28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Конспект уроку з теми "Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення"

Про матеріал

Матеріал уроку знайомить учнів з різноманітністю видового складу рослин України;учні повторюють та закріплюють основні поняття теми “Тваринний та рослинний світ України”

виробляють вміння працювати з картою, атласом, текстом підручника; здійснюється екологічне виховання учнів, виховувується любов до рідного краю завдяки його пізнанню.

Перегляд файлу

 

 

 

ТЕМА: Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення

Мета

Освітня : Познайомити учнів з різноманітністю видового складу рослин України; повторити та закріпити основні поняття теми “Тваринний та рослинний світ України”

Розвиваюча :  вміння працювати з картою, атласом, текстом підручника;

Виховна : здійснювати екологічне виховання учнів, виховувати любов до рідного краю завдяки його пізнанню.

Обладнання: фізична карта України, атласи, підручники, схеми, додатковий матеріал

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

Методи уроку: Повідомлення учнів по проблемам; бесіда, розповідь; диспут; пояснення, робота із схемами і таблицями; встановлення зв’язків; вирішення проблеми

Основні поняття: Полісся, заповідники; рекреаційні насадження; рослини Червоної книги; рослинність, ландшафтно-екологічні пояси; штучні насадження; фітонциди

 

ХІД УРОКУ

 

На дошці записано девіз уроку

 Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

Тополі поволі

Стоять собі, мов сторожа…

І все то те, вся країна,

Повита красою

Зеленіє, вмивається

Дрібною росою…

      Т.Г. Шевченко “Сон”

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, визначення теми, мети і завдань уроку

П. Актуалізація опорних знань

 

ЗАВДАННЯ № 1.  На карточках

(Вибірково роздаються учням)

Карточка № 1. Як Україна забезпечена лісами?

Карточка № 2. Які ліси за складом дерев є на території України?

Карточка № 3. Який тип рослинності є на території України?

Карточка № 4. Чому під соснами у лісі трапляються молоді ялинки, але під ялинами немає молодих сосонок?

 

ЗАВДАННЯ № 2. Знайти зайве слово

(Біля дошки виконує один учень)

  1. Ялина, смерека, сосна, ясен
  2. Бук, граб, береза, вільха, звіробій звичайний
  3. Ромашка, красавка, калина, лаванда

 

ЗАВДАННЯ № 3. Розгадати кросворд

(Поки виконується завдання № 2)

  1. Лікарська квітка
  2. Рослина, в перекладі “Чорнобиль”
  3. Символ Нового року
  4. Рослина, яку святять весною
  5. Квітка, насіння якого розповсюджується за допомогою парашутика
  6. Очі сині як…?
  7. Рослина, яка першою квітує на весні
  8. Водяна квітка

 

 

Р

О

М

А

Ш

К

А

 

 

 

 

 

П

О

Л

И

Н

Я

Л

И

Н

А

 

 

В

Е

Р

Б

А

 

К

У

Л

Ь

Б

А

Б

А

 

 

В

О

Л

О

Ш

К

А

 

П

І

Д

С

Н

І

Ж

Н

И

К

Л

А

Т

А

Т

Т

Я

 

 

 

Ш Вивчення нового матеріалу

 

Зачитується девіз уроку. Після чого ставиться проблемне запитання.

Одного ранку, ви вийшли на вулицю і помітили, що відсутні рослини. Які наслідки виникнуть?

Виникає диспут між учнями.

 

ЗАВДАННЯ № 4.

Із наведених положень виділити, яке значення будуть мати рослини для природи і для людини. Результати записують у таблицю.

 

Положення:

  1. Рослини перетворюють сонячну енергію на енергію хімічних сполук, процеси фотосинтезу.
  2. Деревна рослинність є сировиною для промисловості; з деревини виготовляють папір, меблі, фарби та інше
  3. Живі рослини створюють органічні речовини, що є їжею для інших організмів.
  4. З рослин виготовляють лікарські препарати.
  5. Зелені рослини є фільтром для очищення повітря
  6. У харчовому раціоні людини рослини відіграють значну роль. Наприклад каші: крупи…
  7. Рослини виділяють велику кількість фітонцидів (речовини, що смертельно діють на мікроби в повітрі)

 

Природа

Положення

Людина

+

 

+

 

 

+

+

 

+

 

 

+

+

 

+

 

 

+

+

 

+

 

  1. Який взаємозв’язок існує між положеннями?

2) Який висновок можна зробити?

Україна належить до малолісних і лісодефіцитних країн. Ліси розміщені нерівномірно, тому на території нашої держави зростає роль штучних насаджень.

 

ЗАВДАННЯ № 5.

За допомогою карти (“Природне середовище та людина”) виписати скільки відсотків припадає на кожну область України у долі штучних насаджень? На території яких областей цей відсоток найбільший?

Після виконання обговорення

За останні 500 років на Україні стало втричі менше лісів. Як ви вважаєте, в чому причина?

  1. Вирубка лісів
  2. Пожежі
  3. Чорнобильська катастрофа
  4. Забруднення оточуючого середовища

 

Як допомагає рослинність людині в боротьбі з несприятливими фізико-географічними процесами?

 

  1. Для зменшення ерозії
  2. Для запобігання вивітрювання ґрунту
  3. При зсувах
  4. При розмиванні гранту і берегів річкою
  5. При утворенні ярів і балок
  6. Для затримання вологи

 

Із усих прикладів, що ми сьогодні розглянули, можна зробити один підсумок. Рослинність – важливий компонент біосфери, який виконує багатофункціональну роль у поліпшені природного середовища, забезпечує захист ґрунту від водної і вітрової ерозії, регуляцію клімату і стабілізацію екологічної рівноваги. Тому, сьогодні гостро стоїть проблема охорони і відтворення рослинності. Для цього створюють різноманітні заходи. Наприклад: створюються ландшафтно-екологічні пояси.

 

Ландшафтно-екологічні пояси

(схема записується в зошит)





приміські        лісопарки     міські сквери,         насадження на вулицях

ліси        і парки                 бульвари          з інтенсивним рухом

(не порушена    (обмежене             транспорту

      лісова          користування

обстановка)       та спеціальне            

         призначення)

 

Як ви думаєте, які рослинні насадження найбільше “забирають” пил і негативні елементи, що є у повітрі?

Рослини з широкою листковою пластиною: тополя, липа, клен, а сосна виділяє найбільше фітонцидів

Сьогодні дуже широко використовуються рекреаційні рослинні насадження.

(Записують в зошит контрольне поняття)

 

Контрольне поняття: Рекреаційні рослинні насадження – це новий тип ландшафтів, що виник у процесі освоєння лісогосподарських, сільськогосподарських територій та у місцях масового відпочинку.

 

ЗАВДАННЯ № 6.

За допомогою карти “Природне середовище і людина” виписати в зошити області де велике рекреаційне навантаження.

Сьогодні в Україні існує законодавча система, що сприяє охороні навколишнього середовища. При цьому створюються державні національні парки, дендропарки, природні заповідники, памятники природи (наприклад: багатовіковий дуб), а також Червона Книга України.

 

ЗАВДАННЯ № 7.

За допомогою тексту підручника виписати які рослини занесені до Червоної Книги України.

Підсумок уроку: В звязку з інтенсивним використанням рослинності на території України створено екологічну мережу охорони рослинних насаджень. Це Українське Полісся. Дністровсько-Дніпровський лісостеповий округ, Канівський заповідник, Чорногорський масив, Тарханкутський заповідник, Карпатський національний парк, Чорноліське на території Кіровоградської області.

(Показується по фізичній карті України)

 

ЗАКРІПЛЕННЯ

 

  1. Які ліси є на території України7
  2. Які ландшафтно-екологічні пояси створюються?
  3. Чому рослини заносять до Червоної Книги України? Приведіть приклади
  4. Чому створена екологічна мережа? Де вона є?

 

Виставлення балів за урок з поясненням

 

 

 

 

Домашнє завдання

 

  1. Для учнів з високим рівнем знань: випереджуюче завдання: приготувати повідомлення про один із природоохоронних об’єктів України
  2. Для учнів з достатнім і середнім рівнем знань приготувати загадки, вірші, прислів’я про рослини
  3. Для учнів з низьким рівнем знань записати пісні про рослини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
29 червня 2018
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку