Конспект уроку. Михайло Коцюбинський. Новела «Intermezzo»

Про матеріал

Ознайомити студентів зі змістом новели Михайла Коцюбинського “Intermezzo", особливостями її композиції та жанровими ознаками; розвивати навички психологічного аналізу, уміння пояснювати символічні образи та знаходити ознаки імпресіонізму в новелі; виховувати розуміння ролі природи для підтримання душевної рівноваги людини, дослідити способи боротьби з депресивним станом.

Перегляд файлу

Тема. Михайло Коцюбинський. Новела «Intermezzo»

Мета. Ознайомити студентів зі змістом новели Михайла Коцюбинського “Intermezzo”, особливостями її композиції та жанровими ознаками; розвивати навички психологічного аналізу, уміння пояснювати символічні образи та знаходити ознаки імпресіонізму в новелі; виховувати розуміння ролі природи для  підтримання душевної рівноваги людини, дослідити способи боротьби з депресивним станом.

Хід заняття

  1. Організація початку заняття
  2. Повідомлення теми, мети заняття

Сьогодні на занятті мипродовжимо знайомство з письменником, котрий проникав у таємниці природи, відчував, міг неповторно відворити та передати її суть на папері. А саме з Михайлом Михайловичем Коцюбинським.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Вступне слово викладача

У пошуках свого літературного майбутнього Коцюбинський береться творити поезію, займається перекладацькою діяльністю, пише нариси, але основним полем його діяльності стає саме художня проза.

Коцюбинський відвідав багато екзотичних місць - Крим, Бессарабія, Гуцульщина, Італія.

Його творчість та листи переповнені враженнями від природи цих країв. Письменник проникав у таємниці природи через наукову літературу і власні спостереження. Це допомагало йому глибше, по-філософськи сприймати навколишній світ, краще збагнути і точніше відтворити життя людини в органічному зв'язку з усім світом. Природа і людина зливаються у нього в одне ціле, стоять в одному поетично-філософському ряду.

Творчість Коцюбинського служить художнім прикладом уже не одному поколінню українських письменників.

  1. Історія написання новели

Творчий задум новели визрів у Михайла Коцюбинського під час гостювання в маєтку Євгена Чикаленка в с. Кононівка, куди він приїхав на відпочинок. Глибоке переживання подій пореволюційної реакції, виснаження від творчості й хвороб спонукали митця до усамітнення, до пошуків джерел натхнення. Природа збагатила письменника численними враженнями. Так у 1908 р. з’явилася новела «Intermezzo». Новела «Intermezzo» (1908) виявляє творче кредо митця.

  1. Словникова робота

М.Коцюбинський вважається яскравим представником імпресіоністичної течії в українській літературі.

Імпресіонізм (від франц. «враження») - художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань.

Новела - один із видів епічних творів, близький за розміром до оповідання, але відмінний від нього надзвичайною стислістю викладу, напруженістю розвитку сюжету, несподіваністю розв’язки; властивий глибокий психологізм у розкритті внутрішнього світу персонажів, відступи від норм усталеної будови.

  1. Візуалізація

114a8817df40eff97f10e33702ee376a_l.jpgfield-1631544_1920-470x313.original.jpg

Інтермецо в Коцюбинського - це перерва, перепочинок; час, коли герой набирається сил для но­вої праці; це не просто перепочинок, а духовне відродження людини на природі.

  •                 Погляньте на картинки, які емоції (асоціації) у вас виникають?
  •                 Уявіть, що ви знаходитесь серед поля, які відчуття у вас з’являються?

 

  1. Слово викладача

В основі твору - зіставлення двох протилежних світів - людського, дисгармонійного, смертоносного, утіленого в образі міста; і гармонійного, досконалого, життєствердного світу природи. За імпресіоністичною логікою композиція новели мозаїчна, змонтована з багатьох різних епізодів, у яких розкривається химерна гра настроїв героя.

  1. Робота над змістом новели
  • Назвіть героїв новели
  • Від імені кого в творі йде мова?
  • Якими емоціями переповнений оповідач на початку твору? Знайдіть цитати.
  • Куди прямує герой?
  • Дні героя течуть серед степу. Що бентежить його душу? Прочитайте.
  • За що ліричний герой дякує сонцю? Прочитайте.
  • З якими персонажами ще зустрівся герой?
  • Отже, серед степу герой знаходить спокій. А чи готовий він знову повернутися до людей? Прочитайте.
  1. Схема настрою ліричного героя.

Біль – втома – відраза – сумніви – байдужість – напруга – страх – кульмінація – спокій – порив до вічного – впевненість – гармонія в душі – співчуття – готовність до співпереживання чужого горя.

  1. Підбиття підсумків заняття

Отже, протягом твору ми бачимо зміни в душі героя. Зі втомленої та збайдужілої людини він перетворюється в співчутливу людину. Справді відпочити він зміг тільки серед природи.

  1. Домашнє завдання
docx
Додано
17 січня 2020
Переглядів
2379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку