Конспект навчального заняття з Технології на тему "Розмічання та виготовлення деталей аплікації", розрахований на дві години в 5-6-х класах при виконанні проекта, де об'єктом проектно-технологічної діяльності учнів є "Панно, картина", що виконується однією з основних технологій "Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природніх матеріалів)".
Конспект дає змогу ознайомити учнів з технологією розмічання деталей аплікації для панно чи картини, з копіюванням малюнка на основу для розміщення деталей аплікації, з виготовленням деталей аплікації (за шаблоном), з маркуванням цих деталей та допоможе економно використовувати матеріали під час розкроювання деталей аплікації для панно чи картини.
Лунає дзвіночок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!
Тема. Розмічання та виготовлення деталей аплікації
Практична робота. Перенесення малюнка на тканину. Виготовлення деталей аплікації для панно чи картини
Мета:
навчальна: формування вміння розмічати та виготовляти деталі аплікації
розвиваюча: розвиток вмінь спостерігати та визначати ознаки та властивості матеріалів за їх запахом, кольором, на дотик
виховна: виховання економного використання матеріалів під час розкроювання деталей аплікації
Тип уроку. Формування вмінь та навичок учнів
Ключові слова. Розмічання, копіювання, маркування, розкроювання, копіювальний папір
МТО. ІКТ, інструкційні картки, зразки панно чи картин оздоблених аплікацією
Інструменти та матеріали. Тканина для основи панно чи картини, тканина для деталей аплікації, копіювальний папір, крейда, ножиці, шпильки, шаблони
Об’єкт праці. Панно, картина
Міжпредметні зв’язки. Образотворче мистецтво, математика, трудове навчання, креслення
Структура уроку
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Виявлення знань і вмінь учнів
Індивідуальне опитування:
Фронтальне опитування:
III. Актуалізація опорних знань учнів
Оживлення знань, умінь, досвіду:
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Щоб виготовлена вашими руками картина чи панно мала привабливий вигляд, ви повинні знати технологію розмічання деталей аплікації та вміти виготовляти деталі аплікації для панно чи картини
V. Повідомлення теми уроку
Тема. Розмічання та виготовлення деталей аплікації
VI. Визначення мети для учнів на урок
Учні повинні знати: Технологію розмічання та виготовлення деталей
аплікації для панно чи картини
Учні повинні вміти: Виготовляти деталі аплікації для панно чи картини
VII. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Для виготовлення будь-якого виробу потрібні відомості про його конструкцію, розміри, форму, матеріал, кількість деталей. Ці дані можна отримати з графічного зображення виробу. Кожна деталь виробу за своєю формою і розмірами має відповідати зображенню. Отже, перед виготовленням аплікації на заготовках необхідно лініями намітити її контури. Цей технологічний процес називають розмічанням. Способом розмічання отримують деталі заданої форми з багатьох матеріалів (металу, деревини, тканини, шкіри тощо).
Перед початком роботи визначають найрівнішу кромку тканини. Цю кромку називають базовою. Лінію, проведену поблизу базової кромки, називають базовою лінією. Від неї найкраще починати виконувати розмічання (мал.1).
Мал.1 Розмічання деталей аплікації на тканині
Під час розмічання потрібно передбачити надлишок матеріалу для обробки деталей — припуски.
Учень. Припуски не повинні бути надто великими або надто малими. Великі призводять до зайвої витрати матеріалів, а малі — можуть призвести до браку заготовки. Для виготовлення виробів із тканини використовують припуски на шви від 0,5 до 2 см. Це залежить від тканини та виробу, який виготовляють. При виготовленні деталей для аплікації вручну, коли краї деталей не підгортають усередину, припуски не використовуються.
Учень. Для перенесення малюнка з паперу на тканину — основу аплікації — використовують копіювальний папір. Для цього його прикріплюють до основи за допомогою шпильок. Щоб перенести малюнок на основу, необхідно покласти на лицьовий бік тканини копіювальний папір тією стороною, на яку нанесена фарба. Зверху розташувати малюнок відповідно до композиції майбутнього виробу. Перевірити, чи повністю малюнок розміщено на тканині. Сколоти шпильками разом малюнок, копіювальний папір та основу. Акуратно обвести малюнок олівцем. Перевірити, чи повністю зображення переведено на тканину. Для цього відколоти одну або дві шпильки і підняти край паперу. Якщо малюнок перенесено повністю та якісно, можна відколоти решту шпильок.
Учитель. Щоб виготовити велику кількість деталей, використовують шаблони. Шаблон (з нім.schablone-зразок)- пристосування, за допомогою якого виготовляють однакові за формою, розміром деталі та вироби. За допомогою шаблонів, розміщуючи їх за задумом у певному порядку, можна створити й ескіз для аплікації (мал. 2).
Мал.2 Використання шаблонів
Учитель. Щоб не переплутати деталі аплікації, їх нумерують, тобто виконують маркування. Маркування деталей проводять на ескізі й малюнку для шаблонів аплікації. Після маркування вирізають шаблони (мал. 3).
Мал. 3 Маркування деталей аплікації та вирізування шаблонів
Учень. Виготовлені шаблони накладають на лицьовий бік тканини відповідного кольору, приколюють шпильками та обводять по контуру олівцем або кравецькою крейдою. Шаблони накладають на тканину компактно.
Розкладаючи шаблони, стежать за тим, щоб нитка основи робочої тканини й нитка основи фону панно чи картини збігалися, інакше під час прання та прасування виріб деформується.
Після обведення шаблони відколюють, звертаючи увагу на те, щоб лінії обведення було добре видно й вони відповідали контурам шаблонів. Деталі акуратно вирізують по обведених лініях. Якщо тканина не обсипається, деталі вирізують по контуру, якщо обсипається — відступивши 2-5 мм, щоб можна було підгорнути край. Вирізані деталі маркують, проставляючи крейдою з вивороту номер, відповідно до того, який проставлений на ескізі або шаблоні аплікації. Перед приклеюванням або пришиванням деталей аплікації перевіряють, чи збігаються вони з малюнком, переведеним на основу (мал.4).
Мал.4 Розкладання шаблонів на тканині та на основі для аплікації
Бесіда учитель - учень
Правила розмічання:
Мал.5 Економне використання матеріалів
VIII. Осмислення учнями вивченого матеріалу
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
X. Формування умінь і навичок учнів
Вимоги до практичної роботи
Перенесення малюнка на тканину та виготовлення деталей аплікації
Інструменти та матеріали: тканина для основи аплікації (панно чи картини), клаптики тканини для деталей аплікації, копіювальний папір, крейда, ножиці, шпильки, шаблони
Послідовність виконання роботи:
X. Рефлексія
XI. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники
XII. Завдання додому
Принести інструменти, матеріали, деталі аплікації, тканину для основи панно чи картини
XIII. Прибирання робочого місця