Сформувати в учнів систему знань про Українські Карпати, особливості географічного положення, клімат, рослинність, тваринний світ, природоохоронні території; закріпити знання типового плану характеристики природних територій, вдосконалити практичні навички учнів (робота з матеріалом підручника, ОІС, атласом); виховувати екологічну свідомість, любов до природи.
Тема: УКРАЇНСЬКІ КАРПАТИ
Географічне положення, межі, розміри. Загальні риси природних умов. Висотна поясність ландшафтів. Природоохоронні території.
Мета. Сформувати в учнів систему знань про Українські Карпати, особливості географічного положення, клімат, рослинність, тваринний світ, природоохоронні території; закріпити знання типового плану характеристики природних територій, вдосконалити практичні навички учнів (робота з матеріалом підручника, ОІС, атласом); виховувати екологічну свідомість, любов до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта України, атласи, краєвиди Карпат, мультимедійний супровід, повідомлення учнів.
Опорні поняття: гори, гірський хребет, перевал, фліш, висотна поясність, полонина, кари, троги, природні компоненти, заповідник, заказник, національний парк.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (1хв.)
2. Активізація опорних знань та умінь учнів (5хв.)
3.Мотивація навчальної діяльності (3хв.)
4.Вивчення нового матеріалу (25хв.)
5.Закріплення (7хв.)
6.Підсумок (2хв.)
7.Домашнє завдання (2хв.)
I.Організаційний момент
II.Актуалізація опорних
Прийом «Подумай і скажи»
1.Що таке ПТК?
2. Які природні зони виділяються на Україні?
3. Які гірські системи розміщені на території нашої держави?
4.За яким планом ми вивчали природні зони? Чи можна його використати при вивченні гірських районів?
Прийом «Картографічна мозаїка»: показати на контурній карті природоохоронні території та області в яких вони розташовані.
III. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми познайомимось із гірськими територіями – Українськими Карпатами. Це один з наймальовничіших регіонів України, чиї гірські краєвиди неповторні, а рівень забрудненості довкілля дуже низький. Саме тому тут надзвичайно сприятливі умови для санаторно-курортного й туристичного господарства міжнародного значення.
Вивчення природних ресурсів і природних умов Карпат дає змогу раціональніше їх використовувати.
- Що саме ви хотіли б дізнатися сьогодні на уроці?
IV. Вивчення нового матеріалу.
План
1.Фізико-географічне положення.
2.Тектонічна будова, гірські породи,форми рельєфу.
3.Особливості клімату.
4.Внутрішні води.
5.Грунтово-рослинний покрив і тваринний світ (висотна поясність).
6.Несприятливі фізико-географічні явища.
7.Природоохоронні території.
8.Природні області.
- Звідки походить назва «Карпати?»
Учениця. Назва «Карпати» вперше згадується в працях давньогрецького вченого Птолемея (II ст.). У основі слова лежить фракійське карпе – «скеля». Або ж іще більш давній термін кар –«камінь». Українські Карпати можна назвати своєрідним музеєм, де зібрано геологічну історію розвитку цієї території, де можна поринути в сиву давнину, коли ці території тільки-но починали формуватися.
1.Фізико-географічне положення
Карпатська фізико-географічна країна розташована в межах середньої частини Європи. Одна з провінцій країни – Українські Карпати, займає західну частину України (1/10 частина підковоподібної Карпатської гірської країни), більша частина якої знаходиться на території Румунії, менша - Словаччини, незначна – Угорщини, Чехії, Польщі. Найвища точка Карпат – Герлаховські-Штіт (2655м). а на Україні –це…? На території яких областей простяглися Карпати?
Гірські хребти простягаються із північного-заходу на південний-схід на 280км, а в ширину – 110км.
2. Тектонічна будова, гірські породи,форми рельєфу
Робота з ОІС
- З яких 3 –х ПТК складаються Карпати? ( Передкарпатська височина, гори Карпати, Закарпатська низовина)
- Назвіть основні тектонічні структури Карпатської складчастої області - 5 ( Зовнішні Карпати, Водолільно-Верховинські Карпати, Полонинсько-Чорногірські Карпати, Рахівсько- Чивчинські Карпати, Вулканічний Хребет.
Між гірськими хребтами є перевали.
- Із табл. № 2 с.272 випишіть найвищі вершини, висота яких більше 2000м (Бребенескул (2035 м), Піп-Іван (2022 м), Петрос (2020 м) та інші.
У кожного народу є своя національна святиня. Приміром, у французів — гора Монблан, у американців — Національний Йєлоустонський парк, у японців — гора Фудзі. Безумовно, що для українців однією з найвизначніших пам’яток природи, є гора Говерла, яка є найвищою точкою нашої держави (2061 м) знаходиться у Рахівському районі на межі Івано-Франківської та Закарпатської областей на масиві Чорногора.
Гори складені гірськими породами різного віку – глинисті сланці, пісковики, вапняки, туфи, залягають під кутом утворюючи фліші. Корисні копалини осадового походження: нафта, природний газ, сірка, кам’яна та калійна сіль,золото.
Висновок.1. Гори молоді за віком (25млн.р)- альпійське горотворення.
2.Середньовисотні, з округлими вершинами, покриті луками, що називаються полонинами.
3.В горах збереглися льодовикові (кари) та карстові форми.
2.Сейсмічно активні – середземноморський рухливий пояс, можливі землетруси силою 5 – 7 балів.
3. Особливості клімату
Уривок з твору М.Коцюбинського «Фата Моргана»:
«Дощі випадають щоденно. Вискочить сонце на мить на блакитну поляну, щоб обсушитись, гляне на себе в калюжу – і знову повзуть на нього важкі, розтріпані хмари»…
Про яку особливість клімату описано в творі?
Як змінюється клімат в горах?
Чому на вершинах немає льодовиків?
Висновок. 1. Клімат змінюється з висотою.
2.Гори затримують західні вітри з Атлантики.
3.Зима м’яка, багатосніжна, з відлигами, літо помірно тепле, дощове.
4.Карпати – найвологіше місце. 1500-2000мм.
4. Внутрішні води
В Карпатах густа річкова сітка. Річки несуть свої води до Чорного моря Дністер з притоками: Стрий,Свіча, Лімниця, Бистриця (праві); Серет, Збруч (ліві); притоки Дунаю:Тиса, Прут, Сірет. Найвисокогірніше озеро Бребенескул (на висоті 1801м) знаходиться у льодовиковому карі. Загатне озеро Синевир у Закарпатській області є найбільшим. З його утворенням пов’язана така легенда (розповідь учениці)
5.Грунтово – рослинний покрив і тваринний світ. Висотна поясність.
Грунти у Карпатах різноманітні: дерново-підзолисті, бурі гірсько-лісові, буроземи, гірсько-лучні.
При першому знайомстві з рослинним світом Карпат впадає у вічі не лише краса зеленого покриву, але і його різноманіття та оригінальність. 40% території займають ліси з сосни, ялини, смереки, бука, кедру, вільхи. У нижньому ярусі – тис, ялівець, чорниця, брусниця. Символом Карпат є едельвейс, а долина нарцисів- єдина у світі!
Самобутність природи зумовлює багатство і своєрідність фауни: козулі, дикі кабани, благородні олені, вовки, рисі; різноманітний світ птахів.
Висновок: грунти, рослини і тварини підпорядковані закону висотної поясності. (ОІС),мал.171 (с.207)
6.Несприятливі фізико-географічні явища.
- Які несприятливі природні процеси можуть виникати в Карпатах? (Сильні дощі, град, паводки, селі, снігові лавини, ерозія, зсувно- обвальні процеси, буреломи)
7.Природоохоронні території. В Українських Карпатах зосереджено понад 1400 природоохоронних об`єктів що займають 2.8 % загальної площі гір (найвищий показник по Україні).
8.Природні області.
Самостійна робота: Скласти ОІС «Природні області Карпат» (с.209-214)
5.Закріплення
1.Тести електронного носія
6.Підведення підсумків
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що було цікавим?
7.Домашнє завдання
1.Опрацювати п.38.
2. Підготувати повідомлення, презентації «Заповідні місця карпатського краю»