Проект: Лялька-мотанка (іграшка)
Основна технологія: технологія виготовлення ляльки-мотанки
Урок 2 Клас ____ Дата____________
Тема уроку: Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Графічне зображення.
Мета:
۞ навчальна: Розширити знання учениць про обереги українського роду, про історію створення ляльки - мотанки, її види. Залучити їх до мистецтва виготовлення мотанки.
۞ розвиток: Розвивати уявлення про життя наших предків; увагу, спостережливість, аналітичні здібності; вміння висловлювати власну думку та узагальнювати отриману інформацію.
۞ Виховувати почуття пошани до оберегу як національної відзнаки, формувати національну свідомість, інтерес до самостійного виготовлення ляльки-мотанки.
Основні терміни і поняття: лялька-мотанк, крупяничка, очіпок, традиції.
Міжпредметні зв’язки: народознавство, історія, культурологія, етика.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, випереджаючі завдання(презентація).
Методи навчання: стимулювання інтересу до навчання (створення ситуації успіху), наочні, проблемно-пошукові, «мікрофон», практична робота, індуктивний, репродуктивний.
Наочні посібники, інструменти та матеріали:
Тип уроку: узагальнення знань, вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку та відмічає відсутніх.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Всі ви в дитинстві гралися різними іграшками, в тому числі і ляльками. А чи знаєте ви, що лялька — сама найстарша серед іграшок. Вона відома з глибокої давнини. Найбільш ранні ляльки, які дійшли до нас, були знайдені в Єгипті і їм більше 5000 років. Вони зроблені з дерева і прикрашені намистом.
Уявляєте, лялька існує з часів побудови єгипетських пірамід до наших днів. (вчитель,під час розповіді, на дошці пише ст. ------ 2018рік. Потім нижче пише кількість століть). І таке враження, що час на неї не впливає. Як і раніше, так і сьогодні діти бавляться ляльками як на Україні так і інших країнах світу.
А чи може хтось з вас розповісти, якими ляльками гралися ваші батьки, бабусі?
Як вони виглядали? Хто їх виготовляв? (вчитель узагальнює відповіді учнів, які повинні були вдома поцікавитись у своїх батьків, бабусь і по можливості прабабусь, якими іграшками вони гралися у дитинстві. )
Я думаю, що всім вам цікаво дізнатися про історію розвитку нашої української ляльки і чи існують ці ляльки в наш час.
Оголошення теми і мети уроку.
Перший урок - це урок – лекція, слухайте уважно, тому що на початку другого уроку ми закріпимо отримані знання написавши самостійну роботу.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. (грає спокійна музика)
Раніше, коли ще ваші прабабусі були дітьми, вони, як і ви, полюбляли гратися, магазинів з іграшками не було і тому іграшки вони виготовляли власноруч
На той час, найчастіше, цими іграшками були – ляльки. Людина вигадувала ляльку - подібну собі. Можна сказати, лялька – це найдавніше у світі зображення людської постаті, і навіть предтеча скульптури. Лялька отримувала життя за допомогою уяви і творчості свого творця. В ній поєднувалась і частина культури всього людства: голова, руки, волосся і характерні риси народу, який її створював: вишивка, елементи одягу, вінок, намисто. Вчитель поєднує розповідь з переглядом та запис на дошці, який учні записують до зошита:
Частина культури ЛЯЛЬКА частина культури всього людства певного народу
Ось такими ляльками гралися наші предки: Раніше, коли приходила пора, бабуся діставала зі скрині чарівних ляльок, різнокольорові клаптики тканини, мотки ниток і розпочинала своїх внуків навчати старовинному мистецтву виготовлення ляльки (вчитель під час розповіді теж дістає названі речі із скрині: лялька, тканина, нитки). І всі знали, що лялька, зроблена власноруч бабусею,берегла її власника від усього лихого, так як несла у собі потужний заряд позитивної енергії роду, її цінували і берегли. Цю ляльку не можна було порівняти із лялькою виготовленої на фабриці.
Звичайно, пластмасова лялька охайніша, має гарне обличчя, можна рухати ногами і руками, а деякі навіть розмовляють. Але разом з тим хочеться сказати, що китайські іграшки, які не завжди якісні й екологічно безпечні, однакові у всіх країнах де їх продають і нікуди вони не щезнуть з ринків та крамниць, а от бабусь, які можуть передати знання та вміння по виготовленню народної ляльки залишається все менше і менше. І ми втрачаємо зв’язок поколінь, втрачаємо історію свого народу, а отже ми втрачаємо себе як націю. На жаль, ваші батьки весь час зайняті і постійно вирішують життєві проблеми. Про традиції народу згадуємо лише під час великих свят: А от наші предки дотримувались традицій на протязі всього життя, які навчали мудрості життя: поваги до старших, неквапливий вибір чоловіка і т.д. Ось, наприклад лялька. Ніби звичайна іграшка, виготовив собі та й грайся. Але наші предки розуміли і знали, що лялька, як іграшка, цінна своїми виховними властивостями. Це унікальний приклад, на якому дитина ще змалку привчається до художньої праці, декоративно-прикладного мистецтва і текстильного дизайну.
У минулому маленькі дівчатка під час виготовлення ляльок для себе чи молодших сестричок вчилися шити, ткати, прясти, плести, що потім цінувалося в них як у добрих господинях. А граючи в рольові ігри, готувалися до майбутнього материнства. Ось які мудрі були наші предки!!!
Отже, головна цінність традиційної народної ляльки – зв'язок поколінь.
Різновиди українських ляльок:
Ми з вами під час вивчення теми з трудового навчання розглянемо технологію виготовлення ляльки – мотанки. Чому саме вона? Тому що для її виготовлення не потрібно дорогих матеріалів, майже ніяких інструментів, одну ляльку можна виготовити за один урок. А саме головне, що лялька – мотанка являється оберегом людської душі і долі, символ предків.
ВИДИ ЛЯЛЬОК-МОТАНОК:
Під час уроків ми будемо виготовляти ляльки – обереги і обрядові ляльки (демонстрація ляльок.) Згідно з народними повір’ями, ляльки-обереги мають чарівні властивості : захищають людину від злих сил, лихого ока, притягують на себе хвороби і нещастя. Наприклад, я вам розповім про ляльку – оберіг для немовляти. В Україні, ще на початку минулого століття дівчина, готуючи скриню з весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клала туди своїх ляльок, яких вона забирала із собою в нову сім’ю. Причому в родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли народжувалась дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від хвороб та поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавались їй для грання. (вчитель під час розповіді по мірі можливості демонструє: скриня, рушники,сорочки, ляльки, колиска, немовля)
А от обрядові ляльки мали зовсім інше призначення. Наприклад, їх виготовляли для того, щоб пішов дощ або для позбавлення від хвороби. Взагалі існує безліч обрядових ляльок: Вербниця (до Вербної неділі), на Івана Купала (лялька на один день, можна загадувати бажання і разом з віночками опускати в ріку), помічниця по господарству – лялька з дуже довгими ручками, до яких прив’язано багато стрічок. Зерновушки – ляльки набиті зерном, які приносять достаток у хату і т.д.
Окремий різновид обрядової ляльки, яка робилася на добробут і щастя – це весільна подвійна лялька, що зображувала «князя з княгинею», тобто, молодого й молоду. (фотографії ляльок) Такій подвійній ляльці робили одну ручку на двох, що символізувало злагоджене любов’ю життя, що вони вже єдине ціле. І нерідко таку парну ляльку садовили на першій підводі, якою молоді їхали до церкви вінчатися, щоб ця лялька захищала майбутнє подружжя від лихого ока.
До речі, ця традиція збереглась до наших днів чи ні? Так, збереглась, але не повністю, на капоті першої машини весільного кортежу завжди є лялька, хоча вона вже сама.
Отже, лялька-мотанка - це не просто іграшка – це українська народна лялька, яка у кожній родині виконувала роль оберегу, була символом мудрості, символом зв’язку між поколіннями, одна з найдревніших іграшок і чарівних істот нашого народу. Ляльку-мотанку передавала мати дочці, коли віддавала до іншого роду, а дочка, у свою чергу, своїй дитині. Це ніби ниточка, яка пов’язувала увесь рід.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Самостійна робота. (Додаток 1). Ученицям роздають листки з завданнями. Вчитель пояснює порядок виконання самостійної роботи і наголошує, що на виконання роботи надається 3хв.
Отже, ми вже знаємо, що українська народна лялька поєднує у собі:
(вчитель розміщує на дошці відповідні карточки)
ЖИТТЯ НАРОДУ |
РИТУАЛИ НАРОДУ |
ПОБУТ НАРОДУ |
ОБРЯДИ НАРОДУ |
ЗВИЧАЇ НАРОДУ |
ТРАДИЦІЇ НАРОДУ |
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Стародавня українська традиційна лялька виконувалась без рук, ніг і обличчя. Такі ляльки виготовляли методом «кручення» з соломи, тканини, очерету, сіна.
Розповідь з демонстрацією. Брали, наприклад, жмут соломи чи сіна, згинали пополам, потім перев’язували його ниткою - це голова, прив’язували ще один жмут – це руки, а потім прив’язували різні клаптики тканини - це одяг. Виконували все без жодних інструментів. Колись такі ляльки робили всюди: наші прапрабабусі - інших ляльок і не знали. Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки.
Існує три типи ляльок - мотанок:
1.Лялька – немовля. 2. Баба-берегиня. 3. Лялька – наречена.
Вчитель ділить учениць на пари і трьом парам пропонує відповісти на запитання:
1 пара : «Як ви думаєте, які функції виконували лялька - немовля?»
2 пара : «Як ви думаєте, які функції виконували бабка - берегиня?»
3 пара : «Як ви думаєте, які функції виконували лялька - наречена?»
Узагальнюючи відповіді груп вчитель робить загальні висновок.
Є два види ляльок-мотанок :
з чистим обличчям з хрестом замість обличчя
(вчитель наступним парам пропонує відповісти на запитання: «Як ви думаєте. чому ляльки були або безликі або зображували хрест?» )
Як ви вже помітили, мотанка відрізняється від звичайної іграшки відсутністю рис обличчя або замість обличчя зображують хрест. Чому саме так, ви дізнаєтесь на слідуючих уроках.
Виготовлених ляльок-мотанок або не одягали або шили їм одяг. Найчастіше одягали у мініатюрні народні костюми, традиційні для тієї чи іншої місцевості.
З давніх-давен одяг ляльки поділяється на три частини:
1. Спідниця.
2. Сорочка. Всі елементи одягу є оберегами.
3. Головний убір.
(вчитель наступним парам пропонує виконати слідуюче завдання: «Я буду називати елементи одягу, а ви - що на вашу думку він символізує)
Елемент одягу |
Символізує |
|
Спідниця |
землю |
|
Сорочка |
три часи – минулий, теперішній і майбутній; |
|
Головний убір – очіпок, стрічка чи хустка |
зв’язок з небом. |
|
Довга коса |
довге і щасливе подружнє життя. |
|
Вишивка, намисто |
достаток |
|
Одяг та його колір підбирали за своїми уподобаннями та враховуючи символічне призначення ляльки. (вчитель наступним парам пропонує виконати слідуюче завдання: «Я буду називати призначення ляльки, а ви колір, який на вашу думку найбільше гармонує цій ляльці».
Символічне призначення ляльки |
Колір одягу |
На добробут та здоров’я родини |
підбираються червоно-зелені відтінки |
Для успіху в фінансових справах |
зелений та золотистий |
Для щастя у коханні чи подружньому житті |
червоний, рожевий, помаранчевий |
Для успіху в творчості |
блакитний |
І, звісно, велику силу має вишивка, особливо, якщо це вишивка старовинна, яка несе в собі древню символіку і позитивну енергію багатьох поколінь. Потужну захисну силу мають ляльки, одяг яких виготовлений з натурального конопляного полотна – це універсальний родинний оберіг від нещастя і хвороб.
Лялькам – мотанкам також одягали на голову віночки зі стрічками. І кожна стрічка теж мала своє символічне значення:
(вчитель наступним парам пропонує виконати слідуюче завдання: «Я буду називати колір стрічки, а ви - що на вашу думку він символізує)
Колір стрічки |
Символічне значення |
По центру в’язали світло-коричневу |
земля–годувальниця |
Пообіч жовті |
сонце |
За ними — світло-зелені й темно-зелені |
краса та молодість |
голубі й сині |
небо і вода, що надають силу й здоров’я. |
Далі йшли жовтогаряча |
хліб |
фіолетова |
мудрість, |
малинова |
душевність і щирість |
рожева |
достаток |
VI. КОНТРОЛЬ І САМОПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ.
Вчитель парам роздає кросворд і на виконання завдання надається 10хв. Потім збирає виконанні завдання і разом з усіма розв’язує кросворд на дошці.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ.
Узагальнюючи отримані знання на сьогоднішньому уроці ми можемо сказати, що різновидів ляльок-мотанок є дуже багато, і кожна має своє символічне призначення. Також символічне значення мають обличчя, елементи одягу, колір одягу, навіть матеріал з якого виготовляють одяг. Виготовлена лялька несла в собі тепло людських рук, любов і турботу, з якою створена, позитивну енергетику! Українці вірили, що зробивши ляльку, можна просити у Вищих Сил допомоги лише у добрій справі і таку ляльку потрібно виготовляти лише з добрими намірами. Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками, жива та енергетична, значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова, адже вона наша – рідна лялька-мотанка!
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Прочитати конспект. Вивчити види, типи ляльок та їх функції. Знайти історичну довідку про один із видів ляльки – мотанки за власним бажанням. У довідці обов’язково вказати назву ляльки, її призначення і зображення (малюнок). Принести різні зразки тканин та ниток (вчитель демонструє відповідні зразки).
1