Конспект уроку з розвитку екологічної компетентності "Літературні казки" (До Всесвітнього дня екологічного маркування)

Про матеріал
Урок з інтеграцією екологічної освіти до Всесвітнього дня екомаркування. Можна використовувати на уроках української літератури.
Перегляд файлу

Українська література                                        5 клас

 

«Літературні казки»

 

Урок №                                                                                      Дата: _________

Тема: Літературні казки

Мета: повторити поняття «народна казка», ознаки казок, ознайомити з поняттям «літературна казка», розвивати вміння визначати тему та ідею твору.

           розвивати увагу, спостережливість, формувати  навички аналізу казки, вміння характеризувати головних і другорядних персонажів;

розвивати творчу уяву, усне та писемне мовлення;

Змістовний компонент: дати поняття про екологічне маркування, його значення для людини і довкілля, виховувати ціннісне ставлення до природи.

        Тип уроку: Урок формування умінь і навичок

 

ТЛ: літературна казка, тема, ідея.

 

“Казка – це чудова мрія”

А. Кримський

ХІД УРОКУ           

І.  Організація учнів до уроку.

- Доброго дня! Рада вітати вас на нашому уроці. Сьогодні ми продовжуємо подорожувати стежками казок. Але сьогодні це вже будуть не народні казки, а авторські казки.

Перш за все я хочу дізнатись, чи всі ви любите фантазувати?

Це чудово, значить давайте разом нафантазуємо собі чарівну паличку, яка допоможе нам створити диво.(Діти заплющують очі, вчитель дістає чарівну паличку).

Ну ось, у нас є інструмент справжнього чарівника. А тепер,  за допомогою цієї чарівної палички, я хочу вас усіх перетворити на маленьких казкарів.

Епіграф до нашого уроку є слова Агатангела Кримського: “Казка – це чудова мрія”. І сьогодні, ми разом з вами будемо мріяти на дуже важливу тему, а можливо навіть врятуємо людство!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

На минулому уроці ми з вами вивчили поняття  «народна казка», види казок  та їх ознаки. Зараз пропоную об’єднатись у групи та повторити вивчене.

 Робота в групах

(діти отримують завдання на картках)

Картка 1.

1). Що називають казкою?

2). Які ознаки казки?

3). Які народні казки ви пам’ятаєте?

Картка №2:

1). Які види казок ви знаєте?

2). Хто є автором народних казок?

3). Які народні казки ви пам’ятаєте?

(Перевірка завдань)

Слово вчителя.

Ми з вами говорили, що назва «казка» походить від слова «казати». І саме у народних казках зберігається уся мудрість нашого народу, усі мрії та надії. Казки мають мораль, та повчальний характер. Персонажі у казках зустрічаються різні, це і тварини, і чарівні речі, герої  і прості люди.

 ІІІ. Мотивація навчання.

Як ви думаєте, якщо у народної казки автор – це народ, то хто автор у літературної казки? Так це одна людина, письменник, який написав казку. Звичайно, він може взяти за основу мотив фольклору та скласти власну, оригінальну казку.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку, завдання уроку.

ІV.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

Як ви гадаєте, чи схожі народні та авторські казки між собою? А чим саме?  Звичайно це композиція (зачин, основна частина та кінцівка), повтори, у казках переважно перемагає добро над злом.

Давайте з вами пригадаємо українських письменників, які писали казки. Марко Вовчок («Кармелюк», «Дев’ять братів і десята сестриця Галя»), Іван Франко («Фарбований Лис», «Вовк війтом», «Осел і Лев», «За­єць і їжачок, «Лис і Дрозд»), Михайло Коцюбинський («Хо»), Ми­хайло Стельмах, Оксана Іваненко, Василь Королів-Старий та інші.

Тепер давайте запишемо у зошити визначення.

Запис до зошитів.

 Літературна казка — це авторський прозовий чи віршований твір, заснований на фольклорних джерелах або цілком оригінальний, що змальовує пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв. Літературна казка здебільшого орієнтована на дітей, у ній сюжет створюється навколо якогось дива, що є основою характеристики персонажів. Також вона включає в себе ознаки різноманітних жан­рів та має своє особливості: має писемну форму; текст літературної казки постійний, незмінний; може бути як прозовою, так і віршо­ваною і обов’язково має автора.

А зараз, за допомогою нашої чарівної палички, ми з вами начаруємо гостя, який завітав до нас. Це Зелений Журавлик.

(Вчитель демонструє плакат з емблемою Зеленого Журавлика)

І завітав він до нас, аби ми допомогли йому.

Спершу, давайте познайомимось з ним ближче.

Зображення журавлика, що летить над землею, стилізоване під молодий зелений паросток. Життя на нашій планеті, подібно цьому паростку потрібно зберігати та підтримувати. Журавлик з’явився майже 20 років тому (у 2002 році), і з тих пір його політ триває, вказуючи українським споживачам дорогу до правильних товарів і послуг, які не завдають шкоди ні здоров'ю, ні навколишньому середовищу.

Просто так з'явитися на упаковці товару, він не може.

«Зеленим журавликом» може бути позначений продукт, виробник якого повинен пройти складну і тривалу процедуру сертифікації, що підтверджує дотримання екологічних стандартів на всіх етапах виробництва. Сировина, з якої виготовляється продукт позначений таким знаком, відповідає найвищим показникам якості та безпеки, виробництво – менш забруднює довкілля, а пакування безпечне та може бути перероблене повторно.

А зараз він розповість нам одну історію.

2. Розповідь про екологічне маркування та його значення.

Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=qnFq-a3ltlc

3. Бесіда.

  • Отже, діти, що означає емблема «Зелений журавлик»?
  • Які товари підлягають екомаркуванню?
  • Навіщо потрібне екомаркування?

Молодці, це дійсно так. Емблема «зелений журавлик» зустрічається лише на тих товарах, які є безпечними як для людей, так і для навколишнього середовища.

Аби бути свідомими та відповідальними споживачами, нам вкрай необхідно звертати увагу на емблему екомаркування. Таким чином ми приносимо свій вклад до збереження навколишнього середовища. Нам треба з вами пам’ятати, про життєвий цикл продукції, який починається від отримання складників продукту до його утилізації.

До речі, наш друг Зелений Журавлик проживає на Україні, але в нього є друзі і за кордоном.

(Вчитель демонструє маркування інших країн та регіонів)

Усі товари, які позначені цими знаками є екологічно кращими та безпечними.

А ви знаєте, що наш Зелений Журавлик має свою улюблену дату? Це 8 жовтня. Саме цього дня весь світ відзначає День екологічного маркування. Ця дата проголошена у 2018 році з метою привернути увагу та підвищити рівень компетентності споживачів щодо значення такого маркування і переваг більш екологічно кращих товарів позначених ним.

Фізкульт хвилинка екологічної тематики

Зелений журавлик до нас завітав, (учні махають руками вгорі)

І крильцями жваво у класі махав. (діти імітують політ птаха)

Природу хто любить – в долоньки плещіть. (учні плескають)

Хто сміття прибирає – на місці стрибніть. (учні стрибають)

Дерева і квіти хто садить – всміхаймось! (учні посміхаються)

Хто довкілля береже – з сусідом обіймаймось! (учні обіймають сусіда)

5. Слово вчителя:

А зараз ми з вами, як справжні казкарі-чарівники, спробуємо створити власну казку. Для цього нам потрібно визначити дійових осіб, тему та ідею.

Для того щоб написати справжній літературний твір, нам необхідно визначити, яка у нього буде тема та ідея.

Що таке тема твору? А ідея?

Темою нашої казки ми оберемо наступну: пригоди Зеленого Журавлика та як він хотів  допомогти людям.

А ідея казки? Тобто те, про що ми хочемо донести до людей? (Наприклад, значення екологічного маркування для людей та природи).

Пригадайте що таке персонажі?

Отже перший персонаж - Зелений  Журавлик. Як ви гадаєте він негативний чи позитивний персонаж?

Хто ще може зустрітись у нашій казці? (Наприклад екологія, довкілля, люди, планета та інше)

А тепер, давайте пофантазуємо, які негативні дійові особи можуть бути присутні у нашій казці? (ГМОшка, недобросовісний виробник, небезпечні речовини, та ін.)

Обов’язково нам треба пам’ятати, що казка має зачин, основну частину та кінцівку. Щоб нам було легше, давайте складемо план, нашого майбутнього твору.

(Обговорення плану казки)

VІ. Практична частина.

Написання казки.

V. Підсумки уроку

(Діти, за бажанням, читають написані казки, колективне обговорення казок.)

Ось бачите, дорогі учні, як багато ми сьогодні дізнались на уроці. Ми не лише вивчили з вами, що таке літературна казка, а й познайомились з Зеленим Журавликом, з поняттями екологічного маркування, його значенням для нас і для планети. Спробували себе у ролі казкарів.

Я вдячна вам за урок. Маю надію, що відтепер ви станете відповідальними споживачами і завжди будете пам’ятати про нашого друга Зеленого Журавлика!

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

  1. Намалювати ілюстрації до власної казки.
  2. Прочитати казку «Фарбований Лис» Івана Франка, вміти переказувати казку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

docx
Додано
31 серпня 2023
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку