Конспект уроку з природознавства "Водойми України"

Про матеріал

Мета уроку:

а) дидактична: формувати елементарні поняття джерело, річка, озеро, болото, море; уявлення про найбільші природні водойми України; вміння характеризувати водойму за фізичною картою, правильно працювати з фізичною картою України ( розрізняти і показувати озеро, річку, море).

б) виховна: виховувати зосередженість у навчально – пізнавальній діяльності, прагнення до самостійності, естетичне сприймання об'єктів природи, потребу в бережливому ставленні до природи.

в) розвивальна: розвивати уяву; формувати уміння аналізувати об'єкти природи, порівнювати, заходити істотні ознаки та робити висновки.

Перегляд файлу

Клас 4

     Тема уроку: Водойми України

Тип уроку: комбінований.

      Мета уроку:

а) дидактична: формувати елементарні поняття джерело, річка, озеро, болото, море; уявлення про найбільші природні водойми України; вміння характеризувати водойму за фізичною картою, правильно працювати з фізичною картою України ( розрізняти і показувати озеро, річку, море).

б) виховна: виховувати зосередженість у навчально – пізнавальній діяльності, прагнення до самостійності, естетичне сприймання об’єктів природи, потребу в бережливому ставленні до природи.

в) розвивальна: розвивати уяву; формувати уміння аналізувати об’єкти природи, порівнювати, заходити істотні ознаки та робити висновки.

     Обладнання: фізична карта України, підручник для 4 класу «Я і Україна», робочий зошит з друкованою основою для 4 класу «Я і Україна», контурні карти, атлас, ілюстрації, схеми, таблиці.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальна репродуктивна бесіда із використанням зошита з друкованою основою.

Хвилинка «Календаря природи» (заповнення куточка погоди у зошиті)

  • Якою була найнижча температура за минулий тиждень?
  • Якою була найвища температура за минулий тиждень?
  • Обчисліть середню температуру за минулий тиждень і порівняйте її із такими самими показниками попереднього тижня.
  • Скільки сонячних днів було на минулому тижні? Скільки було хмарних днів? Порівняйте ці дані із даними минулого тижня.
  • Які опади були  на минулому тижні?
  • Скільки дощових днів? Які ще види опадів спостерігались? Порівняйте ці дані із даними минулого тижня.
  • Вітер якого напрямку переважав на минулому тижні? Порівняйте ці дані із даними минулого тижня.
  • Зробіть загальні висновки.

2.Вправи репродуктивні фронтальні

Фронтальне опитування

  • Назвіть основні форми земної поверхні?
  • Доповніть речення: «На рівних землях добре вирощувати…»
  • Чи зручно будувати міста і прокладати дороги у горах? Чому?
  • Назвіть види земної поверхні на території України і покажіть їх на карті.

Природничий диктант

  1. Територія суші. Що має рівну поверхню, - це… (рівнина).
  2. Рівнини поділяються на… (низовини і височини).
  3. Низовини позначаються на карті… (зеленим кольором).
  4. Височини позначаються на карті… (жовтим і світло – коричневим кольорами).
  5. На півночі України розташована… (Поліська) низовина.
  6. Південь України займає… (Причорноморська) низовина.
  7. Невелике заглиблення з крутими схилами – це… (яр).
  8. Гори – це… (ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами).
  9. Гірський хребет – це… (ряд гір).

Взаємоперевірка зошитів парами.

 

II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

1. Використання художнього слова (відгадування загадки).

     Відома звіку рідина, усяк її вживає,

     Буває хмаркою вона, пушинкою буває,

     Бува, як скло крихка, тверда…

     Звичайно – це… (вода).

2. Бесіда фронтальна репродуктивна.

  • Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?
  • Як і для чого людина використовує воду?
  • Де у природі є вода?
  • Якими кольорами на карті й глобусі позначають воду?
  • Як можна одними словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)

III. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Розповідь вчителя фронтальна, повідомляюча.

     Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, які водойми є на суші, яку вони мають будову і як утворюються. Також ви дізнаєтеся, які водойми є на території України й де вони розташовані. Ви навчитесь, користуючись умовними знаками, знаходити та показувати водойми на фізичній карті України.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

1.Бесіда фронтальна репродуктивна, з використанням художнього слова.

  • Діти послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент – Екзюпері: «… у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаться не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя. Ти найбільше багатство у світі».
  • Про що говорив письменник?
  • Чи погоджуєтесь ви з його думкою? Чому?

2. Прослуховування художнього слова. (вірш «Вода» Надія Красоткіна)

Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.

Це чудово для людини.

І радіє вся Земля

Плавають в водичці діти,

Риби у воді живуть.

Розцвітають в лузі квіти.

І рясні дощі ідуть.

А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

      З нею ми завжди щасливі,
      З нею в нас нема біди

       Кругообіг повсякчасно
     На Землі вода веде.
     Тож з водою всім прекрасно
      І біди нема ніде!

V.Первинне сприймання нового матеріалу.

1. Фронтальна повідомляючи розповідь вчителя з елементами репродуктивної бесіди і з використанням демонстрації, художнього слова.

      Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі мож­на прожити набагато довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 складаються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1/3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під землею і в ґрунті.

    Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища — це водойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.

  • Які ви знаєте природні водойми? Штучні?
  • Діти до нас у гості завітав Капітошка, і просить вас розповісти про кругообіг води в природі, бо сам згадати не може. Хто йому в цьому допоможе?

 

Ознайомлення з різними видами водойм

 Джерело.

- Відгадайте загадку?

 

Із-під гірки, з-під крутої

Прокидається норою

Та й до моря утіка

Через лози по ярах. (Джерело)

 

     Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні зем­лі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.

- Розгляд схеми утворення джерела.

- Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

    Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У при­роді джерела часто дають початок рікам. Джерела — природне багатство країни. Їх потрібно охороняти.

Розповідь з елементами бесіди та демонстрації.

Річки.

  • Відгадайте загадку?

 

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка)

- Які слова допомогли відгадати загадку?

- Що ж таке річка?

(Малюнок-схема річки — на дошці.)

    Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги — правий і лівий. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце на­зивається гирлом.

Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

(Розгляд ілюстрацій гірських і рівнинних річок.)

- Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де — швидко? Чому?

     На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — довжиною понад 10 км, 137 річок — довжиною понад 100 км.

Дніпро — найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1 050 км. Найбільшими при­токами Дніпра є Прип'ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в басейні Дніпра — 1 424 притоки.

    Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Довжина ріки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

    Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.

   До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина стано­вить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, яка перетинає на своєму шляху багато країн Європи.

   Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. На­весні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють значні території.

    Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. В південних, центральних і східних об­ластях воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство.

Прослуховування художнього слова.(Перегляд відео)

Легенди про річки

Дніпро і Десна

       Дніпро і Десна — це брат і сестра. Вони були колись людьми. Як виросли вони, батько й мати поблагословили їх у дорогу. Змовились брат та сестра вийти ранком і полягали спати. Десна любила спати — і проспала ранок, а Дніпро проснувся на зорі, порозвертав гори, порозчищав гирла і зорів степами. Десна проснулась — аж брата немає. Вона тоді пустила ворона вперед і побігла слідом.

       Летить ворон і, як тільки наздожене Дніпро, всякий раз і крякне. Що поверне Десна до Дніпрового гирла, то він убік - і подався далі. Багато разів Десна підвертала до Дніпра, багато разів повертав він убік: тому він такий і кручений... На ворона напав рябець і давай битись. Чи довго бились, чи ні — Дніпро добіг до моря. Як почула Десна од ворона, що Дніпро далеко,— прихилилась до брата і злилася з його гирлами. Тепер вона тече лівою стороною, а Дніпро правою. Де є острови і скелі серед річки, там розходиться Дніпро з Десною. Коли ясний день, то видно, де Дніпро, а де Десна: в Дніпрі синя вода, а в Десні — мов жовта; Десна тече тихо, Дніпро — прудко.

