21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Конспект навчального заняття з Технології для 5-6-х класів на тему "Розмічання та виготовлення деталей аплікації для панно чи картини"

Про матеріал

Конспект навчального заняття з Технології на тему "Розмічання та виготовлення деталей аплікації", розрахований на дві години в 5-6-х класах при виконанні проекта, де об'єктом проектно-технологічної діяльності учнів є "Панно, картина", що виконується однією з основних технологій "Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природніх матеріалів)".

Конспект дає змогу ознайомити учнів з технологією розмічання деталей аплікації для панно чи картини, з копіюванням малюнка на основу для розміщення деталей аплікації, з виготовленням деталей аплікації (за шаблоном), з маркуванням цих деталей та допоможе економно використовувати матеріали під час розкроювання деталей аплікації для панно чи картини.

Перегляд файлу

Лунає дзвіночок, до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!

Тема. Розмічання та виготовлення деталей аплікації

Практична робота. Перенесення малюнка на тканину. Виготовлення деталей аплікації для панно чи картини           

Мета: 

навчальна: формування вміння розмічати та виготовляти деталі аплікації

розвиваюча: розвиток вмінь спостерігати та визначати ознаки та властивості матеріалів за їх запахом, кольором, на дотик

виховна: виховання економного використання матеріалів під час розкроювання деталей аплікації

Тип уроку. Формування вмінь та навичок учнів

Ключові слова. Розмічання, копіювання, маркування, розкроювання, копіювальний папір

МТО. ІКТ, інструкційні картки, зразки панно чи картин оздоблених аплікацією

Інструменти та матеріали. Тканина для основи панно чи картини, тканина для деталей аплікації, копіювальний папір, крейда, ножиці, шпильки, шаблони

Об’єкт праці. Панно, картина

Міжпредметні зв’язки. Образотворче мистецтво, математика, трудове навчання, креслення

Структура уроку

  1. Організаційний момент
  2. Виявлення знань і вмінь учнів
  3. Актуалізація опорних знань учнів
  4. Мотивація навчальної діяльності учнів
  5. Повідомлення теми уроку
  6. Визначення мети(завдань) для учнів на урок
  7. Вивчення нового матеріалу
  8. Осмислення учнями вивченого матеріалу
  9. Формування умінь і навичок учнів
  10. Рефлексія
  11. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники
  12. Завдання додому
  13. Прибирання робочого місця

Хід заняття

I.  Організаційний момент

  • Перевірка підготовленості робочих місць
  • Перевірка наявності робочого одягу

II.  Виявлення знань і вмінь учнів

     Індивідуальне опитування:

  • Назвіть послідовність виготовлення виробу з аплікацією панно чи картини
  • Що таке регулятор праски та його призначення?
  • Які ви знаєте прийоми роботи  праскою?

Фронтальне опитування:

  • Виберіть режим прасування для деталей аплікації  та тканини для основи панно чи картини

III.  Актуалізація опорних знань учнів

Оживлення знань, умінь, досвіду:

  • Що знаєте про копіювання малюнка на основу для розмічання деталей аплікації?
  • Вмієте розмічати деталі аплікації
  • Як краще виготовляти деталі аплікації?

IV.  Мотивація навчальної діяльності учнів

      Щоб виготовлена вашими руками картина чи панно мала привабливий вигляд, ви повинні знати технологію розмічання деталей аплікації та вміти виготовляти деталі аплікації для панно чи картини

V.  Повідомлення теми уроку

     Тема. Розмічання та виготовлення деталей аплікації

VI.  Визначення мети для учнів на урок

      Учні повинні знати: Технологію розмічання та виготовлення деталей

                                         аплікації для панно чи картини

       Учні повинні вміти: Виготовляти деталі аплікації для панно чи картини

VII.  Вивчення нового матеріалу

  • Розмічання деталей аплікації

     Учитель. Для виготовлення будь-якого виробу потрібні відомості про його конструкцію, розміри, форму, матеріал, кількість деталей. Ці дані можна отримати з графічного зображення виробу. Кожна деталь виробу за своєю формою і розмірами має відповідати зображенню. Отже, перед ви­готовленням аплікації на заготовках необхід­но лініями намітити її контури. Цей техноло­гічний процес називають розмічанням. Способом розмічання отримують деталі заданої форми з бага­тьох матеріалів (металу, деревини, тканини, шкіри тощо).

C:\Users\DB26~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg     Перед початком роботи визначають найрівнішу кромку тканини. Цю кромку нази­вають базовою. Лінію, проведену поблизу базової кромки, називають базовою лінією. Від неї найкраще починати виконувати роз­мічання (мал.1).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.1 Розмічання деталей аплікації на тканині

     Під час розмічання потрібно передбачити надлишок матеріалу для обробки деталей — припуски.

Учень. Припуски не повинні бути надто велики­ми або надто малими. Великі призводять до зайвої витрати матеріалів, а малі — можуть призвести до браку заготовки. Для виготов­лення виробів із тканини використовують припуски на шви від 0,5 до 2 см. Це залежить від тканини та виробу, який виготовля­ють. При виготовленні деталей для аплікації вручну, коли краї деталей не підгортають усередину, припуски не використову­ються. 

  • Копіювання малюнка на основу для розміщення деталей аплікації

Учень.  Для перенесення малюнка з паперу на тканину — основу аплі­кації — використовують копіювальний папір. Для цього його прикріплюють до основи за допомогою шпильок.  Щоб перенести малюнок на основу, необхідно покласти на ли­цьовий бік тканини копіювальний папір тією стороною, на яку нанесена фарба. Зверху розташувати малюнок відповідно до ком­позиції майбутнього виробу. Перевірити, чи повністю малюнок розміщено на тканині. Сколоти шпильками разом малюнок, ко­піювальний папір та основу. Акуратно обвести малюнок олівцем. Перевірити, чи повністю зображення переведено на тканину. Для цього відколоти одну або дві шпильки і підняти край паперу. Якщо малюнок перенесено повністю та якісно, можна відколоти решту шпильок.

  • Виготовлення деталей аплікації (за шаблоном)

     Учитель. Щоб виготовити велику кількість деталей, використовують шаблони. Шаблон (з нім.schablone-зразок)- пристосування, за допомогою якого виготовляють однакові за формою, розміром деталі та вироби. За допомогою шаблонів, розміщуючи їх за задумом у певному порядку, можна створити й ескіз для аплікації (мал. 2).

 

C:\Users\DB26~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.jpeg

Мал.2 Використання шаблонів

  • Маркування деталей

     Учитель. Щоб не переплутати деталі аплікації, їх нумерують, тобто виконують маркування. Маркування деталей проводять на ескізі й малюнку для шаблонів аплікації. Після маркування вирізають шаблони (мал. 3).

C:\Users\DB26~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

Мал. 3 Маркування деталей аплікації та вирізування шаблонів

    Учень. Виготовлені шаблони накладають на лицьовий бік тканини відповідного кольору, приколюють шпильками та обводять по контуру олівцем або кравецькою крейдою. Шаблони накладають на тканину компактно.

Розкладаючи шаблони, стежать за тим, щоб нитка основи робочої тканини й нитка основи фону панно чи картини збігалися, інакше під час прання та прасування виріб деформується.

     Після обведення шаблони відколюють, звертаючи увагу на те, щоб лінії обведення було добре видно й вони відповідали контурам шаблонів. Деталі акуратно вирізують по обведених лініях. Якщо тканина не обсипається, деталі вирізують по контуру, якщо обсипається — відступивши 2-5 мм, щоб можна було підгорнути край. Вирізані деталі маркують, проставляючи крейдою з вивороту номер, відповідно до того, який проставлений на ескізі або шаблоні аплікації. Перед приклеюванням або пришиванням деталей аплікації перевіряють, чи збігаються вони з малюнком, переведеним на основу (мал.4).

C:\Users\DB26~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image3.jpeg

Мал.4 Розкладання шаблонів на тканині та на основі для аплікації

  • Економне використання матеріалів під час розкроювання деталей аплікації

Бесіда учитель - учень

Правила розмічання:

  • Деталі на заготовці розміщують так, щоб відходів матеріалів було якомога менше
  • Якщо виріб складається з дрібних і великих деталей, то спочатку на заготовці розміщують шаблони великих деталей, а потім меншими заповнюють проміжки
  • Під час обведення контурів деталей слід враховувати припуски на їх обробку
  • Спочатку необхідно розмістити всі деталі майбутнього виробу, перевірити їх кількість, правильність розташування, і тільки після цього вирізати
  • Розмічання більшості матеріалів розпочинають від базової кромки матеріалу (мал.5)

                           C:\Users\12\Pictures\Новый рисунок (1).png  C:\Users\12\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\Новый рисунок.png

Мал.5 Економне використання матеріалів

VIII.  Осмислення учнями вивченого матеріалу

  • Який технологічний процес називають розмічанням
  • Назвіть послідовність копіювання малюнка на основу панно чи картини для розміщення деталей аплікації
  • Заповніть клітинки кросворду
  1. В білій хатці він живе, тонку ниточку пряде. (Шовкове)
  2. Маленьке, біленьке по чорному полю стрибає і слід залишає. (Крейда)
  3. Із земельки виростаю та увесь світ одягаю. (Бавовник)
  4. Настрибаюся вволю по чистому полю. Правда, трішки ніс стешу, як малюю чи пишу. (Олівець)
  5. В чистім полі він росте на високих ніжках в зелених панчішках. Квіточки блакитні, оченьки привітні. (Льон)
  6. Два пани вділи одні штани. (Ножиці)

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що таке шаблон?
  • Що означає маркування деталей?

X. Формування умінь і навичок учнів

Вимоги до практичної роботи

  • Аналіз завдань практичної роботи
  • Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
  • Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи
  • Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
  • Інструкційна картка

Перенесення малюнка на тканину та виготовлення деталей аплікації

     Інструменти та матеріали: тканина для основи аплікації (панно чи картини), клаптики тканини для деталей аплікації, копіювальний папір, крейда, ножиці, шпильки, шаблони

Послідовність виконання роботи:

  • Підготувати тканину для основи аплікації панно чи картини
  • Перевести малюнок на тканину
  • Виконати маркування деталей аплікації відповідно до ескізу
  • Викласти на тканину паперові заготовки (шаблони) деталей аплікації відповідно до кольору, розпочинаючи з більших деталей
  • Приколоти шаблони до тканини шпильками
  • Обвести шаблони по контуру крейдою
  • Вирізати обведені деталі аплікації по контуру
  • Накласти всі деталі аплікації на основну тканину для панно чи картини в необхідних місцях ескізу, уточнити форму, сумісність фону й кольору деталей
  • Скріпити шпильками накладені деталі аплікації з основою панно чи картини
  • Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
  • Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
  • Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
  • Підбиття підсумків практичної роботи
    • демонстрація кращих робіт
    • аналіз недоліків та визначення шляхів їх усунення
    • оцінювання результатів практичної роботи

 

X.  Рефлексія

  • Що нового дізнались на уроці?
  • Чого навчились? Яку роботу виконали?
  • Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?

 

XI.  Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники

 

XII.  Завдання додому

       Принести інструменти, матеріали, деталі аплікації, тканину для основи панно чи картини

 

XIII.  Прибирання робочого місця

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рябуха Максим Віталійович
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
2758
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку