Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед цих поезій справедливо вважається вірш «Садок вишневий коло хати...» Ця поезія — одна з найсонячніших у Шевченковій ліриці. Як за жахливих казематових умов міг бути створений такий сонячний твір?
В оповіданні Володимира Дарди «Сильний за долю», так уявляється психологічний стан Шевченка: "Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловилисядобре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті пахощі не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли...
Т. Шевченко. Вірш «Садок вишневий коло хати»
Мета уроку : ознайомити учнів із життям та творчістю великого поета ; викликати зацікавлення його особистістю , творами; допомогти усвідомити ідейно - художню цінність поезії Т Шевченка « Садок вишневий коло хати»; розвивати вміння й навички школярів виразно читати поезію, аналізувати , знаходити в них художні засоби; виховувати почуття пошани до Т. Шевченка , любові до рідного краю, родини .
Тип уроку : засвоєння нових знань
Обладнання : портрет письменника, відео презентація «Пам'яті Шевченка», комп’ютер, відеозапис музичного твору , «Кобзар»,кросворд, фонозапис «Садок вишневий коло хати», мультфільм «Садок вишневий коло хати», смали, ілюстрації.
Перебіг уроку
І Організаційний момент.
1.Слово вчителя
Добрий день! У добрий час
Рада, діти, бачить Вас!
Ви почули всі дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Ми Вам раді, гості любі!
Повернімось до гостей,
Привітаймось
Діти : «Добрий день!»
Вчитель: « Ми вітаєм щиро Вас
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 5- Б клас».
2.Прийом «Подаруй усмішку» (слайд - 3)
3.Гра «ДЧЦМЗ» ( «Для чого мені це знадобиться?»)
(Слайд 4)
Я так її, я так люблю
Мою Україну убогу,
Що прокляну святого Бога,
За неї душу погублю.
4.Вправа «Цілевизначення»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Оголошення теми та мети уроку (Слайд 1)
5.Епіграфом до уроку хай стануть слова (слайд-5)
Кобзарем його ми звемо.
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу
М. Рильський.
6.Проблемне питання (слайд-6)
- Хто такий Тарас Шевченко? (Поет, художник, борець за свободу, справжній патріот) .Чи є поезія«Садок вишневий коло хати» шедевром в українській літературі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.«У пошуках істини». Асоціація ШЕВЧЕНКО (Слайд 7)
- Щоб доповнити ваші відповіді – складемо асоціативний кущ.
Складання «Асоціативного куща»
- Отож, павутинки сплетемо, потрібні слова доберемо. (На дошці викладають)
скульптор художник
Петербург Кобзар
Моринці поет
ШЕВЧЕНКО сирота
кріпак
письменник Україна
2.Продовжимо знайомство з Шевченком за допомогою (кросворда) .
(Слайд 8)
Пригадаємо,що ми знаємо про Тараса Шевченка.
|
1 |
|
Ш |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
2Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
3 |
|
|
|
В |
|
|||||||||||
|
4Ч |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
5 |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
Н |
|
|
||||||||
|
7К |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
8 |
О |
|
|
|
|
||||||||||||
1) Прізвище українського художника, з яким Т. Шевченко познайомився у Петербурзі у Літньому саду. (Сошенко)
лівку? (Керелівка)
Назвіть прізвище поета, до якого прикована наша сьогоднішня увага.
3. «Поетична хвилинка». (Читання поезій Т.Шевченка).
У дитинстві Шевченко був допитливим,спостережливим до всього цікавим хлопчиком. Зараз ви у цьому переконаєтеся.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Слово вчителя(слайд-9-10)
Це те, шо ми повинні берегти, плекати, бо це і є наша рідна земля, наша Україна.
Коли людина далеко від Батьківщини, то надзвичайно близькими і милими її серцю є спогади про рідний край, батьківську хату мальовничу природу.
( відеофільм)- 2.17
2.Словникова робота(слайд-11)
Каземат - це приміщення у фортецях, де тримали в'язнів.
Ти поспіши слівце назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав , як він,
Садок вишневий коло хати?
Дмитро Білоус
3.Робота зі змістом поезії «Садок вишневий коло хати..»
Розгадайте ребус,назву твору(слайд-12)
Сьогодні ми познайомимося ще з однією поезією Шевченка « Садок вишневий коло хати»,яка заслуговує на особливу увагу. Ця поезія-одна з найсонячніших струн Шевченкової кобзи. Вірш створений арештантом став шедевром світової пейзажної лірики.
Коли ув’язнених виводили з камери на прогулянку,Тарас вдихав на повні груди повітря,яке пахло весною,особливо тут вловив він запах дитинства,запах набубнявілого вишняку. І ось ця до щему мила картина постала перед його очима. Пливла ,рівномірно погойдуючись безкрая ніч ,а в камері буяла весна,і пошерхлі вуста натхненно шепотіли слова про садок вишневий коло хати…
4. Ознайомлювальне слухання – сприйняття поезії «Садок вишневий коло хати…». (1 хвил.)(відеозапис)
5.Виразне читання учителем поезії «Садок вишневий коло хати…»(слайд-13)
6.Словникова робота(слайд-14)
Хрущ - великий жук родини пластинчастовусих, завдовжки 23 — 32 мм, з коренастим, широким і сильно опуклим тілом.
Плугатарі, орачі - люди ,які орали на полі,ходять за плугом.
6.Розповідь підготовленого учня:
Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед цих поезій справедливо вважається вірш «Садок вишневий коло хати...» Ця поезія — одна з найсонячніших у Шевченковій ліриці. Як за жахливих казематових умов міг бути створений такий сонячний твір?
В оповіданні Володимира Дарди «Сильний за долю», так уявляється психологічний стан Шевченка: "Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловилися добре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті пахощі не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли...
(слайд-15)
Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй,золоте!
Я всміхаюсь квіточці :
- Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику
- Лий мов із відра!
Усміхаюсь друзям я,
Зичу вам добра.
Фізкультхвилинка (Відео)- 46.с
На дошці засоби виразності(темп,швидкість,логічний наголос)
7. Учень читає поезію «Садок вишневий коло хати…»(слайд-16-17)
8.Художній аналіз поезії . Розгляд вірша «під мікроскопом»
Поезія належить до шедеврів української пейзажної лірики.
Жанр: вірш
(слайд-18)
- Про що цей вірш? Визначте його тему .
Тема: зображення щасливої родини працьовитих селян серед природної гармонії.
- Чи можна назвати його пейзажем? Аргументуйте думку.
Підготовлений учень
Природа в усіх поезіях Кобзаря така справжня, така красива і жива: «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...», «співають ідучи дівчата...» І ми одразу чуємо і гул хрущів, і красиві переливчасті голоси дівчат, і нічну чарівну пісню соловейка. Навіть відчуваємо свіжий запах молодих зелененьких вишеньок... Натруджені плугатарі повертаються з поля, втомлені, але спокійні І задумливі, зачаровані красою навколишньої природи. А вдома ждуть їх ласкаві матері, які вже приготували вечерю.
- Який настрій передає вірш?
- Яка ідея твору,як ви гадаєте?Яка мета?
Ідея: уславлення людини праці та природної гармонії.
Мета: працьовиті люди заслуговують гарного життя.
Художні засоби.(слайд 19-20)
- Епітет – маленьких (діточок);
- зменшено – пестливі слова – зіронька, соловейко, діточок; повтори.
- Персоніфікація: зіронька встає.
То що ж ми бачимо, читаючи поезію?
Зорові образи: садок, хата, хрущі, вишні, плугатарі, плуги, дівчата, матір, зіронька, соловейко, діточки.
А що чуємо?
Слухові образи: хрущі гудуть, плугатарі з плугами йдуть, співають дівчата, затихло все, соловейко не затих.
Образи символи у творі
Образи – символи: «садок вишневий», «вечірня зіронька», «соловейко», «родина за вечерею», «плугатарі», «пісня дівчат».
Чи є у вірші елементи гумору? (слайд-21-22)
(А мати хоче научати, так соловейко не дає — тонка доброзичлива усмішка, коли мати, незважаючи на свій обов'язок (і необхідність) наставляти дітей, підкоряється всевладній красі солов’їного співу, тихого вечора; їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі.)
Дієслова у вірші допомагають у змалюванні поетичної картини. (Йдуть, йдуть, співають ідучи, ждуть; вечеря, встає, падає, хоче научати, не дає; поклала, заснула, затихло, не затих.
Шевченко змальовує дружну сім'ю, де панує гармонія людини і Бога. Вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, то він став народною піснею (на музику його поклав Яків Степовий). Слухаємо запис.(2.38)
Образи – символи: «садок вишневий», «вечірня зіронька», «соловейко», «родина за вечерею», «плугатарі», «пісня дівчат».
V.Закріплення знань учнів
1.Жартівлива вікторина(слайд-23)
2.Перегляд мультфільму«Садок вишневий коло хати»
3.Проблемне питання(слайд-24)
Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди будуть Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово!
5.Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання : вивчити вірш напам’ять , Індивідуальне завдання-написати твір – мініатюру «Читаючи поезії Шевченка…».(слайд-26)
VІІ. Підведення підсумків уроку – рефлексія (1 хвил.)(слайд-25)
Покажіть за допомогою смаглів,які знаходяться у вас на партах.