Конспект уроку з природознавства "Умови життя на Землі" 4 клас

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства у 4 класі. Перший урок нового розділу. Урок має на меті: повторити що вивчає наука "Природознавство"; ознайомити учнів з причинами, які змушували людей до пошуку нових місць; розповісти про умови життя предків; сприяти вихованню любові до природи.
Перегляд файлу

Тема: Умови життя на Землі.

Мета: повторити що вивчає наука природознавство; ознайомити з причинами, які змушували людей до пошуку нових місць; розповісти які необхідні були природні умови для життя предків; розвивати науковий світогляд; сприяти вихованню любові до природи.

Обладнання: відео, презентація, роздатковий матеріал, підручник, робочий зошит.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку:

І. Організаційний момент

- Добрий день.

- Спочатку нам потрібно буде перевірити чи всі готові до уроку. Підручник у всіх є? Робочий зошит? Ручка?

- Добре, бачу, всі готові.

ІІ. Хвилинка календаря

- Скажіть, яке сьогодні число? Місяць? А яка температура на вулиці? Який стан неба? Який напрям вітру? Чи є сьогодні опади?

- А які зміни відбуваються в житті рослин у цьому місяці? (опадає листя) А в житті тварин? (тварини готуються до зими: у плазунів – черепахи, ящірки, змії, крокодили – і земноводних – жаби, тритони - починається сплячка; густішає шерсть у тварин, змінюється забарвлення шерсті у білок, зайців; деякі гризуни запасаються кормом – миші, хом'яки; деякі ссавці впадають в сплячку)

-  Яку сезонну роботу виконують люди в містах/селах?

- Прикмети: 1) Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить; 2) грім у листопаді – на малосніжну зиму; 3) 14 листопада – випаде сніг – на весняну повінь.

ІІІ. Актуалізація нових знань

- Давайте пригадаємо, що вивчає наука природознавство?

(Природознавство – це сукупність наук про природу, які вивчають світ в його природному стані).

- Ви помітили, я сказала, що це сукупність наук. Можливо, ви зможете навести мені декілька прикладів цих наук?

(фізика, хімія, астрономія, ботаніка, зоологія, екологія та ін.)

- Кожний день, йдучи по вулиці, по телевізору ви бачите велику кількість людей. І всі вони відрізняються між собою за кольором волосся, очей, шкіри, живуть в різних країнах. Чи колись виникало у вас питання чому це так? Гадаю, що виникало.

- А в тому, щоб знайти відповідь на це запитання нам допоможе наш урок.

ІV. Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

- Для того, аби дізнатися тему нашого уроку вам потрібно буде виконати одне завдання.

- Скажіть, чи добре ви знаєте алфавіт? Добре, адже він вам зараз знадобиться.

- Потрібно буде розшифрувати заховану назву теми, замінюючи цифри буквами. Кожне число – це номер букви в алфавіті.

24

17

19

3

11

 

9

11

23

23

33

 

18

1

 

10

7

17

16

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Умови життя на Землі»

 

- Так, правильно. На уроці ми дізнаємося що примушувало наших предків шукати нові, ще не освоєні землі, які природні умови були необхідні для життя людей.

V. Сприймання нового матеріалу

- Відео (коли з'явилися, розселення, перші люди)

- Ще задовго до того, як люди навчилися читати й писати, вони вивчали навколишню природу для здобування найнеобхіднішого: їжі, одягу, житла, пошуку місць із сприятливішими природними умовами.

Первісні люди жили за рахунок мисливства, рибальства, збирання їстівних рослин. Вони постійно намагалися покращувати умови свого існування. Для цього наші предки розширювали межі своїх володінь, просувалися все далі від місць свого прстійного проживання.

- Зароджувалося землеробство і тваринництво. Для покращення свого життя люди вдосконалювали знаряддя праці, розвивали різноманітні ремесла. Збільшення чисельності населення спричиняло нестачу найважливіших природних ресурсів, а це спонукало людей до освоєння раніше незасвоєних територій.

- Давайте розглянемо зображення картини Зденека Буріана «Поселення первісних людей» на 64 сторінці підручника.

Уважно розгляньте її і подумайте що з того, про що я тільки що розповіла, втілено в цій картині?

(тваринництво, землеробство; також можна помітити, що люди навчилися будувати собі помешкання для житла, виготовляти одяг та знаряддя праці).

- З покращенням умов життя збільшувалася чисельність населення планети. Якщо 15000 років тому на Землі проживало близько 3 млн. осіб, то зараз ця цифра перевищує 6 мільярдів. Переважна більшість людей проживає на рівнинних ділянках місцевості. На них зручно розвивати поля, будувати фабрики і заводи, облаштовувати населені пункти.

