Навчальний проект "Євразія - найбільший материк". Матеріал готується разом з дітьми протягом двох тижнів. Також готується презинтація.
Навчальний проект ЄВРАЗІЯ — НАЙБІЛЬШИЙ МАТЕРИК
Мета: формувати компетентності: ключаві (уміння вчитися – самостійність у розв’язанні пізнавальних завдань; інформаційно – комунікаційна – добре володіти усним мовленням; громадянська – знання й дотримання прав та обов’язків учнів ); та предметні (ознайомити учнів з особливостями природи Євразії; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок – проект).
Обладнання: комп’ютерна презентація, карта України, фотографії з екологічної проблеми , відеоролик інтерв’ю, зошит, підручник.
Хід уроку
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
- Зараз давайте згадаємо якою була температура повітря протягом тижня?
- Як вона змінювалася – ставала вищою чи нижчою?
- Яким був стан неба?
- Чи спостерігалися протягом тижня опади? У якому вигляді?
- Опишіть погоду сьогоднішнього дня?
- Занотуйте свої спостереження в зошит.
2. Гра «Так чи ні?»
- А зараз перевіримо, як ви запам’ятали попередній матеріал. Для цього пограємо в гру «Так чи ні». На ваших партах лежать червоне і зелене коло. Червоний означає ні, а зелений так. Я зачитую твердження, а ви визначаєте вірне воно чи ні. Приготувалися.
1. Епіграф уроку. (Влучний вислів) Аналіз змісту.
Я зірвав квітку – і вона загинула,
Я спіймав метелика
І він помер у мене на долоні,
І тоді я зрозумів,
Що торкнутися краси
Можна тільки серцем.
— Сьогодні на уроці ми дізнаєтеся про особливості природи Євразії та спробуємо серцем торкнутися її краси.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
- Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок і готувалися до нього по особливому. Нові знання ви здобували самостійно. Ви працювали в групах. Кожна з яких отримала завдання. Всі здобуті знання ви продемонструєте на уроці. Кожна група свою роботу оформила у вигляді проектів. Всі проекти різні і за формою і за змістом. Зараз ви продемонструєте свою роботу. Будьте дуже уважними. Запам’ятовуйте, що вам розкажуть і покажуть ваші однокласники.
2. Презентація учнівських робіт.
- Перша група «Знавці» (про материк загальні відомості)(ПРЕЗЕНТАЦІЯ) (СЛ. № 2)
— Євразія — найбільший материк. Він складає понад третину всієї суші Землі. Євразія повністю розташовується в північній півкулі. Євразію умовно ділять на дві частини — Європа та Азія. Межа між Європою та Азією проходить по хребту Уральських гір, далі — по річці Урал, що впадає в Каспійське море, і потім — по хребту Кавказьких гір. (Робота з картою)
- Ви вже знаєте, що в Євразії розрізняють дві частини світу – Європу й Азію. Назва Європа походить від фінікійського слова: „ереб” – захід, а Азія – від ассірійського слова „асу” – схід. Уявлення про них як різні частини світу склалося в давнину, значно раніше, ніж люди дізналися про істинні розміри всього материка. Тому такий поділ є не географічним, а лише історичним.
- Євразія – це материк, на якому ми живемо. Це єдиний материк, який омивають усі чотири океани Землі. Значна її протяжність з півночі на південь (на 8 500 км) обумовила розміщення в усіх географічних поясах Північної півкулі. Ще більшою є протяжність із заходу на схід – на 16 000 км. Це спричиняє надзвичайну різноманітність природних умов.
- Євразія лежить в межах всіх кліматичних поясів північної півкулі: від арктичного на півночі до екваторіального на південному-сході. Найбільші площі займає на материку помірний кліматичний пояс.
- У зв'язку з величезною протяжністю Євразії із заходу на схід, спостерігаються великі відмінності у кліматі від узбережжя вглиб материка. Тому в межах помірного та субтропічного поясів виділяються кліматичні області, які відрізняються кількістю опадів, сезонністю їх розподілу та річними амплітудами коливань температур.
Фізкультхвилинка
Друга група «Дослідники» (Пирода материка)
-Звернемося до карти. Велика частина на карті Євразії забарвлена в темний коричневий колір. Тут знаходиться найбільша у світі гірська система і найвища вершина світу — гора Еверест (або Джомолунгма) заввишки 8 км 848 м. (Сл.№ 3) Тут безліч сяючих білизною льодовиків, танення яких живить річки, що стікають з гір.
— Євразія багата на річки й озера. Найдовша річка материка — Янцзи або «Блакитна річка.» (Сл. № 4) Вона третя за величиною в світі, що протікає на території Китаю. Її довжина понад 6000 км, а ширина в деяких місцях досягає 2.5 км. Води Янцзи до кінця не замерзають навіть взимку, за винятком невеликих спокійних ділянок у верхівях.
- У Євразії знаходиться Байкал — найглибше озеро світу. (Сл. № 5) Байка́л — озеро в Росії, розкинулося у горах південної частини Східного Сибіру. Це найглибше прісноводне озеро на Землі, розташоване на висоті 456 м над рівнем моря. В нього впадає 336 річок і струмків, але це число враховує лише постійні притоки. Озеро лежить у своєрідній улоговині, з усіх боків оточеній гірськими хребтами. Воно щорічно замерзає що дає змогу пересуватися людям і транспорту.
- Найменше море — Мармурове. (Сл. № 6) Море витягнуте в широтному напрямку, довжина його становить 280 км, найбільша ширина - 80 км. Море не замерзає, взимку температура води на поверхні 9 ° C, влітку до 29 ° C.
- Наймілкіше море — Азовське. (Сл. № 7) Внаслідок мілководності та невеликих розмірів Азовського моря відбувається відносно швидке нагрівання і охолодження всієї маси води, а також перемішування її на всю глибину, що зумовлює вирівнювання температури і солоності.
-Араві́йський піво́стрів — найбільший півострів Азії, між Червоним і Аравійським морем та Перською затокою; близько 3 млн км². (Сл. № 8)
- Озеро Каспійське завдяки своїм розмірам отримало «титул» моря, Каспій розташувався на стику Європи й Азії. (Сл. № 9) Історія Каспійського моря сягає корінням у сиву давнину і налічує мільйони років. Сьогодні найбільше озеро у світі приваблює тисячі туристів з усього світу своїми дійсно чарівними заповідними краями.
-Молодці. Дуже гарна і змістовна інформація. Зараз нам свою роботу продемонстує третя група «Українознавці».
Третя група «Українознавці»
Різні в світі є країни,
різні люди є на світі.
Різні гори, полонини,
різні трави, різні квіти…
Є з усіх одна країна
найрідніша нам усім.
То - прекрасна Україна,
нашого народу дім.
(Робота з картою).
- Наша країна Україна знаходиться також на материку Євразія, у Європейській частинні. Нині площа України становить 603 тис. кв. км. За площею Україна найбільша серед країн Західної Європи.
- Столиця України місто Київ. Україна межує з Росією, Білорусією, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою.
- На півдні України кордон йде Чорним та Азовським морями. Наша країна багата річками. Їх налічується близько 70 тисяч. Найбільшими річками країни є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
- Гори знаходяться тільки на заході Карпати та на півдні Кримські.
Україна – самостійна, незалежна держава.
-Наше місто знаходиться на територія України. Сучасну назву Кропивницький місто отримало 14 липня 2016 року на честь українського письменника і драматурга М. Л. Кропивницького. Кiровоградська область розташована в центрi України, мiж рiчками Днiпром та Пiвденним Бугом.
- Територiя областi складає 24,6 тис.кв.км.
Кiровоградська область нараховує 23 адмiнiстративних райони, з них 2 райони - у місті, а також 12 мiст, з яких 4 - обласного пiдпорядкування, 26 селищ мiського типу, 1021 сiльський населений пункт.
Кiровоград є адмiнiстративним, промисловим та культурним центром областi.
-Молодці. Четверта група «Екологи». Давайте послухаємо їх інформацію.
Четверта група «Екологи» (Фотографії)
- Про екологічну ситуацію на землі можна говорити дуже довго. Але навіщо говорити про країни в яких ми навіть не були. Якщо в Україні стан навколишнього середовища є критичним, тому що воно дуже забруднене. Це накладає відбиток не тільки на тваринний та рослинний світ, а й на людину, яка є частиною природи. За тривалістю життя населення Україна посідає 52 місце у світі.
- Давайте поглянемо на фото. Що ж ми бачимо? А висновки про побачене кожен для себе зробить самостійно адже тут і так все зрозуміло. Але постає питання: -« Що ж робити?», «Як допомогти?».
Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — де є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
Назавжди запам'ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!
П’ята група Журналісти
-Наші журналісти також спробували знайти рішення проблеми. Вони взяли інтерв’ю в перехожих людей нашого району. Поставивши їм питання: «Що потрібно зробити, щоб відновити нашу екологію»? Давайте поглянемо на їх відповіді. « Інтерв’ю»
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з зошитом та книгою.
2. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Скільки є материків на Землі?.
— Який материк складається з двох частин?
— З яких частин складається материк Євразія?
— У якій півкулі він знаходиться?
— На якому материку знаходиться наша країна?
— Які великі водойми є в Євразії?
Підручник (с. 55–57).
Відшукати цікаві факти про особливості природи Євразії.