Конспект уроку з української літератури для 5 класу на тему: "Еліна Заржицька. Казка "Як козак у морського царя служив", "Як козак пихатого пана провчив" "

Про матеріал
Розробка допоможе вчителеві підготуватися до уроку. Дітям цікаво провести час у світі епохи Козаччини, відкрити для себе нові факти про запорожців - відважних, героїчних, самовідданих. Поринувши в безмежний край казок Еліни Заржицької, сучасної письменниці, п`ятикласники, обов`язково, залишаться задоволенні уроком.
Перегляд файлу

Конспект уроку Українська література 5 клас

Тема: Еліна Заржицька. Казки «Як козак у морського царя служив»,

«Як козак пихатого пана провчив»

Мета: коротко ознайомити учнів із біографією сучасної дитячої письменниці Еліни Заржицької; розкрити зміст казок «Як козак у морського царя служив», «Як козак пихатого пана провчив», показати дітям багатство художніх засобів, за допомогою яких створено дані твори; показати учням звитягу та відвагу українських козаків, їхнє бажання допомагати людям; виховувати почуття гордості та поваги до тодішніх і сучасних військових.

Обладнання: портрет письменниці, виставка її найвідоміших книг для дітей середнього віку; тестові завдання; завдання для роботи в групах; презентація; мультимедійний проектор.

Епіграф уроку:

Казка вчить - як на світі жить.

Народна мудрість

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Літературознавча хвилинка.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

  1. Повідомлення теми. Слайд 1
  2. Повідомлення мети. Слайд 4
  3. Зверніть увагу на епіграф до уроку. Слайд 5

Як ви розумієте прочитане прислів’я?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вивчення нового матеріалу

Вступне слово вчителя Слайд 6

Еліна Іванівна Заржицька (народилася 27 листопада 1960 року в Дніпропетровську) — письменниця, журналістка, громадська діячка.

Здобула освіту в Національному гірничому університеті, Дніпропетровському обласному інституті патентознавства.

Член журі Міжнародного фестивалю дитячого мистецтва “Чарівна книжка”, Всеукраїнської літературної премії ім. Олександри Кравченко (Девіль), Всеукраїнського конкурсу творчої молоді “Літературна надія Дніпра 2013”, обласного літературного конкурсу “Молода муза”.

Керівник секції літератури для дітей та юнацтва “Джерело” при ДОО Національної спілки письменників України.

Член Національної спілки журналістів України.

Переможець міжрегіонального конкурсу “Письменники-малюкам” (1997, Одеса), нагороджена особливою відзнакою Журі Третього Всеукраїнського конкурсу сучасної радіоп’єси “Відродимо забутий жанр” (2010, Київ). Лауреат літературної премії ім. Олеся Гончара Всеукраїнського щомісячника “Бористен” (2010, Дніпропетровськ). Дипломант Всеукраїнського конкурсу “Коронація слова” за роман для дітей “Китеня Тимко і Капітан Теревенько” (2011, Київ), міського конкурсу “Сузір’я муз Дніпропетровська” у номінації “Кращий мистецький твір для дітей” (2012, Дніпропетровськ).

Пише українською і російською мовами. Жанри – казки, пригодницькі та історичні повісті для дітей молодшого, шкільного молодшого та шкільного середнього віку.

За мотивами казки Еліни Заржицької “Як черепаха Наталка до школи збиралася” створено мультфільм (у 4-х серіях). Слайд 7

IV.  Робота над змістом твору

  1. Виразне читання казки «Як козак у морського царя служив».
  2. Бесіда за змістом прочитаного. Аналіз казки.
  • Чи сподобалася Вам казка? Чим сподобалася? Слайд 8-9
  • Хто є головними героями твору?
  • До якого жанру літератури належить даний твір?
  • Які козацькі атрибути описані у казці?
  • Визначити композицію твору. На скільки умовних частин можна поділити казку?
  • Зачитати кульмінаційний момент. Чому саме ці рядки Ви вважаєте кульмінацією твору?
  •  Чи є у казці фантастичні герої, міфічні істоти, фантастичні елементи? Назвіть їх.
  • Який повчальний зміст має казка?
  1. Характеристика головного героя.

Клас ділиться на дві групи.

Перша група характеризує козака з погляду військовослужбовця.

 

Друга група – як сина та хлопця, котрого чекають мама та дівчина.

 

  1. Презентація відповідей учнів.
  2. Виразне читання казки «Як козак пихатого пана провчив».
  3. Бесіда за змістом прочитаного. Аналіз казки.
  • Чи можемо ми, даний твір, назвати казкою? Відповідь обґрунтуйте.
  • Як Ви вважаєте, про кого йдеться на початку казки? Що ви знаєте з історії про Богдана Хмельницького? Слайд 10
  • Хто головні герої в казці? Назвіть їх.
  • Які фантастичні елементи присутні у творі?
  • Чи допомагають вони краще сприймати зміст казки? Чому?
  • Композиція твору. Назвати основні частини казки. Визначити кульмінацію.
  • Який повчальний характер несе даний твір?

V. Підбиття підсумків уроку

Проведення тестового опитування.

Тест

 Казка «Як козак у морського царя служив»

1. Проти кого козаки зібрались у похід?

а) турків;

б) ляхів;

в) росіян.

2. Яка природна негода сталася під час походу козаків на Кафу?

а) зірвався сильний вітер;

б) пішов сильний дощ;

в) розігралася буря на морі.

3. Хто спочатку виплив із морських глибин до запорожців?

а) краб одноокий;

б) дивні риби, луска в них червона, хвости сині, а над пащами вуса звисають;

в)  цар морський.

4. Хто другим виплив до козаків?

а) цар морський;

б) дивні риби, луска в них червона, хвости сині, а над пащами вуса звисають;

в) гади морські, луска в них горить, золотом-сріблом переливається, а з пащі ікла гострі стирчать.

5. Кого, за третім разом, побачили козаки?

а) морського царя;

б) одноокого краба;

в) гадів морських.

6. З яким проханням зверталися до козаків морські мешканці?

а) негайно покинути морські володіння;

б) дати на вірну службу досвідченого запорожця;

в) віддати все добро, що мають із собою.

7. На скільки років служби, хотів морський цар запросити козака?

а) тридцять;

б) три;

в) п’ять.

8. Що попросив у заставу козак у морського царя?

а) золотий тризубець, коралями та перлинами прикрашений;

б) найстаршу доньку-русалку віддати за нього заміж;

в) печатку, якою листи запечатує, хустинку, шиту золотом, та срібну чарку. 

9. На кого спершу пішли з війною «риб’яче військо» на чолі з козаком?

а) на повелителя Білого моря;

б) на володаря Червоного моря;

в) на імператора Жовтого моря.

10. Вдруге відправились полки воювати з:

а)  повелителем Білого моря;

б)  володарем Червоного моря;

в)  імператором Жовтого моря.

11. Що звелів відібрати морський цар у імператора Жовтого моря?

а) рибу-голку;

б) морського коника;

в) рибу-меч.

12. Що допомогло козаку вилікувати матір та повернути молодість своїй дівчині?

 а) срібна чарка та шита золотом хустка;

 б) печатка та золотий черевик;

  в) золотий черевик і срібна чарка.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

а

в

б

в

а

б

а

в

а

б

в

а

        VI. Індивідуальне оцінювання

        VII. Домашнє завдання

Виразно читати та переказувати вивчені на уроці казки.

За бажанням: намалювати ілюстрацію до однієї з казок (на вибір)

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
3056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку