Підготувала Балицька Ірина Ярославівна, учитель української мови та літератури. ЗОШ I-IIIст. с. Клювинці
Конспект уроку з української літератури для 11 класу на тему:
« М. Куліш «Мина Мазайло». Прихильники та противники українізації в трагікомедії»
Тема: Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Прихильники та противники українізації в трагікомедії М. Куліша «Мина Мазайло»)
Мета: формувати компетентності : предметні: з’ясувати причини появи в суспільному житті України національного нігілізму; аналізувати тематику твору; характеризувати персонажів; ключові: уміння вчитися: навички самостійної та колективної роботи; пізнавальну активність; комунікативну; вміння самостійно мислити, давати власну оцінку прочитаному, навички спілкування в групі, толерантне ставлення до думок і почуттів інших; інформаційну: уміти визначати роль деталі в тексті, навички роботи з книгою; загальнокультурну: патріотичні почуття, самоповагу, приналежність до рідного народу.
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Обладнання: картки із завданнями для груп, аудіозапис пісні.
Епіграф уроку: «Мова людини – це мова її душі»
«… тому рано чи пізно були покарані люди, що зрікалися своєї мови,
своєї нації…»
Євген Дудар
Перебіг уроку
- Зачитайте паспорт твору.
Нігілізм – заперечення цінностей або заперечення установлених суспільством норм, принципів, законів, авторитетів.
Нігіліст – людина, яка негативно ставиться до всього загальновизнаного.
Обиватель – людина, позбавлена широких суспільних поглядів, яка живе міщанськими інтересами.
Народне прислів’я говорить: та земля мила, де мати родила. Так і для Галябарди. Слухаючи пісню, переконуємося, що йому наймиліші у світі Україна, наш народ, наші звичаї, мова. А ще є у цій пісні слова, які співзвучні із нашою темою: «..тільки раптом задзвенить мого серця тятива, як почую хоч на мить українськії слова…»
Українізація – це політика в національно-культурній сфері, яка здійснювалася радянським керівництвом в Україні у 20-ті рр. Українізація передбачала задоволення певних національних вимог українського народу:
З кінця 20-х рр. політика українізації поступово згортається. У 1933р. Сталін назвав місцевий націоналізм основною загрозою для єдності Радянського Союзу. Це означало кінець українізації. Радянська влада повертається до політики зросійщення, активних учасників українізації було репресовано.
Учитель. Персонажів у п’єсі не так аж багато. Але вони умовно поділені на дві групи: противники й прихильники українізації.
Мина Мазайло (противник українізації)
(Мина був кар’єристом, заради кар’єри він зрікається свого роду, невихований, жорстоко ставиться до сина, не розділяє його думку.)
Виразне читання уривка, у якому Мина Мазайло висловлює незадоволення своїм прізвищем.
Мокій (прихильник українізації)
(Мокій дуже захоплений українською мовою, вміє відстоювати власну думку, але через своє захоплення зовсім не звертає уваги на почуття Улі до нього. У суперечці з батьком грубий, жорстокий, невитриманий).
Виразне читання за ролями уривка, де Мокій намагається українізувати Улю.
Тьотя Мотя(противник українізації)
Дядько Тарас(прихильник українізації)
Це теж гротескна фігура. Він виступає за збереження старого, патріархального, без урахування нових умов життя. Проте в суперечці, хто в кого «вкрав» слова, змінювати прізвище Мазайлові, дядько виявляється слабшим за тітку Мотю й здається на її милість. Є в нього й висловлювання , не позбавлені здорового глузду, продиктовані любов’ю до рідного краю, народу, глибоким знанням історії.
Інші образи (противники українізації)
Що стосується Лини й Рини, то це такі войовничі міщанки, які повністю поділяють зневагу свого чоловіка й татуся до всього українського. Вони постійно милуються собою перед дзеркалами, кокетують й охають та ахають, беручись за серце , як шляхетні дівиці. Між собою ж мати й дочка розмовляють грубо, з лайками та образами, кожна вважає себе розкішною за іншу, їхні повсякденні заняття – плітки, підглядання, обговорення нарядів та заздрість до тих , хто «добре влаштувався» в житті.
Трохи окремо стоїть у п’єсі постать Улі. Автор постійно підсміюється. Іронізує в ремарках:»Уля – як Уля». Тобто така. Як усі дівчата її кола. Вона самозакохано вдивляється в люстерко, емоційно – сентиментальна, мрійлива. Але мрії її поки що не простягаються далі «вигідної партії». Уля , як і її подруги, насторожено ставиться до української українізації, тож прагне хоч трохи змінити прізвище Розсохина, що звучало по – українськи Розсоха.
4. Дослідницький практикум
Учитель. Твір М. Куліша написаний в 1929 році. Це був час, коли згорталася політика українізації. Кулішу було не байдуже до долі української мови, українського суспільства. Він був розчарований тим, що Україну витісняють із самої України. У п’єсі «Мина Мазайло» драматург поставив одвічне питання: бути чи не бути українській нації?
Трагікомедія написана на матеріалі , який був характерний для Харкова 1920 –х років.
Тому перша проблема комедії – мовна.
На вашому життєвому шляху зустрінуться тьоті моті, мини, рини, але не варто тихо погоджуватися з усім, ними сказаним. Треба вчитися не соромитися себе, передусім свого походження та родини.
Тому друга проблема твору – вміння відстоювати свою думку.
Мокій і Мина, хоча батько і син, але в житті вони є антиподами. Вони весь час сперечаються. Треба вміти слухати один одного ,приймати спільні рішення, шукати «золоту середину».
Третьою проблемою п’єси є проблема стосунків між батьками й дітьми.
Пройшло майже сто років з того часу, як Микола Куліш написав цю п’єсу, та погляди батьків та дітей знову не співпадають.
V. Закріплення навчального матеріалу
1. Інтерактивна вправа «Коло ідей»
- Визначте тему твору (зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст.)
- Визначте ідеї твору.(Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (втілене в образах Мини, Мокія, дядька Тараса, тьоті Моті); сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння; головна ідея: засудження міщанства, національної упередженості й зверхності).
2. Вправа «Прес»
Шовініст –людина, що обстоює ідею расової винятковості та розпалює національну ворожнечу й ненависть.
Націоналіст –той, що розпалює національну ворожнечу під гаслом захисту своїх національних інтересів і національної винятковості.
Манкурт –особа, що відмовляється від свого народу, національності.
Патріот– віддана своїй вітчизні та народу людина.
3. Позиція цінностей
Учитель. Отже, автор сміється з нього, не схвалює його поведінку. Чому? (Його боротьба за українську мову - це не конкретні дії, а захоплення зовнішньою формою проблеми, а не змістом)
VI . Підсумки уроку
Учитель. Пройшли роки, вже й століття добігає… Змінилися часи, люди. XXI століття має свої проблеми. Але знову і знову чуємо утиски рідної мови, пісні. Закони приймаються, та вони не виконуються. Цього досягти не так просто, але треба. Крім різних економічних, політичних моментів, найважливішим залишається культура. Кожен європеєць знає своє коріння, мову, свято береже і популяризує. А ми? Хіба серед нас уже немає таких як Мина Мазайло, тьотя Мотя, Рина?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
VII. Домашнє завдання. Скласти анкету головного героя. Підготувати відповіді на запитання з підручника.