. Відгадки до загадок підкажуть вам, яку тему ми вивчатимемо на уроці.
Влітку ходить, бродить лісом.
Трощить все важка нога.
Взимку він, накрившись хмизом,
У бар лозі спать ляга. ( Ведмідь)
Влітку носить сіру шубу,
Взимку – білого кожуха.
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха.(Заєць)
Гавкає, кусає,
А в дім не пускає.(Собака)
У воді живе,
Не має дзьоба, а клює.(Риба)
Сторожем не служить,
А всіх рано будить.(Півень)
В. – Ведмідь, заєць, собака, риба, півень – це хто?
Д. – Тварини.
В. – То про кого йтиметься на сьогоднішньому уроці?
Д. – Про тварин.
ІІІ. Робота над реалізацією теми і завдань уроку.
В. – Маленька мурашка і величезний слон, жаба, черепаха, синиця, курка, вовк – це тварини. До якої природи ми відносимо тварин?
Д. – До живої.
В. – Чому?
Д – Бо вони дихають, живляться, ростуть, народжують малят і помирають.
В. – Тварин дуже багато і всі вони різні. Їх можна зустріти скрізь: і в лісі, і в полі, і в морі, і високо в повітрі, і глибоко в землі. Тут вони собі знаходять схованки від ворогів. Одні тварини літають, інші плавають, а ще інші ходять, стрибають, повзають.
1. Робота з підручником. (Стор.71)
2. Відгадування загадок.
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь, як є, - жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк,
Грізний звір цей, звісно,…(Вовк)
- Вовк – сильний та хитрий хижак, який добре зносить голод і мороз. Улітку вони блукають поодинці, взимку об’єднуються у зграї. Разом вони нападають на козуль, кабанів, і навіть лосів. Вовки ніколи не нападають з засідки, вони завжди заганяють здобич і разом накидаються на неї. Коли зграя кудись прямує, попереду завжди крокує ватажок, інші вовки ідуть позаду нього, ставлячи лапи слід у слід. Тому іноді навіть досвідчений мисливець не одразу визначить, скільки вовків пройшло цією стежкою. Вовка називають санітаром лісу, бо він полює на слабких і хворих тварин, оберігаючи ліс від розповсюдження хвороб.
Вона руденька, ще й хитренька,
Не велика й не маленька.
Вона вовчику сестричка,
А зовуть її…(Лисичка)
- Лисиця живе у норі, яку риє сама, або може іноді зайняти борсукову. Полює на ящірок, мишей, жаб, комах, може впіймати і зайця. Коли в лісі замало їжі, може прийти до житла людей і вкрасти гуску чи курку.
В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
- Соловей прилітає до нас в кінці травня. І ось одного ясного вечора чується його чудовий спів. В кінці червня червня соловей мовкне. Самичка є взірцевою мамою для своїх дітей, а коло їм загрожує небезпека, опадає на землю з повислим крильцем, щоб лише ворог її дітвору забув.
- Де живуть всі ці тварини?
- У лісі.
В. – Молодці!. Лісовичок дуже радий, що ви так багато знаєте про його друзів. І він дає нам слідуюче завдання: розфарбувати тварин, які живуть в наших лісах.
3. Робота на картках.(Розфарбовування)
- Які тварини залишились не зафарбованими? Що ви знаєте про цих тварин? Де їх можна побачити?
- А тепер ще одне завдання з чарівної торбинки. Про кого з тварин можна сказати
Злий, як…
Лякливий, як…
Хитрий, як…
Колючий, як…
4. Робота з підручником. ( Стор 72)
- Назвати зображених тварин.
- Де вони живуть?
- Яка з цих тварин живе поруч з людиною?
- Індик.
- Які ще тварини живуть поруч з людиною?
- Корови, коні, свині, кури.
- Таких тварин називають свійськими. (Вивішую назву)
Стор 72. Нижній малюнок.
5. Робота в зошитах з друкованою основою.
Стор 39.
- На цій сторінці заховались вісім різних тварин. Знайди їх і скажи, де їх можна зустріти? Працюємо в парах.
6. Фізкультхвилинка.
7. Бесіда про покрив тварин.
- Чим вкрите тіло білки?
-Шерстю.
Так само, як одяг захищає наше тіло, тіло тварини захищене спеціальними покривами - шкірою та шерстю. У вовка, лисиці, Зайця, білки – шерсть пухка та довга, у дикого кабана – жорстка щетина, у птахів – пір’я, у вужів, ящірок, риб – лусочки, у їжака шерсть перетворилась на колючки, які надійно захищають його від хижаків.
8. Робота в групах.
- Розфарбувати пухнасте хутро білочки та домалюй їжачкові колючки. Навіщо їжачкові колючки? Що ви можете розказати про білочку?
- Пригости звірів їхньою улюбленою їжею. З’єднайте зображення тварин та харчі. Про яку з цих тварин можна сказати, що вона хижа?
9. Робота біля дошки.
- Простеж, який звір чим поснідає?
10. Бесіда про дітонародження.
- Ми з вами говорили, що однією із ознак живої природи є здатність народжуватись і відмирати. Для тварин ця ознака теж властива. Наприкінці зими та весною у тварин народжуються дитинчата. І одне із завдань Лісовичка саме на цю тему. Чи знаєте ви як називаються дитинчата білки?
-У зайчихи-
-У їжачихи-
-У лисиці-
-У вовчиці-
-У лосиці-
-У ведмедиці-
-У свині-
- У корови-
11.Бесіда. Що дають тварини людям.
- Знову працюємо з підручником стор.73. Яких тварин ви бачите на верхньому малюнку? Як їх можна назвати одним словом?
-Що дають нам тварини? (Розглянемо малюнок внизу сторінки)
- Отже, як бачимо, домашні тварини дають велику користь для людини. А як ви думаєте, чи має людина користь від диких тварин?
- Має.
- У лісі немає ні корисних, ні шкідливих мешканців. Є тільки необхідні рослини і тварини. У природі немає нічого зайвого! Ми зачаровано слухаємо ранкову пісню соловейка та вечірні жаб’ячі концерти. Ми милуємось метеликом, схожим на квітку і ще пів дня потім тріпоче наше серденько, коли раптом в лісі побачимо зайчика чи білочку, а кому повезе, то й козулю чи лося. А згадайте, яка радість нас охоплює, коли ми після довгої і нудної зими побачимо в небі лелеку чи ластівку. Людина отримує душевну насолоду від диких тварин, тому їх треба любити і оберігати, пам’ятати, що вони брати наші менші. А як ми можемо турбуватися про диких тварин?
12. Завдання мудрої сови.
13. Розповіді дітей про домашніх тварин.
- Як правило, домашнім тваринам людина дає клички. Кіт – Мурчик, собака Сірко, корова Лиска. Але пам’ятайте, діти, що давати домашнім тваринам клички людей є великим гріхом перед Богом. Не можна кликати кота Ваською чи свиню Машкою. Це гріх.
ІІІ. Підсумок уроку.
-Яку тему на сьогоднішньому уроці ми вивчали?
- На які дві великі групи поділяються тварини?
-Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
-Чи корисні дикі тварини?
- Чи потрібно турбуватися про диких тварин і охороняти їх?
Ми допомогли Лісовичку виконати всі завдання чаклуна, тому він спокійно може відправитись до своєї домівки. Йому дуже сподобалось у нас.