Конспект уроку з української літератури для 5 класу "Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Конфлікт між добром і злом. Образи хлопчиків та Шпичака"

Про матеріал

Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Конфлікт між добром і злом. Образи хлопчиків та Шпичака

Мета:

  • навчальна: пригадати основні відомості про життєву долю Є. Гуцала , визначити ідейно-тематичну спрямованість, визначити жанр, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти;
  • розвивальна: розвивати вміння переказувати оповідання, удосконалювати комунікативні вміння характеризувати образи, давати власну оцінку зображуваному;
  • виховна: виховувати систему гуманних цінностей: турботливе ставлення до світу природи, до рідних людей, гідної поведінки, любові та милосердя; виховувати критерії розмежування добра і зла.
  • Теорія літератури: оповідання; тема, художні образи, художні засоби.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

 

Тема. Євген Гуцало. Оповідання «Лось». Конфлікт між добром і злом. Образи хлопчиків та Шпичака

Мета:

  •        навчальна: пригадати основні відомості про життєву долю Є. Гуцала , визначити  ідейно-тематичну спрямованість, визначити жанр, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти;
  •        розвивальна: розвивати вміння переказувати оповідання, удосконалювати комунікативні вміння характеризувати образи, давати власну оцінку зображуваному;
  •        виховна: виховувати систему гуманних цінностей: турботливе ставлення до світу природи, до рідних людей, гідної поведінки, любові та милосердя; виховувати критерії розмежування добра і зла.

Теорія літератури: оповідання; тема, художні образи, художні засоби.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Унаочнення: портрет письменника, індивідуальні картки самооцінювання, ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Форми роботи: фронтальна, робота в групах.

Методи та прийоми: бесіда, слово вчителя, «Мозковий штурм», робота з підручником, прийом «Незакінчене речення», виразне читання, «Шкала самооцінки», метод «Гронування», метод «Вибери сам».

Все на землі, все треба берегти –

                                                          І птаха й звіра, і оту рослину,

                                                          Не чванься тим, що цар природи ти –

                                                          Бо врешті, ти його частинка.

 

Б.Лепкий

Хід уроку

  1.      Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя: Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни, та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

Повідомлення теми уроку 

Визначення учнями власних цілей

Прочитаймо  тему і подумайте – «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»

    А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»

            На дошці :        Я хочу         дізнатися…

                                                          зрозуміти…

                                                          відчути…

 

  1. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Заповнення анкети  письменника:

  1.     Народився…
  2.     Закiнчив…
  3.     Працював…
  4.     Автор поетичних книжок,  збiрок, оповiдань, повiстей, романiв…
  5.     Лауреат премiï…
  6.      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Завдання випереджального характеру

Виступи біологів: Лось

Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.

Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.

У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня.

Всього на Землі — близько півтора мільйонів. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.

Виступи географів:

Заповідник

Заповíдник  – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.

Учитель:  Усі ви прочитали оповідання? А тепер давайте коротко пригадаємо його зміст. (переказ дітьми оповідання)

    Письменник розповідає історію про те, як лось, намагаючись напитись з ополонки, потрапив у воду і почав тонути. Двоє хлопчиків стали свідками боротьби лісового красеня за життя. Зрозумівши, що важкий лось сам не зможе врятуватись, хлопці кинулись на допомогу. Брати тільки-но встигли визволити тварину з льодяного полону, як пролунав постріл. Хлопці не відразу зрозуміли, що куля влучила саме у врятованого ними лося. Незабаром з’ясувалось, що вбивцею лісового красеня із сусіднього заповідника став їх рідний дядько Шпичак. Коли він зрозумів, що брати не в захваті від його здобичі, він злякався, що хлопці можуть повідомити в заповідник про його вчинок. Він пробував їм погрожувати, щоб вони мовчали, і пропонував за мовчанку м’ясо й роги, але діти, нічого не відповівши, пішли до своїх саней. Автор завершує оповідання тим, що розгублений Шпичак дивиться на мертве тіло лося і йому, як це несподівано було з дітьми, страшенно хочеться, щоб лось підняв голову, звівся на свої стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як він ще недавно біг, поки дороги йому не перетнула куля. Але лось так і не ворухнувся.

А тепер подумайте над почутим і прочитаним вдома.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  •         Доведіть, що твір Є. Гуцала «Лось» - оповідання (невеликий за обсягом; лише три герої; розповідається про незначну кількість подій протягом нетривалого часу; є сюжет з усіма його елементами)

Бесіда за змістом твору:

1.     Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому?   

2.    Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Поясніть свою відповідь, посилаючись на текст.

3.    Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?

4.    Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки

лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині?

5.    Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували

лося. Які почуття переживали діти?

6.    Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор

ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з

твору.

7.    Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?

8.    Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?

 Робота біля дошки:

Характеристика образу лося (Метод «Гронування»)

 

 

 

 

 

  •         Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя;
  •         Лось був старий і бувалий самець;
  •         Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати…Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава. Що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини;
  •         Намагався поводитися обачно…сили поступово покидали його; він поводився смирно;
  •         Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний.

Робота в группах. Характеристика хлопчиків та дядька Шпичака

Перша група: Портрет.

Друга група: Дії.

Третя група: Характер.

(Очікувані відповіді)

Герої

Хлопчики-підберезники

Дядько Шпичак

Дії

Кинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилі

Дорослий, але сидів і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього; боячись покарання, хотів його позбавитися

Портрет

Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда

Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами

Що уособлюють

Добро, милосердя, справедливість

Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво

 

Тема та ідея оповідання

Тема

Ідея

Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу.

Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

Які проблемні питання піднято у творі?

                                  любов і ненависть

                                  добро і зло

                                  безкорисливість і жага до збагачення.

Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться із Злом. Але інколи важко розрізнити, що добре, а що – погане. Наприклад, близькі, рідні люди – це добре. А якщо вони чинять жорстоко, несправедливо, думають лише про власну користь, завдають шкоди природі? Як ставитися до таких родичів? У подібній ситуації вибору опинилися і хлопчики – ваші однолітки.

  •                Як вчинки хлопців і їх дядька-браконьєра характеризують їх як людей?
  •                Чи можна стверджувати, що добро завжди перемагає зло?
  •                Чому ми повинні бережливо ставитися до того, що нас оточує?

 

Робота з епіграфом.

Прочитаймо ще раз девіз нашого уроку. А як ви гадаєте, чи дійсно людина – цар природи? ( це не дає їй права знищувати тварин для своєї розваги; люди мають усвідомлювати, що їх завдання – оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердним.)

Так, дійсно, є люди, які розуміють, що вони є частиною природи, і їхня справа не нищити, а оберігати її.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

  Учитель: Повернімося до початку нашого уроку і слова  «хочу», 

                                          то   ви                   дізналися

                                                                        зрозуміли

                                                                        відчули

                                          те, що ви хотіли?

 Розпочали ми наш урок з того, що день незвичайний, що весна рідним краєм                                    крокує. Тож і оцінимо нашу роботу за допомогою «Шкали самооцінки» - прикрасимо весняне дерево

                                          -  на партах лежать :

                                                               квіточки – відмінно

                                                               листочки – добре

                                                               бруньки – середньо

 (учні підходять і чіпляють на дерево квіточки, листочки бруньки)

Наше дерево розцвіло. Дякую за співпрацю. Ви досить  об’єктивно себе оцінили. Оцінки виставимо до журналу.

Ви не розчаровуйтесь, що в когось сьогодні брунечка. Бо з неї може розвинутись і квіточка і листочок! Тож є до чого прагнути!

 Вчитель: Отже, збереження природи залежить вiд людини, ïï совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки. Ставлення людини до природи  - це мiрило людської моралі. Справжня любов до рiдноï землі повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дієвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.

  1. Домашнє завдання

Метод «Вибери сам»:

  1.                Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.
  2. Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак.
doc
Додано
18 січня 2018
Переглядів
45171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку