На момент проведення уроку учні 5 класу вже знайомі з темою «Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії» та «Вплив на організми чинників живої природи».Урок входить в систему уроків за темою «Планета Земля як середовище життя організмів», дванадцятий в темі. Весь урок супроводжується презентацією у форматі відео, яке змонтував учень 11 класу.
ПРИРОДОЗНАВСТВО
Урок № 57 Дата: 25.04.2016р. Клас:1(5)-В. Вчитель: Дядюшкіна І.О.
КЗО «Гімназія №3» ДМР
Тема уроку: Угруповання організмів. Екосистеми.
Мета уроку: ознайомити школярів із поняттями угруповання, екосистеми, зі складом екосистем, схарактеризувати штучні та природні екосистеми, навести приклади; розвивати увагу, мислення, допитливість та пам’ять учнів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності та групової роботи на уроці, уміння узагальнювати та систематизувати інформацію, робити висновки; формувати науковий світогляд, виховувати любов до природи.
Очікувані результати: учні називають склад екосистеми; пояснюють роль рослин, тварин, грибів і бактерій в екосистемах; оцінюють значення природних та штучних екосистем у природі та житті людини.
Базові поняття та терміни: угруповання, організми, екосистема, рослини, тварини, гриби, бактерії, споживачі, виробники, руйнівники, автотрофи, гетеротрофи.
Обладнання та матеріали: відео.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Повідомлення теми уроку.
3. Оголошення мети та завдань уроку.
Учитель повідомлює учням мету уроку, пропонує їм самостійно визначити завдання, які вони мають розв’язати на уроці, коригує відповіді учнів, підказує напрям думок.
4. Дидактична гра «Слова» (фронтальна робота).
Учні по черзі називають організми, назви яких починаються з останньої літери попереднього слова. Починає гру вчитель, який вибирає прізвище учня, що буде грати. Перед тим як назвати слово учень обирає наступного гравця. Наприклад: риба — альбатрос — сліпиш — … Назви запропонованих організмів необхідно записати до таблиці (четверо учнів на дошці (кожний до певного середовища життя), решта — у робочих зошитах).
Наземно-повітряне середовище |
Водне |
Ґрунтове середовище |
Інші організми |
|
|
|
|
5 . Дидактична гра «Футбол».
Учитель запитує учня, кидаючи м’ячика, зробленого з паперу, той ловить, відповідає на запитання та повертає м’ячик учителю ( Характеристики середовищ життя).
6. Обговорення висловів.
У природі немає нічого марного. (М. Монтель)
Усе змінюється, проте нічого не зникає. (Овідій)
Учитель підводить учнів до розуміння того, що все в природі пов’язане між собою й впливає одне на одне та перетворює.
III. Засвоєння нових знань
1. Ознайомлення з планом пояснення нового матеріалу.
1) Угруповання організмів.
(а) Слово вчителя; б) словникова робота.
Угруповання — це комплекс видів живих організмів, що входять до складу однієї екосистеми. Угруповання являє собою сукупність видів, об’єднаних між собою певними взаємообов’язками, певною територією проживання і впливом комплексу умов середовища життя. Можуть розглядатися окремо рослинні угруповання та угруповання тварин.
Природне угруповання становить сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на певній території і впливають один на одного та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угруповання: материк, океан, луки, тайгу, ліс, степ, пустелю, ставок, озеро тощо. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.
Тобто угруповання — це жива природа, що входить до складу екосистеми.
2) Екосистема, склад екосистеми.
(а) Слово вчителя з елементами бесіди; б) словникова робота; в) складання схеми; г) опрацювання таблиці.)
Згадаймо, що взагалі являє собою система. (Система — це впорядковано взаємодіючі і взаємопов’язані компоненти, що утворюють єдине ціле.)
— Наведіть приклади систем. (Годинник, автомобіль, телефон, комп’ютер.)
Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.
Термін «екосистема» вперше був введений англійським біологом А. Тенслі в 1935 році.
— виробники — утворювачі органічної речовини (автотрофні організми);
— споживачі — споживають готову органічну речовину (гетеротрофні організми, переважно тварини);
— руйнівники — організми, що перетворюють органічні рештки на неорганічні (переважно мікроорганізми, бактерії та гриби).
Екосистеми
Екосистема |
Виробники |
Споживачі |
Руйнівники |
1. Ліс |
Трав’янисті рослини … |
Заєць … |
Бліда поганка … |
Найбільшою екосистемою є біосфера. Згадаймо, що це? (Жива оболонка Землі.)
4)Щодо ланцюгів живлення, то розрізняють два їх основні типи:
У будь-якій екосистемі зазвичай відбувається низка паралельних ланцюгів живлення, між якими можуть існувати зв’язки, оскільки майже завжди різні компоненти живляться різними об’єктами і самі є поживою для різних членів екосистеми.
5) Природні та штучні екосистеми.
(а) Самостійна робота з підручником; б) заповнення таблиці.
Учням пропонується самостійно опрацювати текст підручника, знайти та виписати поняття «штучна екосистема», «природна екосистема», заповнити таблицю. У таблиці учні мають навести приклади природних та штучних екосистем.
Природні та штучні екосистеми
Приклади природних екосистем |
Приклади штучних екосистем |
|
|
Для людини велике значення мають штучні екосистеми, такі як сади, поля, городи, тому що вони є джерелом продуктів харчування. Найчастіше в Україні на полях вирощують зернові культурні рослини: пшеницю, жито, овес, кукурудзу, гречку та інші. Із зерна виготовляють борошно, крупи, макаронні вироби. Зерно згодовують як корм свійським тваринам.
Сад — це насадження дерев і кущів, які щедро і досить тривалий час забезпечують людину їстівними плодами. Найпоширенішими фруктовими деревами в Україні є яблуня, груша, черешня, вишня, слива, абрикос; кущами — смородина, малина, аґрус.
Такі екосистеми, як парки, сквери, є місцем відпочинку людей.
2. Фізкультхвилинка.
1. Дидактична гра «Намалюй, як зрозумів».
2. Інтерактивна гра «Третій зайвий».
- дуб, собака, бук (Тема «організми-виробники», зайве поняття – собака);
- кіт, троянда, корова (Тема «організми-споживачі», зайве поняття – троянда);
- жито, бактерії, гриби (Тема «організми-руйнівники», зайве поняття – жито);
- ліс, озеро, теплиця (Тема «природні екосистеми», зайве поняття – теплиця);
- океан, поле, парк (Тема «штучні екосистеми», зайве поняття – океан).
1. Завдання для всього класу.
Опрацювати у підручнику § 49, вивчити визначення «!», №7 на с. 209(письмово);
№8 на с. 209(усно).
2. Індивідуальне завдання.
Підготувати інформацію про рослини і тварини своєї місцевості(Дніпропетровщини).
1. Інтерактивна гра «Мікрофон».
— Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?
— Що сподобалось на уроці?
2. Обговорення вислову.
Творіння природи досконаліші за витвори мистецтва. (Цицерон)