- Таємниця появи людини на Землі давно цікавила вчених. Однак відповісти на деякі запитання про стародавню батьківщину й історію розвитку людства стало можливим тільки у ХХ столітті, коли у 1924 році вперше знайшли кістки предка людини.

Пригадайте де їх було знайдено? Про це згадувалось у відео. (Африка)

- За висновками вчених, ця істота займала проміжну стадію між людиною ті мавпою, її назвали австралопітеком, що означає «південна мавпа». Тепер відомо, що австролопітеки могли швидко пересуватися по відкритій місцевості у вертикальному положенні. Вони використовували різні природні предмети (каміння, кістки тварин, палиці) як знаряддя.

- Давайте перевіримо чи уважно ви слухали. Я буду ставити запитання, якщо твердження правильне, то ви плескаєте в долоні. Якщо ж ні, то нічого не робите. Зрозумілі правила? Добре, почнемо:

1. Спочатку люди навчилися читати, а вже потім почали вивчати навколишню природу. (Ні)

2. Первісні люди постійно намагалися покращувати умови свого існування. (Так)

3. Вперше знайшли кістки предка людини в Австралії. (Ні)

4. З покращенням умов життя зменшувалася чисельність населення. (Ні)

5. Для покращення свого життя люди вдосконалювали знаряддя праці, розвивали різноманітні ремесла. (Так)

6.  Австралопітек був дуже схожим на сучасну людину. (Ні)

7. Навколишня природа забезпечувала предків їжею, одягом, житлом. (Так)

8.  Переважна більшість людей проживає в горах. (Ні)

- Молодці. Бачу, всі уважно слухали.

 

VI. Закріплення нових знань.

- А зараз ми закріпимо знання, які ви отримали. Для цього розгорніть підручник на сторінках 64-65. Вам потрібно буде знайти відповідь на запитання. Але одразу вам раджу читати матеріал повністю, а не тільки знайти відповідь на своє запитання, адже я можу поставити додаткові запитання.

- Отже, запитання:

I частина: Як знання про навколишню природу впливало на життя первісних людей?

(вона забезпечувала їх їжею, одягом, давала укриття)

ІІ частина: Як зародилося землеробство та тваринництво?

(щоб забезпечити себе їжею люди спробували вирощувати дикорослі рослини біля власних осель; деяких упійманих диких тварин вони навчилися утримувати в загорожах і доглядати їх)

ІІІ частина: Внаслідок чого розвивалася торгівля?

(в результаті удосконалення знарядь праці, розвитку різноманітних ремесел, обміну необхідними виробами та їжею)

IV частина: Що було поштовхом для розвитку мореплавства?

(пошуки невідомих земель) А що стало причиною для їхнього пошуку? (нестача природних ресурсів)

V частина: Як відображали мандрівники, вчені, купці свої відкриття?

(позначали їх на картах) А коли був завершений географічний опис Землі? (у минулому столітті)

VII. Формування нових вмінь і навичок.

- Отже, наступне завдання :

Розшифруйте та прочитайте вислови:

Тятиж дейлю носіт в'янезапо здоюприро. (Життя людей пов' язано з природою)

Нняпізна диприро в цепності воєосння вихно мельзеялоспри звитрокуствалюд. (Пізнання природи в процесі освоєння нових земель сприяло розвитку людства)

Фізкультхвилинка

Ми берізки і кленці,

В нас маленьки стовбурці (встати)

Ми в стрункі стаєм рядки.

Виправляєм гілочки (руки поставили перед собою)

Ледь зіп'ялись з корінців,

Дістаємо промінців (руки підняти вгору)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (стискають кулачки)

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці (нахили тулуба).

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед-назад. (вправи для шиї)

 

 

VIII. Застосування нових знань на практиці.

Робота з зошитом.

- Розгорніть зошит на 27 сторінці. Вам потрібно виконати перше завдання. Після цього ми разом перевіримо як ви його зробили. При потребі можете звернутись до підручника.

(1. Необхідність виживання

2. Сприятливіші для життя природні умови)

 

 

 

 

- Добре, а тепер зверніть увагу на 2 завдання. Прочитайте що потрібно буде зробити.

(Червоним – Євразія, Африка, Південна та Північна Америка

Зелений – Австралія

Блакитний – Антарктида)

-  3 завдання

 

(білоруси, чехи, німці, українці, словаки, норвежці, англійці, ірландці, молдовани, румуни, італійці, іспанці, французи, греки, угорці)

- Добре, всі чудово впоралися.

IX. Підсумок уроку.

- Про що був наш урок?

- Про що ви вперше почули?

- Про що б ви розповіли своїм друзям?

X. Оцінювання. Повідомлення д/з.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паніна Марія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2019
Переглядів
4504
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку