Матеріал уроку знайомить учнів з різноманітністю видового складу рослин України;учні повторюють та закріплюють основні поняття теми “Тваринний та рослинний світ України”
виробляють вміння працювати з картою, атласом, текстом підручника; здійснюється екологічне виховання учнів, виховувується любов до рідного краю завдяки його пізнанню.
ТЕМА: Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення
Мета
Освітня : Познайомити учнів з різноманітністю видового складу рослин України; повторити та закріпити основні поняття теми “Тваринний та рослинний світ України”
Розвиваюча : вміння працювати з картою, атласом, текстом підручника;
Виховна : здійснювати екологічне виховання учнів, виховувати любов до рідного краю завдяки його пізнанню.
Обладнання: фізична карта України, атласи, підручники, схеми, додатковий матеріал
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
Методи уроку: Повідомлення учнів по проблемам; бесіда, розповідь; диспут; пояснення, робота із схемами і таблицями; встановлення зв’язків; вирішення проблеми
Основні поняття: Полісся, заповідники; рекреаційні насадження; рослини Червоної книги; рослинність, ландшафтно-екологічні пояси; штучні насадження; фітонциди
ХІД УРОКУ
На дошці записано девіз уроку
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
Сади рясні похилились,
Тополі поволі
Стоять собі, мов сторожа…
І все то те, вся країна,
Повита красою
Зеленіє, вмивається
Дрібною росою…
Т.Г. Шевченко “Сон”
І. Мотивація навчальної діяльності учнів, визначення теми, мети і завдань уроку
П. Актуалізація опорних знань
ЗАВДАННЯ № 1. На карточках
(Вибірково роздаються учням)
Карточка № 1. Як Україна забезпечена лісами?
Карточка № 2. Які ліси за складом дерев є на території України?
Карточка № 3. Який тип рослинності є на території України?
Карточка № 4. Чому під соснами у лісі трапляються молоді ялинки, але під ялинами немає молодих сосонок?
ЗАВДАННЯ № 2. Знайти зайве слово
(Біля дошки виконує один учень)
ЗАВДАННЯ № 3. Розгадати кросворд
(Поки виконується завдання № 2)
|
Р |
О |
М |
А |
Ш |
К |
А |
|
|
|
||||
|
|
П |
О |
Л |
И |
Н |
||||||||
Я |
Л |
И |
Н |
А |
|
|||||||||
|
В |
Е |
Р |
Б |
А |
|||||||||
|
К |
У |
Л |
Ь |
Б |
А |
Б |
А |
|
|||||
|
В |
О |
Л |
О |
Ш |
К |
А |
|||||||
|
П |
І |
Д |
С |
Н |
І |
Ж |
Н |
И |
К |
||||
Л |
А |
Т |
А |
Т |
Т |
Я |
|
|||||||
Ш Вивчення нового матеріалу
Зачитується девіз уроку. Після чого ставиться проблемне запитання.
Одного ранку, ви вийшли на вулицю і помітили, що відсутні рослини. Які наслідки виникнуть?
Виникає диспут між учнями.
ЗАВДАННЯ № 4.
Із наведених положень виділити, яке значення будуть мати рослини для природи і для людини. Результати записують у таблицю.
Положення:
Природа |
Положення |
Людина |
+ |
|
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
|
|
+ |
+ |
|
+ |
2) Який висновок можна зробити?
Україна належить до малолісних і лісодефіцитних країн. Ліси розміщені нерівномірно, тому на території нашої держави зростає роль штучних насаджень.
ЗАВДАННЯ № 5.
За допомогою карти (“Природне середовище та людина”) виписати скільки відсотків припадає на кожну область України у долі штучних насаджень? На території яких областей цей відсоток найбільший?
Після виконання обговорення
За останні 500 років на Україні стало втричі менше лісів. Як ви вважаєте, в чому причина?
Як допомагає рослинність людині в боротьбі з несприятливими фізико-географічними процесами?
Із усих прикладів, що ми сьогодні розглянули, можна зробити один підсумок. Рослинність – важливий компонент біосфери, який виконує багатофункціональну роль у поліпшені природного середовища, забезпечує захист ґрунту від водної і вітрової ерозії, регуляцію клімату і стабілізацію екологічної рівноваги. Тому, сьогодні гостро стоїть проблема охорони і відтворення рослинності. Для цього створюють різноманітні заходи. Наприклад: створюються ландшафтно-екологічні пояси.
Ландшафтно-екологічні пояси
(схема записується в зошит)
приміські лісопарки міські сквери, насадження на вулицях
ліси і парки бульвари з інтенсивним рухом
(не порушена (обмежене транспорту
лісова користування
обстановка) та спеціальне
призначення)
Як ви думаєте, які рослинні насадження найбільше “забирають” пил і негативні елементи, що є у повітрі?
Рослини з широкою листковою пластиною: тополя, липа, клен, а сосна виділяє найбільше фітонцидів
Сьогодні дуже широко використовуються рекреаційні рослинні насадження.
(Записують в зошит контрольне поняття)
Контрольне поняття: Рекреаційні рослинні насадження – це новий тип ландшафтів, що виник у процесі освоєння лісогосподарських, сільськогосподарських територій та у місцях масового відпочинку.
ЗАВДАННЯ № 6.
За допомогою карти “Природне середовище і людина” виписати в зошити області де велике рекреаційне навантаження.
Сьогодні в Україні існує законодавча система, що сприяє охороні навколишнього середовища. При цьому створюються державні національні парки, дендропарки, природні заповідники, пам’ятники природи (наприклад: багатовіковий дуб), а також Червона Книга України.
ЗАВДАННЯ № 7.
За допомогою тексту підручника виписати які рослини занесені до Червоної Книги України.
Підсумок уроку: В зв’язку з інтенсивним використанням рослинності на території України створено екологічну мережу охорони рослинних насаджень. Це Українське Полісся. Дністровсько-Дніпровський лісостеповий округ, Канівський заповідник, Чорногорський масив, Тарханкутський заповідник, Карпатський національний парк, Чорноліське на території Кіровоградської області.
(Показується по фізичній карті України)
ЗАКРІПЛЕННЯ
Виставлення балів за урок з поясненням
Домашнє завдання
1