Маленко Оксана Георгіївна
Клас: 7 клас
Тема уроку: «Хімія – природнича наука»
Мета уроку: сформувати у здобувачів освіти поняття про хімію; визначити місце хімії серед наук про природу; виокремити цілі й завдання хімії; сприяти формуванню природничого світогляду, визначенню причинно-наслідкових зв’язків між явищами природи; розвивати пізнавальний інтерес в учнів, вміння виділяти головне, порівнювати, узагальнювати факти, логічно мислити; виховувати двайливе ставлення до навколишнього середовища та любов до предмету;
Очікувані результати: учень/учениця:
дає визначення хімії як природничій науці;
називає відомі про речовини та їх перетворення в природі;
наводить приклади використання продуктів хімічної промисловості у побуті та господарській діяльності людини;
висловлює судження щодо поширення речовин у навколишньому світі;
Засоби навчання: роздатковий матеріал, періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, хімічні реактиви та посуд, мультимедійні засоби та програми.
Методи і методичні прийоми: демонстрація, ІКТ(робота зі Smart-дошкою, онлайн-вправи, QR-коди, відео-фрагменти), «Асоціативний кущ», робота в парах, «Незакінчене речення», «Мікрофон», «Сенкан».
Структура уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Етапи перевірки домашнього завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Повідомлення теми, мети та плану уроку (вивчення нового матеріалу)
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
VІ. Узагальнення, систематизація та корекція знань
VІІ. Інформація про домашнє завдання
VІІІ. Підсумок уроку
ІХ. Рефлексія
Хід уроку
І. Організаційний момент
Знайомство учителя з класом, вступне слово, оголошення теми уроку.
ІІ. Етапи перевірки домашнього завдання
Пригадайте з курсу природознавства
Які науки вивчають природу?
Що ви знаєте про науку хімію?
Виконаня онлайн-вправи
Таблиця відповідностей "Природничі науки"
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Хімія належить до природничих наук. Як думаєте, чому?
Демонстрації: 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).
* Хто з вас має уявлення про цю науку?
* Для чого вона потрібна?
Навколишній світ розмаїтий і загадковий. Наука розкриває його таємниці. Одну із провідних ролей у цьому процесі відіграє хімія. З першого уроку ми розпочинаємо подорож дивовижним і чарівним світом хімії. Сьогодні не можна назвати жодної сфери виробництва, де б людина не стикалася з хімією.
Елементарно, давайте розглянемо наші смартфони. Спробуйте уявити, що було б замість нього, якби не досягнення хімічної науки? Корпус пристрою виготовлено з пластику полімеру, а це результат наукових розробок учених-хіміків. Те, що живить смартфон енергією – акумулятор є хімічним джерелом електричного струму. Без хімічних перетворень усередині акумулятора смартфон навіть не увімкнувся б! А екран, який реагує на ваш дотик? А спеціальні сплави, які використано в мікрочипах? Всього цього не існувало б без хімії! А яка величезна кількість хімічних процесів, тобто перетворень речовин на інші, відбувається навколо нас! Уранці ви прокидаєтесь, позіхаєте, а у вашому організмі вже прискорюються процеси окиснення, розпаду речовин із виділенням енергії, яка забезпечує вашу різноманітну діяльність протягом дня. Тепер - ранковий туалет. Мило, зубну пасту виготовляють, здійснюючи перетворення різних речовин. Нарешті, час сніданку. У газовій плиті відбувається горіння природного газу; це – хімічний процес. А під час смаження м’яса, картоплі зазнає перетворень багато речовин. Отже, без хімії - просто нікуди. Хімія, друзі, це наука, про досягнення якої ми щойно говорили. На уроках природознавства у 5 та 6 класах ви розглядали деякі процеси, що відбуваються у природі, наприклад, фотосинтез, горіння речовин, утворення розчинів тощо, надавали їм певного пояснення. Це був своєрідний місточок до вивчення науки хімії. Тепер ми разом досліджуватимемо речовини на новому науковому рівні.
Для початку перегляньте відео-матеріал ВШО «Хімія – природнича наука»:
А тепер робота в зошиті.
ІV. Повідомлення теми, мети та плану уроку (вивчення нового матеріалу). Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Знайдіть у підручнику, запам’ятайте, а краще запишіть: що ж таке хімія?
Хімія – це наука про речовини та їх взаємоперетворення.
Хімія - одна із природничих наук.
Вона тісно пов’язана з іншими природничими науками .
«Асоціативний кущ» Складіть схему «Зв'язок хімії з науками» ( робота в парі)
Походження слова «хімія» точно невідоме, проте так чи інакше воно було пов’язане з речовинами та їх переробкою для потреб людини.
Найчастіше його пов’язують з назвою Стародавнього Єгипту — Хем, що означає «чорний» (мабуть, за кольором грунту в долині річки Ніл), а зміст цієї назви — «єгипетська наука»
Інші дослідники вважають, що слово «хімія» старогрецького походження. Припускається, що слово «хімія» походить від грецького «сік рослини», тож «хімія» — це «мистецтво виділення соків». Сік, про який ідеться, може бути і розплавленим металом, тож «хімія» може означати й «мистецтво металургії».
Розглянемо історичні етапи розвитку хімічних знань(демонстрація на екрані)
1. До ІІІ ст. н. е. тривав доалхімічний період
2. Алхімічний період (ІІІ – ХVІІ ст.)
3. З ХVІІ ст. почався період становлення хімії як науки.
1. Понад 5 тисяч років тому в Стародавньому Єгипті вже виготовляли і випалювали цеглу, з якої були зведені деякі піраміди, виготовляли кольорове скло, керамічні вироби, блакитну фарбу. Для захисного покриття малюнків використовували високоякісні лаки. Добували ртуть, виплавляли бронзу, свинець, олово, видобували й обробляли мідь. Успішно розвивалось хімічне ремесло і в країнах Азії: Месопотамії, Індії та Китаї. Металурги стародавнього Вавилону виплавляли сурму та сурм’янисті бронзи вже близько 3000 років до н. е. Майже 6000 років тому для виготовлення зброї і знарядь використовували мідь, а пізніше – з I тисячоліття до н.е. – й залізо.
Одним з найдавніших хімічних ремесел на теренах України було чинбарство – вичинка та дублення шкір, гончарство.
2. Давньоєгипетське мистецтво підробки золота, срібла й коштовного каміння заполонило розум людей. Хімічні знання почали поширюватись у Греції і Римі. У VII столітті кочові племена арабів заволоділи Олександрією (заснована у IV столітті до н. е.) і в бібліотеці Олександрійської академії захопили книги, з яких арабські вчені запозичили нагромаджені впродовж тисячоліть знання. Араби почали називати хімію алхімією.
Алхіміки шукали три речовини:
Йоган Бетгер винайшов спосіб виготовлення фарфору. У Китаї виплавляли цинк і називали його «китайським залізом». Добували алюмінієві сплави. Індуси вміли виплавляти чисті метали і добре їх обробляти. На початку XIV століття хімічні дослідження спрямовують на потреби практики. Більше уваги звертають на виготовлення ліків. Так виникла лікувальна хімія, або ятрохімія.
Роберт Бойль (1627 – 1692), англійський учений дав початок хімії як науці.
Микола Миколайович Бекетов (1826—1911), російський хімік, заснував відомий ряд активності металів
Росіянин Дмитро Іванович Менделєєв (1834—1907) відкрив періодичний закон та на його основі створив періодичну систему хімічних елементів
Олександр Михайлович Бутлеров (1828—1886), російський хімік, засновник теорії хімічної будови органічних речовин
Отже, у XVII—XIХ ст. було здійснено низку хімічних і фізичних відкриттів, що все ближче підводять нас до сучасної хімії.
Серед відомих хіміків також є і українські - Бабко Анатолій Кирилович (обґрунтував загальні положення теорії ступінчастої дисоціації), Бах Олексій Миколайович (його праці присвячені вивченню хімічних процесів асиміляції вуглецю зеленими рослинами, окисних процесів у живій клітині, вченню про ферменти), Бекетов Микола Миколайович (установив ряд активності металів, дав формулювання (близьке до сучасного) закону діючих мас, відкрив і описав метод відновлення металів (алюмінотермія)), Бродський Олександр Ілліч (автор наукових праць з хімічної термодинаміки, електрохімії розчинів та хімії ізотопів).
Робота в парах: відскануйте QR-код, та знайдіть відомого вченого-хіміка.
VІ. Узагальнення, систематизація та корекція знань
Заповнити таблицю: Роль хімії в житті суспільства
Галузь використання |
Значення хімії |
Металургія |
За допомогою хімічних реакцій металург перетворю руду на чавун і сталь |
Енергетика |
За допомогою перетворення хімічної енергії природного палива добувається електрична і механічна енергія. |
Будівництво |
Для отримання цементного розчину необхідно знати пропорції змішування речовин |
Сільське господарство |
Виробництво мінеральних добрив, засобів захисту рослин від шкідників і хвороб, тваринництво – кормові добавки, лікарські препарати |
Медицина |
Виготовлення ліків, замінників крові, штучних суглобів, серцевих клапанів, зубних протезів |
Вставити пропуски (самостійна робота)
Хімія – це наука про___ та їх____. Вони складаються з___. Колір, запах, блиск, смак – це їх ___. Вперше хімією почали займатись в _____. Алхіміки хотіли добути____. Початок хімії як науки дав___.
Колективна робота «Чи правда що….» (вірно – права рука, ні – ліва)
VІІ. Інформація про домашнє завдання
Опрацювати опорний конспект.
Творче завдання:
Приготувати повідомлення(постер, леп-бук) про вчених-хіміків.
Скласти вірш, казку про значення хімії в житті.
VІІІ. Підсумок уроку
Прийом «Мікрофон» «Сьогодні на уроці я дізнався про…»
ІХ. Рефлексія
Кожній з команд пропонується скласти сенкан до слова «хімія»
(Сенкан – вірш у п’ять рядків. 1. Перший рядок – тема, що є іменником («хімія»). 2. Другий рядок – опис теми з двох прикметників. 3. Третій рядок – дія, пов’язазана з темою, складається з трьох дієслів. 4. Четвертий рядок – фраза, яка висловлює ставлення до теми. 5. Останній рядок – один синонім до теми)
Кожна команда зачитує свій сенкан, інші - висловлють свої враження щодо нього.