      Про Дніпро і Десну є пісня:

Десна Дніпру рідна сестра,

Десна Дніпро спережала,

Гори, кряжі становила,

Дніпра - брата не спинила,

Ще й ворона посилала,

А в Києві в Дніпр упала.

Жалується Лиман морю,

Що Дніпр узяв свою волю,—

Свої гирла прочищає,

Лиман — море засипає.

 

Дністер

     Кажуть, десь далеко в Карпатах є такий дід, що керує водами. Він їх тримає під землею і випускає лиш скільки треба, бо якби всі повиривалися на волю, то наробили б великої шкоди. А так ходять вони підземними льохами, дають поживу лісам, травам і навіть на високі гори просочуються. Люди кажуть, що то підшкірні води.

    Якось бігав там попід землею прудкий потічок, заглядаючи у кожний куточок, потрапив він на вузеньку щілину, виглянув на світ й схопився за очі; світло так його вразило, що мало не осліп.

   Але згодом звикся, побіг до діда і став проситися на світ.
Дід посварив пустуна, а коли уздрів, що той не жартує, став відраджувати, аби не йшов туди, бо на світі зле — взимку студено, а влітку душно, що люди будуть над ним збиткуватися. Але потічок так просився, що дід зрозумів: його вже ніяка сила не спинить.

— Як так, то йди, — каже йому, — але про нас не забувай. Хто звідси виходить — назад не вертається, вода догори не тече. І ти будеш бігти, бігти, доки не добіжиш до моря. А як добіжиш, то воно тебе прийме до себе і вже не пустить.

Потічок уже зібрався вибігати, та дід притримав його і каже:

— Зачекай. На тобі два камінці, сховай добре. Як добіжиш до моря, покажеш йому, аби, воно знало, з якого ти роду і звідки.

Потічок вхопив камінці і побіг, аж зашуміло.

     Дорогою почав людям служити. Вони клали млини, і він їх крутив, бо минати не було як. Жінки приходили зі шматтям, і він мусив їм його полоскати. Чоловіки приходили ловити рибу, і він уже не боронив, звикся з ними.

Так він добіг аж до моря. Привітався з тими величезними водами, передав поклін від свого діда і став проситися, аби море приймило його до себе.

Море зашуміло і каже:

— Ну, добре, я тебе прийму, але мусиш сказати, як ти називаєшся.

— Не знаю.

— Ти не знаєш, але я маю знати, кого беру до себе.

— Дід дав мені два жовтенькі камінчики, щоб показати тобі.

— Покажи.

Він — лап, лап довкола себе, а камінців нема.

— Ви знаєте, я їх дорогою на дні стер.

— На дні стер, то на дні стер, — сказало море. — Якщо так, то відтепер будемо називати Дністер.

Розповідь з елементами бесіди та демонстрації.

Озера і болота України

- Відгадайте загадки?

 

Серед поля лежить дзеркало —

Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)

 

Не море, не земля,

Човни не плавають,

І ходити не можна. (Болото)

 

      Озеро — це природна западина на поверхні землі, що заповнена во­дою. В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30 площею по­над 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком. Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.

    Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина — 7 м, найбільша — 58 м. В озері виявлений 21 вид риб.

  Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна зустріти в Карпатах, із них найбільш відоме Синевир. Максимальна його глибина — 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.

   Солоні озера є в Херсонській області, в Криму. Найвідомішим озе­ром є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

Прослуховування художнього слова.(Перегляд відео)

Легенди

Озеро Світязь

     Там, де тепер озеро, гомоніло колись пишне місто, владарював у якому Туган. Далекі і непевні були ті часи, частими були побоїща і набіги. І ось — прокотилася нова тривога. На землі сусіда — князя Мендога—рушило чуже військо. Просить Мендог допомоги у славного Тугана, і князь, вірний бойовій присязі, зібравши хоробрих воїнів, вирушає в далеку дорогу. Та вже за ворітьми князя спиняє думка, що залишає рідне місто без охорони. Сумний повертається він додому й оповідає про свою тривогу дочці. Дівчина заспокоює батька: вона бачила дивний сон, у якому з'явився їй ангел і пообіцяв надійну оборону місту. Послухався батько дочки.

     Опустилася темна ніч па опустіле місто, і під її покривом ворог підступив до міських мурів. Гримить таран, Завалюються брами. Охоплені жахом, жителі кидаються до князівського замку. У відчаї звертає благальний погляд до неба княжна:
- Як не втекти нам від лютої кари, Нас захисти перед нею, Громом убий із високої хмари, Чи заховай під землею! 
     По цих словах місто запалося під землю, а на його місці утворилося озеро. Купавами зійшла на ньому непорочна краса. Чужі воїни, розпалившись у битві, заходились маїти тим цвітом бойові доспіхи. Та всяк, хто сягав у воду за чарівною квіткою, падав, убитий страшною хворобою.

Озеро Синевир

...У давнину ці гори належали багатому графові, і верховинці вимушені були працювати на нього: випасати графських овець і корів, рубати ліс, косити траву. У графа була красуня дочка Синь. Дівчину звали так тому, що в очах її, здавалося, була зібрана вся синява бездонного карпатського неба. 
     Одного разу багач вирішив перевірити, як його батраки-лісоруби працюють в горах. Синь попросила батька узяти її з собою. Поки граф перевіряв роботу лісорубів, дочка збирала на поляні квіти. 
     Раптом до її слуху донеслися чудові переливи сопілки, і дівчина пішла на ці звуки. На лужку, де паслися вівці, вона побачила хлопцеві, який самозабутньо грав на сопілці. 
     Помітивши дівчину, хлопець перестав грати. 
- Хто ти? - здивовано запитав він. 
- Я Синь. Ці ліси і гори належать моєму батьку. А ти хто? 
- Я Вир, пастух графа. 
    Дівчина попросила його зіграти ще, і в лісі довго звучали чарівливі мелодії. Надвечір дівчина попрощалася з Виром, пообіцявши відвідати його незабаром. Через деякий час Синь знову зустрілася з Виром. Все було, як і вперше. Молоді люди полюбили один одного і сталі таємно зустрічатися. Але злі заздрісники донесли графу, що його дочка любить простого пастуха. 
    Граф заборонив дочці зустрічатися з Виром. Але хіба може бути любов підвладна чиї не будь волі? Не зупинили Синь заборони батька, не налякали Вира погрози графа. І тоді граф наказав убити пастуха. 
    Одного разу, коли Вир, граючи на сопілці, чекав на лісовій поляні кохану, графські слуги підкралися і зіштовхнули на нього з високої гори величезний камінь... 
   Дізнавшись страшну звістку, Синь побігла через гори і ліси до місця загибелі коханого. Обійняла дівчина величезний камінь - могилу і гірко заплакала. 
Дівочі сльози лилися і лилися, поки не затопили всю поляну і саму Синь, утворивши озеро, яке люди назвали Синевир. Вода в озері синя, як небо над Карпатами, як очі Сини, а острівець посеред озера - це верхівка каменя-могили Сини і Вира...

 

      Болото — дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2 % території України. Із боліт беруть поча­ток і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину — торф.

Розповідь з елементами бесіди та демонстрації.

Моря

     Море — це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з'єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною.

 - Поміркуйте, звідки у морській воді беруться солі?

    Якби всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що, розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150 км. (Робота з картою.)

    На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході — Азовське. Чорне море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і потужного глибинного шару, що позбавлений життя. Солоність води з глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з'являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

     Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8—10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

     Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

Прослуховування художнього слова(Перегляд відео).

Азовське море

     Старі люди кажуть, що давно – давно в одному селі на березі моря жила дуже красива дівчина. Звали її Азою. І любила вона гарного – прегарного хлопця.

Настав тривожний час, і Азин коханий пішов на війну з турками. А як виступав у поході, то подарував дівчині золотий перстень, щоб вона чекала й не забувала милого.

  • Як загубиш цей перстень, то знатиму про твою невірність, - сказав парубок.

Пройшло кілька років. Аза берегла дарунок як зіницю ока, та все чекала хлопця з походу, а він не повертався. І ось одного разу сталася біда. Пішла дівчина до моря прати білизну, задумалася й упустила ненароком перстень у воду. А тут де не взялася хвиля, скаламутила воду – і пропав дарунок. Злякалася бідна Аза, кинулася у хвилі, щоб дістати свою дорогу втрату, та й утопилася.

     З тих пір і зветься море Азовським на ім’я безталанної дівчини, яка так і не діждалася свого милого з походу.

VI.Фізкультхвилинка.

 Встаньте, діти, посміхніться

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться,

Раз — присядьте, два — присядьте

І за парти тихо сядьте.

VII.Осмислення учнями сприйнятого матеріалу.

1. Робота з книжкою.

Читання статті «Водойми України»

  • Про що цікаве ви довідалися зі статті?

2.Робота з контурною картою

     - Нанесіть найбільші річки України на контурну карту.

3. Робота з фізичною картою України

   - Куди впадає річка Дніпро?

   - Що таке море? Знайдіть відповідь у підручнику.

   -  Покажіть на карті які моря омивають Україну?

VIII. Закріплення нового матеріалу.

1.Вправи

Прослухайте розповідь про Незнайка і виправте помилки.

    Я маленький Капітошка мандрував позаторік трошка. В місті Києві великім мандрував по річці тихій. Нілом (Дніпром) звалася ріка і красивою бала. Далі йшов я навпростець і наткнувсь на озерце. Ой ні ні, це океан, Тихий і безмежний. А тоді пішов до моря то одне було Червоне (Чорне), друге тихе і спокійне мабуть Мертве,(Азовське) зрозумів я. Ось така моя мандрівка, хоч і помилок є кілька.

З’єднайте стрілками поняття та його значення.

 

 

 

 

 

 

 

IX.Узагальнення і систематизація знань.

1.  Використання художнього слова (відгадування загадок).

 

Не скляний він, не з металу,

А прислухатись — дзвенить. (Джерело)

 

Між берегів текла-текла,

Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

 

Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

 

Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)

 

2. Тест.

    1.  Місце, де починається річка, називається:

а) притокою;   б) руслом;   в) витоком.

    2. Заглиблення, яким тече річка, називається:

а) гирлом;    б) руслом;     в) притокою.

    3.Частиню океану є ….

а) річка;       б) озеро;         в) море.

    4.Які річки протікають територією України?

а) Нева;    б) Дністер;   в) Дніпро.

    5.Які водойми називають штучними?

а) водосховище; б) озеро; в) море.

    6. Морська вода непридатна для пиття тому, що …

а) вона холодна;  б) у ній розчинено багато солей; в)  вона брудна.

XI.Підсумок уроку.

1. Дидактична гра ТАК або НІ з використанням сигнальних карток (зелений -  «Так», якщо згодні із твердженням, і «Ні» - червоний, коли не згодні).

  1. Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)
  2. Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)
  3. Вода може бути лише в двох станах. (—)
  4. Життя на Землі є можливим без води. (—)
  5. Вода входить до складу живих організмів. (+)
  6. Водойми бувають природними і штучними. (+)
  7. Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)
  8. Азовське море є глибшим за Чорне. (+)
  9. Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)

XII.Пояснення домашнього завдання.

1.Розповідь вчителя

     Прочитайте статті в підручнику на с. 110 – 116, дайте відповіді на запитання після них, письмово виконайте завдання 1, 2, 3 у зошиті з друкованою основою.

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
4157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку