Конспект навчального заняття з Технології для 5-6-х класів на тему "Аплікація як вид художнього оздоблення виробів"

Про матеріал

Одним із орієнтовних об'єктів проектно-технологічної діяльності учнів 5-6-х класів є "Панно, картина", які можна виконати однією із основних технологій "Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів)"

Конспект з навчального заняття на тему "Аплікація як вид художнього оздоблення виробів", розрахований на дві години із десяти, допоможе ознайомити учнів із історією аплікації, ії видами та застосуванням, навчить розробляти малюнок як складову частину процесу виготовлення аплікації, вибирати матеріали, інструменти та малюнок для виготовлення панно чи картини, створювати ескіз аплікації та переносити малюнок на папір.

Перегляд файлу

Щоб у житті не нудьгувати –

Потрібно власне хобі мати!

Для одного – це книг читання,

Для іншого  - віршів складання,

Для третього – це гарний спів,

Четвертий – пароплав зробив…

Є й інші хобі – це бажання

Робити вироби до рання,

Плести, в'язати, вишивати

Та певну користь з цього мати,

Країна Рукоділля є –

Вона тебе у гості жде,

Тож довго ти не зволікай,

В Країну Рукоділля поспішай…

Тема.        Аплікація як вид художнього оздоблення виробів

Практична робота.  Назвати види аплікації. Вибрати матеріали та інструменти для  виготовлення панно, картини. Вибрати малюнок для аплікації

Мета:

навчальна: формування поняття про аплікацію як вид художнього оздоблення   виробів

розвиваюча:  розвиток  вміннь вибирати матеріали, інструменти та малюнок  для виготовлення панно чи картини, уваги, творчого мислення, естетичного смаку та художніх здібностей

виховна: виховання бережливого ставлення до народного надбання, патріотичного почуття, любові до рідного краю, поваги до традицій українського народу

Тип уроку: комбінований

Ключові слова: аплікація, матеріали, інструменти, ескіз, калька, копіювальний папір

МТО: ІКТ, зразки картин чи панно, матеріали для виготовлення аплікації

Інструменти та матеріали: фурнітура, бісер, текстильні матеріали, природні матеріали, клей, нитки, голки, стрічки

Обєкт праці: панно, картина

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія України, українська літераура, креслення, математика

                                 Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Виявлення знань і вмінь учнів
  3. Актуалізація опорних знань учнів
  4. Мотивація навчальної діяльності учнів
  5. Повідомлення теми уроку
  6. Визначення мети(завдань) для учнів на урок
  7. Вивчення нового матеріалу
  8. Осмислення учнями вивченого матеріалу
  9. Формування умінь і навичок учнів
  10. Рефлексія
  11. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники
  12. Завдання додому
  13. Прибирання робочого місця

 

Хід заняття

І.  Організаційний момент

  • Перевірка підготовленості робочих місць
  • Перевірка наявності роздаткового матеріалу

II.  Виявлення знань і вмінь учнів

Індивідуальне опитування:

  • Що ви можете розповісти про види текстильних волокон?
  • Яку будову має тканина?
  • Що означають поняття ,,ширина та ,,довжинатканини?
  • Лицьовий та виворотний боки тканини. Яка між ними різниця?

Фронтальне опитування:

  • Виконати полотняне переплетення

ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

      Оживлення знань, досвіду, умінь:

  • Що знаєте з історії аплікації?
  • Які інструменти та матеріали необхідні для виготовлення аплікації?
  • Ви вже вмієте вибирати малюнки для виготовлення аплікації?

IV.  Мотивація навчальної діяльності учнів     

      Щоб виготовленні вашими руками панно чи картина мали привабливий  вигляд,  ви повинні вміти розробляти малюнок для виготовлення аплікації, вибирати інструменти та матеріали

V.  Повідомлення теми уроку

    Тема:   Аплікація як вид художнього оздоблення виробів

VI.  Визначення мети для учнів на урок

      Учні повинні знати: Аплікація як вид художнього оздоблення виробів.  Види аплікації, її застосування

      Учні повинні  вміти: Вибрати матеріали та інструменти для виготовлення виробу. Вибрати малюнок для аплікації

VII.  Вивчення нового матеріалу

  • З історії аплікації

   Учень:  Для того, щоб оздобити одяг, побутові речі, люди з давніх-давен  виконували аплікації. Аплікація є   найбільш простим та доступним видом декоративного мистецтва.

     Аплікація -  це накладання, наклеювання, нашивання на основний фон окремо вирізаних частин якого-небудь малюнка: мотивів із тканини, шкіри або інших матеріалів.

      Аплікація виникла понад дві тисячі років тому, коли кочівники прикрашали предмети домашнього вжитку, одяг, взуття, упряж й житло візерунками зі шматочків шкіри, хутра, повсті, берести. Основним матеріалом для виготовлення аплікації в давнину були шкіра тварин і вовна.

       Пізніше для оздоблення почали використовувати різні тканини (вовну, шовк, оксамит), хутро, шнури, тасьму, бісер, лелітки(блискучі кружальця). Кравці та ткачі виготовляли смуги тканих, вишитих орнаментів, які нашивали на одяг. Яскравими аплікаціями з оксамиту, сукна та шкіри оздоблювали шатра, господарський інвентар.

      Учитель: Сьогодні аплікації прикрашають найрізноманітніші за призначенням вироби: одяг, речі для дому та відпочинку. Часто застосовують аплікацію і при оформленні інтер’єру (панно, картина) (мал.1).

       Торговельна мережа пропонує термоаплікації  із   зображенням квітів, птахів, героїв мультиплікації, шевронів із логотипами відомих брендів. Такі аплікації достатньо приклеїти за допомогою праски  або пришити (мал.2).

      Аплікації виготовлені руками наших майстрів, відомі далеко за межами України, зокрема, аплікації з оксамиту народного художника України Михайла Біласа ,,Гуцульське весілля”, що вражає яскравістю кольорів (мал.3).

  • Види аплікації, її застосування

Учитель: Існують такі види аплікації:

предметна аплікація - це зображення окремих предметів(мал.4);

сюжетна аплікація  відображає події , явища, складається з декількох різних фігур (мал.5);

декоративно-орнаментальну аплікацію  можна складати  з геометричних і рослинних елементів та візерунків народного орнаменту (мал.6);

пласку аплікацію виконують вирізанням деталей із тканини, шкіри та інших матеріалів і нашиванням або наклеюванням їх на основу (мал.7);

в обємній аплікації  пришивають чи приклеюють на основу тільки частини окремих елементів. Крім того, об’ємну аплікацію виготовляють підкладаючи під деталі аплікації вату, синтепон, ватин,  шматочки байки, фланелі (мал.8);

абстрактна аплікація передбачає спрощене зображення загальної картини, позбавленої конкретності (мал.9);

силуетна аплікація полягає в зображенні певних силуетів людей, тварин, птахів, рослин, предметів (мал.10);         

одноколірна – це  аплікація, виконання в одному кольорі (мал.11).

багатоколірна – аплікація виконана з використанням багатьох кольорів (мал.12).

Аплікації можуть бути простими і складними, тобто складатись із декількох або багатьох елементів (мал.13).

Аплікація може бути одношарова або багатошарова. В одношаровій аплікації зображення предметів та їх деталей нашивають або наклеюють на основу в один шар (мал.14).

Багатошарову аплікацію  виконують нашиванням або наклеюванням на фон зображень предметів та їх деталей у два-три шари (мал.15).

  • Розробка малюнка як складової частини процесу виготовлення аплікації

Учитель: Розробка малюнка для аплікації включає в себе:

вибір малюнка для аплікації

створення ескізу аплікації

перенесення малюнка на папір

добір кольорової гами для аплікації

  • Вибір малюнка для аплікації

     Учень: Малюнки для аплікації надзвичайно різноманітні: зображення людей, тваринний і рослинний світ, фантастичні істоти, окремі сцени з життя (мал.16).

Вибір малюнка аплікації має відповідати призначенню виробу. Наприклад, на виробах для кухні добре було б виконати аплікацію з тканини із зображенням овочів, фруктів, ягід, чашок, чайника, а на дитячому одязі – іграшок казкових героїв, тварин, рослин (мал.17).

  • Створення ескізу аплікації

     Учень: Щоб виготовити аплікацію, спочатку розробляють ескіз.

Ескіз (з французької мови – esquisse – начерк) – попередній начерк малюнка, картини, виробу.

  Розробляючи ескіз аплікації, слід памятати, що малюнок має бути максимально спрощеним, без складних деталей, із чіткими контурами, натурального розміру. Ескіз також  можна виконати в кольорі.

  • Перенесення малюнка на папір

     Учень:  Досить часто ескізом для аплікації є малюнки з журналів, листівок або Інтернету.

      Малюнки із журналів і книжок копіюють за допомогою кальки (напівпрозорий папір), акуратно накладаючи її на малюнок (мал.18).

Перевіряють, чи всі лінії перенесено на кальку.

      Малюнок з кальки переносять на папір у двох примірниках за допомогою копіювального паперу . Перший примірник слугуватиме для майбутнього перенесення малюнка на основу тканини, другий-для виготовлення шаблонів деталей аплікації.

  • Добір кольорової гами для аплікації

      Учень: Колір сприяє розкриттю теми виробу, викликає певні почуття й асоціації, створює настрій. Тому добір кольорової гами майбутнього виробу має важливе значення. Основа аплікації повинна гармонійно поєднуватись із деталями аплікації. У будь-якому поєднанні кольорів один колір переважає, тобто є визначальним. Під час створення аплікації можна користуватися таблицею, у якій подано приклади гармонійного поєднання кольорів (табл. 1).                                                                                          

  • Інструменти та матеріали для виготовлення аплікації

Учитель: Для виготовлення аплікації необхідні відповідні інструменти, пристосування та матеріали: тканина, копіювальний папір(а), калька, лінійка (б), сантиметрова стрічка(в), гольник (г), нитки для вишивання(ґ), та шиття(д), полотно для вишивання(е), п’яльця (є), крейда(ж), кілочок(з) наперсток(і), ножиці для паперу, тканини і ниток(и), клей(к), голки для вишивання та шиття(л),олівець(м), гумка (мал. 19).

  VIII. Осмислення учнями вивченого матеріалу

  • Застосування аплікації
  • Вибір малюнка для аплікації
  • Створення ескізу аплікації (завдання 1)
  • Добір кольорової гами для аплікації

IX. Формування умінь і навичок учнів

Вимоги до практичної роботи:

  • Аналіз завдань практичної роботи
  • Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
  • Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи (завдання 2)
  • Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
  • Назвати види аплікації
  • Вибрати матеріали,  інструменти та малюнок для виготовлення аплікації (завдання 3)
  • Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

     Інструменти та матеріали: олівець, аркуш паперу, картон, копіювальний папір, калька, зразки аплікацій

    Послідовність виконання роботи:

  • вибрати малюнок для аплікації та перевести його на кальку
  • за допомогою копіювального паперу перевести малюнок на картон або цупкий папір
  • розфарбувати ескіз за власним бажанням
  • Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
  • Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
  • Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
  • Підбиття підсумків практичної роботи
  • демонстрація кращих робіт
  • аналіз недоліків та визначення шляхів їх усунення
  • оцінювання результатів практичної роботи

 

X. Рефлексія

  • Що нового дізнались на уроці?
  • Чого навчились. Яку роботу виконали?
  • Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?

XI.  Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники

 

XII.  Завдання додому  

        Закінчити створення ескізу аплікації для панно чи картини, та перенесення малюнка на папір

 

XIII  Прибирання робочого місця           

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цецхладзе Марина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
6120
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку