Конспект уроку з природознавства з розділу «Україна – наша Батьківщина» Тема уроку: «Водойми на території України (джерела, річки, озера, болота, моря)»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; учити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: фізична карта України, ілюстрації, схеми, презентація.

Тип уроку: урок – експедиція (віртуальна)

Перегляд файлу

Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня №34

 

 

 

 

 

Конспект уроку з природознавства

у 4 класі

з розділу

«Україна – наша Батьківщина»

 

Тема уроку:

«Водойми на території України (джерела, річки, озера, болота, моря)»

 

 

 

Учитель початкових класів

 вищої категорії, 

загальноосвітньої школи № 34

Павленко Вікторія Миколаївна


 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Водойми України

Мета: ознайомити учнів із поняттями водойми, джерела, річки, озера, болота, моря та їх значенням в житті людини; учити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: фізична карта України, ілюстрації, схеми.

Тип уроку: урок – експедиція(віртуальна)

ХІД УРОКУ

  1. Хвилинка спостережень

Фіксування погоди дня у календарях.

  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Природничий диктант
  1. Територія суші, що має рівну поверхню, — це... {рівнина).
  2. Рівнини поділяються на... (низовини і височини).
  3. Низовини позначають на карті... (зеленим кольором).
  4. Височини позначають на карті... (жовтим і світло-коричневим кольорами).
  5. На півночі України розташована... (Поліська) низовина.
  6. Південь України займає... (Причорноморська) низовина.
  7. Невелике заглиблення з крутими схилами — це... (яр).
  8. Невисоке підвищення на рівнині це…
  9. Гори - це... (ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівнинами).
  10. Гірський хребет — це... (ряд гір).

Робота у групах

Розгадати кросворд про форми земної поверхні, прочитавши по вертикалі назву найвищої гори України. Впізнати на схемі одну з форм земної поверхні та позначити будову.

Фізпауза“Наша планета”

  1. Актуалізація опорних знань учнів

Відгадування загадки.

Відома звіку рідина, усяк її вживає,

Буває хмаркою вона, пушинкою буває,

Бува, як скло крихка, тверда...

Звичайно — це... (вода).

Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?

Як і для чого людина використовує воду?

Де у природі є вода?

Яким кольором на карті й глобусі позначають воду?

Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? (Водойми)

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Слово вчителя

- Без води немає життя, вода є в кожній живій істоті. Без їжі можна прожи­ти значно довше, ніж без води. Людина і більшість тварин майже на 2/3 склада­ються з води, а деякі рослини — на 4/5. Вода займає 2/3 поверхні земної кулі, і тільки 1 /3 припадає на сушу. Вода є в океанах і морях, річках і озерах, під зем­лею і в ґрунті.

Океани, моря, річки, озера, болота, ставки, джерела, водосховища’— це во­дойми. Розрізняють штучні і природні водойми. Природні водойми утворились без участі людини. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.

Які ви знаєте природні водойми? Штучні?

(Розповісти про кругообіг води в природі.)

  1. Ознайомлення з різними видами водойм

1) Джерело.

а) Відгадування загадки.

Із-під гірки, з-під крутої Прокидається норою Та й до моря утіка Через лози по ярах. (Джерело)

Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Те місце називають джерелом. Джерела утворюються на дні ярів, балок, схилах горбів, крутих берегів річок.

б) Розглядання схеми утворення джерела.

Чи траплялося вам знаходити джерело? Якою є в ньому вода?

Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою. У природі дже­рела часто дають початок рікам* Джерела — природне багатство країни. їх по­трібно охороняти.

2)Річки.

а) Відгадування загадки.

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка)

Які слова допомогли відгадати загадку?

Що ж таке річка?

Кожна річка має витік. Витік — це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги — правий і лівий.

Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч — лі­вий. Більшість річок мають притоки. Притоки — це річки, що впадають в голо­вну річку. Чим більшою є річка, тим більшим у неї є приток. Кожна річка впа­дає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.

Річки течуть як на рівнинах, так і в горах.

б) Розглядання ілюстрацій гірських і рівнинних річок.

Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де — швидко? Чому?

  1. Фізпауза Відпочиваємо  з дощиком

 

  1. Робота з картою (Доповіді підготовлених дітей про річки)

На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч — завдовж­ки понад 10 км, 137 річок — завдовжки понад 100 км.

Дніпро — найбільша в країні і третя за розміром в Європі річка. Вона бере по­чаток на півночі Смоленської області і тече до Чорного моря через Росію, Біло­русь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра стано­вить 1 050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за розміром притоками є Тетерів, Псел, Ворскла, Рось, Самара,  Інгулець. Усього в басейні Дніпра — 1 424 притоки.

Дністер — одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністров­ський лиман Чорного моря. Річка завдовжки — 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Він завдовжки 792 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовж­ки 10 км.

До великих рік належать ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1 053 км, а в межах України — 738 км, а також ріка Дунай, що перетинає на своєму шляху багато країн Європи.

Живляться ріки України талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається, і вони затоплюють значні території.

Ріки України — це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення вантажів і пасажирів. На ріках побудовані гідроелектростанції. У південних, центральних і східних областях воду річок ви­користовують для зрошування земель, а також там розвинуте рибне господарство.

3) Озера і болота України.

Відгадування загадок.

• Серед поля лежить дзеркало —

Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)

Не море, не земля,

Човни не плавають,

І ходити не можна. (Болото)

Озеро — це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою.

В Україні налічується понад 3000 озер, в тому числі 30 площею понад 10 км2. Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком.

Найбільшим за площею прісним озером України є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня гли­бина — 7 м, найбільша — 58 м. В озері виявлений 21 вид риб.

Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна зустріти в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське. Максимальна його глибина — 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.

Солоні озера є в Херсонській області, в Криму. Найвідомішим озером є озе­ро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

4) Болото — дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2 % території України. Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну ко­палину — торф.

5) Моря України.

Море — це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі є гірко-солоною

Поміркуйте, звідки у морській воді беруться солі?

Якби всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що, розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150 км.

(Робота з картою.)

На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході — Азовське.

Чорнеє море — одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і по­тужного глибинного шару, що позбавлений життя. Солоність води з глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня гли­бина моря становить 1 256 м, а найбільша — 2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

Азовське море — це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна — 14 м. Рівень моря під впливом силь­них вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відга­няють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна із найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

  1. Робота з підручником

Читання статті «Водойми України».

Якщо щось було незрозумілим, попитайте.

  1. Узагальнення та систематизація знань

Змагання«Найкращі знавці водойм України»

  1. Домашнє завдання

Опрацювати статтю «Водойми України», підготувати відповіді на питання.

Додатковий матеріал

Кросворд

У клітинки по вертикалі впиши назви риб. По горизонталі прочитай, як на­зивається «рибне» море України.


 

1

 

docx
Додано
12 липня 2018
Переглядів
1671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку