Тема: Різьблення по дереву
Мета: Навчальна: поглиблення знань учнів про види художнього оздоблення виробів із деревини.
Виховна: виховувати культуру праці , любов до праці, вміння бережливого ставлення до майна.
Розвиваюча: розвивати вміння застосовувати набуті теоретичні знання на практиці,розвиток просторового мислення та естетичних смаків в учнів.
Об’єкт праці: поличка навісна ( вішалка для одягу).
Дидактичні засоби:
- Плакат „ Види оздоблення мозаїкою”
- Плакат “ Елементи геометричного різьблення”
- Й.М. Гушулей. Основи деревообробки. Пробний навч. пос для учнів 8-9 класів. К.: “Освіта” , 1996р.
Інструменти, обладнання: лобзик ( ручний і електричний ), наждачний папір, токарний і свердлильний верстат, олівець, лінійка, кутник, копіювальний папір, нож-косяк.
Тип уроку: комбінований.
Хід і зміст заняття:
1. Організаційний момент.
2. Введення учнів у майстерню після дзвінка.
3. Перевірка присутніх учнів за журналом.
4. Перевірка готовності учнів до заняття (наявність зошитів, підручників, креслярського приладів).
5. Призначення чергових за графіком.
Організація робочих місць.
2. Повторення раніше вивченого матеріалу.
На минулому уроці ми з вами розглянули тему, яка називалась “ Складання технологічної карти виробу ”. А зараз ми перевіримо те, як ви засвоїли матеріал поререднього заняття.( Форма проведення – фронтальне опитування).
1. В чому суть технологічної карти на виготовлення виробу?
2. Яка її роль в процесі виготовлення?
3. Які є види технологічних карт?
4. Яка послідовність складання технологічної карти?
3. Оголошення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо поглиблювати знання з теми, яка називається “Художнє оздоблення виробів”. Тобто ми з вами розпочинаємо безпосередньо робити підготовку до виготовлення виробу і перейдемо до його виконання. Знання з даної теми повинні допомогти вам більш оригінально оздобити свій виріб, надати йому більш солідний вигляд , підкреслити індивідуальність виконання. А набути знання і вміння ще знадобляться вам в подальшій трудовій діяльності.
Отже, переходимо до вивчення нового матеріалу.
4. Вивчення нового матеріалу.
За способом виконання узорів, малюнків є багато видів різьблення по дереву. Поглянемо на Плакат “ Елементи геометричного різьблення”.
Для прикрашання виробів частіше застосовують плоско-рельєфне різьблення, яке поділяється на геометричне та контурне.
Геометричне різьблення виконується у вмгляді дво-, три- і чотиригранних виїмок, які утворюють на поверхні візерунок з геометричних фігур – трикутників, квадратів, кіл.( По плакату).
Найпростішими елементами геометричного різьблення є двогранні виїмки прямолінійної або криволінійної форми, різної ширини і глибини. При повторенні прямих виїмок, розміщених вертикально або під кутом, утворюється узор, який називають драбинкою.
Найбільшого поширення в геометричному різьбленні набули тригранні виїмки (трикутники ), різноманітні за формою, розмірами і технікою виконання. Трикутники з поглибленням в основі може бути рівносторонніми або витягнуті у вигляді променів. Комбінації із цих трикутників утворюють різноманітні візерунки: вітейка, змійка, різного вигляду виду сяяння.
Різальним інструментом для різьблення по дереву є долота й стамески. Але найбільш загальновживаними інструментами є ножі-косяки різної форми, розмірів та кута заточки.
Контурне різьблення – різновидність плоско-рельєфного, при якому рисунок утворюється сполученням різноманітних ліній: прямих, ламаних, звивистих. У зв’язку з тим, що в цьому випадку світлотіні проявляються слабо і на чистій деревині рисунок погано видно, часто поверхню спочатку підфарбовують у темний колір, опоряджують і лише потім наносять на неї візерунок.
Рисунок попередньо переносять з оригіналу на кальку, а потім уже гострим твердим олівцем переводять на виріб. Одержаний контур знову обводять грифулум або продряпують шилом.
По розмітці прорізують косяком і напівкруглими стамесками. В контурному різьбленні лінії ввесь час згинаються в різних напрямках. Тому інструмент і руки різьбяра постійно змінюють своє положення. Якщо тримати інструмент двома руками, то можна працювати більш впевнено; це застерігає від поранень під час зриву стамески.
Контурне різьблення в більшості випадків використовують для виконання декоративних мотивів, наприклад із стилізованих природних елементів.
5. Закріплення нового матеріалу.
А зараз ми перевіримо те, як ви засвоїли новий матеріал.( Форма проведення – фронтальне опитування).
1. Які є два види плоско-рельєфного різьблення?
2. Чим відрізняється геометричне різьблення від контурного?
3. Який інструмент викорисковують для різьби по дереву?
6. Вступний інструктаж.
Вступне слово вчителя. Видача учням заготовок, інсрументу. Початок роботи згідно технологічної карти.
7. Самостійна робота учнів та поточний інструктаж вчителя.
Учні самостійно виконують роботу.
Зміст обходів вчителя:
1-й обхід: контроль за дотриманням правильності виконання трудових прийомів;
2-й обхід: : допомога учням у випадку помилки чи ускадненні;
Постійний контроль за дисципліною під час роботи та дотриманням правил техніки безпеки.
8. Заключний інструктаж.
1. підведення підсумків практичної роботи;
2. аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;
3. загальна характеристика заняття.
9. Підведення підсумків уроку.
Домашнє завдання §-34.
10. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими.